עורך דין פלילי

שמירה על החוק היא אבן היסוד בקיומה של החברה.

עבירה על החוק מחייבת ענישה, בהתאם לחומרת העבירה. מערכת החוקים בישראל, בדומה למה שמקובל בעולם כולו, מגדירה סוגים שונים של עבירות.

בשורות להלן נעסוק בעבירות הפליליות על כל ההיבטים השונים שלהן.

כמו כן נבהיר את התפקיד של עורך דין פלילי בהגנה על חשוד בביצוע עבירה.

מי זקוק לעורך דין פלילי? באיזה שלב בחקירה יש צורך להסתייע בשירותיו של עו”ד פלילי? אילו שירותים משפטיים הוא יכול להציע? באיזה סוג של עבירות יכול עורך דין פלילי לסייע? איך לבחור עורך דין פלילי טוב ומה העלויות? כדאי לקרוא – במאמר שלפניכם תמצאו את כל התשובות.

 

מי זקוק לעורך דין פלילי ומתי?

מרגע שהתחילה חקירה כנגד אדם מסוים החשוד בביצוע עבירה פלילית, יש צורך בנוכחות ובליווי של עורך דין פלילי. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שבהעדר עורך דין פלילי מלווה, עלול החשוד לומר דברים שבהמשך עלולים לשמש נגדו ולסייע בהרשעתו. מרגע שעורך הדין נשכר, הוא מלווה את החשוד לאורך כל הדרך.

עורך דין פלילי בחיפה הוא איש המקצוע שיכול וצריך להגן על הלקוח שלו ככל יכולתו. ההמלצה החד משמעית היא לשכור עו”ד פלילי מוקדם ככל האפשר.

 

באילו סוגי תיקים עורך דין פלילי יכול לסייע?

עורך דין פלילי מוסמך לייצג ולייעץ לחשודים ונאשמים בביצוע עבירות פליליות. עבירה פלילית היא מעשה שבוצע בניגוד להוראה מפורשת של החוק. עשיית מעשה שלא הוגדר כעבירה לא תיחשב לעבירה. זאת, גם אם המעשה לא נחשב מוסרי והוא נוגד חוקי מוסר או דרכי התנהלות. עבירה פלילית יכולה להיות מעשה או אי עשיית מעשה.

לדוגמה – שוד או רצח הן עבירות פליליות לכל דבר, אשר מי שמבצע אותן דינו מאסר. עם זאת, גם מי שידע על אדם אחר שמבצע עבירה ואיננו פועל למניעתה, עלול להיחשב עבריין בעצמו.

החוק בישראל, כמו גם בכל המדינות המתוקנות בעולם, מגדיר בצורה מפורשת את העבירות הנחשבות פליליות, שבהן נדרש סיוע משפטי של עו”ד פלילי, ובכללן:

  • עבירות רצח
  • עבירות הריגה
  • עבירות מין
  • עבירות מרמה והונאה
  • עבירות שוחד
  • עבירות צווארון לבן
  • עבירות זנות
  • עבירות רכוש
  • עבירות סמים
  • עבירות אלימות
  • עבירות נשק
  • עבירות מס
  • עבירות זיוף והתחזות
  • עבירות סחיטה
  • עבירות איומים
  • עבירות פרטיות
  • עבירות מחשב ואינטרנט

כל מי שנחשד בעבירה מהסוג האמור, חייב לשכור עורך דין פלילי שילווה אותו לאורך החקירה. זאת, הן על מנת לוודא שהחקירה מתבצעת על פי כל הכללים הנהוגים והן בכדי לנסות למנוע את ההרשעה של הנאשם במשפט. במקרה שהנאשם אכן הורשע, עו”ד פלילי יעשה ככל יכולתו לפעול להקלת העונש הצפוי לעבריין.

 

באילו שלבים בהליך הפלילי עו”ד פלילי מעורב?

ההליך הפלילי כנגד מי שנחשד בביצוע עבירה פלילית מורכב מכמה שלבים. בכל שלב, החקירה כנגד החשוד עשויה להסתיים. זאת, אם הוכח שהחשוד לא ביצע או לא יכול היה לבצע את העבירה. מנגד, ביסוס ראיות כנגד החשוד עלול להפוך אותו לנאשם ולחייב אותו להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי.

להלן השלבים השונים בהם נדרשת מעורבותו של עורך דין פלילי איכותי:

חשדות בשלב הראשון וההתחלתי, העבריין הפוטנציאלי הוא בגדר חשוד. עדיין אין מספיק ראיות נגדו, אבל יש מספיק סימנים מחשידים המצביעים עליו כעל עבריין פוטנציאלי. בשלב הזה מתבצע בעיקר הליך של איסוף ראיות. זאת, במטרה לבסס את החשדות כנגד החשוד. בחלק משמעותי מהמקרים, החקירה מסתיימת בשלב הזה. זאת, בעיקר כיוון שמתברר שהחשדות מופרכים, או שלא ניתן להוכיח אותם. עו”ד פלילי יכול לסייע כבר בשלב הזה ולמנוע את המשך ההליכים המשפטיים כנגד הלקוח שלו.
האשמות כאשר החקירה כנגד החשוד מתפתחת, ואם החוקרים סבורים שיש מספיק חומר שיאפשר להוכיח את אשמתו של החשוד, מוגש כנגדו כתב אישום. החשדות עולים מדרגה והחשוד הופך לנאשם. בשלב הזה, עורך הדין הפלילי המייצג את החשוד פועל ככל יכולתו במטרה להפחית ככל שניתן את חומרת ההאשמות.
הרשעה בתום המשפט, השופטים עשויים לזכות את הנאשם או להרשיע אותו. אם הנאשם הורשע, ייקבע לו גזר דין על המעשים הפליליים שלו. גזר הדין יכול לכלול עונשי מאסר, וכן קנסות שיוטלו על העבריין. בנוסף, ניתן להטיל עליו תשלום פיצויים לנפגעי העבירה.

חשוב לציין שהרשעה פלילית איננה מונעת את האפשרות להגשת תביעת נזיקין פרטית כנגד הנאשם. נהפוך הוא – הרשעת הנאשם יכולה לחזק את עמדת התובעים במשפט.

 

אילו שירותים משפטיים מציע עורך דין פלילי?

בשורות לעיל פורטו השלבים השונים בהליך המשפטי, כמו גם התפקיד של עורך הדין. בשורות להלן נתמקד בשירותים השונים אשר עורך דין פלילי אמור להעניק ללקוח שלו ובתפקיד שהוא ממלא בהליך המשפטי.

להלן פירוט התפקידים של עורך הדין הפלילי:

  • בדיקת האישומים: עו”ד פלילי בודק את כלל ההאשמות כנגד הנאשם בשבע עיניים. בראש ובראשונה, עורך הדין דואג שההאשמות תהיינה תואמות להוכחות. למשל – אי אפשר להאשים אדם ברצח, אם אין חשד סביר והוכחות שאמורות לאשש את ההאשמה הזאת.
  • מעקב אחר אופן ההתנהלות של המשפט: עורך דין פלילי דואג לכך שההליך המשפטי יתנהל בצורה השקפה ביותר והנכונה ביותר. ככל שההליך המשפטי מתנהל בצורה תקינה, כך נמנעת הטיה אפשרית של פסק הדין, ובעקבותיה של גזר הדין כנגד הנאשם.
  • הכוונה של הלקוח: כאמור לעיל, עורך הדין מכוון את הלקוח. זאת, במטרה למנוע ממנו לומר דברים שעלולים לשמש נגדו בהמשך. אם הנאשם טוען לחפותו, ההתנהלות הנכונה של עורך הדין חשובה שבעתיים. זאת, משום שכליאת שווא של אדם על עבירה שלא ביצע, היא אחת העוולות הקשות ביותר.

במדינת ישראל, המערכת המשפטית היא המופקדת על עשיית הצדק. הדבר נכון הן כלפי הקורבן מצד אחד והן כלפי הנאשם מצד שני. עם זאת, עו”ד פלילי הוא המייצג את הנאשם והוא אמון על מיצוי כלל הזכויות של הנאשם בהליך המשפטי, בהתאם לחוק.

 

מה עורך דין פלילי עושה בפועל כדי לסייע לחשודים בעבירות פליליות?

בכל הליך פלילי נדרש עורך הדין המייצג את החשוד או הנאשם לפעול בכמה מישורים:

  1. לימוד העובדות וההאשמות: עורך הדין הפלילי מלווה את החשוד בחקירה. בשלב הראשון, עורך הדין לומד את העובדות ואת ההאשמות שבפניהן ניצב הלקוח שלו. על פי חוק, עורך הדין חייב לקבל את חומר החקירה במלואו וללמוד אותו. ממצאים שלא נמסרו לידי ההגנה, גם אם הדבר התרחש בשוגג, לא יוכלו לשמש את התביעה. גם ממצאים שאבדו דינם זהה. למשל – דוגמאות זרע במשפט אונס, שאבדו בטרם נמסרו להגנה, עלולות לאבד מתוקפן. עו”ד פלילי בודק את הממצאים ואת ההוכחות וכן את האופן שבו הן הושגו.
  2. הכוונה: עורך דין פלילי מכוון את הלקוח שלו. ההכוונה מגיעה עד לפרטים הקטנים, כולל מה הלקוח יכול ומה איננו יכול לומר. זאת, כאמור, במטרה למנוע הפללה עצמית של החשוד בכל אחד משלבי החקירה. עורך הדין מכוון את הנאשם גם במהלך המשפט עצמו, אם הוחלט להעמיד אותו לדין.
  3. פעולות שונות להפחתת האישומים: עו”ד פלילי פועל, במקביל לאמור לעיל, גם בכל דרך אפשרית להפחתה ולהקלה של האישומים שיוגשו נגד מרשו. נקודת המוצא היא שככל שההאשמות תהיינה קלות יותר, כך גם פסק הדין וגזר הדין עשויים להקות מקלים יותר. חשוב לזכור בהקשר זה שהתביעה חייבת להוכיח מעבר לכל ספק את אשמתו של החשוד. לפיכך, גם הספק הקל ביותר עשוי לגרוע את ההאשמה שבה מדובר מכתב האישום.
  4. ליווי בהליך המשפטי: עורך הדין הפלילי מלווה את הלקוח שלו לאורך כל ההליך המשפטי. גם כאן, מקפיד עורך הדין לכוון את הלקוח ולמנוע ממנו לומר דברים שעלולים להפליל אותו.
  5. טיעונים לעונש: אם החליט בית המשפט להרשיע את הנאשם, כי אז עורך דין פלילי המייצג אותו יפעל ככל יכולתו להשגת גזר דין מקל. השלב שבין פסק הדין ומתן גזר הדין הוא חלון הזמן שבו יכול עורך הדין לפעול להקלת גזר הדין.

בתום ההליך המשפטי, יחליטו עורך הדין והלקוח שלו אם להגיש ערעור על גזר הדין. חשוב לדעת בהקשר הזה שערעור על גזר הדין אכן יכול לסייע. ואולם הערעור יכול לפעול גם כחרב פיפיות ולגרום להחמרת הענישה. זאת, בעיקר אם במקביל לערעור של הנאשם, גם התביעה מערערת על קולת הענישה בגזר הדין. כאמור, רצוי להסתייע בעורך דין פלילי כבר בשלבי החקירה הראשונים. ככל שהחקירה מתקדמת, הצורך בעורך דין רק הולך ומתגבר.

 

איך מוצאים עורך דין פלילי טוב?

להלן אמות מידה כלליות לבחירת עורך דין פלילי מעולה:

תחום ההתמחות חשוב מאוד לבחור עורך דין המתמחה בתחום הספציפי שבו מתמקדים כתבי באישום שהוגשו נגד הנאשם, או שבו מתמקדים החשדות כנגדו. ככל שתחום ההתמחות של עורך הדין דומה או זהה, כך הסיכוי שהייצוג של הנאשם יהיה איכותי יותר עולים. למשל – אין טעם לבחור עורך דין המתמחה בעבירות כלכליות, לטפל בעבירות של רצח או תקיפה.
מוניטין המוניטין אשר עורך דין פלילי צובר עם השנים, קשור למידת ההצלחה שלו בייצוג חשודים או נאשמים. ככל שההצלחות של עורך הדין הן משמעותיות יותר, כך הסיכויים להצלחה גם במקרה הנוכחי הם גבוהים יותר.
עלויות אם לנאשם לא מונה עורך דין על ידי בית המשפט, על הנאשם לקחת בחשבון גם את העלויות של עורך הדין. בחירת עורך דין בעל מוניטין, פירושה גם הגדלת העלויות.
כימיה בין הצדדים למרות האמור לעיל, הדבר החשוב ביותר שיש לשים אליו לב היא הכימיה שנוצרת בין עורך הדין לבין הלקוח שלו. ככל שעורך הדין והלקוח שלו מדברים בשפה דומה, כך מידת האמון בין הצדדים תהיה גבוהה יותר. במצב הזה, ההתנהלות המשפטית תהנה נינוחה יותר. ואכן, לא מעט מקרים שבהם עורך דין התפטר מייצוג של לקוח, נסבו סביב אובדן האמון ההדדי בין הצדדים.

עורך דין שנבחר לייצג לקוח, נחשף מטבע הדברים לסודות שונים ולעובדות הקשורות באישומים הספציפיים ובמקרים אחרים. לפיכך, יש חשיבות עצומה לשמירה על סודיות המידע. למען הסר ספק – גם עורך דין שמפסיק לייצג לקוח, הן ביזמתו והן ביזמת הלקוח עצמו, איננו רשאי להפר את הסויות בתיק הספציפי הזה.

 

לאילו אמות מידה מחויב עו”ד פלילי איכותי?

  • אשמת הלקוח מול הצורך להגן עליו: ככלל, האמירה הקובעת שאדם הוא חף מפשע כל עוד לא הוכח אחרת, חלה גם על עורך הדין. גם אם לעורך הדין יש השגות באשר למקרה, וגם אם בינו לבינו הוא חש שהלקוח שלו אכן אשם בביצוע עבירה, נקודת המוצא שלו חייבת להיות שרק בית המשפט הוא שקובע אם הלקוח אשם או חף מפשע. לפיכך, על עורך הדין חלה החובה להגן על הלקוח בצורה הטובה ביותר האפשרית.
  • חיסיון ביחסי עו”ד לקוח: עורך דין, ובעיקר בעל מקצוע המתמחה בייצוג חשודים או נאשמים בעבירות פליליות, חייב לקיים את חובת הסודיות. בהמשך המאמר נעסוק בהרחבה בעניין הסודיות והחיסיון בין עורך הדין לבין הלקוח בהקשר של עבירות פליליות. הפרת החובה הזאת עלולה לפגוע הן בעורך הדין עצמו מצד אחד, והן באפשרות להגן על לקוחות מצד שני. זאת, לאור העובדה שהפרת חובת הסודיות תגרום בעתיד להסתרת מידע חשוב מעורכי הדין.
  • עמידה בהוראות החוק בהגנה על הלקוח: עורך דיל פלילי חייב לעשות כל שביכולתו, על מנת להגן על הלקוח שלו. עם זאת, חל איסור מפורש על פי החוק להטעות את בית המשפט. הטעיה יכולה לבוא בצורות שונות, כולל עדות שקר של הלקוח או של מי שבא להגן עליו. עו”ד פלילי איננו יכול להסתייע בעדות שקר, עצימת עיניים או כל אמצעי אחר שיש בו כדי להטעות את בית המשפט. ההגנה על הלקוח חייבת להתבצע תוך עמידה בדרישות החוק, ולא באמצעות סטייה ממנו.

ככלל, סעיף 54 לחוק לשכת עורכי הדין קובע את חובת המסגרת החלה על עורך הדין, והיא לעזור לבית המשפט לעשות משפט. עורך דין פלילי אמנם מגן על הלקוח שלו, אבל בכך הוא בעצם משרת את האינטרס הציבורי ואת הצורך לעשות משפט הוגן. כל פעולה המנוגדת לחובה הזאת היא אסורה. דוגמה טובה לכך היא הבאת עדות שקר, כאשר עורך הדין יודע שמדובר בעדות כזאת. כאן עובר הגבול שבין הגנה על הלקוח לבין הטעיה של בית המשפט.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

חשיבות השמירה על חיסיון בין עורך דין פלילי לבין הלקוח

בשורות לעיל הוזכר הנושא של חיסיון בין עורך דין פלילי לבין הלקוח. החיסיון כאמור הוא אחד הנושאים המהותיים המשפיעים על היחס שבין עורך הדין לבין הלקוח שלו. החיסיון כאמור הוא החובה של עורך הדין שלא לפרסם ושלא להפר את הסודיות שהתחייב לה כאשר קיבל על עצמו לייצג את הלקוח.

החיסיון חל אפילו במקרים של משפט רצח. הסיבה המרכזית לקיומו של חיסיון כאמור נעוצה בצורך של בית המשפט לרדת לעומק העניין ולברר את האמת לאמיתה.

להלן יתרונות השמירה על חיסיון בין עו”ד פלילי לבין לקוחותיו:

 

היתרון ללקוח:

כאשר לקוח יודע שהוא יכול לשוחח עם עורך הדין שלו בחופשיות, הוא איננו מסתיר מעורך הדין כל פרט שהוא. כיוון שכך, עורך הדין הפלילי המייצג יכול לראות את התמונה בכללותה. דוגמה טובה לכך היא מקרה שבו אישה הרגה את בעלה.

במקרה הזה, אם האישה הייתה נמנעת מלספר את השתלשלות העניינים, עורך הדין היה רואה רק חלק מהתמונה, וכך גם הוא היה מציג את הנושא בבית המשפט. כאשר עורך דין פלילי מכיר את כל פרטי המקרה, הוא יכול לכוון את ההגנה ולטעון להריגה תוך הגנה עצמית, אם הדבר אכן מתיישב עם המציאות.

 

היתרון לעורך הדין:

הימנעות משמירה על סודיות ועל חיסיון עורך דין לקוח עלולה לפגוע בעורך הדין עצמו. הסיבה לכך היא שאולי במקרה הספציפי שבו מדובר, עורך הדין אכן יגרם לכך שיעשה משפט צדק. עם זאת, האמינות שלו בעיני לקוחות פוטנציאליים תפגע בצורה כזאת שהוא לעולם לא יוכל למצוא לקוחות חדשים.

 

היתרון לבית המשפט:

עו”ד פלילי מחויב, כאמור, לסייע לבית המשפט להגיע לחקר האמת. עם מלכתחילה קיים מצב שבו הלקוחות מסתירים פרטים מסוימים מעורך הדין, הרי שבכך נמנעת מבית המשפט האפשרות לראות את התמונה הכוללת. התוצאה היא, לפיכך, פגיעה בהליך המשפטי.

 

מה עדיף – עורך דין פלילי עצמאי או ממשרד עורכי דין?

אחת הסוגיות המתעוררות מעת לעת היא האם עדיף לשכור את השירותים הטובים של עורך דין פלילי או שמא להסתייע במשרד עו”ד פלילי או כזה המתמחה בכמה תחומים משפטיים. לסוגיה הזאת יש פנים לכאן ולכאן:

  • משרד עורכי דין והיתרונות שלו: היתרון הגדול של משרד עורכי דין, טמון ביכולת של משרד כזה לנהל מחקר מעמיק בתוך פרק זמן קצר. כאשר מספר עורכי דין עוסקים במקרה כזה או אחר, הם מחלקים את המלאכה ביניהם. בדרך כלל, עורכי הדין מתייעצים בינם לבינם ומבצעים סיעור מוחות. עם זאת, אם וכאשר מתקבלת החלטה לשכור משרד עו”ד, חשוב לדעת מראש איזה עורך דין או אילו עורכי דין ייצגו את הלקוח.
  • עורך דין פלילי: אל מול הייצוג של משרד עורכי דין, קיימת ועומדת האפשרות להיות מיוצג על ידי עו”ד פלילי פרטי. היתרון הגדול של עורך דין כאמור טמון בעובדה שהלקוח יודע בכל זמן נתון מי עורך הדין המייצג אותו. בנוסף, מתפתחים קשרי אמון בין הלקוח לבין עורך הדין, מה שעשוי לתרום להצלחת ההליך המשפטי וחילוץ הלקוח מבעיה משפטית סבוכה. מנגד, החיסרון של עורך דין פרטי נובע מהעובדה שהוא בעצמו צריך לעשות את כל המלאכה, מה שעלול להאריך בצורה משמעותית את ההליכים המשפטיים.

בסוגיית ההעדפה בין עו”ד פרטי למשרד עו”ד אין העדפה ברורה לאף אחד מהצדדים. ההחלטה נתונה, לפיכך, לשיקולו הבלעדי של הלקוח הפוטנציאלי. מאליו מובן שבמקרים משפטיים מורכבים, ייתכן שיהיה צורך ביותר מאשר עורך דין פלילי אחד. בנוסף, הבחירה עשויה להשפיע גם על העלויות, שהן הנושא הבא שבו יעסוק המאמר.

 

כמה עורך דין פלילי יעלה לי? גובה שכר טרחה עו”ד פלילי

באופן כללי, אין מחירון מסודר וקבוע הנוגע לייצוג משפטי של עורך דין פלילי. מחיר הייצוג של עורך הדין תלוי בכמה פרמטרים, שכל אחד מהם יכול לשנות באופן מהותי את העלויות הסופיות של הייצוג:

  1. מוניטין: בדרך כלל, ככל שהמוניטין של עו”ד פלילי הם משמעותיים יותר, כך העלויות הצפויות של הייצוג שלו עלולות להיות גבוהות יותר. המוניטין של עורך הדין נגזרים מההצלחות שלו במגוון רחב של משפטים פליליים שבהם אותו עורך דין ייצג חשודים או נאשמים. העלות של עורך דין איכותי תהיה, לפיכך, גבוהה משמעותית מהעלות של עורך דין מתחיל, או כזה שאין נזקפות לזכותו הצלחות משפטיות משמעותיות.
  2. מורכבות האישומים: ככל שהאישומים הפליליים התלויים ועומדים כנגד הנאשם הם מורכבים וחמורים יותר, כך העלויות של עורך הדין, או של משרד עורכי הדין שאותו הנאשם ישכור, תהיינה גבוהה יותר.

כאמור, המחירים של עורכי דין פליליים עשויים להשתנות בהתאם לנסיבות. עם זאת, אפשר לומר שיש מחירים מוסכמים מסוימים שיכולים להעניק אינדיקציה להשוואת מחירים:

  • בתביעה כספית: שכר הטרחה של עורך דין עשוי להגיע לכדי עד 15% מסכום התביעה.
  • שעת ייעוץ: עלות שעת ייעוץ של עורך דין פלילי איכותי עשויה לנוע בטווח שבין 600 – 800 ₪ בממוצע. בדרך כלל, זאת העלות של שעת ייעוץ ראשונה, עוד בטרם הובהרה מהות התביעה והעבודה המשפטית הקשורה בה. בהמשך, אם הלקוח מבקש ייעוץ שלא במסגרת התשלום הכולל עבור הייצוג המשפטי, עלות שעת ייעוץ יכולה להגיע לכדי 1,200 ₪ לדעה ואף יותר.
  • שחרור בערבות: עלות של פעולה כזאת יכולה להגיע לכדי 900 ₪, בכפוף לקשיים שעליהם צריך עורך הדין להתגבר.
  • עלות בהתאם לאזור גיאוגרפי: שעת עבודה וייעוץ של עו”ד פלילי במרכז עשויה להיות יקרה בעשרות אחוזים ביחס לשעת עבודה וייעוץ של עו”ד בפריפריה.

בנוסף למחירים שצוינו לעיל, יש פעולות שונות שגם עבורן גובה עורך דין פלילי תשלום בהתאמה לאופי הפעולה. אימות חתימה על תצהיר עשויה לעלות בסביבות 500 ש”ח הכנת חוות דעת משפטית עשויה לעלות עד 1,000 ₪.

למרות האמור לעיל, עורכי דין רבים מעדיפים לקבוע מחיר כולל מראש, ולא לגבות מחיר לשעת עבודה. גם חלק משמעותי מהלקוחות הפוטנציאליים מעדיפים את השיטה הזאת. כך הם יכולים לדעת בדיוק את גובה ההוצאות הצפויות להם במהלך המשפט, ולתכנן את התקציב שלהם בהתאם.

זה המקום לציין כי עו”ש פלילי לא כולל את ההוצאות הצפויות בגין תשלומים לגורמים שונים במהלך התביעה. את התשלום עבור ההוצאות הללו הלקוח צריך לשלם בנפרד.

 

עלויות עורך דין פלילי פרטי מול עורך דין פלילי ציבורי

חשודים בעבירות פליליות יכולים לעשות אחד מהשניים:

  1. לשכור עורך דין פלילי מנוסה שייצג אותם וילווה אותם לכל אורך ההליך המשפטי. העניינים הכספיים בין הצדדים נסגרים בפגישה הראשונה, או זמן מה לאחריה.
  2. לקבל עורך דין מהסנגוריה הציבורית. עורך דין כזה אפשר לקבל אם וכאשר מתקיימים התנאים החוקיים המאפשרים זאת. עורך דין פלילי הפועל מטעם הסניגוריה הציבורית, יתייחס אל האדם שעבורו הוא פועל כאל הלקוח שלו לכל דבר ועניין. את התשלום עבור השירותים של עורך הדין כאמור מממנת המדינה. במקרים מסוימים יחויב הלקוח בתשלום אגרות או תשלומים מסוימים.

 

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין פלילי מנוסה

יש מאפיינים ברורים לעורך דין פלילי איכותי. המאפיין הראשון הוא היכולת ללמוד במהירות ולהבין את המקרה הספציפי ואת ההאשמות התלויות ועומדות כנגד הנאשם. ככל שעורך הדין מבין את המורכבויות של המקרה, כך הוא יכול למצות את היתרונות ואת ההגנה שהחוק מקנה לנאשם בצורה מיטבית.

מאפיין נוסף הוא יכולת אנליטית גבוהה – היכולת של עו”ד פלילי לנתח את הנתונים ולהגיע במהירות לכלל מסקנה באשר לאופן התנהלות המשפט וגזר הדין הרצוי. המאפיין השלישי הוא המחויבות ללקוח ומיצוי כלל האפשרויות להגן עליו בצורה מיטבית. מאפיינים אלו הם במידה רבה נגזרת של הניסיון המקצועי והוותק של איש המקצוע בתחומו.

בסיכומו של עניין, ניתן לומר כי ככל שעורך הדין הוא מנוסה יותר, כך סביר שיהיה גם מקצועי יותר. בהתאם לכך, הסיכויים של הלקוח שלו לצאת זכאי, או לקבל עונש מינורי על מעשיו, יהיו גבוהים יותר אף הם.

 

האם עורך דין פלילי יכול לשנות את גזר הדין שלי?

אחת המוסכמות הקיימות ועומדות במשפט הישראלי, גורסת שכל חשוד או נאשם בעבירה פלילית חייב להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי. לכאורה, לכל נאשם קיימת ועומדת הזכות להגן על עצמו. למעשה, האינטרס של מערכת המשפט בישראל ושל המדינה באופן כללי, היא שכל חשוד וכל נאשם יהיה מיוצג על ידי עורך דין.

הסיבה המרכזית לכך היא שהסתייעות בעורך דין תורמת להגינות של ההליך המשפטי. משפט כנגד חשוד או נאשם שלא היה מיוצג על ידי עורך דין, ואפילו אם הדבר נעשה על פי רצונו, עלול להיתפס כמשפט לא הוגן. זאת, בעיקר אם התוצאה של המשפט תהיה הרשעה של החשוד וגזר דין חמור שיוטל עליו.

 

לסיכום

עורך דין פלילי הוא איש המקצוע המייצג חשודים ונאשמים בעבירות פליליות ברמות שונות של חומרה. עורך הדין הוא נציגו של הלקוח במערכת המשפט. עם זאת, יש לו חלק משמעותי בשמירה על הליך משפטי הוגן, תוך מיצוי כלל הזכויות של החשוד לכל אורך ההליך המשפטי.

ציוד משפטי

 

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד