עבירת טובות הנאה

עבירת טובות הנאה קשורה לקבוצת עבירות השוחד השייכת לקטגוריה של עבירות צווארון לבן בחוק העונשין הישראלי. עבירה זו מתבצעת בין שני גורמים לפחות, כאשר מקבל השוחד הוא עובד ציבור ונותן השוחד אשר מציע כסף או טובת הנאה אחרת, לרבות מינית.

כאשר עולה חשד להפללה בעבירת טובות הנאה כדאי ורצוי להתייעץ תחילה עם עורך דין עבירות שוחד, אשר הינו עו”ד פלילי, המנוסה בתחום זה, ויכול להמליץ על המשך ניהול המשפט וההגנה הנדרשת. ההמלצה היא לשכור את שירותיו של עו”ד פלילי עוד בתחילתה של הפרשה, כדי שהוא יוכל למנוע מצבים אשר עלולים לאחר מכן להזיק למיוצג.

 

העונש אשר יכול להיקבע בגין עבירת טובות הנאה

עבירת טובות הנאה היא בין העבירות החמורות יותר מבחינת הדין הפלילי בישראל מכיוון שהיא מבטאת שחיתות שלטונית ואובדן מוסריות ברמה המדינית. משום כך קובע חוק העונשין מאסר בפועל לעובד ציבור הנחשד בקבלת שוחד, אשר עלול להגיע עד ל – 10 שנות מאסר או לחילופין, קנס.

מן העבר השני, גם נותן השוחד עלול למצוא עצמו עם עונש מאסר של עד 7 שנים. עונשים אלה מנסים להרתיע את שני הצדדים הנוגעים בדבר מלזעזע את השלטון הדמוקרטי ולפעול מתוך אינטרסים צרים אשר מובילים לאובדן אמון של הציבור בשלטון.

 

מי עלול להיות מעורב בעבירת טובות הנאה?

עבירת טובות הנאה עלולה להתרחש בין אנשים הנמצאים בדרג הבכיר ביותר כמו פוליטיקאים ומדינאים, אולם למעשה עבירות אלו נוגעות לכל איש ציבור, אשר משרת את הציבור בתפקידים שונים. אנשי ציבור כמו רופאים, פקידי בנק, מאמני כדורגל בכירים, חוקרי משטרה, סוהרים ועוד עלולים גם הם להיות מואשמים בעבירת טובות הנאה, כך שגם הם יידרשו לתת את הדין.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

באילו תנאים מתרחשות עבירת טובות הנאה?

החשד לקבלת טובות הנאה, עולה כאשר מתקבלת תשורה כלשהי בתמורה לשירות או תפקיד. בין אם טובת ההנאה ניתנת בכסף מזומן, ובין אם היא ניתנת כמתנה, כאשר נדרש בעל הסמכות לתת דבר בתמורתה, היא תיחשב כשוחד.

התמורה בעד השוחד יכולה לכלול טובות הנאה כמו:

  • קידום עניינים אישיים
  • טיפול המשכי הניתן באופן מיוחד ולפנים משורת הדין
  • שמירת טובות או שירותים עתידיים

 

יש לזכור כי גם אם ניתנה טובת הנאה, ללא תמורה לכאורה, עדיין היא תיחשב כעבירה, מכיוון שעובד הציבור אשר קיבל את המתנה או התשורה ירגיש מחויב לנותן השוחד ועלול לזכור זאת בעתיד.

 

חקירת הצדדים המעורבים בעבירת טובות הנאה

מכיוון שעבירות אלו של מתן או קבלת טובות הנאה, הינן עבירות פליליות אשר חומרתן הינה גבוהה, החקירה מתנהלת, פעמים רבות באופן סמוי תוך ניסיון להביא את הראיות הנדרשות כדי להוכיח את המקרה האמור בבית המשפט. ההמלצה היא לשכור את שירותיו של עו”ד פלילי, או עורך דין עבירות שוחד, כבר מתחילת החשד לחקירה.

עורך הדין יוכל לסייע במיוחד במקרים בהם נדרש עובד הציבור או נותן השוחד להתמודד עם החשדות אל מול חשיפה תקשורתית, כדי למנוע את הפללתו באמצעות היגדים או ניסוחי משפטים אשר עלולים לשמש כנגדו.

 

מהלך המשפט העוסק בעבירת טובות הנאה

כאשר בית המשפט דן בתיק העוסק בעבירת טובות הנאה, הוא יעסוק ביחסים ובקשר הקיים בין נותן השוחד לבין המקבל. בית המשפט יידרש לענות על השאלה אשר יעלה עו”ד פלילי המנהל את התיק האם מקבל טובת ההנאה אכן היה מודע לקבלת הטובה, והאם זה פגע במילוי תפקידו.

כמו כן, יידרש עורך דין עבירות שוחד לאשר או לשלול את הטענה כי  לנותן השוחד הייתה כוונה ואינטרס בנתינת השוחד וכי הוא קיווה באמצעותו להשיג מטרה מסוימת. גם אם נמצא כי היו קשרים חברתיים בין שני הגורמים, מצפה בית המשפט ממקבל השוחד כי לא יקבל מתנות ולו רק מטעמי מראית עין.

 

חשיבות ניסיונו של עורך דין עבירות שוחד בתיקים של עבירת טובות הנאה

ישנה חשיבות מכרעת בתיקים אלה לניסיונו של עורך דין עבירות שוחד במקרים דומים. עורך הדין נדרש לשכנע את בית המשפט בצדקת הלקוח שלו, ובה בעת לתת לו מעטפת אשר תוכל לאפשר לו התמודדות טובה ויעילה יותר עם המקרה. כמו כן עורך הדין יידרש בעבירות אלה של צווארון לבן לחשוב ביחד עם הלקוח ועם צוות מורחב כדי להגיע לתוצאה הרצויה המיטבית.

על עורך הדין להסביר ולבאר גם מקרים הנמצאים בתחום האפור, ונמצאים בתפר שבין המותר לאסור. במקרים אלה, נדרש ניסיון ויכולת אנליטית שתוכל למצוא את הפירצה ואת ההוכחה הנכונה אשר תשפיע על מהלך המשפט כולו.

 

לסיכום

עבירת טובות הנאה מהווה חלק מקבוצת עבירות הצווארון הלבן הנוגעות למתן שוחד. עו”ד פלילי או עורך דין עבירות שוחד המטפל בתחום זה יוכל ללוות את המיוצג שלו לכל אורך התהליך המשפטי, החל מהחקירה הראשונית ועד ניהול המשפט.

עבירות אלו עוסקות בשני גורמים לפחות, כאשר האחד הינו מקבל השוחד אשר עוסק ועובד בשירות הציבורי, והשני נותן השוחד, אשר מצפה לתמורה כלשהי, בין אם היא מבוטאת בקידום עניינים אישיים, המשך טיפול או רצון לטובה עתידית.

בית המשפט מתייחס לעבירות אלו, הנחשבות כעבירות פליליות בחומרה רבה והעונש עליהן עלול להיות מאסר בפועל, הן לצד המקבל והן לצד הנותן. העונש המירבי אשר עלול להיות מוטל על מקבל השוחד הוא עד 10 שנות מאסר, בעוד שנותן השוחד עלול לקבל עד 7 שנות מאסר.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירת טובות הנאה

עבירת טובת הנאה מתייחסת לסיטואציה בה אדם מעניק שוחד לעובד ציבור, כאשר השוחד הוא טובת הנאה לאותו עובד ציבור. המטרה בעבירות אלו היא לקדם את ענייניו ואת האינטרסים של מעניק טובת ההנאה. העונש שמושת על אדם שהעניק טובת הנאה יכול להיות עד 7 שנות מאסר וקנס כספי.

עבירת טובת הנאה מתייחסת לאנשי ציבור, שחייבים בחובת אמון כלפי הציבור, ומפרים אותה כאשר הם מעניקים או מקבלים טובת הנאה. לצורך עבירה זו, אנשי ציבור הם בין היתר חברי כנסת, שרים, שופטים, סוהרים, שוטרים ועובדי מדינה שונים, אך גם גורמים המשרתים את הציבור כמו רופאים ופקידי בנק למשל.

טובות הנאה לא חייבות להיות רק מתן של סכומי כסף, אלא גם יכולות להינתן כמתנות שוות כסף (דירות, מכוניות, חפצים מסוגים שונים), הבטחה למתן טובות הנאה עתידיות, סיוע למקבל השוחד בענייניו האישיים ועוד. טובת הנאה מתרחשת כל עוד נותן השוחד מתכוון דרך טובת ההנאה להשפיע על מקבל השוחד ועל פעולותיו.

כאשר אדם מואשם או חשוד בעבירת שוחד וטובות הנאה, עליו לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בסוג עבירות אלו, על מנת שיוכל לקבל ייצוג משפטי הולם וייעוץ משפטי מקיף. עורך הדין יוכל להשתמש במומחיותו ובניסיונו על מנת לנסות ולהפחית מחומרת נסיבות עבירה ומחומרת העונש שיושת אם יואשם.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות

קרא עוד
עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים

קרא עוד