היעדר עניין לציבור

רבים מאיתנו שמעו על מקרים בהם קורבנות עבירה פלילית אשר פנו למשטרה קיבלו הודעה כי תיק החקירה או התיק הפלילי נסגרו בשל חוסר עניין לציבור. אם נסתכל על כך אובייקטיבית מדובר בסיבה לגיטימית, המעידה על תוכן המקרה ועל המשמעויות של העמדת החשוד לדין. אך, במבט סובייקטיבי של הקורבן, מדובר במעין יריקה בפנים.

מה באמת אומרת ההגדרה של היעדר עניין לציבור, מי מחליט על סגירת תיק פלילי והאם הרישום הפלילי נשאר תמיד?

 

השלבים בהליך הפלילי

לפני שניתן לדון ולהבין לעומק את המשמעויות של סגירת תיק פלילי בשל היעדר עניין לציבור צריך להבין מהו ההליך הפלילי בישראל. ההליך הפלילי יכול להתחיל כתוצאה מהגשת תלונה מהאדם שנפגע כתוצאה מהעבירה (למשל במקרה של אלימות). נוסף לכך, הליך פלילי יכול להיפתח גם כתוצאה מחקירה של רשויות החוק, למשל במקרה של לכידת סוחרי סמים.

בשלב הבא יחל שלב החקירה כנגד החשוד שעשוי להיות מלווה גם במעצר של החשוד. בתום הליך החקירה ואיסוף הראיות, חוקרי המשטרה יחליטו האם להעביר את התיק לתביעה המשטרתית או לפרקליטות שיבחנו אותו ויחליטו האם ניתן להגיש כתב אישום ולהעמיד את החשוד לדין. בשלב זה, במידה והוחלט לא להעביר את התיק לידי הפרקליטות או באם הפרקליטות החליטה שלא להגיש כתב אישום התיק הפלילי ייסגר. אך, לא בהכרח ימחק.

 

מהן הסיבות לסגירת תיק פלילי?

ישנה הגדרה ברורה בחוק הציגה את הסיבות השונות שבגינן ניתן לסגור תיק פלילי.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

העדר הוכחות מספיקות

הסיבה הראשונה הינה העדר הוכחות מספיקות, מדובר במקרים בהם ישנו ספק שהחשוד ביצע את העבירה, אך בידי המשטרה והפרקליטות אין דיי הוכחות אשר יכולות להרשיע את החשוד. במקרים אלו, ישנו חשד סביר כי אכן החשוד ביצע את העבירה.

 

חוסר אשמה

הסיבה השנייה הינה ההפך מהעדר הוכחות מספיקות, הסיבה לכך נובעת מהעובדה שמדובר על מקרים בהם אין ספק ולו הקטן ביותר שחשוד אכן ביצע את העבירה. מעבר לכך, החשיבות הגדולה ביותר של סיבת סגירת התיק הזו הינה העובדה שמדובר בסיבה היחידה אשר תוביל למחיקה של האישום הפלילי כליל ללא השארת זכר לקיומו של הנושא.

 

נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין

הסיבה השלישית שכולנו מכירים בתור חוסר עניין לציבור היא חלק מהגדרה נרחבת הרבה יותר שכוללת בתוכה אלמנטים שונים המעידים את האירוע עצמו, על הקורבן וגם על החשוד עצמו.

 

מהי המשמעות של היעדר עניין לציבור?

היעדר עניין לציבור אינו מתייחס ישירות ובקו יחיד לדעת הציבור או לעניין שהציבור מביע בנוגע למקרה ספציפי. ההתייחסות הינה רחבה יותר וכוללת בתוכה הבחנה בין התועלת שהעמדה לדין של אותו חשוד תביא לבין העלויות של ההליך המשפטי.

 

הכל עניין של עלות מול תועלת

בעולם אוטופי בו למדינת ישראל היו משאבים בלתי נגמרים של שוטרים, חוקרים, פרקליטים ושופטים. אך, מערכת המשאבים של מערכת האכיפה והמפשט מוגבלים ולכן ישנה חשיבות בהכרעה של מהי התועלת שתביא העמדה לדין והליך משפטי של אותו החשוד.

 

אלמנטים שיגדירו האם ישנן נסיבות המתאימות להעמדה לדין

ישנן סיבות רבות אשר עשויות לגרום להחלטה לסגור תיק על בסיס “חוסר עניין לציבור”, הסיבות הללו מתחלקות לאלמנטים הקשורים בחשוד עצמו, בנסיבות האירוע וגם בהשפעה הציבורית של העמדה או אי העמדה לדין בגין עבירה מהסוג.

 

החשוד

בהיבטים של החשוד הגורמים העיקריים שעשויים לאפשר סגירה של התיק מסיבת היעדר עניין לציבור הינה העבר הפלילי של החשוד, גילו והסטאטוס האישי שלו.

  • עבר פלילי – ככל שהעבר הפלילי של אדם נקי יותר ואין לו עבר פלילי, החוקרים עשויים לבחור בסגירת התיק. לעומת זאת במקרים בהם לחשוד יש עבר פלילי, גם אם העבירה שביצע קטנה מאוד הוא עשוי להישפט בחומרה רבה יותר.
  • גיל – במקרים רבים יש התחשבות בגיל של החשוד, למשל אם הוא קטין אשר ביצע טעות או להפך אם מדובר על אדם מבוגר מאוד.

 

השפעה על הציבור

האלמנט הבא שהחוקרים לוקחים בחשבון בעת קבלת החלטה על סגירת תיק בשל חוסר עניין לציבור, הינו ההרתעה שהרשאה על עבירה מהסוג תעורר בחברה. במקרים בהם לא תהיה השפעה על דעת הקהל הכללית או שהרשעה בעבירה לא תוביל להגברת ההרתעה, החוקרים עשויים להחליט על סגירת התיק.

 

נסיבות האירוע

האלמנט האחרון והחשוב ביותר הינו נסיבות האירוע והעבירה. כשמדובר על עבירה חמורה מאוד כמו מקרים של אלימות במשפחה, גורמי החוק נוטים להיות סלחניים פחות. אך, במקרים בהם מדובר על אירוע חד פעמי, בו אף אדם לא נפגע, למשל סכסוך בין שכנים או חברים, גורמי החוק עשויים לבחור לסגור את התיק.

 

שינויים בחוק – כשנסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין

בשנים האחרונות בוצע שינוי סמנטי בחוק אשר מצד אחד מאפשר הכנסה של סיבות ואלמנטים שונים לתוך הקטגוריה של חוסר עניין לציבור. הסיבה העיקרית והחשובה ביותר לשינוי הסמנטי הינה מניעת פגיעה בקורבן. כשמחולט על סגירת תיק פלילי מסיבת “נסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין” בעצם נאמר כי החשוד אכן אשם, אך לא מתכננים להעניש אותו על מעשיו.

בשביל הקורבן מדובר באירוע כואב והוא כאוב אף יותר כשההגדרה היא שמדובר באירוע שפשוט פחות רלוונטי או מעניין.

 

החשיבות שבמחיקת רישום פלילי

במקרים בהם תיק פלילי נסגר בשל נסיבות העניין אינן מתאימות להעמדה לדין, התיק אומנם נסגר אך הוא אינו נמחק. המשמעות היא שבעת שאדם שהיה חשוד בפליליים ותיקו נסגר אך לא נמחק ירצה להוציא תעודת יושרה המעידה שאין לו תיקים פליליים במשטרה הוא לא יוכל לעשות זאת. וברישום יופיע התיק הפלילי ונסיבות האירוע.

מצב זה עשוי להשפיע על האדם בכמה היבטים, הראשון הינו מבחינת מציאת עבודה ומשרות הדורשות תעודת יושרה. ההיבט השני הינו במקרה של ביצוע עבירה פלילית נוספת, במקרה זה המשטרה וגורמי החוק יינטו להחמיר מול אותו אדם בשל עברו הפלילי. סיבה נוספת לחשיבות של מחיקת רישום פלילי הינה במקרים של סכסוכי גירושין, בהם רישום פלילי עשוי לבוא לרעתו של האדם.

 

מה ניתן לעשות?

הדרך הטובה ביותר לפעול הינה פנייה לעורך דין פלילי מקצועי וניסיון להמיר את סיבת סגירת התיק מחוסר עניין לציבור לחוסר אשמה. במקרה זה התיק ימחק כליל.

היעדר עניין לציבור
היעדר עניין לציבור
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא סיבות לביטול כתבי אישום
בקשה לסגירת תיק

הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי שעודנו פתוח, היא פעולה שלרוב מתבצעת בידי עו”ד פלילי הפועל כמייצג של האדם שנחקר במשטרה. אישור הבקשה תלוי ביכולתו של

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
היעדר אשמה פלילית

אנשים רבים מניחים כי עבירות פליליות, אשמה פלילית ותיקים פליליים הינם נחלתם של עבריינים בלבד. אך, לאור המנעד הרחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות,

קרא עוד
היעדר ראיות מספיקות

החוק הפלילי בישראל מגדיר מספר רב של עבירות תחת חוק העונשין, אשר עבירה עליהן מוגדרת כעבירה פלילית. עבירות אלו כוללות בתוכן עבירות אשר עלולות לפגוע

קרא עוד