אי ידיעה על זכות השימוע במשפט הפלילי

אחד האלמנטים החשובים ביותר בהליך המשפטי והפלילי הינה שמירה על הזכויות של החשוד. יש לכך שתי סיבות, הראשונה קשורה בחזקת החפות והעובדה שכל אדם נחשב חף מכל פשע עד שיוכח אחרת. הסיבה השנייה קשורה לעובדה שהליך משפטי שבו מופרות זכויות של החשוד עשוי להוביל בסופו של דבר למשפט לא הוגן ולהרשעה של חפים מפשע.

אחת הזכויות של חשוד בפלילים הפחות מוכרות לציבור הרחב הינה זכות השימוע. מתי מתבצע השימוע? האם ניתן למנוע מחשוד את זכות לשימוע? ומדוע חשוב מאוד לבצע את ההליך בנוכחות עורך דין.

 

שלבי ההליך הפלילי

ההליך הפלילי בישראל יכול להיות ארוך מאוד ולקחת מספר שנים רב. ניתן לחלק את ההליך הפלילי לשלושה חלקים עקרוניים המכילים בתוכם שלבים רבים ומשמעותיים להוכחת אשמתו או חפותו של החשוד.

 

שלב החקירה

השלב הראשון ובדרך כלל גם השלב שיגדיר את המשך התהליך הינו שלב החקירה. בשלב זה יכולה להתקיים חקירה סמויה אשר עשויה להיערך שנים ארוכות. מנגד יכול להתקיים הליך חקירה בו החשוד יובא למעצר ויישאר במעצר עד תום ההליכים. כל התלוי בסוג העבירה, בחומרה שלה ובסכנה שהחשוד עשוי להוות לציבור.

בשלב זה מתגבשות כל הראיות כנגד החשוד. בהתאם לממצאים של שלב החקירה יוחלט האם להגיש כתב אישום כנגד החשוד. לפני הגשת כתב האישום ובהתאם לסוג העבירה לחשוד ישנה זכות להשמיע את טענותיו בשימוע.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

שלב הגשת כתב האישום

לאחר השימוע וגיבוש הראיות כנגד החשוד ובתנאי שלא הוחלט על סגירת התיק בטרם הגשת כתב האישום, יגובש ויוצג לנאשם כתב האישום כנגדו.

 

שלב המשפט

השלב הבא הינו שלב ארוך אשר יכול להתפרס למשך שנים רבות, במהלכו מתקיים ההליך המשפטי, הצגת הראיות והעדויות ובסיומו פסק דין אשר יוחלט על ידי חבר השופטים.

 

מהו שימוע בתחום הפלילי?

השימוע הפלילי הינו שלב שמגיע בתום הליך החקירה ולפני הגשת כתב האישום. במהלך השימוע לחשוד יש הזדמנות לפנות אל התביעה ולהציג את הראיות שקיימות בידיו ובאופן הזה לדון על עצם הגשת כתב האישום או סגירת התיק. הליך השימוע מתבצע מול נציגות התביעה ובנוכחות של החשוד ועורכי דיונו.

 

מטרה משולבת

לשימוע ישנן מספר מטרות עיקריות שניתן לחלק אותן למטרות לטובת התביעה ומטרות לטובה החשוד.

 

השימוע – טובת החשוד

המטרה העיקרית של השימוע הינה הצגת מידע ראייתי חיוני מצד החשוד שיכול לגרום לביטול של כתב האישום או להפחתה משמעותית בחומרתו. מובן לכולם שזוהי המטרה העיקרית וחשובה ביותר של החשוד.

נוסף לכך, ישנה משמעות גם לזמן בו האישומים מבוטלים. גם אם יוכח ללא כל צל של ספק בהליך המשפטי שהחשוד לא ביצע את העבירה והוא יצא זכאי, הכתם יישאר. כמו גם הטרחה הרבה ואף עוגמת הנפש. כך שסיום ההליך הפלילי בשלב מוקדם ככל שניתן הינו יתרון משמעותי עבור החשוד.

 

השימוע – טובת התביעה

מהצד השני קיומו של השימוע הינו חיובי מאוד עבור התביעה גם כן ולכך יש שתי סיבות מנוגדות לחלוטין.

הסיבה הראשונה קשורה בעובדה שקיצור ההליכים הפליליים ומניעת בזבוז משאבים על הליכי משפט ארוכים שיובילו לבסוף לזיכוי של החשוד, באה לטובת התביעה באופן חד וברור. ישנם מקרים בהם התביעה רואה את נתוני החקירה באופן מסוים ושגוי שאינו עומד בקנה אחד עם נתונים שיש בידי החשוד וכך התביעה עשויה להפסיד במשפט.

הסיבה השנייה הינה הפוכה לחלוטין, השימוע הינו זמן טוב לתשאל את החשוד פעם נוספת ולדלות ממנו מידע נוסף שלא היה ידוע עד כה ושעשוי להפליל אותו.

 

מתי מתבצע הליך השימוע?

הליך השימוע מבוצע בתום שלב החקירה וטרם הגשת כתב האישום.

 

מי זכאי לשימוע לפני הגשת כתב אישום?

החוק מגדיר כי כל אדם החשוד בביצוע עבירה בדרגת פשע, זכאי לשימוע לפני הגשת כתב האישום.

 

מהי עבירה מסוג פשע?

העבירות בישראל מחולקות לשלוש קבוצות שההבדל ביניהן מתבטא בחומרה של המעשה וביחס ישיר לכך גם בעונש המותאם לאותה עבירה בחוק. עבירה של פשע הינה דרגת העבירה החמורה ביותר בחוק הישראלי והיא עומדת על עונש מינימלי של שלוש שנות מאסר.

 

באילו במקרים ניתן למנוע מחשוד בפלילים את זכות השימוע?

למרות העובדה שמדובר בזכות שהוגדרה על פי החוק, החוק מתיר במקרים ספציפיים למנוע מהחשוד את הזכות לשימוע לפני הגשת כתב אישום. הסיבות למניעת זכות זאת הינן שונות מאוד ולעיתים אף ניתן לומר כי מדובר בשטח אפור.

  • עבירות של אלימות במשפחה – במקרה שבו העבירה שעליה נחקר החשוד הינה עבירה של אלימות במשפחה, החוק מותיר לתביעה למנוע את זכות השימוע.
  • במקרה שהחשוד נמצא במעצר.
  • כל סיבה מנומקת הניתנת על ידי גורם המוסמך לכך.

 

המשמעויות של מניעת הזכות לשימוע שלא כדין

במקרים בהם מניעת זכות השימוע נעשתה שלא כדין, ישנה הסתייגות מכל ההליך הפלילי עצמו. כתוצאה מכך בית המשפט צפוי (במרבית המקרים) לקבוע כי יש לבטל את כתב האישום. בפעול המשמעות של מניעת זכויות לחשוד בפליליים הינה הטלת ספק בהליך הפלילי ולכן ביטולו.

 

זכותו של החשוד לוותר

לעומת התביעה שמחויבת למתן זכות לשימוע לחשוד בפליליים, לחשוד עצמו ישנה הזכות להימנע מהגעה לשימוע וזאת במקרה בו ישנה אפשרות שקיומו של השימוע יוביל להחמרה של כתב האישום או יפליל את החשוד במעשים שביצעה או שלא ביצע.

 

אל תוותרו על עורך דין פלילי

חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין בנושא, טרם ההחלטה וטרם ההגעה לשימוע. עורך דין פלילי מומחה ידע לאפיין את הסיטואציה, להכיר את חומרי החקירה ולנווט את השימוע באופן שיגרום להפחתה באישומים של החשוד לכל הפחות ואף עשוי להוביל לביטול כתב האישום בכללותו.

אי ידיעה על זכות השימוע במשפט הפלילי
אי ידיעה על זכות השימוע במשפט הפלילי
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא סיבות לביטול כתבי אישום
בקשה לסגירת תיק

הגשת בקשה לסגירת תיק פלילי שעודנו פתוח, היא פעולה שלרוב מתבצעת בידי עו”ד פלילי הפועל כמייצג של האדם שנחקר במשטרה. אישור הבקשה תלוי ביכולתו של

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
היעדר עניין לציבור

רבים מאיתנו שמעו על מקרים בהם קורבנות עבירה פלילית אשר פנו למשטרה קיבלו הודעה כי תיק החקירה או התיק הפלילי נסגרו בשל חוסר עניין לציבור.

קרא עוד
היעדר אשמה פלילית

אנשים רבים מניחים כי עבירות פליליות, אשמה פלילית ותיקים פליליים הינם נחלתם של עבריינים בלבד. אך, לאור המנעד הרחב מאוד של עבירות המוגדרות כעבירות פליליות,

קרא עוד