ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי – העונש בדין הפלילי

כולנו מכירים את העניין הזה – אנחנו מגיעים למקום מסוים ורואים שהוא עבר השחתה. ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי הוא, לצערנו, תופעה די מוכרת ושכיחה במדינת ישראל, אשר במסגרתה מושחתים ציוד יקר ערך, קירות של מבנים ציבוריים ופרטיים, ניזוקים פסלים ושאר יצירות אמנות במרחב הציבורי, ומרוססות כתובות גרפיטי במקומות שונים כמו קירות, חומות, מעברים תת קרקעיים, מנהרות וכן הלאה.

מן הראוי לציין כי מעשי ונדליזם – בין אם בוצעו ברכוש פרטי או ברכוש ציבורי, הינם עבירות פליליות לכל דבר ועניין ומכאן שהעבריינים המעורבים בפעולות השחתה מסוג זה, צפויים לעונשים הקבועים בחוק העונשין של מדינת ישראל. בשורות הבאות נדון בעבירות ונדליזם לסוגיהן ובסוגי העונשים הקבועים בגינן בחוק העונשין בישראל.

 

בראש ובראשונה – מה זה בכלל ונדליזם?

ונדליזם הוא מעשה שבמסגרתו אדם מסוים או חבורת אנשים גורמים להשחתה מכוונת של רכוש פרטי או ציבורי שאין להם כל בעלות עליו. מעשה ההשחתה נעשה בדרך כלל ללא כל סיבה נראית לעין, ולא מופקת ממנו שום תועלת ישירה מלבד ההנאה מעצם מעשה ההשחתה עצמו.

 

ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי – כיצד הוא בא לידי ביטוי?

ונדליזם הוא מעשה השחתה שיכול להיעשות בכל שטח ציבורי שהוא – החל ממבני ציבור, שלטי רחוב, פסלים ואנדרטאות, תשתיות תעבורה, חופי ים, פארקים, גינות, מוסדות לימוד ממלכתיים וכן הלאה.

ונדליזם מבוצע כמובן, גם בשטחים פרטיים כגון בתי ספר, חדרי כושר, בתי מגורים, מגדלי משרדים ועוד. מעשי הוונדליזם באים לידי ביטוי באמצעות פגיעה בציוד, ריסוס גרפיטי, חריטות על גבי רהיטים או קירות, עקירה של ציוד ממקומו המקורי, ניתוץ זכוכיות ועוד.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

איזה עונש צפוי למי שהורשע בביצוע מעשה ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי?

הדין הפלילי במדינת ישראלי מגדיר ונדליזם ב – 2 צורות שונות, שעבור כל אחת מהן ניתן עונש בהיקף אחר בהתאם לתקנות חוק העונשין לעניין זה. כאשר עסקינן במעשה ונדליזם אשר בא לידי ביטוי בהשחתת מודעות פרסומת התלויות על גבי עמוד או קיר במקום ציבורי – מדובר על עונש מאסר למשך שלושה חודשים.

סוגי הוונדליזם הרלוונטיים לרף ענישה זה הינם: השחתה, ריסוס, ציור או הסרה מוחלטת של המודעה. בכל הנוגע לונדליזם מסוג פגיעה ברכוש – המבוצעת בדרך של חריטה, ריסוס, שרטוט, ציור, כתיבה או פגיעה ברכוש או ציוד פרטי של אדם אחר, העונש הקבוע בדין הפלילי הינו תקופת מאסר של שנה.

 

ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי – ענישה כתלות בחומרת העבירה ונסיבות המקרה

כשמדובר בעבירות ונדליזם, לעתים בוחר בית המשפט לגזור על הנאשם עונשים שאינם כוללים בהכרח תקופת מאסר, כגון: תשלום פיצויים או קנסות, עבודות שירות, ניקיון באזור בו בוצעה השחתה לשם השבתו למצבו התקין – אלו הן דוגמאות לעונשים מקובלים שהפכו לסטנדרט בטיפול בנאשמים שהורשעו בהשחתת רכוש ציבורי או פרטי.

זאת מתוך הכרת המחוקק בעובדה שלעתים קרובות המעורבים בביצוע עבירות ונדליזם הם קטינים – קרי: ילדים ובני נוער, שהענישה שלהם באמצעים אלו היא גם בעלת ערך מוסף חינוכי ומשקם.

 

על עבירות ונדליזם בין כותלי בית הספר

חלק ממקרי הונדליזם הנפוצים ביותר קשורים בונדליזם שנעשה במסגרת בית הספר, בין אם מדובר בתלמידים מתוך בית הספר שנכנסים אליו בשעות הערב המאוחרות ובין אם מדובר על אנשים שאינם קשורים כלל לבית הספר.

פעמים רבות בית הספר מטיל עונשים נוספים, מלבד תשלום קנסות או החלפת הפריטים הניזוקים בפריטים חדשים, גם בהשהייה מבית הספר, “עבודות שירות” במסגרת בית הספר על מנת להפוך את אירוע ההשחתה למקרה שניתן ללמוד ממנו ולהפיק ממנו תועלת חינוכית.

 

כיצד אפשר למנוע ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי?

מעשה ונדליזם הוא אקט שיכול להימנע במגוון דרכים. היות ומאחורי מעשי ונדליזם לא עומדים בדרך כלל עקרונות או אידיאלים, ומדובר כאן על מעשה שלא מביא עמו שום תועלת מעשית לעבריין – ניתן בהחלט לבצע פעולות הסברה שיבהירו עד כמה פעולות השחתה הינן מעשה מיותר.

במקומות מסוימים, בהם מקרי הונדליזם הם שכיחים יותר, ניתן כמובן גם למנות אחראים קהילתיים או ממונים על נושא הונדליזם, שידאגו לשמירה על הסדר והניקיון וכן בהסברה בנוגע לנזקי הונדליזם השונים העלולים להיגרם ממעשה אחד שטותי.

 

מניעת ונדליזם ברכוש ציבורי בדרך יצירתית

רשויות מקומיות ומוסדות ציבור רבים במדינת ישראל, מצאו פתרון יצירתי להתמודדות עם מגפת הוונדליזם בארץ, וזאת על ידי הקצאת שטחים ציבוריים מוגדרים לביצוע גרפיטי, כדוגמת קירות במבנים ציבוריים או במוסדות לימוד. באופן זה ניתן לתעל את הצורך של צעירים ובני נוער לבטא את עצמם, לטובת מטרה חיובית של הוספת צבע למרחב הציבורי, במקום שיועד לכך.

 

הצבת מצלמות אבטחה מקליטות – דרך התמודדות נוספת עם ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי

אנשים אשר מבצעים פשעים מסוגים שונים ונתקלים במצלמות אבטחה, לרוב יעשו תנועה של “אחורה פנה” ויסוגו ממעשיהם. הצבת מצלמות אבטחה עשויה בהחלט להרתיע אדם ששקל לבצע מעשה השחתה ברכוש ציבורי או פרטי ולגרום לו להתרחק מהאזור בבלי לגרום כל נזק למקום.

היות ובדרך כלל לא מדובר על אוכלוסיה פושעת שמתארגנת בצורה נרחבת לפעילות הוונדליזם, אלא במעשים המבוצעים באופן אקראי וספונטאני – הסיכוי להרתעה גדל כפליים.

 

על השימוש בתיעוד ממצלמות אבטחה כראיה בעבירות ונדליזם

מצלמות אבטחה מקליטות אמנם יכולות לעמוד בתור גורם מרתיע, אך בחלק מן המקרים מי שגמלה בליבו ההחלטה להשחית את הרכוש הפרטי הוא הציבורי – יעשה זאת כך או כך. כאשר מעשה ונדליזם שבוצע ברכוש פרטי או ציבורי מתועד על ידי מצלמות אבטחה מקליטות, גדל הסיכוי שיוטל עונש על העבריינים שהיו מעורבים בביצוע עבירת הוונדליזם האמורה.

 

עורך דין פלילי להתמודדות עם ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי

במידה ונפגעתם ממעשי ונדליזם שבוצעו ברכוש פרטי או ציבורי, או לחילופין – זומנתם לחקירה משטרתית או להליך משפטי בגין חשד או אישומים במעשה ונדליזם – סביר מאוד להניח שתזדקקו לייעוץ משפטי מטעם עורך דין פלילי על מנת למצות את זכויותיכם בתיק. ליווי משפטי צמוד ומקצועי של עורך דין פלילי יכול לשפוך אור על נסיבות המקרה ולשפר את הסיכויים לכך שתסיימו את ההליך הפלילי כשידכם על העליונה.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא ונדליזם ברכוש פרטי או ציבורי – העונש בדין הפלילי

המושג עבירות רכוש או ונדליזם מתייחס להשחתה בוטה של רכוש ציבורי או פרטי כגון שלטי רחוב, ריסוס גרפיטי, שבירת ציוד וריהוט, ניתוץ זכוכיות ועוד.

מעשי ונדליזם הינם עבירות פליליות לכל דבר ועניין, והדין הישראלי מגדיר עבירות רכוש בשתי צורות שונות כאשר לכל אחת מהן חומרת ענישה שונה בהתאם לגודל העבירה. במאמר שלפניכם מובאים סוגי העבירות השונים והעונשים הצפויים בגינם.

ונדליזם והשחתות רכוש בבתי ספר הינן עבירות נפוצות ביותר, כאשר השחתת ציוד וגרימת נזק במזיד בין כותלי בית הספר עלולה לגרום החל מהטלת קנסות והחלפת הפריטים שניזוקו בחדשים עד ביצוע עבודות שירות והשהיה מבית הספר, ובמקרים חריגים אף יובילו להגשת כתב אישום ופתיחת תיק פלילי.

מאחר ומדובר במעשה שאינו מביא שום תועלת מעשית לעבריין – ניתן לבצע פעולות הסברה שיבהירו עד כמה השחתת רכוש הינה דבר מיותר ובזוי.

מידע נוסף בנושא עבירות רכוש
גרימת נזק לרכוש

גרימת נזק לאחר לכל אחד מאיתנו רכוש משלו אשר הוא רוכש או משיג ואז שומר עליו ומשתמש בו. בהתאם לכך, מצופה מכולם לשמור על רכושם

קרא עוד
עורך דין עבירות רכוש

כשמדובר על עבירות רכוש בישראל הכוונה היא לעבירה שעניינה פגיעה יזומה ברכושו של אדם או בשלילה של זכויותיו ברכוש מסוים. העבירות אשר מסווגות כעבירות רכוש

קרא עוד