ביטול כתב אישום נגד קטין

קטינים בחוק הישראלי

בישראל יש הרבה חוקים ותקנות אשר מגדירות מה מותר ומה אסור ובהתאם גם מה העונש על עבירות חוקים למיניהן. ברוב אלו ישנה התייחסות מיוחדת לקטינים, מה קורה כשקטין מבצע את העבירה ואפילו מה קורה כאשר העבירה מתבצעת אל מול קטין (עונש חמור יותר). באופן כללי, עבור בני נוער בגילאים 12 ועד 18, יש הליכים שונים ועונשים צפויים שונים מתוך רצון לשקם ולא ישר להעניש נער.

 

חקירת קטין על ביצוע עבירה

חקירה של קטין במשטרה היא באופן כללי דומה לחקירת אדם בוגר מבחינת העובדה שהוא נלקח לחקירה ושם מתושאל על המקרה שבגינו הוא חשוד בביצוע עבירה.

כמובן שיש כל מיני זכויות מיוחדות הניתנות לקטין במהלך וטרם חקירתו אך הזכות הכי משמעותית בהקשר ביטול כתב אישום היא הזכות של הקטין להיחקר על ידי איש מקצוע מיוחד בשירות הנוער על מנת שימליץ על המשך ההליכים כדוגמת פתיחת כתב אישום והעמדה למשפט או שמא סגירתו ומציאת פתרון חלופי לקטין.

 

הכירו את שירות המבחן לנוער

לאחר שקטין מואשם ונחקר במשטרה הוא מועבר לשירות המבחן לנוער על מנת שימשיכו טיפול בו. כל האנשים בשירות מקצועיים ומתמחים בעבודה עם נוער, בשונה מהחוקרים ואנשי המקצוע שהיו במשטרה במהלך החקירה והגשת כתב האישום. המטרה של קציני המבחן לנוער היא לסייע בשיקום ובטיפול בנוער שעשה עבירות וביכולתם להמליץ על המשך הטיפול בכתב אישום של נער כולל ביטולו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

המלצות שירות הנוער

מתוך החקירות הפסיכו–סוציאליות שמבצעים קציני הנוער ואנשי המקצוע בשירות המבחן לנוער הם ממליצים מה כדאי לעשות עם הנער בהמשך וכיצד הכי נכון לו להמשיך טיפול. הייעוץ הזה, הגשת חוות הדעת הזאת, תהיה לכל הגופים הלוקחים חלק בדבר וצריכים להחליט מה לעשות הלאה. ההמלצות הללו הן אלו שהופכות את כל הליך חקירת קטין והגשת כתב אישום מולו לשונה לחלוטין אל מול הליך המתנהל מול בוגר.

 

החקירה הפסיכו-סוציאלית

כאשר הקטין מובל לחקירה במשטרה מטרת החקירה היא להבין מה בדיוק קרה באירוע ומה היא האשמה והמעורבות של הקטין החשוד במקרה שנחקר. מנגד, חקירה פסיכו-סוציאלית הנעשית על ידי קציני נוער בשירות המבחן לנוער, מתעסקת דווקא במצבו של הקטין, מבלי בהכרח קשר למעשה, כולל צרכיו. בחקירה יש כל מיני הליכים שיכולים להתבצע אשר יובילו את הקצין לתת חוות דעת כלשהיא.

  1. זימון ההורים – כאשר קטין נחקר במשטרה הוא זכאי לנוכחות ההורים, אך בחקירה בשירות הנוער בהכרח יזומנו הוריו או האחראים עליו על מנת לקבל מידע נוסף עליו ולהבין מה הרקע שלו.
  2. גורמים נוספים – נוסף להוריו ולאחראים מהמשפחה של הקטין, ישנם גורמים נוספים רבים אשר יכולים לסייע להבין מי הוא ומה הוא צריך, גם אליהם יפנה השירות על מנת לקבל מידע כדוגמת בית הספר או מקומות בהם הוא לוקח חלק או עובד.
  3. חקירת המקרה – נוסף על הרקע של הקטין, שירות המבחן לנוער מברר גם אודות המקרה הספציפי שבגינו נפתח כתב האישום והגיע הקטין לחקירה, כמובן שזאת בנוסף לחקירה המשטרתית שמתרחשת אך זאת יכול לעזור לשפוך אור נוסף.

 

חוות דעתו של קצין הנוער

לאחר החקירות הפסיכו-סוציאלית של הקטין צריך קצין הנוער המטפל במקרה לתת חוות דעת לגורמים המקצועיים המטפלים במקרה כדוגמת המשטרה והפרקליטות, כיצד כדאי להתקדם עם התהליך. לחוות הדעת יש משקל רב אך היא לא הקובעת. ישנן כמה תשובות עיקריות אותן יכול לתת הקצין אשר אחת מבניהן היא כמובן ביטול האישום נגדו והפסקת החקירה מולו.

דעתו של קצין הנוער חשובה כי סומכים על ההיכרות והמקצועיות שלו מול הקטין, אך היא לא זאת שתקבע בסוף, היא כביכול רק גוף מייעץ.

 

כתב אישום

קטין אשר נמצא בחקירה הוא חשוד במעשה כלשהוא ובעצם נתון בהליך של בירור מי האשם במקרה שבגינו נחקר. באם הוא החשוד העיקרי בתיק ייפתח נגדו כתב אישום אשר מצביע עליו כאשם ובעצם פותח הליך של משפט פלילי. ההליך המשפטי כולל כמובן הבאת ראיות ומתן עדות מכל מיני אנשים הרלוונטיים למקרה במטרה לקבוע האם החשוד שנגדו הוגש כתב האישום אכן אשם.

באם לא מבוטל, צריך להתייצב הקטין במקרה שלנו בבית המשפט ולנסות לצאת זכאי במשפט או לפחות עם עונש יחסית קל.

 

ביטול כתב אישום

כאמור, שירות המבחן לנוער ממליץ לפרקליטות ולמשטרה כיצד נכון להתקדם בתהליך. המלצה על ביטול כתב האישום תינתן בכל מיני מקרים שבהם רואה הקצין לעשות זאת לנכון, אחד מהמקרים הללו הוא בסיטואציה בה הקטין ללא עבירות קודמות וכי העבירה הנוכחית איננה חמורה, כלומר שאין לחץ או דחף מדי להמשיך לחקור איתה ולמצות עם הקטין את הדין. במקרה זה יבוטל כתב האישום וייסגר התיק הפלילי.

 

ביטול כתב אישום בעזרת עורך דין

בכל כתב אישום במשטרה ניתן לבצע הליכים לביטולו כדי שלא יהיה ויכתים את שמו של הנאשם, זאת נכון גם בעבור קטינים הנמצאים בהליכים אלו. ביטול כתב אישום ניתן לנסות לעשות גם בעזרת גורמים אחרים שהם לא שירות הנוער בייעוץ של עורך דין. ישנם כל מיני חוקים ותקנות אשר הבלטת עבירה עליהם יכולה לגרום לכך שיבוטל כתב האישום.

לצורך כך מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי המתנסה בתחום שיוכל לבחון את המקרה ולנסות לבטל אותו מבלי קשר לקציני הנוער.

כתב אישום המוגש כנגד קטין בעצם מוביל אותו למשפט בו הוא יואשם בעבירה על החוק ויצטרך לשאת עונש באם אכן ימצא אשם במשפט. ביטול כתב אישום אפשרי בעזרת המלצת רשות המבחן לנוער אשר מסייעת לקטינים למצוא מקום טוב יותר אשר יוציא אותם מתחום העבריינות, אך גם פשוט בעזרת עורך דין שמלווה את המשפט ומייצג את הקטין. בעזרת כל מיני דרכים ניתן להצליח לבטל כתב אישום לקטין.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא ביטול כתב אישום נגד קטין

כתב אישום הוא מסמך המכוון לאדם מסוים אשר חשוד במעשה כלשהוא. במסמך מפורטים פרטי המקרה בנוסף לראיות ועדויות שמצביעות על כך שהוא החשוד. כמו כן, יפורט בכתב האישום באילו עבירות חשוד הקטין מבחינת סעיפים בחוק, אשר אליהם בהתאם גם יקבע העונש.

כאשר מדובר בקטינים לרשות המבחן לנוער יש הרבה כוח להשפיע על המשך ההליך מולו עד כדי ביטול כתב האישום נגדו ומציאת פתרון חלופי כדוגמת מסגרות חוץ. בנוסף לכך, ניתן לבטל גם דרך עורך דין אשר מבין בתחום ויוכל למצוא נקודות אשר הופכות את כתב האישום ללא קביל.

גוף חשוב מאוד המורכב מאנשי מקצוע שמוסמכים ויודעים כיצד לעבוד עם נוער, תפקידם למצוא פתרון איכותי ומיטבי לנערים אשר מגיעים למעגל הפשיעה והעבריינות. ביכולתם להמליץ על המשך התהליך שלהם אל מול המשטרה והמשפט עד כדי ביטול כתב אישום.

בני נוער החל מגיל 12 ועד לגיל 18 נחשבים קטינים בחוק, יש אליהם התייחסות וחוק מיוחד אשר מבדילים אותם בדברים מסוימים מהליכי חקירה, משפט וענישה של בוגרים.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד