עבירת נטילת שוחד

לאדם הממוצע יש הרבה מאוד דילמות מוסריות שהוא צריך לעמוד בהן במהלך חייו. חלקן פשוטות וקלות לעיכול, גם אם בוחרים את הבחירה הפחות אתית, ואחרות הן בעלות משקל ומשמעות, אשר יכולות לשנות את חייו של אדם. מעטים הם האנשים להם מוצע שוחד במהלך חייהם, והם צריכים להיות בעמדות מפתח בסקטורים הפרטיים והציבוריים על מנת לקבל את ההצעה המדוברת, אם תגיע.

חשוב להבין כי עבירת נטילת שוחד היא גרועה יותר מעבירה של מתן שוחד, וזאת בגלל ההשפעה הסביבתית המשמעותית.

 

מהי עבירת נטילת שוחד

אנשים אשר מוצעת להם האופציה של נטילת שוחד לא תמיד עומדים באותה סיטואציה. לפעמים האפשרות לקחת שוחד מגיעה אליהם תוך כדי איומים והפחדות, ובהרבה מקרים, הם לא חשים את הסכנה באותה מידה. כלומר, התגמול לשוחד לא צריך להיות משהו דרסטי מבחינתם, כמו הצבעה להצעה מסוימת במועצת העיר, שאין להם דעה נחרצת על כך.

בסופו של דבר, כל אחד יכול להפגין עמוד שדרה חזק ולסרב לקחת שוחד, אך גם לכך יש השלכות, לעיתים אלימות. כך שהנושא הוא מורכב מאוד, וכאשר עומדים לדין בגין עבירת נטילת שוחד יהיה צורך להסביר את ההקשר בבית המשפט.

 

עבירת נטילת שוחד עלולה להתבצע במגוון דרכים שונות

שוחד יכול לבוא בכמה צורות ודרכים, וגם כאשר עבירת נטילת שוחד נבחנת בבית המשפט, יש משמעות לקונוטציה ואיך המתנה ניתנה. בסופו של דבר, בוחנים האם ההטבה היא זו שגרמה לנוטל השוחד לבצע את הפעולה שהתבקש, ועד כמה הייתה לכל הנושא משמעות. שוחד יכול, כאמור, להתבטא במספר דרכים:

  1. מתן כסף
  2. מתן הטבה אישית
  3. מתן הבטחה להטבה אישית
  4. מתן מתנות אשר שוות ערך בכסף
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהותה של עבירת נטילת שוחד

הקונספט של עבירת נטילת שוחד היא הסכמה לקבל את ההטבה המדוברת תמורת פעולה כזו או אחרת, שתטיב לנותן השוחד, ושווה לו יותר מסכום הכסף שהעביר עבור השוחד עצמו. שוחד יכול לקרות כאמור בכל מיני סקטורים, אך הבעייתיות האמיתית מתרחשת כאשר היא נמצאת עמוק בסקטור הציבורי.

נבחרי ציבור אמורים להיות אמינים וכאלו שפועלים למען מי שבחרו בהם, ואם זה לא קורה, אזי שהעניין האתי הוא משמעותי במיוחד. אנשים ששמים את האינטרסים האישיים שלהם לפני הציבור שבחר בהם, צריכים להיענש בחומרה.

 

המעורבות של עו”ד פלילי בייצוג חשודים או נאשמים בעבירת נטילת שוחד

עבירת נטילת שוחד בסקטור הציבורי היא כאמור עבירה קשה בעיני החוק, ולכן, כל מי שמסתבך בעבירות מהסוג הזה, צריך לפנות לשירותיו של עורך דין עבירות שוחד אשר מתמחה בנושא באופן ספציפי. עו”ד פלילי צריך להיות מעורב בתהליך ההגנה על הלקוח שלו עוד בתחילת הדרך, והעבודה שלו היא לנסות להוכיח שנטילת השוחד לא באה ממניעים של שחיתות.

למשל, יש מקרים בהם נטילת השוחד מתרחשת בגלל פחד או איומים, ואחרים בהם מרגיש נוטל השוחד שפשוט אין לו ברירה אלא לעשות מה שנותן השוחד אומר. ככל שהרשויות יהיו מעורבות בצורה מהירה יותר, כך עולים הסיכויים של מקבל השוחד לזכות במשפט.

 

האם יש מקום לחרטה ותיקון בעבירת נטילת שוחד?

התייעצות עם עו”ד פלילי עוד ברגע קבלת השוחד, או רגע החרטה, היא קריטית, מכיוון שהוא יהיה מסוגל לנתב את דרך הפעולה בהתאם לאסטרטגיה שלו. אסטרטגיה נכונה והראת חרטה הם שני אלמנטים שיכולים להוריד את העונש בצורה משמעותית, ולסייע לנוטל השוחד לצאת עם עונש מופחת ואולי אף להימנע ממאסר, בתלוי הסיטואציה, הסכומים המדוברים, וחומרת המעשים והבקשות של מבקש העונש.

כמובן שאם התגמול לא בוצע, זה יעזור לנוטל העונש בעת המשפט.

 

העבודה של עורך דין עבירות שוחד בהקשר לעבירת נטילת שוחד

העבודה של עורך דין עבירות שוחד בתוך משפט עבירת נטילת שוחד היא להוריד את חומרת האירוע. כלומר, להראות שנוטל השוחד היה נתון ללחצים כאלו ואחרים, וכי הוא מתחרט על מעשיו. יש משמעות גדולה לסכומים או למתנות שלקח וכמובן, האם ביצע את התגמול לשוחד.

צריך לזכור שיש הרבה מקרים בהם נוטלי השוחד עושים זאת תוך כדי איומים מרומזים ולפיכך, הם חוששים מאוד על חייהם ועל חיי משפחתם, שכן ברוב המקרים הללו, מדובר בעבריינים מסוכנים אשר מציעים את השוחד.

 

עבירת נטילת שוחד – למען יראו וייראו

שוחד היא עבירה לא כל כך נפוצה במדינת ישראל, שכן יש יחסית מעט אנשים בעמדות מפתח, ומעט ארגוני פשע או אנשים שיש להם את היכולת להציע שוחד, וזאת באופן יחסי למקומות אחרים. היו הרבה מקרי שחיתות גם בממשלה וגם ברשויות המקומיות לאורך השנים, אך היקף הבעיה הוא לא גדול כמו במקרים אחרים.

עם זאת, זוהי בעיה גדולה שיש לטפל בה ובמערכת השפיטה עושים מאמצים להעניש את העבריינים במקרים כמו עבירת נטילת שוחד על מנת לייצר הרתעה. כדי להימנע מעונש קשה, למען יראו וייראו, צריך לעבוד עם עו”ד פלילי עם התמחות ספציפית בנושא השוחד, ועם ניסיון וידע בתחום.

 

עבירת נטילת שוחד – בעיה שצריך למגר

עבירות השוחד היו מאז ומתמיד, וככל הנראה יהיו חלק מחיינו לעד. יש כיום המון דרכים לייצר טובות הנאה שיסתכמו בתגמול בצד השני, והשאלה האתית היא לא תמיד פקטור. החוק כאמור מפריד בין עבירת נטילת שוחד לבין עבירת מתן שוחד, שכן לא תמיד נוטל השוחד מוכן לקחת אותו, מכל מיני סיבות.

עם זאת, ברור לכל שעבירות של נטילת שוחד הן חמורות יותר, מכיוון שהן מגיעות לא מגורמים מפוקפקים, אלא מאנשים בעלי השפעה על כל אחד מאיתנו.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירת נטילת שוחד

עבירת נטילת שוחד, כשמה כן היא, מתייחסת למצבים בהם אדם לוקח בפועל שוחד מאדם אחר, כאשר השוחד ניתן לו במטרה שיקדם את ענייניו של אותו אדם. לא כל עבירות השוחד נערכות באותן נסיבות, וכן ייתכנו מצבים בהם אדם לא היה מעוניין לקחת שוחד אך הוא נאלץ לעשות זאת עקב איומים שהופנו כלפיו.

מתן שוחד יכול להתבצע במגוון רחב של דרכים. בין הדרכים הנפוצות ביותר שבהן מתבצעת עבירת נטילת השוחד הן מתן של סכומי כסף, מתן של טובות הנאה אישיות או הבטחה לטובות הנאה כאלו, מתן של מתנות שוות כסף (דירה, מכונית, חפצים שונים) ועוד.

ישנן מגוון רחב של דרכים ונסיבות שבהן יכולה להיעבר עבירת נטילת השוחד, ולכן בית המשפט במקרים רבים ייחס חשיבות רבה לאופן שבו העבירה בוצעה, לכוונה שהייתה מאחורי המעשים, להשפעה של השוחד בפועל על פעולותיו של מקבל השוחד, על תפקידו וסמכותו של הגורם אשר קיבל את השוחד ועוד.

לעורך דין פלילי ישנו תפקיד חשוב ומכריע בהחלטה האם החשוד בנטילת שוחד יואשם בעבירה או יזוכה ממנה. עורך הדין יעשה כל שביכולתו על מנת להפחית מעוצמת חומרת המעשה, להוכיח כי לא הייתה כוונת שחיתות ורדיפת בצע מנטילת השוחד, ולנסות ולצמצם כמה שיותר את העונש שעשוי להיות מושת על החשוד אם יואשם.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות

קרא עוד
עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים

קרא עוד