חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת

ההליך הפלילי בישראל כולל בתוכו שלבים רבים עד להעמדה לדין של חשוד בביצוע עבירה פלילית. לעיתים קרובות יכול ההליך הפלילי כולו להתארך ולקחת שנים רבות. כחלק מההליך הפלילי ולאחר גיבוש הראיות כנגד החשוד מוגש כנגדו כתב אישום המכיל את כלל הראיות כנגדו.

אך, לא כל הגשת כתב אישום בוודאות תסתיים בהליך משפטי היות ולעיתים ישנה חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת. מתי ניתן לקבל החזר מכתב אישום ומהן ההשלכות של הליך זה?

 

מהו כתב אישום

לפני שניתן להבין מהי המשמעות של חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת, צריך להבין מהו כתב אישום ומהי המשמעות של הגשת כתב אישום. גיבוש והגשת כתב אישום הינו שלב מאוחר יחסית בהליך הפלילי והוא מגיע לאחר הליך חקירה וגיבוש של ראיות המראות כי הנאשם אכן ביצע את העבירה המדוברת.

 

הליך החקירה בטרם הגשת כתב האישום

לפני שמגובש כתב אישום ולפני שתיק החקירה מועבר אל התביעה (הפרקליטות או התביעה המשטרתית) מתבצע הליך ארוך של חקירה משטרתית. המטרה הברורה של החקירה הינה איתור כל הראיות אשר ירשיעו את החשוד בדבר ביצוע העבירה (ובמקרים מסוימים גם יוכיחו את כוונתו לביצוע המעשה).במקרים בהם המשטרה לא תצליח לגבש את מכלול הראיות אשר ירשיעו את החשוד, התיק ייסגר ולא יגיע לכדי הגשת כתב אישום.

 

מי יכול לחזור בו מכתב אישום?

התנאי העיקרי והחשוב ביותר לחזרה מכתב אישום הינו הסכמה של הרשות התובעת. על התובע, בין אם מדובר בתובע המשטרתי ובין אם בתובע מפרקליטות המדינה, להסכים לחזרה מכתב האישום. בדרך כלל הדבר יעשה בתיקים בהם חסרות ראיות חותכות המפלילות את החשוד ואף אין מספיק ראיות המוכיחות את מעורבותו של החשוד בביצוע העיברה.

בנוסף להחלטתו של התובע לחזור בו מכתב האישום, ישנה אפשרות כי בית המשפט יכריע על חזרה מכתב אישום וזאת במקרים שהשופט יהיה משוכנע כי אין ראיות המפלילות את החשוד בדבר ביצוע העבירה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

באילו מקרים לא ניתן לבטל כתב אישום?

במקרה בו אדם אודה בביצוע המעשה הפלילי התביעה אינה רשאית לחזור בה מכתב האישום וזאת גם אם לא קיימות ראיות חותכות התומכות את ההודאה. על כן חשוב מאוד להשתמש בזכות לייעוץ מקצועי של עורך דין פלילי כבר בשלב החקירה.

 

מהו ההליך בעת חזרה מכתב אישום מול התביעה?

החלק המשמעותי ביותר בהליך חזרה מכתב אישום הינו קבלת הסכמה מידי התביעה. בדרך כלל הסכמה זו מתקבלת בעת ביצוע שימוע לפני העמדה לדין. כעיקרון השימוע אמור להתבצע טרם הגשת כתב האישום, אך במקרים רבים ההליך אינו מתבצע או שהתבצע זמן רב לפני תחילת המשפט ולכן ניתן לבצע שימוע נוסף. בכל מקרה, לאחר קבלת ההסכמה, בעל פה או בכתב, מידי התביעה. התביעה תפעל לבטל את האישום כלא היה.

 

האם ניתן לבטל כתב אישום לאחר שהמשפט החל?

לאדם אשר חשוד או מואשם בפלילים כדאי לנסות ולסגור את התיק או לבטל את כתב האישום בשלב המוקדם ביותר שניתן. חשוב לזכור שגם הפרקליטות והמשטרה תיקים שאין בהם ראיות או שאינם רלוונטיים יעדיפו לסגור אותם בהקדם האפשרי כדי להימנע מבזבוז משאבים וכוח אדם על נושאים שאינם רלוונטיים.

עם זאת, ישנם מקרים בהם מידע חדש מתגלה במהלך המשפט שלא היה גלוי וידוע בעת החקירה והגשת כתב האישום שעל בסיסו ניתן להוכיח כי אותו חשוד אינו קשור לביצוע העבירה. על כן, בכל שלב לפני הקראת פסק הדין התביעה יכולה לחזור מכתב האישום.

 

מהן המשמעויות של חזרה מכתב אישום?

המשמעות העיקרית והחשובה ביותר הינה הוכחת החפות של החשוד. שבמקרים רבים מדובר באלמנט החשוב ביותר וזאת כדי למנוע פגיעה בשמו הטוב, בפרנסתו ובמשפחתו של החשוד. עם זאת ישנה חשיבות לזמן בו מתבצעת החזרה מכתב האישום וההבדל העיקרי קשור ביכולת של התביעה לפתוח את התיק בשנית.

  • חזרה מכתב אישום לפני הקראת האישום בבית הדין­­ – במקרה זה, התביעה רשאית לפתוח את התיק בשנית במקרים בהם יתגלו ראיות חדשות בעתיד.
  • חזרה מכתב אישום אחרי הקראת האישום – במקרים אלו, אשר חלים רק על מי שכפר בביצוע העבירה, בית המשפט הינו זה שמבטל את כתב האישום ובדרך כלל לאחר מכן, התביעה אינה יכולה לפתוח את תיק החקירה ולהגיש כתב אישום מחודש.

 

ההבדל בין חזרה מכתב אישום להסדר טיעון

רבים מניחים שחזרה מכתב אישום הינה זהה להסדר טיעון. ההבדל העיקרי בין השניים הינה העובדה שבעת חזרה מכתב אישום החשוד מזוכה לחלוטין מאשמה. לעומת זאת במצב של הסדר טיעון בדרך כלל הנאשם מסכים להודות בלפחות חלק מסעיפי האשמה וזאת בתמורה לקבלת עונש פחות חמור מזה שצפוי לו בסיום המשפט.

 

נדיר אך אפשרי

חשוב לזכור כי מערכת האכיפה והמשפט בוחנות כל תיק אשר מתקדם לכיוון של הגשת כתב אישום וזאת מתוך הצורך להימנע מענישה כנגד חפים מפשע או פספוס של עבירות שניתן להעמיד עליהן לדין. לכן, בדרך כלל שלב כתב האישום יגיע אחרי חקירה מעמיקה שתכלול הגעה לראיות שמוכיחות את ביצוע העבירה.

 

מדוע חשוב לבחור עורך דין המתמחה בתחום

תחום הפליליים הינו אחד מההתמחויות הנרחבות ביותר בתחום המשפט. קיימים מאות חוקים וסעיפים המהווים את מקבץ החוקים הפליליים בישראל. במקרים בהם נדרשת חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת חשוב שהעורך דין שילווה אתכם בתהליך יהיה מקצועי ומומחה בתחום הפליליים בכלל ובתחום הפלילי בו אתם צריכים את עזרתו בפרט.

חשוב לזכור, על פי החוק אין כל דרישה שלכם להיות מיוצגים על ידי עורך דין. בנוסף לכך, המדינה מחויבת לספק לכל אדם הנאשם בפליליים ייצוג משפטי הולם. אך, בדרך כלל הסניגוריה הציבורית הינה עמוסה מאוד ולכן בעלת קשב נמוך יחסית למקרים מהסוג.

חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת
חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא סיבות לביטול כתבי אישום
בקשה לסגירת תיק

הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי שעודנו פתוח, היא פעולה שלרוב מתבצעת בידי עו”ד פלילי הפועל כמייצג של האדם שנחקר במשטרה. אישור הבקשה תלוי ביכולתו של

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
היעדר עניין לציבור

רבים מאיתנו שמעו על מקרים בהם קורבנות עבירה פלילית אשר פנו למשטרה קיבלו הודעה כי תיק החקירה או התיק הפלילי נסגרו בשל חוסר עניין לציבור.

קרא עוד
היעדר אשמה פלילית

אנשים רבים מניחים כי עבירות פליליות, אשמה פלילית ותיקים פליליים הינם נחלתם של עבריינים בלבד. אך, לאור המנעד הרחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות,

קרא עוד
היעדר ראיות מספיקות

החוק הפלילי בישראל מגדיר מספר רב של עבירות תחת חוק העונשין, אשר עבירה עליהן מוגדרת כעבירה פלילית. עבירות אלו כוללות בתוכן עבירות אשר עלולות לפגוע

קרא עוד