עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות כעבירות פליליות חמורות בפני עצמן. המחוקק רואה את מנהג השוחד הנפוץ במחוזותינו בחומרה רבה ושואף למגר את התופעה הנלוזה על ידי יצירת מנגנוני הרתעה שיניאו את הציבור מלתת יד לניסיונות שוחד.

בהתאם לכך, העונש הצפוי לאדם שיורשע בעבירת סיוע לשוחד, הוא חמור למדי. בהתחשב ברף הענישה המחמיר לעבירות מסוג זה, אדם העומד בפני הליכים פליליים בעקבות חשד לביצוע עבירת סיוע לשוחד או כל עבירת שוחד מסוג אחר, מוטב לו שיפנה ללא דיחוי להתייעצות עם עורך דין פלילי מנוסה.

בכוחו של עורך דין המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סיוע לשוחד, לפעול להפחתת העונשים הצפויים במקרה של הרשעה, עד כמה שמתאפשר בנסיבות המקרה.

 

איך עבירת סיוע לשוחד באה לכלל ביטוי?

עבירת סיוע לשוחד הינה עבירה שקודמת לביצוע מעשה שוחד, ולמעשה היא מאפשרת את הוצאת עבירות מתן השוחד וקבלת השוחד מן הכוח אל הפועל. עבירות סיוע לשוחד יכולות לבוא לכלל ביטוי על ידי ביצוע בירורים מקדימים מול הגורם שלו מתכנן העבריין לתת שוחד, סיוע בהשגת כספי השוחד וכיוצא באלו.

 

למה סיוע לשוחד נחשב כעבירה בפני עצמה?

עבירות סיוע לשוחד נחשבות כעבירות חמורות מאחר ואלמלא היו מתבצעת, סביר להניח כיעבירת השוחד עצמה לא הייתה מתממשת. מסיבה זו, בתי המשפט בישראל מייחסים לעבירות סיוע לשוחד חומרה גבוהה, ואינם נוהגים להקל ראש במתן העונש בצידן.

 

עבירת סיוע לשוחד – עבירה פלילית לכל דבר ועניין

במקרים בהם בוצעה עבירת שוחד, גם עבירה של סיוע לשוחד תיחשב כעבירה פלילית חמורה בראי החוק, היות והיא זו שאפשרה למעשה את הצלחתה של עבירת השוחד בפועל. מטבע הדברים, יש הבדל מובהק בין עצם ביצוע העבירה העיקרית של מתן שוחד או קבלת שוחד, לבין מעטפת הפעולות המאפשרות לה להתרחש הלכה למעשה, כדוגמת עבירת סיוע לשוחד.

הבדלים אלו במעורבותו של העבריין באים לידי ביטוי בעיקר בסוג והיקף העונש שיקבע בגין כל אחד מהמקרים הללו, אך אין בהם כדי לשנות את מהותה של עבירת הסיוע לשוחד כעבירה פלילית מן המניין.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

העונש בגין עבירת סיוע לשוחד

אף שיש מי שמניחים כי העונש בגין עבירת סיוע לשוחד אמור להיות קל יחסית, הלכה למעשה אין בסיס להנחת מוצא זו. העונש הצפוי לאדם שיורשע בעבירת סיוע לשוחד, יכול בהחלט להגיע גם לעונש מאסר בפועל, עונש של עבודות שירות, וכן לתשלום קנס כבד. בנוסף לאלו, לעצם ההרשעה בביצוע עבירת סיוע לשוחד עשויוית להיות השלכות מרחיקות לכת על העבריין המורשע – הן בהיבטים אישיים, הן בהיבטים מקצועיים והן בפן הכלכלי.

 

נחשדתם או נאשמתם בעבירת סיוע לשוחד? אתם זקוקים לעו”ד פלילי

מאחר ועבירות של סיוע לשוחד הן בעיני בית המשפט עבירות פליליות שאין להתעלם מביצוען, ליווי של עו”ד פלילי הוא קריטי לצמצום הפגיעה בזכויותיו של החשוד או הנאשם בהליך המשפטי. בכוחו של עורך הדין להשפיע במקרים רבים על חומרת העונשים שיגזור בית הדין הפלילי על אדם שימצא אשם בעבירות סיוע לשוחד ולכן יש לליווי המשפטי בהליך חשיבות מכרעת.

 

האם כל עורך דין יכול לייצג חשודים ונאשמים בתיקי עבירת סיוע לשוחד?

תחום המשפטים הינו תחום מורכב ורחב מאוד אשר נחלק לאין ספור תתי ענפים. כל עו”ד בוחר את תחום התמחותו, ובו הוא מתמקצע באופן ספציפי, ומחזיק במכלול הכלים הנחוצים לייצוג משפטי יעיל בתיקים מסוג זה. בין התחומים בעולם עריכת הדין, מצוי גם התחום הפלילי.

עו”ד פלילי, אם כך, מכיר את החוקים הרלוונטים לסדר הדין הפלילי על בוריים, ונמצא באמתחתו כל הידע הדרוש לייצוג משפטי איכותי של חשודים ונאשמים בהליכים פליליים.

 

החשיבות של בניית תיק ההוכחות בתיק עבירת סיוע לשוחד

עורך דין פלילי מסייע בבניית תיק הראיות וההוכחות שעשויות לעמוד לטובת הנאשם בביצועה של עבירת סיוע לשוחד. ככל שתיק ההוכחות יהיה איתן יותר, ויכיל כמות רבה יותר של ראיות שמצביעות על תום הלב של הנאשם בנסיבות המקרה, כך סביר יותר שבית הדין הפלילי יאפשר לנאשם לצאת את ההליך המשפטי במינימום נזקים. הדבר כאמור תלוי במידה לא מבוטלת בבניית תיק ההוכחות בידי עורך הדין המייצג את הנאשם בתיק.

 

ואם עבירת הסיוע לשוחד בוצעה ללא כוונת זדון?

עו”ד פלילי אחראי במסגרת תפקידו לחתור להוכחת חפותו מפשע של החשוד / הנאשם. במקרים שבהם הנאשם משוכנע בצדקתו ושואף לטעון לכך שאינו אשם בביצוע העבירות שיוחסו לו, עורך דינו ידרש לפעול להצגת ראיות שיתמכו בטענת חפותו. ככל שתוצג לבית המשפט כמות גדולה יותר של ראיות שמצביעות על כך שהנאשם לא ביצע את עבירת הסיוע לשוחד המיוחסת לו, כך גדלים הסיכויים לכך שבית הדין יכריע לטובתו.

 

בשורה התחתונה

אם ביצעתם עבירה של סיוע לשוחד, או שזומנתם לחקירה משטרתית בחשד לביצוע עבירה מסוג זה, סיוע משפטי של עו”ד פלילי מנוסה יכול לסייע לכם להיחלץ ממצב הביש אליו נקלעתם. מומלץ כמובן לבחור בשירותיו של עורך דין שמתמחה בתיקים פליליים של עבירות סיוע לשוחד, על מנת למקסם את סיכוייכם לצאת מההליך המשפטי בהקדם וללא פגע. בהצלחה.

המידע המוצג במסגרת המאמר הנ”ל מובא לידע כללי בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירת סיוע לשוחד

עבירת סיוע לשוחד מתייחסת לגורמים אשר סייעו לאדם אחר לעבור על עבירת השוחד, עוד בטרם ביצוע העבירה בפועל. סיוע יכול להינתן במגוון רחב של דרכים, לרבות סיוע שהשגת הכספים שישמשו לשוחד, תכנון וארגון הפעולה והכנת המבצע העיקרי לביצוע העבירה ועוד.

עבירת הסיוע לשוחד נחשב לעבירה נפרדת מעבירת השוחד, ולצידה ישנו עונש נפרד שמושת על המסייעים. הרציונל מאחורי הפללת המסייעים הוא שהם היו חלק חשוב מתהליך התכנון והוצאת העבירה לפועל, ושבלעדיהם סביר להניח שעבירת השוחד לא הייתה מתבצעת בפועל (אלא נשארת במסגרת רעיונית בלבד).

אמנם מי שסייע לעבירת השוחד לא ביצע את העבירה בעצמו, אלא רק הניח את היסודות לביצוע העבירה על ידי האדם שביצע אותה בפועל – אך החוק מתייחס בחומרה גם לגורם המסייע. העונש שמושת על המסייע יכול להיות כבד, ולהתבטא גם בתקופת מאסר בפועל, קנסות כבדים או עבודות שירות.

סיוע לעבירת שוחד זוהי עבירה פלילית לכל דבר ועניין, ולכן אדם החשוד בסיוע לעבירת שוחד נדרש להסתייע בעורך דין פלילי שיעמוד לצידו וייתן לו ייעוץ משפטי מקיף. תפקידו של עורך הדין יהיה בין היתר לייצג את החשוד בערכאות, ולנסות להפחית מעוצמת העבירה ומחומרת העונש שיושת עליו אם יואשם.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים

קרא עוד
עבירת מתן שוחד

עבירת מתן שוחד היא עבירה שצריכות להדאיג אנשים יותר מכל, ולבטח כאשר היא נעשית במגזר הציבורי ובדרגים הגבוהים שלו. המהות של שוחד, היא מתן כסף

קרא עוד