עבירת תיווך בעסקת סמים

בפקודת הסמים המסוכנים בישראל מטופלים מכלול ההיבטים הקשורים בעיסוק בסמים. דבר חקיקה זה מגדיר בצורה מפורשת את רף הענישה הצפוי למי שיורשעו בעבירת תיווך בעסקת סמים. מדובר על עונשים כבדים מאוד, שעלולים להגיע גם לעונשי מאסר ממושכים במיוחד. במאמר הבא נדון בנושא חשוב זה, שגם משטרת ישראל וגם מערכת המשפט בארץ נדרשים לטפל בו לעתים קרובות.

 

עבירת תיווך בעסקת סמים בראי פקודת הסמים המסוכנים

בפקודת הסמים המסוכנים תשל”ג 1973, מוגדרים התנאים שבהם פעולות הנוגעות למסחר בסמים מותרות בחוק והתנאים שבהן מדובר בעבירה פלילית שדינה עונש. החוק קובע מיהם הגופים שמוסמכים לייבא סמים, לייצר סמים ולהפיצם – ובפרט בהקשר של תעשיית התרופות.

אולם באופן כללי, ייבוא, ייצוא וייצור סמים מסוכנים אינו פתוח בפני כלל האוכלוסיה בישראל ומחייב הסמכה מיוחדת והיתרים יעודיים ממשרד הבריאות וגופים נוספים על פי ההקשר. לאור רמת הסיכון הגבוהה הכרוכה בעסקאות סמים, ומפני שסמים הם חומרים ממכרים מעצם מהותם, קיימת הקפדה יתרה על נושא זה.

תיווך בסמים גם הוא בין הפעולות האסורות על פי פקודת הסמים המסוכנים. לכן אדם שיורשע בעבירת תיווך בעסקת סמים, צפוי לעונשים הכבדים שהחוק קובע.

 

מהי עבירת תיווך בעסקת סמים?

בסעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים, מצויין כי חל איסור לייבא, לייצא ולהפיץ סמים מסוכנים מבלי שניתן היתר יעודי או רשיון לכך. בסעיף 14 בפקודת הסמים המסוכנים, נדונה סוגיית התיווך בעסקאות סמים. על פניו, סעיף 14 עשוי להיראות כסעיף מינורי, אולם המשמעות הנגזרת מסעיף זה היא שגם אנשים שפעלו לכאורה בתום לב, עלולים למצוא עצמם במרכזו של הליך פלילי הנוגע לעבירת תיווך בעסקת סמים.

למשל, כאשר פלוני סובל מכאב כרוני וחבר מפנה אותו לצד שלישי שעוסק במכירת קנאביס רפואי שעשוי להקל עליו, ככל שלבעל הכאבים אין מרשם מרופא מורשה לרכישת קנאביס רפואי, האדם שהפנה אותו לרכישת החומר מגורם אחר עלול להיחשד בעבירת תיווך בעסקת סמים.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

אילו פעולות נחשבות כעבירת תיווך בעסקת סמים?

כפי שהומחש בדוגמא לעיל, גם פעולות חבריות לכאורה, כמו הפניית אדם קרוב לגורם אשר יכול לספק לו חומר שאינו מותר לשימוש על פי חוק, עלולה להיחשב כעבירת תיווך בעסקת סמים. בדין הפלילי בישראל קיימת התייחסות לנושא של תיווך בעסקאות סמים, בין היתר כדי למנוע מגורמים שאינם מוסמכים למתן טיפול רפואי, להתערב בטיפול בבריאותו של זולתם.

שימוש בתרופות בעלות מאפיינים נרקוטיים עלול להיות מסוכן לבריאותו של האדם הנוטל אותן, ולכן המחוקק שואף להרתיע את הציבור מפני התערבות בנושאים אלו ללא הסמכה לכך.

 

באילו נסיבות נפתחים הליכים פליליים בעקבות עבירות תיווך בעסקת סמים?

למרות שהחוק הנוגע לעבירת תיווך בעסקת סמים הוא ברור למדי, בפועל קיים קושי ממשי לאכוף את האיסור על תיווך בעסקאות סמים. למשל כשאדם מפנה את חברו לצד שלישי לשם רכישת חומר שנחשב כסם מסוכן, לא סביר להניח שהמפנה יסגיר את עצמו ביוזמתו למשטרה. לכן במקרים רבים, מדובר בעבירות שנוטות לחלוף מתחת לרדאר.

יחד עם זאת, כאשר בעקבות ההפניה אחד המעורבים נפגע, בהחלט יתכן מצב שבו המשטרה עושה ניסיונות להתחקות אחרי הגורם המתווך ולמצות עימו את הדין.

 

כך עו”ד פלילי יכול לסייע למי שנחשד או נאשם בעבירת תיווך בעסקת סמים

במצב בו אדם נחשד בביצוע עבירת תיווך בעסקת סמים, הדבר הראשון שעליו לעשות הינו לפנות לסיוע מטעמו של עורך דין המתמחה בנושא. הסיוע המשפטי שניתן לקבל מאיש מקצוע הבקיא בתחום עבירות הסמים הוא קריטי להזמת החשדות למעורבותו של החשוד או הנאשם בפלילים.

כאמור, הרשעה בביצוע עבירות סמים ובכללן עבירת תיווך בעסקת סמים, עלולה להוביל לענישה חמורה ביותר ומכאן חשיבותו של הליווי המשפטי בהליך. לעורך דין פלילי ישנו הידע הדרוש להתמודדות עם מצבים כאלו ודרך להשיב את האישומים כנגד מיוצגיו לפרופורציות המתאימות לנסיבות המקרה. למרבה הצער, החוק היבש עלול להתייחס גם לאנשים נורמטיביים כסוחרי סמים חורשי רע.

מעורבותו של עורך הדין המייצג כבר משלביו המוקדמים של ההליך הפלילי, לרבות שלב המעצר או החקירה, היא חיונית לצמצום הפגיעה בזכויות הלקוח ומיצוי של זכויותיו מול מערכת החוק והמשפט.

 

הבסיס להגשת כתבי אישום בעבירות תיווך בעסקאות סמים

בכל הנוגע להגשת כתבי אישום על עבירת תיווך בעסקת סמים, אחד השיקולים המרכזיים הוא יסוד המודעות של העבריין למעשיו. כאשר ניכר כי אדם שנחשד בתיווך בעסקת סמים לא היה מודע לכך שמדובר בעסקה כזו ואין לו היסטוריה פלילית של עבירות סמים למיניהן, לעורך הדין ישנה היכולת לחלץ את מרשו מהתסבוכת.

זאת על ידי הפחתת סעיפי האישום המיוחסים לחשוד כאשר במקרים מסוימים עשויה להתאפשר גם סגירת התיק הפלילי לחלוטין בטענה לתום לב וניקיון כפיים מצד אותו אדם.

 

חשיבות הייצוג המשפטי בעבירת תיווך בעסקת סמים

לעורך דין פלילי מנוסה, אם כן, ישנה היכולת לחלץ את מיוצגיו ממצבים מסובכים כגון אלו או לכל הפחות להמתיק את עונשם כאשר ניכר כי החשוד פעל ללא הפעלת שיקול דעת ראוי בנסיבות של אי הכרת החוק.

 

בשורה התחתונה

כשאדם נחשד או נאשם בעבירת תיווך בעסקת סמים, במקרים רבים מדובר על ההליך הפלילי הראשון שבו הוא מעורב בחייו. זהו מצב מלחיץ, מפחיד ומבלבל במיוחד עבור מרבית האנשים. מכאן מתבהרת החשיבות של פנייה לאיש מקצוע מוסמך אשר בקיא ברזי החוק ובאופן פעולתן של טחנות הצדק. בחירה בעו”ד מנוסה ואכפתי היא חיונית להשגת תוצאות חיוביות בתיק וצמצום הנזק שעלול להיגרם לחשוד בנסיבות הנתונות.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

עבירת תיווך בעסקת סמים
עבירת תיווך בעסקת סמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד