עורך דין עבירות הריגה

עבירות הריגה היו עד לפני קצת יותר משנה תחום מעורפל שהעמיד את בית המשפט בפני גבולות דקים מאוד שיש להכריע ביניהם. בחודש יוני בשנת 2019, פוצל מה שהיה עד אותו הזמן סעיף כללי בחוק העונשין שנועד להסדיר את הענישה בגין עבירות המתה בישראל, לכדי ארבע קטגוריות נפרדות של עבירות המתה בדרגות חומרה משתנות.

לאור שינויים אלו בחקיקה, ישנה חשיבות רבה לקבלת סיוע משפטי מטעם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בתיקי עבירות הריגה.

 

האם אתם זקוקים לשירותיו של עורך דין עבירות הריגה?

חוק העונשין הישראל קובע שניתן להרשיע אדם בביצוע עבירת הריגה, במקרה בו אותו נאשם הביא באופן פעיל או כתוצר של מחדל אסור למותו של אדם אחר.

אדם שהורשע בעבירת הריגה עומד בפני עונש מאסר בן עשרים שנים. חומרת הענישה בגין עבירות הריגה בישראל נגזרת מהחשיבות העליונה שמעניק המחוקק במדינת ישראל לערך של קדושת חיי אדם. על כן נטילת חיי אדם – דינה עונש חמור, בין אם נעשתה בכוונה תחילה ובין אם קרתה כתוצאה ממחדל או התנהגות פזיזה.

לאור חומרת הענישה בגין עבירות הריגה במדינת ישראל, היה וזומנתם לחקירה בחשד לעבירות מסוג זה או שאתם ניצבים בפני כתב אישום בגין עבירות הריגה – מוטב לכם שתקדימו לפנות להתייעצות מול עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בתיקים של עבירות הריגה.

 

השוני בין עבירות הריגה לבין עבירות רצח בראי החוק

ההבחנה בין עבירות הריגה לבין עבירות רצח על פי חוק העונשין הישראלי, היא אבן הבוחן שעל פיה נקבע גזר דינם של נאשמים בתיקי המתה במדינת ישראל. הדין הפלילי בישראל, מייחס כאמור דרגת חומרה שונה לעבירות המתה מסוג רצח ועבירות המתה מסוג הריגה – ייחוס שניכר גם בחומרת העונשים הקבועים בחוק העונשין לעניין עבירות אלו.

האלמנטים המרכזיים אליהם פונה החוק לשם ביצוע ההבחנה בין רצח מדרגה ראשונה לבין עבירת הריגה, נקראים: היסוד הפיזי והיסוד הנפשי.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

על היסוד הפיזי בהקשר של עבירות הריגה

היסוד הפיזי מתייחס לסוגיה: האם בוצעה על ידי הנאשם פעולה ממשית על מנת להביא למותו של הקורבן? במידה והתשובה לשאלה זו הינה חיובית, הרי שהמעשה יוגדר בתור עבירת רצח ולא בתור עבירת הריגה. לעומת זאת, אם לא התבצעה פעולה ממשית מצד הנאשם כדי לגרום למותו של הקורבן – ייתכן ומדובר כאן על עבירת הריגה.

 

מהו היסוד הנפשי המסייע להבחין בין עבירות רצח לבין עבירות הריגה?

היסוד הנפשי בעבירות המתה הוא קריטריון נוסף שנועד לסייע בהכרעה בין עבירות הריגה לבין עבירות רצח. בקצרה, הוא עוסק בסוגיה: “האם ההמתה בוצעה בכוונה תחילה?”. היסוד הנפשי כולל בתוכו שלושה תנאים שקיומם או אי קיומם יכריע בין סיווג העבירה שבוצעה בתור עבירת רצח או בתור עבירת הריגה:

 

התנאי הראשון

היערכות למעשה: במידה והנאשם נערך למעשה נטילת חייו של הקורבן – הרי שניתן לסווג את העבירה שבוצעה בתור עבירת רצח. במידה והנאשם לא נערך למעשה ההמתה מבעוד מועד – מדובר יהיה על עבירת הריגה.

 

התנאי השני

ההחלטה: במידה וגמלה בליבו של הנאשם ההחלטה להמית את הקורבן – הרי שניתן יהיה לסווג את העבירה שבוצעה בתור עבירת רצח. אולם במידה ומרכיב ההחלטה לא בא לידי ביטוי במקרה האמור – ייתכן כי מדובר בעבירת המתה מסוג הריגה.

 

התנאי השלישי

קיומה של פעולת התגרות מצד הקורבן כלפי הנאשם:

או כשמה בעגה משפטית – “אלמנט היעדר הקינטור”. במידה ולא התקיימה פעולת התגרות מצד הקורבן כלפי הנאשם, הרי שניתן יהיה לבחון את העבירה בתור עבירת רצח. במידה ואכן התקיימה פעולת התגרות מצד הקורבן כלפי הנאשם – ייתכן כי העבירה תסווג בתור עבירת הריגה.

 

כיצד עורך דין עבירות הריגה יכול להוכיח את היסוד הנפשי בעבירת הריגה?

על מנת להוכיח כי העבירה שעל הפרק הינה עבירת הריגה ולא עבירת רצח, החייבת בעונש מאסר עולם חובה, יש צורך להוכיח כי פעולת נטילת חיי הקורבן התבצעה שלא מתוך כוונה תחילה. עורך דין עבירות הריגה מנוסה ורב תושיה, ידע לבנות את קו ההגנה בתיק של מיוצגים שנאשמו אישומי שווא ברצח בכוונה תחילה, כך שניתן יהיה להוכיח כי לא היתה כוונה תחילה במעשה מצידם.

 

גישור, הסדרי טיעון – מושגים שכדאי שתכירו בפניה לייעוץ מול עורך דין עבירות הריגה

גם אם אתם עומדים בפני הליך פלילי סבוך ומתמשך בעקבות אישומים בגין עבירות הריגה, דעו כי עורך דין עבירות הריגה יכול לנווט את המשפט לכיוון של גישור או הסדר טיעון, שיוכלו להביא לתוצאות חיוביות יותר עבורכם ולהפחית בעונשים הצפויים לכם.

על ידי שימוש בהיכרות עם המערכת המשפטית בישראל, מיומנויות מקצועית וידע נרחב ברזי הדין הפלילי – יכול עורך דין עבירות הריגה לעשות את ההבדל המשמעותי בין נזק הרסני ובלתי הפיך לנאשם ובין פוטנציאל שיקום.

 

מדוע בחירת עורך דין עבירות הריגה היא בחירה חשובה מאין כמוה?

היות ותיקים פליליים הנוגעים לעבירות הריגה הם תיקים מורכבים ביותר שהטיפול בהם עלול להתארך ולהימשך תקופת זמן בלתי מבוטלת, פניה לקבלת סיוע משפטי מקצועי מטעם עורך דין עבירות הריגה היא קריטית כבר משלביו המוקדמים של ההליך הפלילי.

חשודים ונאשמים בעבירות הריגה שמעוניינים לצמצם את הנזקים הצפויים להם בעקבות המעורבות בהליכים אלו, צריכים לדעת בביטחון כי בחרו בעורך דין פלילי עתיר ניסיון בתיקי עבירות הריגה – כזה שיש מאחוריו לפחות עשרות, אם לא מאות, מקרים מסוג זה בהם הוא טיפל בהצלחה.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות רצח
ייצוג בעבירת רצח

עבירות של המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר הקיימות בחוק העונשין של מדינת ישראל. כשהחמורה מבין כולן הינה עבירת הרצח. ישנם שלבים ארוכים מאוד מרגע תחילת

קרא עוד
הריגה בשוגג

ההגדרה של הריגה בשוגג עשויה לגרום לכל מי שקורא את החוק לאי נוחות, הכיצד ייתכן שאדם יהרוג אדם אחר בשוגג? ההגדרה הזו באה להציג לנו

קרא עוד
עבירת הריגה

המונח הריגה ביסודו מתייחס למעשה שבו אדם אחד הורג אחר תוך כוונה לכל מיני סיבות ונסיבות האירוע. על קשת זאת ניתן למצוא גם מקרים של

קרא עוד