עבירות רכוש – העונשים הקבועים בחוק

העונשים הקבועים בחוק בגין עבירות רכוש הם נושא שמעסיק אנשים רבים בישראל, ולראייה – כמות החיפושים הרבה למונחים אלו במנועי החיפוש באינטרנט.

בין אם נפלתם קורבן לעבירות רכוש ובין אם זומנתם לחקירה בחשד לביצוע עבירות רכוש, או שהוגש כנגדכם כתב אישום בגין עבירת רכוש, אתם ודאי משתוקקים לדעת מהם העונשים הצפויים למי שהורשע בביצוע עבירות רכוש בישראל. במאמר זה נסביר איזה עונש נושאות בצידן עבירות רכוש לסוגיהן, ומה תפקידו של עורך דין פלילי בסיוע לנפגעי עבירות רכוש או לחשודים ונאשמים בעבירות מסוג זה.

 

מהן עבירות רכוש?

עבירות רכוש הינן עבירות פליליות אשר מבוצעות בכוונה לפגוע ברכושו של אדם אחר, או לפגוע בזכויותיו הקשורות ברכוש.

עבירות רכוש מהוות פגיעה חמורה בזכויות יסוד כדוגמת כבוד האדם וחירותו וזכות הקניין, ומהוות גם סכנה לשלמות גופו, כשמדובר על עבירות רכוש המערבות שימוש בכוח, אמצעים אלימים רמייה והפחדה. חוק העונשין הישראלי מתייחס לסוגים שונים של עבירות רכוש, לרבות: עבירת גניבה, עבירת פריצה והתפרצות, עבירת גניבה בידי עובדי ציבור, עבירת גניבה ממעסיק, עבירות שוד וכן הלאה.

 

כיצד מתייחס החוק בישראל לעבירות רכוש?

במשפט הפלילי בישראל ניכרת החשיבות הרבה הניתנת לזכותו של אדם לבעלות על רכושו, וחשיבותה של מניעת מצב אנרכי בו לכל אדם ישנה אפשרות ליטול את מטלטליו של זולתו מבלי שידרש לשאת בהשלכות פליליות בשל כך. הפגיעה בחזקתו של אדם על נכסיו נבחנת בראי החוק, גם ביחס לאלמנט ההסכמה, לפיו בהינתן מצב בו לקיחת רכושו של אדם נעשתה ברשותו, אין המעשה מסווג בתור פגיעה ברכושו הפרטי.

חוק העונשין בישראל מגדיר עבירות רכוש על פי נסיבות האירוע ובהתאם להיקף האלימות שנעשה בה שימוש במסגרת ביצוע העבירה. הענישה הקבועה בחוק העונשין בגין עבירות רכוש בישראל,  משתנה בהתאם לסוג עבירת הרכוש שבוצעה, ויכולה להגיע גם לעונש מאסר בן 20 שנים.

 

אילו עונשים קבועים בחוק בגין עבירות רכוש בישראל?

להלן העונשים הקבועים בחוק העונשין הישראלי בגין כל אחד מסוגי עבירות הרכוש בישראל:

 

העונש בגין עבירות גניבה

בסעיף 384 לחוק העונשין נקבע עונש מאסר של עד 3 שנים בגין עבירת גניבה. אולם קיימות נסיבות מחמירות שבכפוף להן עשויה רמת הענישה לעלות. למשל: עונש המאסר בגין עבירת גניבה ממעסיק עומד על תקופה של עד 7 שנים. כאשר עבירת הגניבה מבוצעת בידי עובד ציבור בעת מילוי תפקידו, יכול עונש המאסר להגיע גם עד תקופה בת 10 שנים.

 

העונש בגין עבירות שוד

העובר עבירת שוד צפוי לעונש מאסר לתקופה של עד 14 שנים, וכאשר בוצע השוד תוך שימוש בנשק חם או קר, יכול עונש המאסר להגיע גם עד 20 שנים.

 

העונש בגין עבירת “מעין גניבה”

חוק העונשין קובע עונש מאסר בן 3 עד 5 שנים, על עבירת מעין גניבה, כתלות בסוג העבירה הספציפית שבוצעה ומידת החומרה שלה.

 

העונש בגין עבירות פריצה והתפרצות

הענישה המרבית הקבועה בחוק העונשין על עבירות פריצה והתפרצות היא 7 שנות מאסר.

 

העונש בגין גניבת רכבים

בגין עבירת שימוש ברכב ללא רשות, צפוי העבריין לקבל עונש מאסר של עד 5 שנים. במידה ובוצעה פריצה לרכב יכול עונש המאסר להגיע גם ל – 7 שנים. יתרה מכך, במקרה של סחר ביודעין בחלקי רכב גנובים או פירוק של רכבים גנובים, צפוי העבריין לעונש מאסר ממושך אף יותר של עד 10 שנים.

 

מהם העונשים הקבועים בחוק בגין ניסיון כושל לביצוע עבירת רכוש?

מבחינת העונשים הקבועים בחוק לעבירות רכוש בישראל, עבירות רכוש אינן נמדדות מלכתחילה ביחס להצלחת העבריין להשיג את מטרתו הנוגעת למעשה הגניבה ולהפיק תועלת ממנה. עבירות רכוש נמדדות בראי החוק על פי תוצאותיהן הלכה למעשה, שפירושו – הנזק שנגרם במסגרתן ויכל להיגרם לזולת, לצד כוונתם של העבריין או העבריינים שהיו מעורבים בעבירת הרכוש האמורה.

 

האם ניתן להפחית בעונשו של אדם שהורשע בביצוע עבירת רכוש בישראל?

מן הראוי להכיר בכך שעבירת רכוש נחשבת בראי החוק בישראל כעבירה פלילית בדרגת חומרה גבוהה, היות ומדובר בעבירה שיש בכוחה לערער את תחושת הביטחון האישי של תושבי המדינה. המדינה מעוניינת להבטיח בכל מחיר כי אזרחיה יחושו בטוחים ומוגנים בגופם וברכושם.

לכן העונשים הקבועים בחוק בגין עבירות רכוש עלולים להשפיע על מהלך חייו של הנאשם באופן בלתי הפיך. התייעצות מול עורך דין פלילי המתמחה בעבירות רכוש לפני שלב החקירה המשטרתית יכולה לעשות את כל ההבדל מבחינת החשוד – בין תרחיש בו הוא נושא בעונשים בגין עוון שלא ביצע לעומת תרחיש בו ההליך מסתיים בהוכחת חפותו.

 

עבירות רכוש – גם אנשים שומרי חוק עלולים להיענש בגינן

חשוב להכיר בעובדה שישנם מצבים אשר בהם אדם שומר חוק נחשד בביצוע עבירת רכוש, על לא כל עוול בכפו. כיצד מצב כזה יתכן בכלל, אתם ודאי שואלים? ובכן, לעתים מוסתר רכוש גנוב בביתו או במטלטליו של אדם ללא מעורבותו וידיעתו, או לחילופין – פלוני עשוי לטעון טענות הקושרות אדם אחר לעבירות רכוש שכלל לא היה לו קשר אליהן.

מכאן החשיבות העצומה של פניה לייעוץ מול עורך דין עבירות רכוש כבר משלביו המוקדמים של ההליך הפלילי, לצורך קבלת תדרוך שיאפשר לכם לשמור על זכויותיכם ולצמצם את הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם לכם ולשמכם הטוב.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות רכוש
גרימת נזק לרכוש

גרימת נזק לאחר לכל אחד מאיתנו רכוש משלו אשר הוא רוכש או משיג ואז שומר עליו ומשתמש בו. בהתאם לכך, מצופה מכולם לשמור על רכושם

קרא עוד
עורך דין עבירות רכוש

כשמדובר על עבירות רכוש בישראל הכוונה היא לעבירה שעניינה פגיעה יזומה ברכושו של אדם או בשלילה של זכויותיו ברכוש מסוים. העבירות אשר מסווגות כעבירות רכוש

קרא עוד