ביטול כתב אישום עקב טענה משפטית מקדמית

כתב אישום הינו מסמך משפטי רשמי אשר מציג את האשמות שגובשו כנגד אדם שעד כה נחשב לחשוד בפליליים. גיבוש כתב האישום נעשה לאחר חקירה משמעותית שמטרתה להציג את כלל הראיות המעידות על ביצוע העבירה על ידי אותו החשוד. ישנם מקרים בהם ניתן לבטל את כתב האישום, גם במקרים בהם ישנן ראיות מרשיעות.

מהו ביטול כתב אישום עקב טענה משפטית מקדמית? מה המשמעויות של ביטול כתב האישום ולמה חשוב מאוד לבחור בעורך דין פלילי מקצועי?

 

מהי המשמעות של גיבוש כתב אישום?

הגשת כתב אישום מעידה בראש ובראשונה על כך ששלב החקירה הסתיים ושבידי החוקרים והתביעה ישנן ראיות מספיקות בכדי להעמיד את החשוד לדין. מבחינת ההגדרה המשפטית, כעת האדם שעד כה נחשד בפליליים הפך להיות נאשם בפליליים. ויש לכך משמעות מבחינה חוקית, מקצועית ואישית.

 

משמעות מקצועית

ישנן משרות ובעיקרן משרות אמון ומשרות בכירות אשר אדם שנאשם בפליליים אינו רשאי לעסוק בהן ועל כן יידרש להתפטר באופן מידי. הדוגמה המוכרת ביותר מהשנים האחרונות לנושא זה הינה קביעת בג”ץ כי אדם אינו יכול לכהן כשר בממשלת ישראל במקרה בו הוא מואשם בפליליים.

 

משמעות אישית

מעבר לנושא המקצועי והעסקי, הגשת כתב אישום כנגד חשוד בפליליים עשויה לפגוע באותו אדם גם במישור האישי, למשל בהליך גירושין.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

פגיעה בשם הטוב

הסוגייה החשובה ביותר שכוללת בתוכה את כלל המשמעויות של הגשת כתב אישום הינה העובדה שמדובר בפגיעה אוטומטית בשמו הטוב של החשוד. ברגע שמגובש כתב אישום, אומנם על פי החוק הנאשם עדין מוגדר כחף מפשע. אך, בדעת הקהל אותו אדם עשוי להראות כאשם.

בשל כך, הגשת כתב האישום היא סוגייה חשובה מאוד שהתביעה לוקחת ברצינות רבה ובדרך כלל התביעה תבחן את הראיות באופן משמעותי לפני ההחלטה על הגשת כתב אישום.

 

כתב האישום – אחרי גיבוש הראיות ולפני תחילת המשפט

מבחינת השלבים של ההליך הפלילי, כתב האישום מוגש לאחר סיום החקירה. לאורך כל שלבי החקירה, התיק הפלילי יכול להיסגר ללא הגשת כתב אישום כלל וזאת מסיבות שונות הכוללות בתוכן חוסר ראיות מספקות, חוסר אשמה של החשוד וגם חוסר עניין ציבורי.

אם לאחר שלב החקירה מוחלט להעביר את התיק לפרקליטות או לתביעה המשטרתית, החשוד יהיה זכאי (במקרים מסוימים) לשימוע, שלאחריו יוחלט על הגשת כתב האישום ועל סעיפי כתב האישום. לאחר מכן יחל שלב המשפט. כל אחד מהשלבים הללו יכול להימשך שנים ארוכות ולכן להשפיע על חיו של החשוד או הנאשם לאורך תקופה ארוכה, גם אם בסופו הוא יזוכה מכל אשמה.

 

מהי טענה משפטית מקדמית?

טענה משפטית מקדמית מתייחסת לטענות אשר עשויות לפסול את כתב האישום ואף לבטל את כתב האישום. הטענות אינן מתייחסות לעצם כתב האישום, לטענות הכתובות בו או לקשר שלהן לנאשם, אלא מתייחסות לפגמים בהליך גיבוש והגשת כתב האישום.

 

אילו טענות נופלות בקטגוריה של טענה משפטית מקדמית?

החוק מגדיר 10 טענות מקדמיות אשר תקפות בתחום של המשפט הפלילי. כל אחת מהן מתייחסת לפגמים אחרים שיכולים להיווצר בעת גיבוש והגשת כתב האישום. רבות מן הטענות הללו קשורות בנושאים טכניים של ההליך.

  • חוסר סמכות מקומית – כתב האישום הוגש במחוז שיפוטי שאינו מתאים.
  • חוסר סמכות עניינית – הגשת כתב האישום נעשתה לבית משפט שאינו מוסמך לדון בעבירה.
  • פגם מהותי בכתב האישום – סעיף זה נתון לפרשנות רבה מאוד ומעניק לעורכי הדין פתח למציאת פגמים בכתב האישום וביטול כתב האישום בשל כך.
  • כתב האישום אינו מתאר את מהות העבירה – הראיות המוצגות בתיק אינן מתארות את העבירה שמוצגת בכתב האישום.
  • זיכוי או הרשעה קודמת על אותה עבירה – החוק מגדיר שעל ביצוע כל עבירה ניתן להישפט פעם אחת בלבד, בין אם במשפט הראשון הנאשם הורשע או זוכה.
  • קיים במקביל הליך משפטי בנוגע לאותה עבירה – אם במקביל הנאשם נמצא בהליך משפטי אחר הקשור לאותה עבירה כתב האישום מבוטל.
  • חסינות – בארץ קיימת חסינות דיפלומטית, חסינות לחברי כנסת ואפשרות לקבל חסינות במסגרת עסקאות עם הפרקליטות (כמו עסקאות עד מדינה). בכל אחד מהמקרים בהם לחשוד יש חסינות בדבר ביצוע אותה עבירה, כתב האישום אינו תקף.
  • התיישנות – ניתן לבטל כתב אישום במקרה בו על העבירה המתוארת בו קיימת התיישנות.
  • חנינה – במקרה בו הנאשם קיבל מנשיא המדינה חנינה על העבירה שמוצגת בכתב האישום.
  • הגנה מן הצדק – מדובר בטענה החדשה ביותר אשר מציגה סוגיות שונות של עשיית דין צדק. לדוגמה במקרים בהם בוצעה אכיפה בררנית ושלא כדין.

 

המשמעות המשפטית של ביטול כתב אישום עקב טענה משפטית מקדמית

המשמעות העיקרית של ביטול כתב אישום עקב קבלת טענה משפטית מקדמית הינה העובדה שכתב האישום מבוטל, גם במקרים בהם ישנן ראיות המוכיחות את ביצוע העבירה. כך נוצר מצב בו אדם שאכן ביצע את העבירה עשוי לחמוק ממשפט.

מהצד השני אפשרות ביטול כתב האישום על ידי טענה משפטית מקדמית מחייב את התביעה לבצע את ההליכים הפליליים באופן חוקי, ללא קיצורי דרך ועיגול פינות. באופן הזה ישנה הגנה על זכויותיו של החשוד ובקרה למניעת פגיעה בחפים מפשע.

במקרה של ביטול כתב האישום בשל טענה משפטית מקדמית ישנה אפשרות כי האישום יבוטל כלילי ובית המשפט יגדיר כי לא ניתן לפתוח את התיק בדבר העבירה הזו בשנית. לעומת זאת יתכן גם כי כתב האישום יבוטל אך יוגש מחדש לאחר תקופה ותיקון הטעויות.

האפשרות השלישית הינה הכרעה של בית המשפט שניתן לתקן ולפתור את הסוגיות בזמן הנתון ולכן ניתן להגיש בשנית את הבקשה, למשל במקרה של הגשה לבית דין שאין לו סמכות לקבל את ההכרעה בנושא.

ביטול כתב אישום עקב טענה משפטית מקדמית
ביטול כתב אישום עקב טענה משפטית מקדמית
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא סיבות לביטול כתבי אישום
בקשה לסגירת תיק

הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי שעודנו פתוח, היא פעולה שלרוב מתבצעת בידי עו”ד פלילי הפועל כמייצג של האדם שנחקר במשטרה. אישור הבקשה תלוי ביכולתו של

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
היעדר עניין לציבור

רבים מאיתנו שמעו על מקרים בהם קורבנות עבירה פלילית אשר פנו למשטרה קיבלו הודעה כי תיק החקירה או התיק הפלילי נסגרו בשל חוסר עניין לציבור.

קרא עוד
היעדר אשמה פלילית

אנשים רבים מניחים כי עבירות פליליות, אשמה פלילית ותיקים פליליים הינם נחלתם של עבריינים בלבד. אך, לאור המנעד הרחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות,

קרא עוד
היעדר ראיות מספיקות

החוק הפלילי בישראל מגדיר מספר רב של עבירות תחת חוק העונשין, אשר עבירה עליהן מוגדרת כעבירה פלילית. עבירות אלו כוללות בתוכן עבירות אשר עלולות לפגוע

קרא עוד