פסקי דין סחר בסמים

הנושא של לגליזציה של שוק הקנאביס בישראל הוא נושא חם, אשר רלוונטי להמון אנשים. מספר צרכני הקנאביס בישראל עלה בצורה משמעותית בשנים האחרונות, דבר ששינה לחלוטין את היחס לסם והוליד גם את הצעת החקיקה לאי ההפללה על אחזקת כמות קטנה לשימוש אישי, וגם את ההתייחסות המקלה יחסית של רשויות החוק לצריכה העצמית בהשוואה לעבר.

הסמים ה”קלים” הפכו זמינים יותר באמצעות אפליקציות כמו טלגראס, וכידוע, יש הרבה אנשים שגם משתמשים בקנאביס ומוצריו למטרות טיפוליות. יחד עם זאת, פסקי דין בתיקי סחר בסמים, עדיין מתקבלים בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים משנת 1973.

 

תופעת הסמים בישראל ומדיניות ההרתעה של מערכת החוק והמשפט

יש הרבה מאוד פסקי דין סחר בסמים מהעבר הקרוב והרחוק, והבעיה היא שגם אנשים נורמטיביים על פי כל קנה מידה, יכולים להגיע לבית המשפט בגלל עבירות סמים. אנשים צורכים סמים קלים למען ההנאה, והמסחר של הסם הוא מאוד נפוץ בישראל.

אין שום סיכוי שמשטרת ישראל תצליח למגר את התופעה לחלוטין ולכן, בוחרים שם במדיניות של הרתעה בסוחרים שהם גדולים יותר. כך למשל, צרכנים קטנים יצטרכו לספק את השם של מי שמכר להם את הסם כדי להימנע מענישה, וכך מטפסים מעלה במעלה הסולם, עד שמגיעים לאדם בעל השפעה.

 

האם בפסקי דין סחר בסמים יש שוני בין סמים “קלים” וסמים קשים?

על פי פקודת הסמים המסוכנים, לכל הסמים בישראל יש את אותו מעמד, וזה נכון במיוחד לנושא של ענישה. על פי אותה פקודה, השימוש בסמים קלים כמו קנאביס ובסמים קשים כמו הרואין הם שווים בפני החוק ומצריכים ענישה דרמטית.

כך למשל, העבירה של הדחת קטינים לשימוש בסמים יכולה להגיע עד ל – 25 שנים מאחורי סורג ובריח. הנושא של פסקי דין סחר בסמים הוא מאוד מורכב ולמרות שמפלגות רבות הבטיחו לגליזציה והתאמת החוק למציאות הקיימת, הנושא עדיין לא הוסדר ועד שלא נראה רוב ליברלי בכנסת, זה כנראה גם לא יקרה.

המשטרה מנסה להתמודד עם התופעה בצורה העדינה ביותר, ולהפריד בין הצרכנים הקטנים וכמובן הצרכנים הרפואיים, לבין אנשים שסוחרים בסמים קלים, ולבטח בסמים קשים. פסקי דין סחר בסמים כמובן מפרידים בין העבירות השונות, גם אם בעיני החוק יש בעייתיות מובנית וחוסר לגליזציה, שמולידה אלמנטים כמו “אי הפללה” מבלי לאכוף את הנושא הלכה למעשה, ואף לעזור לאנשים שזקוקים לקנאביס לקבל אותו בצורה מסודרת.

 

הקריטריונים שמשפיעים על חומרת העונש בפסקי דין סחר בסמים

בטריטוריה של פסקי דין סחר בסמים יש כמה נושאים שונים שבאים לידי ביטוי, ובכך קובעים את חומרת העבירה והענישה. אל תוך הקלחת הזו נכנסה בשנים האחרונות המדיניות המסתמנת של אי הפללה עבור אחזקה של כמות מועטה של קנאביס, ועדיין, חשוב להבין את ההבדלים:

  1. שימוש בחומר – אנשים אשר משתמשים בחומר למטרת שימוש עצמי בלבד.
  2. אחזקה של כמות קטנה של חומר – בוודאות אינה כמות שמספקת למען מכירה וסחר.
  3. אחזקה בסמים למטרת מסחר – עבירה חמורה שמביאה איתה גם שאלות אתיות.
  4. אחזקה של רכוש וכסף הנובעים מסחר בסמים.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

העבודה של עורך דין סחר בסמים

אנשים אשר נקלעו לצרה בשל עבירות של סחר בסמים צריכים לפנות לשירותיו של עו”ד סחר בסמים אשר מתמחה בנושא באופן ספציפי. בגלל שהנושא הוא כל כך סבוך, עבודה עם עורך דין שמתעסק בפלילים באופן כללי עלול שלא להספיק. הסיפורים הם לרוב מורכבים ויש גם מקרים של אנשים שנקלעו לסיטואציה לא נעימה על לא עוול בכפם. עורך דין סחר בסמים יודע להתמודד עם הנושא בבית המשפט ולספק ללקוחות שלו את ההגנה הטובה ביותר.

 

האם ההלכה הפסוקה מעידה על שינוי בהתייחסות לעבירות סחר בסמים?

יש כאמור מגוון רחב של פסקי דין סחר בסמים אשר מנסים להתוות דרך בחקיקה ובענישה לאורך השנים. עם זאת, גם התפיסה לגבי סמים קלים ומי אלו משתמשי הסמים הקלים השתנתה בשנים האחרונות.

גם סמים אשר נחשבים לקשים יותר הפכו למתונים בעיני הציבור, וכרגע, מערכת החוק מתקשה להתמודד עם השינוי הקונספטואלי הזה. לכן, החשיבות של עורך דין פלילי עם התמחות בסחר בסמים היא המפתח לענישה מידתית בהתאם לפשע שבוצע.

 

עו”ד סחר בסמים מצופה להיות בקיא בפסקי דין סחר בסמים

עו”ד סחר בסמים אשר מגיע עם ידע וניסיון בתחום יכול להבליט את השינוי החשיבתי שנעשה, גם אצל המשטרה וגם בתוך מערכת החוק והענישה לגבי היחס לסמים קלים. חשוב לזכור שגם קבוצת אנשים שרוצה לקנות סם כמו קנאביס, ומרכזת את הכסף אצל אדם אחד, הופכת אותו באופן מידי לסוחר סמים על פי חוק, שיכול לקבל עונש מאסר גדול במיוחד, אפילו אם הוא אדם מן השורה.

לכן, הניואנסים פה הם חשובים מאוד, כמו גם הכרת הפסיקה התקדימית, והיכולת המקצועית של עורך הדין הפלילי שנבחר לייצג את החשוד או הנאשם בתיק.

 

עורך דין פלילי ותפקידו בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סמים

עבירות סמים נעשות בישראל בכל יום, וכאמור, המשטרה לא יכולה להתמודד עם התופעה עד הסוף ולכן, בוחרת את המלחמות שלה בפינצטה. פסקי דין סחר בסמים יכולים להיות מקשים ויכולים להיות מקלים, ולכן, היכולת לבחור עו”ד סחר בסמים אשר ידע לנתב את המשפט למקומות הנכונים עבור הלקוחות שלו היא חשובה מאוד.

אנשים תמיד השתמשו בסמים קלים וסביר להניח שהתופעה תלך ותגבר עם השנים, מפני שהיחס הוא שונה לחלוטין. עד שהחקיקה תתאים את עצמה, אנשים צריכים לדעת להתגונן באמצעות עורך דין פלילי טוב ומנוסה.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד