עונש עבירות שימוש בסמים

מהן בדיוק עבירות שימוש בסמים? מהם העונשים הקבועים בחוק על עבירות מהסוג הזה? מהם סמים אסורים? איך השימוש בסמים מסוכנים מסכן גם את סביבתו של המשתמש? מהן נסיבות מקלות ואיך הן יכולות לתרום להפחתת העונש על עבירות שימוש בסמים?

אלו הן שאלות טובות ונפוצות אשר מעסיקות אנשים רבים בישראל הניצבים בפני אישומים בגין עבירות שימוש בסמים. במאמר זה ננסה לענות על כל השאלות הללו, ונסביר גם איך לבחור עורך דין פלילי איכותי במידה וזומנתם לחקירה או נאשמתם בעבירות שימוש בסמים. המשיכו לקרוא!

 

על שימוש בסמים בראי החוק הפלילי בישראל מול הסטנדרט התרבותי

שימוש בסמים לסוגיהם, היה נפוץ כבר מקדמת דנא. במקומות מסוימים בעולם, השימוש בסמים מתבצע כחלק מטקס רוחני או דתי. בנוסף, סמים מסוימים שהשימוש בהם איננו חוקי בישראל, נחשבים לחוקיים ולגיטימיים לצריכה במדינות אחרות. זאת, בדרך כלל כחלק מהווי תרבותי מקומי.

בישראל, האפשרות לשימוש חוקי בסמים באופן קבוע ומתמשך היא עדיין מוגבלת. עונש עבירות שימוש בסמים עלול להיות משמעותי וקשה, אם בית המשפט נוכח כי האישום כנגד המשתמש אכן מוצדק. עורך דין פלילי עשוי לסייע לנאשמים בעבירות שימוש בסמים הן בהוכחת חפותם והן בקבלת הקלה משמעותית בעונש.

 

מהן עבירות שימוש בסמים וכיצד מתייחס אליהן חוק העונשין הישראלי

שימוש בסמים בישראל, למעט מקרים חריגים, הוא כאמור אסור בתכלית. הסיבות לכך מרובות, אבל בתמצית ניתן לומר שהמחוקק מודע לפגיעה העצומה שהסמים מסבים הן למשתמש עצמו והן לסביבה שלו.

למשתמש עצמו נגרם, או עלול להיגרם נזק מתמשך, אשר המשמעות שלו היא בריאותית ולעיתים גם נפשית. לסביבת המשתמש נגרם נזק הן בעקבות התנהגות בלתי נשלטת שלו והן בעקבות העובדה שהוא עלול להידרדר למעשים פליליים עקב הכורח להשיג כמות גדלה והולכת של סמים.

החוק אמנם מפריד בין העונש בגין שימוש עצמי בסמים לבין העונש בגין סחר בסמים והחזקה שלהם למטרות מסחר, ועם זאת יש לא מעט מקרים שבהם הדברים נתונים לפרשנות משפטית. כאן בדיוק נכנס לתמונה עורך דין פלילי, שכאשר הוא מייצג את מרשו בנחישות, הוא עשוי להפחית במידה ניכרת את ההאשמות ומכאן גם את העונש שייגזר אם וכאשר הנאשם אכן יורשע.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהו העונש האפשרי על החזקת סמים בישראל

עבירה של שימוש בסמים ושל החזקת סמים, בעיקר למטרות מסחר, נחשבת במדינת ישראל לעבירה פלילית. המחוקק מבדיל, לצורך הענישה, בין שימוש עצמי לבן החזקת סמים מסוכנים ומסחר בהם. אבל בכל מקרה, הן הרשעה בשימוש עצמי והן הרשעה אחרת, נחשבת להרשעה בעבירה פלילית, עם כל המשתמע מכך. מדרג העבירות מתחיל בשימוש עצמי בסמים.

בשלב הבא, נמצאת העבירה של החזקת סם ובזה שלאחריו ממוקמת עבירה של ייצור סם. סחר בסמים, כולל ייבוא או ייצוא שלהם, מהווה שלב נוסף ברף העבירות והדחת קטינים לשימוש בסמים היא עבירה פלילית חמורה במיוחד. בענישה יכולה להיות עד שלוש שנים כאשר מדובר בשימוש עצמי, ועד עשרים שנה אם מדובר בסחר בסמים והדחת קטינים לשימוש בסמים.

 

מהם בעצם סמים מסוכנים ואסורים

פקודת הסמים המסוכנים כוללת מספר לא קטן של חומרים אשר המחזיק בהם או המשתמש בהם צפוי לעונש על פי חוק. למען הסר ספק – גם החזקת חומרים או ציוד המשמשים לכאורה לייצור סמים אסורים ומסוכנים היא עבירה שהרשעה בה עלולה להסתיים בעונש. אבל מכיוון שהמחוקק נדרש להגדרה ברורה של סמים וחומרים אסורים, קורה לא אחת שחומר מסוכן חדש המגיע לשוק, יכול להיחשב למשך תקופה מסוימת כחומר חוקי שהחזקה או שימוש בו פטורים מעונש.

ואולם מרגע שהחומר הזה מצורף לרשימת החומרים האסורים, החזקה ושימוש בו נושאים גם כן עונשים בהתאם לחוק. עורך דין פלילי עשוי להסתייע בסעיף הזה, אם הלקוח שלו אכן השתמש בחומר שההגדרה שלו שנויה במחלוקת.

 

עבירות שימוש בסמים והסכנה לסביבת המשתמש

אחת מתופעות הלוואי הקשות ביותר של שימוש בסמים אסורים, היא תופעת ההתמכרות. מחקרים רבים נערכו על ההשפעה הממכרת של חומרים מסוימים ובעיקר סמים אסורים, על הגוף ועל המבנה הנפשי של המשתמש. אף שלא כאן המקום לפרט בנושא הזה, חשוב להזכיר כי ההתמכרות מחייבת את המשתמש להשיג כמויות גדלות והולכות של הסם האסור.

בהתחלה ההשפעה לא מורגשת או שהיא מורגשת בצורה מינורית. ואולם במשך הזמן ההוצאות גדלות והולכות הרבה מעבר להכנסה של המשתמש מה שגורם לו, במוקדם או במאוחר, לעבור עבירות פליליות במטרה להשיג את הממון הנדרש.

 

על ההשלכות המסוכנות של שימוש בסמים והקשר של שימוש בסמים לעבריינות

מגורם יצרני וקונסטרוקטיבי בחברה, הופך מי שמשתמש בחומרים אסורים לגורם פסיבי במקרה הטוב ומזיק במקרה הרע. זאת, כיוון שהמוכנות שלו לגנוב מסביבתו כסף או שווה כסף על מנת לממן את רכישת הסמים נמצאת בקו עלייה מתמיד. במקרה שאדם הנוהג להשתמש בסמים נתפס גם בגניבה, העונש המצטבר שלו עלול להיות משמעותי.

גם כאן, עורך דין פלילי המייצג את הנאשם יכול לנסות בעיקר להפחית את הענישה ככל יכולתו. עורך דין איכותי יכול למצוא נסיבות מקלות שיסייעו בדרך להפחתת העונש שנגזר על המשתמש בסמים שהורשע גם בגניבה. מצב משפחתי רעוע, טראומות מן העבר או הלם קרב שממנו סובל הנאשם, הן רק חלק מהנסיבות המקלות האפשריות.

 

חוששים מן העונש הצפוי לכם על עבירות שימוש בסמים? כך תבחרו בשירותיו של עורך דין פלילי מומלץ

הבחירה של עורך דין פלילי יכולה להיות עניין של נסיבות. זאת, בעיקר אם לנאשם אין דרך לממן את הייצוג שלו. עם זאת, בחירה מושכלת של עורך דין פלילי צריכה להתבסס על שילוב בין חוכמת ההמונים, בדיקת עובדות ברשת ותחושה אישית. חוכמת ההמונים, פירושה המעשי הוא קבלת עצה מאדם מוכר אחד או יותר, שעורך דין פלילי ייצג אותו נאמנה לשביעות רצונו.

בנוסף לכך, גם בדיקת המלצות ברשת היא דרך מומלצת לוודא כי מדובר בעורך דין מהימן שכדאי לשכור את שירותיו. זאת כיוון שלאנשים שאותו עורך דין גרם לכאורה נזק, תמיד יהיה מה להגיד ואם יאמרו את זה, זה יהיה באמצעות האינטרנט או ערוצי המדיה החברתית.

 

עורך דין עבירות שימוש בסמים חשוב לבחור בתבונה

למרות האמור לעיל, מעבר לנושא ההמלצות באינטרנט – הדבר החשוב ביותר בין עורך הדין לבין מרשו הוא עניין הכימיה האישית. ככל ששני הצדדים מסתדרים ביניהם טוב יותר, כך הסיכויים שהתוצאה הסופית של ההליך הפלילי תהיה לטובתו של המיוצד – גדלים.

עורך דין פלילי מומחה בנושא עונש עבירות שימוש בסמים יידרש ללוות אתכם לאורך כל התיק משלב החקירה המשטרתית ועד לסיום ההליכים המשפטיים. לכן חשוב ביותר לבחור בעורך דין פלילי שעליו אתם מרגישים שתוכלו לסמוך בעיניים עצומות.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עונש עבירות שימוש בסמים
עונש עבירות שימוש בסמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד