בדיקת צו עיכוב

צו עיכוב יציאה מן הארץ, עלול להיות מוטל בנסיבות שונות על אזרח ישראלי, כאשר בדרך כלל מדובר בתוצר של מעורבות של אותו אדם בפלילים. אולם ישנם גם מקרים שבהם צו עיכוב מוטל על אדם בעקבות טעות של הרשויות. כך או כך אדם שניתן כנגדו צו לעיכוב יציאה מן הארץ איננו יכול לצאת את גבולות ישראל עד לביטול הצו.

במדריך זה נסביר מה זה צו עיכוב ומתי בדיוק הוא נדרש, על מי מוטל צו עיכוב, איך מתבצעת בדיקת צו עיכוב יציאה מן הארץ, מה עושים אם מקבלים צו עיכוב, וכיצד עורך דין פלילי עשוי לסייע במקרים כאלו.

 

מה זה צו עיכוב יציאה מארץ?

צו עיכוב הינו מסמך שנועד למנוע את יכולתו של אזרח ישראל לצאת מגבולות המדינה ומגביל אותו למעשה לשהייה בגבולות ישראל בלבד. מניעת יכולתו של אדם לצאת את הארץ היא בגדר פגיעה של ממש בזכויותיו כאזרח חופשי. אולם יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הנסיבות מחייבות שימוש בסנקציה קיצונית מסוג זה כפי שיוסבר להלן.

 

מתי צו עיכוב יציאה מהארץ נדרש?

צו עיכוב יציאה מן הארץ ניתן כאשר רשויות החוק או גורמים פיננסים במדינת ישראל מחליטים למנוע מאזרח ישראל את הזכות לצאת מגבולות המדינה בעקבות מחדלים חמורים או עבירות פליליות שאותו אדם חשוד או נאשם בביצוען.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

על מי מוטל צו עיכוב יציאה מן הארץ?

להלן כמה דוגמאות למצבים אשר בהם אדם עשוי לגלות שהוטל עליו צו עיכוב יציאה מהארץ:

  • אדם עם חוב בהוצאה לפועל – לרוב אזרחים שמתנהלים כנגדם הליכי גביה מול לשכת ההוצאה לפועל, יהיו מנועים מלעזוב את הארץ עד להסדרת חובותיהם. הסיבה המרכזית לכך הינה השאיפה להיפרע מהחייב והחשש לכך שבמידה ואדם כזה יצא מגבולות ישראל הוא יתנער מהתחייבויותיו הפיננסיות.
  • אדם הנתון בהליכים משפטיים – אדם שנמצא בעיצומו של הליך משפטי לרוב לא יורשה לעזוב את הארץ, למעט מקרים שבהם ניתן לו אישור מיוחד לכך ובכפוך להצגת הוכחות לכוונתו לשוב לישראל לאחר שהייתו בחו”ל.
  • אדם שיש לו האמצעים הכלכליים להפרע מחובותיו אך מסרב לעשות זאת – למרבה הפלא ישנם לא מעט אנשים בישראל המאמינים כי דחיית תשלומי המיסים או תשלום החובות שלהם, תגרום לאלו להתבטל. כמובן, מדינת ישראל אינה נשארת חייבת ודואגת להפיק כנגד חייבים אלו צו עיכוב יציאה מן הארץ שיעמוד בתוקף עד להסדרת חובותיהם.
  • סרבן גט – אזרח ישראלי שמסרב לתת לזוגתו גט ולהביא את הליך הגירושין אל סיומו, עלול למצוא את עצמו במצב בו הוא מנוע מלצאת את גבולות הארץ סנקציה זו היא רק אחת מיני רבות שבתי הדין בישראל נוהגים לנקוט במקרים כאלו.
  • אדם שיש לו חוב מזונות – חוב מזונות שלא שולם מהווה עילה לגיטימית למתן צו עיכוב יציאה מן הארץ. במקרים כאלו אין מנוס אלא לשלם את החוב במלואו.
  • אדם החייב כספים לרשויות המיסים – מע”מ ומס הכנסה רשאים לבקש כי יופק צו עיכוב יציאה מן הארץ כנגד חייב שלא פרע את חובות המיסים שלו.

ישנו מגוון רחב של מצבים נוספים שבהם עלול גוף כלשהו לבקש את הטלתו של צו עיכוב יציאה מן הארץ כנגד אזרח ישראלי. כמובן, הרשימה הנ”ל היא רשימה מצומצמת בלבד של מצבים מסוג זה.

 

איך מתבצעת בדיקת צו עיכוב יציאה מן הארץ?

בדיקת צו עיכוב יציאה מהארץ ניתנת לביצוע באמצעות מייצג כמו עורך דין פלילי שמתמחה בבדיקות של צווי מניעה או ישירות מול משרד המשפטים, שמולו ניתן לברר מהי הסיבה להפקתו של צו העיכוב האמור. זאת, דרך אתר האינטרנט של משרד המשפטים, בו יכול המסורב לבקש גישה לפרטי ההאשמות התלויות ועומדות כנגדו שהובילו להנפקת הצו.

 

מה עושים אם מקבלים צו עיכוב יציאה מהארץ?

במידה וגיליתם בעקבות בדיקת צו עיכוב כי קיים צו עיכוב שמונע מכם לצאת מגבולות ישראל, עליכם לפנות אל עורך דין בעל מומחיות בנושא של צווי מניעה. לפני הכל, עורך דינכם יברר עבורכם מהי סיבת העיכוב, ובהמשך הוא יפעל לביטולו מול הגוף שאחראי להטלתו.

 

כיצד ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ?

על מנת לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ, נדרשים האזרח המעוכב או עורך הדין המייצג לפעול באחד משלושה ערוצים, כדלקמן:

 

השגה של פתרון זמני

השגת פתרון זמני לצו עיכוב יציאה מהארץ כשמה כן היא: פתרון זמני שנועד לאפשר למעוכב לצאת את גבולות המדינה, ככל שיעלה בידיו להפקיד ערבות כספית שתבטיח את שובו לישראל בתוך פרק זמן מוגדר. בחלק גדול מן המקרים, זהו הפתרון המהיר ביותר לבעיה, ובפרט כצו העיכוב ניתן בעקבות חוב כספי מצד המעוכב.

 

הוכחה לבית הדין כי צו העיכוב ניתן בשגגה

ערוץ פעולה זה מצריך בדרך כלל מעורבות מצד עורך דין. הוכחה לבית הדין כי צו העיכוב ניתן בשגגה, במידה ואכן כך הדבר, מצריכה הצגת הוכחות לטענה זו לבית המשפט ומכאן שמדובר בהליך שעשוי להתארך ולעכב את צאתו של בעל החוב לחו”ל ממילא.

 

טיפול בגורם המעכב והתמודדות עם הבעיה הובילה למתן צו העיכוב

במרבית המקרים, זוהי האפשרות העדיפה מפני השלוש, מפני שהיא כרוכה בטיפול בגורם לבעיה מהשורש. למשל, היה וסיבת העיכוב היא קיומו של חוב כספי, וככל שהמעוכב מסוגל לעמוד בתשלום החוב, הדבר יכול לפתור את הבעיה בתוך פרק זמן קצר של לא יותר מ – 48 שעות. גם עיכוב יציאה מהארץ בעקבות סרבנות למתן גט, הוא מצב פתיר ככל שמהעוכב ישכיל לשתף פעולה עם הליך הגירושין ולהעניק את הגט לזוגתו בהקדם.

 

כיצד עורך דין פלילי עשוי לסייע בבדיקת צו עיכוב

בדיקת צו עיכוב יציאה מן הארץ היא הליך פשוט וזריז יחסית, שעשוי לפתור לא מעט בעיות, במידה והוא מבוצע במועד הנכון בידי עו”ד המתמחה בנושא. במידה ותבחרו להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי לעניין זה, ויתברר במסגרת בדיקת צו עיכוב כי אתם אכן מנועים מלצאת את גבולות ישראל, תוכלו לפנות באמצעות עורך הדין המייצג אתכם לגוף שאחראי על הטלת צו העיכוב הנ”ל בבקשה לביטולו.

 

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד