היעדר אשמה פלילית

אנשים רבים מניחים כי עבירות פליליות, אשמה פלילית ותיקים פליליים הינם נחלתם של עבריינים בלבד. אך, לאור המנעד הרחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות, ישנם אנשים רבים אשר יכולים להיות מואשמים בעבירה פלילית גם לשווא. האם כל חקירה מובילה לאישום פלילי? מה לעשות אם נפתח תיק במשטרה? אם ניתן למחוק רישום פלילי? ומהי ההגדרה של היעדר אשמה פלילית?

 

ההליך הפלילי בישראל

בישראל ההליך הפלילי מתחיל בדרך כלל מהגשת תביעה. התביעה מוגשת בדרך כלל על ידי הקורבן של העבירה. האפשרות השנייה הינה פתיחת חקירה עצמאית של המשטרה במקרים מסוימים, למשל בעבירות של שוחד או ברצח בהן לא חייבת הגשת תלונה בכדי שההליך הפלילי והחקירה המשטרתית תחל.

לאחר הגשת התביעה תחל חקירה משטרתית. החקירה יכולה להיות חקירה סמויה לצורך איסוף ראיות וללא ידיעת החשודים. השלב הבא הינו שלב החקירה הגלויה, בשלב זה החשודים מזומנים לחקירה בהזהרה ומקרים רבים בהתאם לחומרת וסוג העבירה אף יובאו למעצר. במהלך החקירה המשטרה תחקור הן את החשודים עצמם והן גורמים רלוונטיים אחרים כמו, עדים שהיו בעת ביצוע העבירה, קרובי משפחה וחברים של החשודים.

בסיום החקירה, יוחלט האם להעביר את התיק לפרקליטות המדינה או לתביעה המשפטית אשר יוכלו לגבש את החלטתן ולהחליט האם ישנן ראיות מספקות לצורך הגשת כתב אישום. לפני העברת התיק לפרקליטות המשטרה יכולה להחליט על סגירת התיק הפלילי ואי העמדה לדין של החשוד בעבירה.

לאחר הגשת כתב האישום, החשוד הופך לנאשם בעבירה וכעת מתחיל ההליך המשפטי עצמו ובתוך כך הצגת הראיות בפני הנאשם ולאחר מכן בפני השופט, שלב העדויות וגם שלב ההכרעה ומתן פסק הדין.

 

מהי עבירה פלילית

עבירה פלילית מוגדרת כעבירה על חוקי העונשין השונים בחוק, בכל מדינה ישנם חוקים שונים במעט ולכן ישנם מעשים שבמדינות מסוימות יוגדרו כעבירה פלילית אך באחרות לא. לדוגמה, צריכת זנות מוגדרת כעבירה פלילית בישראל, אך אינה מוגדרת כעבירה פלילית בהולנד.

בישראל ישנו מנעד רחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות וישנן עבירות חמורות יותר או פחות. העבירות הפליליות כוללות בתוכן, עבירות של אלימות, עבירות נשק, עבירות מין, עבירות סמים, עבירות צווארון לבן ועוד רבות אחרות. את כל העבירות בכל התחומים מחלקים לפי 3 קטגוריות של חומרת העבירה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

חומרת העבירות הפליליות

חומרת העבירות נקבעת לפי סקאלה הקשורה בחומרת העונש המקסימלי שניתן לתת על ביצוע העבירה המדוברת.

חטא מדובר על העבירה הכי פחות חמורה אשר ניתן לתת עליה עונש מרבי של עד שלושה חודשי מאסר בלבד.
עוון עבירה של עוון מוגדרת כעבירה שניתן לתת עליה עונש מאסר של בין שלושה חודשים לשלוש שנים בלבד.
פשע הגדרת העבירה החמורה ביותר בחוק הפלילי, העונש על ביצוע עבירות מהסוג הינו לכל הפחות שלוש שנות מאסר.

 

תיק פלילי

בעת פתיחת חקירה משטרתית והגשת תלונה כנגד אדם, נפתח כנגדו תיק פלילי. לתיק פלילי זה יכולים להיות מספר סטאטוסים. הראשון הינו סטאטוס של תיק פלילי הממתין לבירור דין (או בקיצור תיק מב”ד). סטאטוס זה נותר למשך כלל תקופת החקירה ועד להחלטה האם להעמיד את החשוד לדין. במידה והוחלט שלא להגיש נגד החשוד כתב אישום התיק הפלילי ייסגר.

 

המשמעויות של תיק פלילי

אך, לעצם קיומו של תיק פלילי ברישומי המשטרה ישנה משמעות גדולה מאוד מבחינת הפיתוח האישי והמקצועי של האדם.

  • משמעות חברתית – ראשית לפתיחת תיק פלילי ישנה משמעות חברתית-תרבותית. החברה בעיקרה מוקיעה ממנה אנשים המוגדרים כפורעי חוק. לכן, ישנם מקרים בהם קיומו של תיק פלילי, בין אם סגור או בהליך, יוביל לפגיעה במעמד החברתי של אותו אדם.
  • משמעות מקצועית – האלמנט השני הינו ההתפתחות המקצועית. מקומות עבודה רבים דורשים הצגה של רישום פלילי במשטרה. במקרים בהם ישנו תיק פלילי (גם אם הוא נסגר) הדבר עשוי לגרום לכך שהמעסיק יעדיף לוותר על העסקה של אותו עובד, גם אם מדובר על מועמד מתאים מבחינה מקצועית.

 

סיבות לסגירת תיק פלילי במשטרה

ישנן שלוש סיבות עיקריות שבגינן המשטרה או הפרקליטות יחליטו על סגירת התיק הפלילי.

 

היעדר ראיות מספיקות

הסיבה הראשונה הינה היעדר ראיות מספיקות, מדובר במקרים בהם אין מספיק ראיות כדי להגיש כתב אישום, אך ישנו ספק סביר לגבי החפות של אותו חשוד.

 

נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין

סיבה זו או בשמה המוכר יותר “חוסר עניין לציבור” מציגה מקרים בהם העמדה לדין וביצוע הליך המשפט יהווה בזבוז ולא יתרום לחברה עצמה. במקרים אלו בדרך כלל אין חשש שהחשוד יבצע עבירות נוספות.

 

חוסר אשמה

חוסר אשמה הינה הסיבה החדשה ביותר שנוספה לסיבות לסגירת תיק פלילי. היא גם הסיבה היחידה שבגינה התיק נמחק כליל ואינו מופיע ברישומי המשטרה. מדובר בכל המקרים בהם אין ראיות המטילות ספק בחפותו של החשוד.

 

מחיקת רישום פלילי – שמירה על השם הטוב

המטרה העיקרית של הוספת הסיבה של חוסר אשמה, הינה הצורך להבדיל בין מקרים בהם ישנו חשד סביר כי החשוד ביצע את העבירה אך למרות זאת אין מספיק ראיות בכדאי להרשיע אותו לבין מקרים בהם אין ספק כי החשוד לא ביצע את העבירה. הצורך הזה מגיע מהעובדה שמבקרים בהם החשוד אינו אשם בביצוע העבירה נדרש מרשויות החוק להימנע מפגיעה בשמו הטוב וביכולתו להתפרנס בכבוד וכרצנו.

לצורך כך, צריך להיות מנגנון המאפשר מחיקה של הרישום הפלילי ומניעה של הפליה כלפי אותו אדם רק על עצמם העובדה שהוא נחשד בפלילים לשווא. באופן זה ניתן למנוע את האפשרות של הפגיעה בשם הטוב של אדם על ידי הגשת תלונות שווא כנגדו.

היעדר אשמה פלילית
היעדר אשמה פלילית
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא סיבות לביטול כתבי אישום
בקשה לסגירת תיק

הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי שעודנו פתוח, היא פעולה שלרוב מתבצעת בידי עו”ד פלילי הפועל כמייצג של האדם שנחקר במשטרה. אישור הבקשה תלוי ביכולתו של

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
היעדר עניין לציבור

רבים מאיתנו שמעו על מקרים בהם קורבנות עבירה פלילית אשר פנו למשטרה קיבלו הודעה כי תיק החקירה או התיק הפלילי נסגרו בשל חוסר עניין לציבור.

קרא עוד
היעדר ראיות מספיקות

החוק הפלילי בישראל מגדיר מספר רב של עבירות תחת חוק העונשין, אשר עבירה עליהן מוגדרת כעבירה פלילית. עבירות אלו כוללות בתוכן עבירות אשר עלולות לפגוע

קרא עוד