עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים שוחד הם אנשים שיש להם השפעה על החיים שלנו בצורה כזו או אחרת, וכאשר הם בוחרים לקבל טובות הנאה או כסף כדי לקדם אינטרס של צד שלישי, כל מערכת האתיקה נמצאת בבעייה גדולה מאוד.

עם זאת, לא לכולם חסר “עמוד שדרה” מוסרי, ויש מספיק מקרים של עבירות ניסיון למתן שוחד שהסתיימו עם ענישה רק לצד היוזם, לאחר דחייה של הצד המקבל, לכאורה.

 

מהן עבירות ניסיון למתן שוחד

המקרים בהם אנשים מסרבים למתן שוחד יכולים להגיע בגלל כמה סיבות שונות, כאשר חלקן סיבות טובות, ואחרות נובעות מפחד. יש אנשים שלא רוצים להסתבך עם החוק, ומנגד, יש לאנשים מצפון והרגשת אחריות כלפי הסובבים אותם. יש אנשים שלא צריכים את הכסף, או שלא רואים את ההצעה כמספיק אטרקטיבית בשביל להסתכן.

בכל מקרה, אנשים אשר מסרבים לשוחד מוציאים את עצמם מהמשוואה של הענישה, אך מי שהציע את השוחד, עדיין יכול להיתפס, להיענש ולספוג עונש מאסר של עד 7 שנים בכלא, וזאת כל עוד השוחד לא התקבל. עבירות ניסיון למתן שוחד לא עוברות מתחת לרדאר אם הפעולה עצמה לא הסתכמה.

 

סוגים שונים של עבירות ניסיון למתן שוחד

יש מספר סוגים של עבירות ניסיון למתן שוחד וזה לא מסתיים רק בכספים. כאמור, ישנם סוגים שונים של שוחד:

  1. טובות הנאה ששוות כסף
  2. מוצר כלשהו ששווה כסף
  3. מניעת פעולה שווה כסף למקבל השוחד
  4. ביצוע פעולה ששווה כסף

 

אנשים יכולים לקבל סוגים שונים של טובות הנאה, ומנגד, יכולים פשוט לפחד מנותן השוחד, ולקבל את מה שהוא מציע בעל כורחם.

 

כיצד מתבצעות עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות ניסיון למתן שוחד יכולות להתבצע בכמה צורות על ידי מציע השוחד, מכיוון שלרוב מדובר בגורמים עברייניים. הם יכולים לנסות להטיל אימה על מקבל השוחד, או להציע לו עוד ועוד כספים והטבות עד שלא יוכל לסרב. קל מאוד להבין שיש אנשים שפשוט לא יוותרו, ולכן, הדבר הנכון ביותר הוא לגשת למשטרה ולהגיש תלונה רשמית נגד נותן השוחד.

בחלק גדול מהמקרים, מדובר באקט מפחיד, אך זהו הדבר הנכון לעשות אם רוצים להימנע מעבירה פלילית של קבלת שוחד. לאחר מכן, תצטרכו לפנות לשירותיו של עורך דין עבירות שוחד אשר מתמחה בנושא באופן ספציפי.

 

חשיבות הייצוג המשפטי בעבירות ניסיון למתן שוחד

שירותיו של עו”ד פלילי עם התמחות כללית עלולה שלא להספיק בעבירות שוחד. מדובר בעבירות חמורות במיוחד, שכדי להיחלץ מהן, ובמיוחד בתיקי עבירות ניסיון למתן שוחד יש צורך בייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר של איש מקצוע עם הרבה מאוד ניסיון וידע בתחום.

עורכי דין עם התמחות בנושא יידעו להסביר את המצוקה בה היה הלקוח שלו, וממה נבע הסירוב שלו לקבל את השוחד. יש כמובן הבדל בין אנשים שסירבו לקבל שוחד לבין אנשים שלא קיבלו את השוחד מסיבות טכניות כאלו ואחרות. החוק מתייחס לכל תיק בצורה שונה ובהתאם לסיטואציה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

העבודה של עורך דין עבירות שוחד

בכל משפט שוחד בו עוסק עורך דין עבירות שוחד מתעסקים קודם כל במניעים. מה הם המניעים של כל הצדדים ואיך הסכם כזה או אחר היה אמור להטיב להם. זה יכול להיות ניצחון במכרז, החלטת חוק, הבטחה לטובות עתידיות או מתן כוח לא סביר בהתאם לסיטואציה מסוימת.

העיקרון של שוחד הוא שנותן השוחד יכול “לוותר” על סכום מסוים או לספק הנאה מסוימת למקבל השוחד, ולקבל משהו שהוא גדול בהרבה, אך מינורי יחסית מבחינת מקבל השוחד. העבודה של עו”ד פלילי משני הצדדים הוא להקטין את חלקו של הלקוח שלו ולספק הסברים למה שקרה בפועל.

 

מה קורה בהליך המשפטי בעבירות ניסיון למתן שוחד

בהליכים משפטיים הנסובים סביב עבירות ניסיון למתן שוחד חשוב לברר למה מקבל השוחד לא קיבל אותו. האם הוא פחד? האם הוא רצה יותר כסף? האם זה נעשה מנקודת מבט אתית ומצפונית? יש לכל החלטה המון משמעויות ולכן, חשוב לעבוד עם עו”ד פלילי אשר מבין את התחום ויודע לנתב את המשפט לכיוונים שהוא רוצה עבור הלקוח שלו.

אם הוא בצד של מקבל השוחד, להבהיר שהוא סירב לשוחד מסיבות נכונות או מפחד. אם הוא בצד של נותן השוחד, הוא צריך להקטין את תפקידו ואת ההשפעה של מקבל השוחד על התשלום של השוחד.

 

מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין עבירות שוחד?

עבירות ניסיון למתן שוחד הן אינן עבירות סטנדרטיות ורגילות, אלא עבירות יוצאות דופן שלרוב מערבות גם אנשים בעלי השפעה ואפילו נבחרי ציבור. אלו עבירות שצריכות להיות מטופלות ביד קשה על ידי הרשות השופטת, ויש אפילו להחמיר את הענישה אם יתברר שהחלטות גדולות וציבוריות נלקחו שלא בתום לב. אנשים אשר הסתבכו בעבירות של ניסיון למתן שוחד, צריכים לפנות לשירותיו של עורך דין עבירות שוחד אשר מכיר את הנושאים הללו לעומקם ולרוחבם.

 

לסיכום

הנושא של שוחד הוא נושא קשה ובעייתי מאוד, שנמצא לצערנו בכותרות בישראל בשנים האחרונות. הבעייתיות היא גדולה מאוד, והרבה יותר ממה שמרבית האנשים מבינים. החלטות שנלקחות שלא בתום לב ומשפיעות על כולנו הן בעייתיות מאוד, וגם כאשר נעשו עבירות ניסיון למתן שוחד קשה שלא לחשוב על ההשפעה על האדם שדחה את השוחד. עורך דין עבירות שוחד בנושא הזה הוא חשוב מאוד ויש למהר ולהתייעץ איתו.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות ניסיון הן עבירות שלא התרחשה התוצאה הסופית שלהן, שתשלים את העבירה, ולכן מדובר רק בניסיון לביצוע העבירה. כאשר מדובר על עבירת ניסיון למתן שוחד, מדובר במרבית המקרים על אדם שניסה להציע שוחד לאדם אחר, אך השוחד לבסוף לא יצא לפועל והעבירה לא התרחשה בשלמותה בפועל.

כאשר מדובר על שוחד, אנשים נוטים לחשוב על כסף מזומן שעובר בין צד אחד לצד השני – אך זהו לא תמיד המקרה. שוחד יכול להיחשב גם כמוצרים שווי כסף (כמו מכוניות, דירות או מוצרים אחרים) או מתן טובות הנאה למיניהן.

המקרים בהם העבירה תחשב רק כניסיון למתן שוחד, ולא כמתן שוחד בפני עצמו, אלו מקרים בהם השוחד בסופו של דבר לא בוצע בפועל. המחוקק מצא לנכון להעניש גם על מקרים בהם הייתה כוונה לבצע את העבירה השלמה, אך מסיבות שונות העבירה לא התממשה ולכן מדובר רק בניסיון.

עבירות ניסיון הן עבירות שפעמים רבות נמצאות על קו גבול מסוים, שכן לא בוצעה העבירה השלמה בפועל. לכן ישנה חשיבות רבה לייצוג משפטי הולם ואיכותי של עורך דין פלילי, שמומחה בעבירות שוחד למיניהן. עורך הדין יוכל לנסות ולהפחית מחומרת העבירה, ולכל הפחות לנסות ולהפחית מהעונש שצפוי להינתן.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות

קרא עוד
עבירת מתן שוחד

עבירת מתן שוחד היא עבירה שצריכות להדאיג אנשים יותר מכל, ולבטח כאשר היא נעשית במגזר הציבורי ובדרגים הגבוהים שלו. המהות של שוחד, היא מתן כסף

קרא עוד