ביטול כתב אישום בעקבות רשלנות התביעה

החלטה על הגשה של כתב אישום הינה החלטה שמגיעה בכובד ראש בסיומה של חקירה מעמיקה שבה נמצאו ראיות התומכות בהעמדה לדין ולבסוף גם בהרשעה של החשוד בביצוע העבירה הפלילית. ביטול של כתב אישום הינו הליך לא פשוט, אך אפשרי ואחת הסיבות לביטול של כבת אישום הינה רשלנות שהתביעה ביצעה. מה הסיכוי לבטל כתב אישום? מהי רשלנות של התביעה? ומהן ההשלכות של ביטול כתב אישום?

 

המשמעויות של הגשת כתב אישום

לפני שניתן להיכנס לעומקו של נושא ביטול כתב האישום, חשוב להבין את המשמעויות שעומדות מאחורי הליך זה. הגשת כתב האישום מתבצעת בסיומו של שלב החקירה המשטרתית. שלב החקירה יכול לקחת חודשים רבים ולכלול בתוכו חקירות סמויות, תשאול עדים וגם חיפוש בנכסים ובאביזרים הדיגיטליים.

בסיום שלב החקירה, החוקרים מגבשים עמדה ודעה בהתאם לראיות שעלו בידיהם ומחליטים על העברת התיק לגורמי התביעה או סגירה של התיק. במידה והתיק הועבר לתביעה זו תחליט האם הנתונים המוצגים בתיק מספיקים לצורך הרשעה של החשוד. במידה ויוחלט על הגשת כתב אישום, החשוד הופך במעמדו למואשם בפלילים ובמקרים רבים הוא עשוי להיות מושהה מעבודתו ואף להישאר במעצר עד תום הליכי המשפט.

 

ביטול כתב אישום – האם אפשרי?

כתב האישום מגובש לאחר בחינה מעמיקה של העובדות על ידי מספר גורמים שונים. כחלק מכך ישנה הערכה של שלושה פרמטרים המשמעותיים לצורך ההליך הפלילי כולו וההליך המשפטי בפרט.

  • הערכת אשמתו של החשוד – ראשית ולפני הכל נדרשת הערכה של החוקרים והתביעה בדבר אשמתו או חפותו של החשוד. במידה ואין כלל ראיות או ספק לגבי חפותו של החשוד, התיק ייסגר בשלב מוקדם בשל היעדר אשמה.
  • גיבוש ראיות – האלמנט השני שנדרש לפני הגשת כתב האישום, הינה הוכחת האשמה של החשוד. לצורך כך נדרשות ראיות או עדויות המקשרות את החשוד לביצוע העבירה. כשאין מספיק ראיות התיק ייסגר בשל חוסר ראיות.
  • עניין ציבורי – האלמנט השלישי הינו אלמנט הערך המוסף של העמדה לדין של אותו אדם, באותה עבירה תביא לחברה כולה. גם במקרה זה התיק עשוי להיסגר בטרם הוגש כתב אישום.

ההליך הארוך והאלמנטים שפורטו מיועדים כדי למנוע כמה שניתן את המקרים בהם כתב אישום מוגש ללא יכולת הרשעה. עם זאת, ישנם מקרים בהם הפרקליטות או התביעה המשטרתית יסכימו לבטל את כתב האישום או מנגד יידרשו לכך על ידי בית המשפט.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

כל הסיבות לביטול כתב אישום

ישנן מספר סיבות ואפשרויות לביטול של כתב אישום לאחר הגשתו (זאת ללא קשר לסגירת התיק בטרם הגשת כתב האישום).

הסיבות העיקריות לביטולו של כתב אישום הינן שימוש באלמנטים המאפשרים סגירה של התיק (היעדר אשמה, העידר ראיות מספקות או חוסר עניין לציבור. מבקרים אלו, החשוד (בדרך כלל באמצעות עורך דינו) משכנע את התביעה כי אין טעם בהגשת כתב האישום ולכן ביטול כתב האישום נעשה בהסכמה של שני הצדדים.

מנגד, ישנם מקרים בהם התביעה אינה מסכימה לביטול כתב האישום אלא נדרשת לכך על ידי בית המשפט. מקרים אלו כוללים בתוכם מקרים של הצגת טענה משפטית מקדמית וביטול של כתב אישום בשל רשלנות מצד התביעה.

 

ביטול כתב אישום בשל רשלנות התביעה

את המקרים של ביטול כתב אישום בשל רשלנות התביעה ניתן לחלק לשלוש קטגוריות עיקריות אשר בכל אחת מהן יש אלמנט של פגיעה בזכויות של הנאשם, בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף.

 

עיכובים בהגשת כתב האישום

הסיבה הראשונה קשורה בעיכובים בהגשת כתב האישום. לעיכוב בהגשת כתב אישום ישנן כמה השפעות על ההליך המשפטי ועל החשוד עצמו. מצד אחד יש משיכה של הזמן, כך שההליך המשפטי עשוי להתבצע זמן רב אחרי ביצוע העבירה, דבר שעשוי להוביל לעיוות של העובדות ושל העדויות בשל מרחק הזמן.

האלמנט השני והחשוב יותר הינו הפגיעה בחשוד. מצד אחד ישנם מקרים רבים בהם החשוד ישהה במאסר למשך ההליך, במצב זה אם בסוף התהליך החשוד יצא זכאי, מדובר בפגיעה בחירתו לשווא. כמו כן, ישנה פגיעה ביכולת של החשוד לחיות חיים נורמליים, בין אם בשל פגיעה ביכולתו להתפרנס ובין פשוט בשל העובדה שמדובר בהליך מערער מבחינה נפשית.

 

שגיאות מהותיות בכתב האישום

האלמנט השני של רשלנות שעושי להיווצר הינו שגיאות מהותיות בכתב האישום. טעויות בתאריכים, בכתיבת והצגת העובדות וכיוצא בכך.

 

עיכובים בהעברת חומרי החקירה לידי ההגנה

האלמנט האחרון קשור ביכולת של הנאשם להגן על עצמו. בכדי שההגנה תוכל לבנות את קו ההגנה שלה, עליה להכיר את העובדות המוכרות וידועות לתביעה. לשם כך, התביעה מחויבת להעביר לידי ההגנה את חומרי החקירה בשלמותם.

 

האם שלילת זכויות יכולה לגרור ביטול של כתב אישום?

לאורך כל ההליך הפלילי וגם בסיומו (ללא קשר בין זיכוי והרשעה של החשוד), החשוד זכאי לזכויות הבסיסיות המגיעות לו בתור אדם ובתור אזרח של מדינת ישראל. שמירה על זכויות אלו הינה באחראיות של רשויות האכיפה ולעיתים שלילת זכויות באופן בוטה עשויה להוביל למניעת אפשרות שימוש בראיות מסוימות ואף לביטול או שינוי כתב האישום.

 

ביטול כתב האישום בשל אי קיום שימוע לפני הגשת כתב האישום

אחת הזכויות שרבים מן החשודים בפליליים אינם מכירים הינה הזכות לקיומו של שימוע בטרם הגשת כתב האישום. זכות זו ניתנת בדרך כלל למי שחשוד בעבירות של פשע. במקרים מסוימים בהם החשוד לא קיבל את זכות השימוע יפסוק בית המשפט על ביטול כתב האישום. אך במקרים רבים בית המשפט יפסוק כי יש לקיים את השימוע בדיעבד.

 

האם כל ביטול של כתב האישום אומר מחיקה שלו?

לא, ישנם מקרים, בעיקר במקרים בהם ביטול כתב האישום בוצע לאחר שהנאשם השיב על האישום וכפר בביצוע העבירות, בהן ביטול כתב האישום משמעו זיכוי של הנאשם. לעומת זאת, ישנם מקרים בהם ביטול כתב האישום אינו מעיד על סגירה של התיק או על מחיקת האשמות והמשמעות היא שהתביעה יכולה לפתוח את התיק מחדש.

ביטול כתב אישום בעקבות רשלנות התביעה
ביטול כתב אישום בעקבות רשלנות התביעה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא סיבות לביטול כתבי אישום
בקשה לסגירת תיק

הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי שעודנו פתוח, היא פעולה שלרוב מתבצעת בידי עו”ד פלילי הפועל כמייצג של האדם שנחקר במשטרה. אישור הבקשה תלוי ביכולתו של

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
היעדר עניין לציבור

רבים מאיתנו שמעו על מקרים בהם קורבנות עבירה פלילית אשר פנו למשטרה קיבלו הודעה כי תיק החקירה או התיק הפלילי נסגרו בשל חוסר עניין לציבור.

קרא עוד
היעדר אשמה פלילית

אנשים רבים מניחים כי עבירות פליליות, אשמה פלילית ותיקים פליליים הינם נחלתם של עבריינים בלבד. אך, לאור המנעד הרחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות,

קרא עוד