עבירת מתן שוחד

עבירת מתן שוחד היא עבירה שצריכות להדאיג אנשים יותר מכל, ולבטח כאשר היא נעשית במגזר הציבורי ובדרגים הגבוהים שלו. המהות של שוחד, היא מתן כסף או טובות הנאה לגורם מסוים, על מנת שישפיע על מהלך מסוים, שאותו רוצה נותן השוחד לקדם.

העבירות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים, כולל ברמיזות, השפעה עקיפה, הבטחות עתידיות וכל מיני צורות של טובות הנאה, שיגרמו לגורם המקבל את השוחד להיות נתון להשפעתו של נותן השוחד ולקבל את החלטותיו עם משוא פנים.

 

מהי עבירת מתן שוחד ומה מאפיין אותה?

יש כמה דרכים בו נותן השוחד יכול ורוצה לקדם את עצמו, וזה לא חייב להיות בתחום הכלכלי, למשל:

  1. קידום אינטרס אישי
  2. קידום אינטרס כלכלי
  3. קידום אינטרס משפטי

עבירת מתן שוחד יכולה להתבצע בכל מיני מקומות, ובהיקפים שונים, כאשר חלק מהעבירות נעשות במגזר הפרטי ובעלות השפעה כלכלית, וחלקן במגזר הממשלתי, ויכולות להשפיע על כל אחד ואחד מאיתנו.

 

מתי מתרחשת עבירת מתן שוחד

עבירת מתן שוחד מתבצעת כאשר מקבל השוחד מבצע פעולות באופן אקטיבי (או פעולות פסיביות של הימנעות) למען האינטרס של נותן השוחד. הקונספט הוא שלנותן השוחד עדיף להיפרד מסכום מסוים או לספק טובות הנאה, כדי לקבל החלטות שיעזרו לו לייצר רווח ענק, או לחילופין, לקבל פסק דין מתון יותר. לרוב, עבירות מתן שוחד מתבצעות בסקטור הציבורי, שם יש לאנשים כוח לבצע פעולות שעוזרות לגורמים מסוימים.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האינטרסים וההטבות בעבירת מתן שוחד

עבירת מתן שוחד היא לרוב כזו בה ייראה כאילו למקבל השוחד אין שום אינטרס. כלומר, הוא יצביע בעד פעולה מסוימת במועצה העירונית, או יקדם לקוח מסוים במכרז. המשמעות היא שגם מקבל השוחד צריך להיות חכם ולא לסכן את עצמו, כדי לחשוף שיש לו אינטרס חבוי בשל כך שקיבל טובות הנאה.

נושא המכרזים ועובדי הקבלן בחברות הממשלתיות הוא מאוד מורכב, ויש לו מעט דוגמאות של חברות או עסקים שלא קיבלו עובדים מסוימים, או קיבלו עובדים אחרים, שלאו דווקא עמדו בקריטריונים.

 

עבירת מתן שוחד מערערת את השקיפות והמנהל התקין

הנושא של עבירת מתן שוחד הוא כזה שמערער את כל הבסיס של התנהלות שקופה. האינטרס של הציבור הרחב הוא שנבחרי ציבור יעבדו בשבילם ויבצעו את הבחירות הנכונות ביותר עבורם. הזוכים במכרז צריכים להיות הטובים ביותר ביחס למחיר וביחס לתקציב שניתן לפרויקט.

כאשר זה לא קורה, יש כאן טעם לפגם, ועילה לבדוק למה דווקא החברה שנבחרה היא זו שנבחרה. עבירות מתן שוחד למעשה מערערות את אמון הציבור במערכת כולה, ויוצרת פער אתי אותו קשה מאוד לסגור.

 

עבירת מתן שוחד – מתי כדאי לפנות לשירותיו של עורך דין פלילי?

אנשים אשר מואשמים בעבירות שוחד שונות צריכים לפנות בראש ובראשונה לשירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בסוג כזו של עבירה. היכולת להוכיח את השוחד ואת טובות ההנאה השונות שניתנו לשני הצדדים היא מורכבת מאוד, ולבטח כאשר מדובר בפוליטיקאים, מפורסמים ואנשי תקשורת, אשר מנהלים מערכת יחסים של תן וקח בצורות שונות.

האתגר הוא גדול, והעבודה של עורך דין עבירות שוחד היא להוכיח את הקשר ואת התוצאה החריגה והלא הוגנת מצד אחד, או להפריך את הטענות מנגד.

 

העבודה של עורך דין עבירות שוחד בתיקי עבירת מתן שוחד

עו”ד פלילי צריך להגיע למשפט שוחד מוכן ככל שניתן. הראיות כוללות לרוב התכתבויות והקלטות שינסו לתאר את מערכת התן וקח בין נותן השוחד לבין מקבל השוחד. לעיתים הקשר הוא ברור, גם מאופי ההתכתבויות וגם מהתוצאה הסופית, שנראית לא הגיונית לאדם הסביר, כמו בחירה בקבלן שנתן את הצעת המחיר הגבוהה ביותר, ומספק מוצר לא טוב.

העונש של עבירת מתן שוחד יכול להגיע לעשר שנות מאסר, וזאת לאחר החמרה מהותית בחוק בשנים האחרונות, לאור התגברות המקרים במגזר העסקי.

 

מה ההבדל בין נותן למקבל השוחד

יש הבדל בין נותן השוחד לבין מקבל השוחד, למרות שיש דמיון ברור שנוגע לבעיות אתיות. עבירת מתן שוחד היא משמעותית ובעלת השפעה לכל המעורבים בדבר, איך אין ספק שהבעייתיות הגדולה יותר היא עבור המקבל. לרוב, מקבל השוחד, כל עוד אינו נתון תחת לחצים ואיומים, עושה עבירה חמורה יותר, שכן הוא פוגע באמינות של תהליך מסוים, ובכך משפיע על ציבור גדול, או על אדם ספציפי בצורה מהותית.

על כך יש לתת את הדין, ולהתייחס למקבל השוחד כעבריין הגדול יותר מבין השניים. לכן, העונש על קבלת שוחד יכול להגיע ל-10 שנות מאסר, בעוד נותן השוחד יכול לקבל עונש מקסימלי של 7 שנות מאסר.

 

מדוע עדיף לפנות לעו”ד פלילי עם התמחות ספציפית כשקיים חשד לביצוע עבירת מתן שוחד?

ההבדל בין עונש מופחת לבין עונש מקסימלי תלוי בהרבה מקרים, כולל במצב של עבירת מתן שוחד ברמת עורך הדין. עורך דין עבירות שוחד הוא עורך דין עם ניסיון וקשרים, שיכול להפחית את סדר הגודל של מתן השוחד, ולספק ללקוח שלו עונש מופחת ביחס לעבירה שביצע. עורך דין פלילי עלול שלא להספיק במקרים הללו, אם אין לו את ההתמחות הספציפית בנושא השוחד, ולכן, חשוב להשקיע ולמצוא את עורך הדין המתאים ביותר.

 

המורכבות של עבירת מתן שוחד וחשיבות הייצוג המשפטי

עבירת מתן שוחד היא בעייתית מאוד על כל רבדיה, אך לבטח כאשר היא מתבצעת במגזר הציבורי. הציבור לא צריך לסבול בגלל החמדנות של גורם אחד, ולכן, לעיתים יש לחץ ציבורי על עונש מקסימלי. העבודה עם עורך דין עבירות שוחד יכול לספק הגנה חשובה ואת מיתון העונש.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירת מתן שוחד

עבירת מתן השוחד מתייחסת למצבים בהם אדם מעניק כסף, שווה כסף או טובות הנאה כלשהן לאדם אחר, כאשר לרוב מדובר על שליח ציבור, במטרה לקדם את עצמו ואת ענייניו. המטרה למתן השוחד יכולה להיות קידום אינטרס אישי של נותן השוחד, קידום אינטרס כלכלי, אינטרס מקצועי, אינטרס משפטי ועוד.

עבירת מתן שוחד מתבצעת בפועל כאשר גורם א’ מעניק לגורם ב’ שוחד (כסף, שווה כסף, טובות הנאה), ובעקבות כך גורם ב’ מבצע או נמנע מלבצע פעולה מסוימת לפי הוראותיו של גורם א’. למשל, אם גורם ב’ הוא עובד עירייה, הוא יוכל להצביע בעד או נגד החלטה שתקדם את האינטרסים של גורם א’.

מעבר לחוסר המוסריות שבמעשי השוחד, הבעייתיות הרבה שבעבירה זו נובעת מכך שמקבל השוחד יהיה ברוב המקרים עובד ציבור. לעובדי ציבור יש חובת אמון כלפי הציבור, ועליהם לנהוג ביושר ובשקיפות, ולקדם רק את האינטרסים של הציבור. מתן שוחד יכול בסבירות גבוהה לגרום לכך שיתקבלו החלטות שאינן לטובת הציבור.

במידה ואדם חשוד בעבירת מתן שוחד, עליו לפנות לעורך דין פלילי שמתמחה בעבירות שוחד, על מנת לקבל ייעוץ משפטי מקיף וייצוג משפטי הולם. לכל מטבע יש שני צדדים, וישנם מקרים בהם העבירה התבצעה ללא כוונת זדון. במצבים אלו במיוחד חשובה נוכחותו של עורך הדין, שידע כיצד לייצג את החשוד בצורה הטובה ביותר.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות

קרא עוד
עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים

קרא עוד