עורך דין סמים

במדינת ישראל של שנת 2020, בדומה למה שמקובל בכל המדינות המתוקנות, השימוש בסמים והסחר בהם עדיין נחשבים כעבירות על החוק. אדם שהואשם בשימוש בסמים, ועל אחת כמה וכמה בסחר בהם, עובר למעשה עבירה פלילית.

עם זאת, התפתחויות שאירעו לאחרונה שינו במידה מסוימת את היחס כלפי מי שמעורבים בעבירות סמים לסוגיהן. מדובר בעיקר בכל מה שקשור לאחזקה או לשימוש עצמי בסמים. עורך דין סמים, הוא למעשה עורך דין פלילי המתמחה בייצוג לקוחות הנאשמים בעבירות סמים, והוא יכול במקרים רבים לסייע ללקוחותיו בהפחתה משמעותית של הענישה בגין העבירות שביצעו.

מהי פקודת הסמים המסוכנים? מהי ההגדרה של סמים בישראל? מה ההבדל בין מי שנאשם בשימוש עצמי ובהחזקת סמים, לבין מי שנאשם בסחר בסמים או בייצור שלהם? איך ניתן לבחור עורך דין סמים שייצג את הנאשם בעבירות סמים אופן היעיל והטוב ביותר? בשורות שלהלן נעסוק בסוגיות הללו ונרחיב את היריעה בנושא היחס של רשויות החוק לעברייני סמים.

 

על פקודת הסמים המסוכנים והיחס של החוק בישראל לסמים

פקודת הסמים המסוכנים היא למעשה הבסיס החוקי שעליו נשענת מדינת ישראל, בבואה להטיל הגבלות על השימוש בסמים, על הסחר בהם ועל אחת כמה וכמה על הייצור שלהם. מקורה של הפקודה היא בחקיקה מתקופת המנדט הבריטי, שבמהלך השנים נוספו לה סעיפים שונים.

עם השנים שונתה פקודת הסמים המסוכנים, בהתאם לשינויים שחלו בתחום השימוש בסמים. עורך דין פלילי המתמחה בתחום של ייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סמים, כמו גם התובעים בהליך פלילי המתנהל כנגד אדם הנחשד בעבירות סמים, מתבססים על החוק הזה בבואם לקבוע את עתידו של הנאשם.

 

מהי ההגדרה של סמים בישראל

סם, באופן כללי, הוא חומר אשר השימוש בו גורם לשינוי מצבו הפיזי או הנפשי של המשתמש, כאשר השינויים הללו עלולים לגרום לשינויים התנהגותיים שלו, בעודו נתון להשפעת הסם. אחד מבין המאפיינים החשובים והמשמעותיים ביותר של כל סם, הינה העובדה ששימוש בו גורם למשתמש להתמכרות. זאת, במקביל לעובדה שהכמות הנדרשת למשתמש נמצאת תמיד במגמת עלייה.

ככלל, ההתייחסות החוקית למבצעי עבירות סמים במדינת ישראל, הינה מחמירה ביותר, ובעיקר כאשר מדובר בעבירות שעניינן ייצור של סמים או סחר בסמים. לכן, עורך דין פלילי המתמחה בתחום של תיקי סמים, יכול לסייע בקלות רבה יותר למי שנאשם בהחזקת סמים, אם יש ספק באשר לכוונה של הנאשם לסחור בסם או להשתמש בסמים בעצמו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

על עבירות של שימוש עצמי וסחר בסמים בראי החוק בישראל

כאמור לעיל, מי שנתפסו ברשותו סמים מכל סוג שהוא יכול להיות נאשם בהחזקת סם לשימוש עצמי או בהחזקת סם למטרות מסחר. במקרה הראשון, בעיקר לאור ההקלות של השנים האחרונות, הענישה עשויה להיות מקלה יחסית.

עם זאת, מי שנאשם והורשע בסחר בסמים עלול לספוג עונש משמעותי בדמות מאסר ממושך, קנסות וחילוט רכוש אם יש חשד שהרכוש שברשותו הושג באמצעים של סחר בסמים. חשוב, עם זאת להכיר, כי נקודת התפר בין שימוש עצמי וסחר בסמים היא גמישה. זאת, למרות שיש הגדרה ברורה של כמות הסם שעשויה להיחשב ככזאת שנועדה לשימוש עצמי לבין כמות שעלולה להיחשב ככמות מסחרית.

כיוון שכך, עורך דין סמים נהנה מכר פעולה נרחב המאפשר לו מרחב תמרון על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור מרשו. זאת, במיוחד אם הלקוח של עורך הדין סובל מבעיות רפואיות או נפשיות, שעשויות לזכות אותו במרשם רפואי לשימוש בסמים מסוגים שונים, כולל קנאביס רפואי.

 

מהן עבירות ייצור סמים ואפשרויות הענישה בגינן

במדרג עבירות הסמים במדינת ישראל, עבירות של ייבוא סמים או ייצור סמים נחשבות לעבירות החמורות ביותר. לפיכך, גם הענישה בדין העבירות הללו היא מחמירה.

מי שהורשע בייצור סמים או בייבוא בלתי חוקי של סמים לתוך מדינת ישראל, עלול לספוג עונש שעומד על עד עשרים שנות מאסר. עם זאת, מתוקף תפקידו, עורך דין פלילי המתמחה בייצוג נאשמים וחשודים בביצוע עבירות סמים, יכול לנסות ולפעול למען הלקוח שלו במספר מישורים, החל מהכחשת הקשר שלו לייבוא או לייצור הסם וכלה בנסיבות מקלות שעשויות לעמוד לזכות הנאשם בעת קביעת גזר הדין.

ככלל, מערכת המשפט בישראל אינה אטומה והיא בהחלט נוטה להכיר בנסיבות אישיות כאלה ואחרות ובבעיות מסוימות של הנאשם, ולהתחשב בהן, כבסיס להקלה בענישה. למרות האמור לעיל, ייצור סמים או ייבוא שלהם עדיין נחשבים למעשים אסורים בתכלית האיסור, ולכן במרבית המקרים, כאשר אין נסיבות חריגות, מי שמורשע בעבירות מהסוג הזה אינו זוכה להקלה והענישה היא בהתאם לחומרת העבירה.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לחשודים בעבירות סמים?

חשוב להדגיש שבכל הנוגע לטיפול בהליכים פליליים שסביב עבירות סמים, אין שני תיקים המתנהלים באופן זהה זה לזה, וכל הליך משפטי הוא ייחודי. תפקידו של עורך דין פלילי, אם כן, הוא ללמוד את נסיבות המקרה ולגבש את קו ההגנה הנכון והמתאים ביותר עבור מיוצגיו, כך שלא יאשמו בגין עבירה שלא ביצעו או בסעיפים מעבר לאלו שהם נושאים באחריות הפלילית להם.

 

איך לבחור עורך דין פלילי לייצוג בעבירות סמים

מי שתלויות ועומדות כנגדו האשמות הקשורות בשימוש בסמים, בסחר בהם, בייצור או ייבוא שלהם, חייב להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי המתמחה בדין הפלילי הנוגע לעבירות סמים. עורך דין סמים המכיר את הנושא, יכול להתמודד בצורה טובה יותר עם האשמות שונות, כולל האשמות חמורות ביותר.

עם זאת, חשוב להיות חכם ולבחור את עורך הדין המתאים ביותר לעניין זה. חשוב לציין שמי שידו אינה משגת לשלם לעורך הדין שלו ולא יכול לבחור עורך דין, יזכה להגנה של הסנגוריה הציבורית. באשר לבחירות עורך דין פלילי, יש כמה דברים שחשוב לשים עליהם דגש.

בראש ובראשונה, כדאי מאוד שעורך הדין הנבחר יהיה איש מקצוע מנוסה. ככל שהניסיון של עורך הדין הוא משמעותי יותר, כך היכולת שלו להתמודד עם ההאשמות היא טובה יותר. אמנם בכל מקרה הנאשם יישפט על פי עקרונות החוק, אבל לעיתים מזומנות עשויה ההבנה של דקויות שונות להשפיע על התוצאה הסופית – הן על פסק הדין והן על גזר הדין שיבוא בעקבותיו.

 

על חשיבות האמון ההדדי כמנבא להצלחה המשפטית בבחירת עורך דין סמים

אמנם לכל האמור לעיל יש חשיבות רבה, אבל הדבר שמשפיע יותר מכל בבחירת עורך דין סמים הוא מידת האמון שנוצרת בין עורך הדין לבין הלקוח שלו. האמון ההדדי הוא הבסיס שעליו מושתת כל תהליך ההגנה. כיוון שכך, ככל שהצדדים מתואמים טוב יותר, כך התוצאות בסיכומו של עניין תהיינה טובות יותר מבחינת הנאשם.

מעוניינים לדעת עוד? זקוקים לשירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סמים? אם התשובות לשאלות הללו חיוביות, חשוב ליצור קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין סמים בעל ניסיון, לטובת התייעצות ראשונית. עו”ד פלילי מיומן יכול לאתר במהירות את האפשרויות הגלומות בתיק להגנה על הלקוח והקטנת הענישה, ולחסוך מן המיוצג את פוטנציאל הפגיעה בזכויותיו.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עורך דין סמים
עורך דין סמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד