בקשה לסגירת תיק

הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי שעודנו פתוח, היא פעולה שלרוב מתבצעת בידי עו”ד פלילי הפועל כמייצג של האדם שנחקר במשטרה. אישור הבקשה תלוי ביכולתו של עורך הדין של החשוד, לשכנע את הפרקליטות כי אין עילה המצדיקה את הגשתו של כתב אישום כנגד מרשו, ולכן מן הראוי להורות על סגירת התיק ללא העמדתו של החשוד לדין פלילי. בשורות הבאות נדון בהרחבה במשמעותה של הגשת בקשה זו, בעילות התומכות בסגירת תיקים ובחשיבות הגשת הבקשה בעזרת עורך דין פלילי מיומן.

 

מה משמעות של הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי?

תיק פלילי נפתח נגד כל מי שנתון לחקירה משטרתית, מה שמוביל לכינון רישום פלילי / משטרתי על שמו. רישום זה גלוי לגורמים ממשלתיים וציבוריים רבים ויש בו פוטנציאל להשפיע על העסקתו, שמו הטוב ועתידו של הפרט. ראוי לציין כי לא רבים מודעים לכך שגם חקירה משטרתית שלא הובילה להגשת כתב אישום כנגד הנחקר וגם חקירה חד פעמית שהסתיימה זה מכבר, עלולה להביא ליצירת רישום משטרתי פלילי שעשוי להשפיע במגוון דרכים על המוניטין ועל עתידו של הנחקר. מכאן החשיבות הרבה של הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי בעזרת עורך דין פלילי מנוסה.

 

אילו עילות קיימות לסגירת תיקים פליליים?

אם עברתם חקירה משטרתית בעבר ולא הוגש נגדכם כתב אישום בעקבותיה, סביר להניח שהתיק נסגר באחת מעילות הסגירה המוגדרות בחוק. גורמים שונים עלולים להביא לסגירת תיק פלילי, ולכל אחד השלכות מובהקות כמפורט בסדר הדין הפלילי, תשמ”ב 1982. בין העילות הללו, ישנן עילות סגירה נדירות יחסית, לרבות “עבריין לא ידוע”, “חשוד שנפטר” או “חשוד שאינו בר ענישה” (הנוגע לחשודים מתחת לגיל 12). אולם אלו הן העילות השכיחות יותר לסגירת תיקי חקירה בישראל:

  1. היעדר ראיות: סגירת תיק פלילי בשל היעדר ראיות מספקות, מרמזת על ספקות מתמשכים לגבי זכאותו של הפרט שנחקר. בתרחיש זה, המשטרה לא הצליחה לצבור מספיק ראיות כדי להגיש כתב אישום נגד החשוד. יחד עם זאת, האמירות שמסר הנחקר במהלך החקירה לא פטרו אותו מכל חשד. בהתאם לזאת, סגירה התיק מחוסר ראיות מביא ליצירת רישום משטרתי, שעלול להשפיע על עתיד הנחקר. לפיכך, רצוי להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה. בתהליך זה, עו”ד פלילי, הפועל מטעם הנחקר, מתקשר עם התובע אשר סגר את התיק בתחילה, תוך השתדלות לשכנעו כי עילת הסגירה המתאימה צריכה להיות “חוסר אשמה”.
  2. חוסר עניין ציבורי: כאשר תיק מסתיים בשל חוסר עניין לציבור, המשטרה מאמינה בדרך כלל שיש לה מספיק ראיות להגיש כתב אישום נגד החשוד. עם זאת, לאור הנסיבות הספציפיות סביב המקרה, אופי העבירה או נסיבותיו האישיות של החשוד, הרשויות בוחרות שלא להגיש כתב אישום ולעצור את ההליכים הפליליים. גם עילה זו מובילה לכינון רישום משטרתי, שעלול להשפיע על עתידו של הנחקר.
  3. הסדר מותנה: גישה חלופית לסגירת תיק פלילי במשטרה כרוכה בהפנייתו להליך המכונה “סגירת תיקים בהסדר מותנה”. נוהל זה מיועד לעבירות קלות יחסית המבוצעות על ידי אנשים בעלי עבר פלילי נקי. במסגרת תהליך זה, על החשוד, המיוצג על ידי עו”ד פלילי, להודות בסעיפי האישום המיוחסים לו בטיוטת כתב האישום ולהתחייב לעונש ספציפי. כל זה מתרחש מבלי שהתיק מועבר לבית המשפט ומבלי שהביא להרשעה פלילית של החשוד.
  4. סגירה מחוסר אשמה: זו הסיבה לסגירה שכל חשוד מייחל לה, וזו המטרה של כל סנגור פלילי. תיק שנסגר מחוסר אשמה פלילית, מוסר לחלוטין מהרישומים המשטרתיים, מבלי להותיר זכר. סגירה כזו מעידה על כך שאדם שנחקר בחשד לביצוע עבירה מסוימת, נחשב חף מפשע לחלוטין, ללא עבירה פלילית המיוחסת למעשיו.

בייצוג הלקוחות שלנו, אנו שואפים להגיע לסגירת תיק ללא אשמה, תוך הקפדה על מחיקה מלאה הן מהרישום המשטרתי והן מהמרשם הפלילי.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

כיצד מגישים בקשה לסגירת תיק פלילי?

בסופו של דבר, התובע הפלילי בפרקליטות הוא הסמכות שקובעת האם לאשר בקשה לסגירת תיק פלילי או לא, לצד בחירת העילות לסגירה זו. לכן הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי צריכה להתבצע באופן אידיאלי על ידי עורך דין פלילי עתיר ניסיון, ורצוי שיהיה יוצא הפרקליטות, כך שיכיר את הנפשות הפועלות והדרך לשפר את סיכויי הבקשה של מרשו להתקבל.

 

לסיכום – כך תשפרו את הסיכויים לאישור בקשתכם לסגירת התיק הפלילי שלכם

אם אתם מעוניינים להגיש בקשה לסגירת תיק פלילי או סגירת תיק במשטרה שנפתח כנגדכם, פנייה להתייעצות עם צוות “הפליליסט” תתרום למקסום סיכויי ההצלחה שלכם.

משרד עורכי דין “הפליליסט” הינו משרד עורך דין פלילי מוביל, בעל מעל לעשר שנות ניסיון בתחום המשפט בפלילי בישראל. למשרדנו המלצות רבות מלקוחות שיוצגו בידי עורכי הדין שלנו בהצלחה ורקורד מרשים של הישגים משפטיים בתיקים בדרגות מורכבות משתנות.

משרדנו מתמחה באופן מיוחד בדין הפלילי, מה שמאפשר לעורכי הדין שלנו לספק ללקוחותינו תמיכה משפטית איכותית ברמה יוצאת דופן, בתחום הפלילים. עורכי הדין שלנו הם כולם עו”ד פליליים יוצאי הפרקליטות מהשורה הראשונה, עם מוניטין מקצועי מעולה. נשמח להיפגש איתכם פנים אל פנים, או לשוחח טלפונית ולהעניק לכם מענה משפטי המותאם למצב ולצרכים הפרטניים שלכם.

צרו קשר עם משרד עורכי דין “הפליליסט” ותאמו התייעצות דיסקרטיתוללא התחייבות מצידכם, עוד היום!

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא סיבות לביטול כתבי אישום
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
היעדר עניין לציבור

רבים מאיתנו שמעו על מקרים בהם קורבנות עבירה פלילית אשר פנו למשטרה קיבלו הודעה כי תיק החקירה או התיק הפלילי נסגרו בשל חוסר עניין לציבור.

קרא עוד
היעדר אשמה פלילית

אנשים רבים מניחים כי עבירות פליליות, אשמה פלילית ותיקים פליליים הינם נחלתם של עבריינים בלבד. אך, לאור המנעד הרחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות,

קרא עוד
היעדר ראיות מספיקות

החוק הפלילי בישראל מגדיר מספר רב של עבירות תחת חוק העונשין, אשר עבירה עליהן מוגדרת כעבירה פלילית. עבירות אלו כוללות בתוכן עבירות אשר עלולות לפגוע

קרא עוד