עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

העולם הפך בשנים האחרונות לכפר גלובלי קטן, וזה נכון בכל תחום, אך במיוחד בתחום העסקי והפוליטי. להרבה אנשים קל יותר כיום לעשות עסקים עם גורמים בחו”ל, ולהגיע גם לעובדי ציבור זרים.

המטרה בעולם העסקי היא כמובן כלכלית, אם כי הבעיה הגדולה בנושא הזה היא עבירות כמו עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר על מנת לייצר רווחים. החוק בישראל מאוד ברור בנושא וגורס כי “הנותן שוחד לעובד ציבור זר כדי לקדם פעילות עסקית דינו כדין נותן שוחד”. לכן, בגלל המורכבות של הנושא, יש להיזהר מאוד כשבאים במגע עם עובדי ציבור זרים.

 

מהי עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

מעשי שוחד ציבורי למעשה מהווים סכנה לדמוקרטיה, שכן אנשים שהם נבחרי ציבור צריכים לפעול לפי האינטרסים של הציבור, ולבטח לא לפי האינטרסים שלהם. כל ההחלטות וההצבעות שלהם צריכים להיות לפי מה שהם חושבים שטוב לציבור, ולא בשביל אנשים או גופים ספציפיים, ולבטח כאשר הם קיבלו או מקבלים טובות הנאה מהם.

עם זאת, עבירות שוחד הן לא דבר זר בישראל, ומאז הכניסה ל – OECD, ישנם גם מצבים של עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר למטרות רווח, למרות שהחוק תוקן בשנת 2008.

 

הסכנות בביצוע עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

בביצוע עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר יש סכנה נוספת מעבר להחלטות מוטות ופעולות מוטלות בספק, כאשר מדובר על עיוות תנאי התחרות בשוק הבינלאומי.

לעבירת שחיתות בתוך ה – OECD יש משמעות גם לגבי המדינות הנוספות, וכאשר מדובר לרוב במדינות המובילות והמתקדמות ביותר בעולם, יש לכך למעשה השפעה גלובלית. יש הרבה מאוד נזק שאנשים שנמצאים בתוך הגופים הללו יכולים לעשות, ולכן יש לבצע אכיפה בכל מדינה, כולל במדינת ישראל ולדאוג שהקשרים הללו לא יוצרים עבירות שוחד מרחיקות לכת.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר בראיה היסטורית

הבעיה שיצרה את הנוהג של עבירות מתן שוחד לעובד ציבור זר נעוצה בכך שבעבר, יכלו חברות ואנשי עסקים שונים לנכות כהוצאה מוכרת לצרכי מס הכנסה סעיף הנקרא “תמריצים” כלכליים שניתנו לעובדי ציבור במדינות זרות.

הסעיף הזה כבר לא קיים, שכן ניתן לראות שמדובר בעבירות שוחד מכובסות. התמריצים ניתנו בעבר כדי לקדם את הפרויקטים של התאגידים המדוברים, דבר שירד מסדר היום. החקיקה כיום היא מאוד ברורה, וגם אנשים שנקלעו לסיטואציה כזו צריכים לפנות לשירותיו של עורך דין עבירות שוחד.

 

ההחרגה של עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

הנושא של עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר הוא מוחרג, שכן מרבית עבירות השוחד נשפטות ונידונות במדינה בה נמצא מקבל השוחד, אך בנושא הציבורי, ולפי החוק הישראלי, נותן השוחד יישפט בישראל, על פי החוק הישראלי. יש לכך משמעויות גדולות מבחינת החברות, שרוצות לייצר מערכות יחסים חמות עם גורמים בחו”ל, אך כעת, מסתכלים עליהן בעין קצת שונה וחשדנית יותר, בכל מה שנוגע לתמריצים.

 

לא כל מתן תמריץ מהווה עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר 

תמריצים, כידוע, יכולים להגיע בכמה דרכים וצורות. יש כמה דוגמאות למקרים בהם עובדי ציבור צריכים לקבל איזושהי עזרה או תמריץ סולידי כדי להרגיש בנוח לעבוד עם החברות המדוברות, ולבטח כאשר מדובר בביקור רשמי בארץ. למשל:

  1. מלון לביקור רשמי בארץ – לרוב תינתן האופציה ללינה במלון מפואר.
  2. ארוחות על חשבון המארחים.
  3. בילוי בערב בזמן הביקור.

 

אולם לא כל מתן תמריץ מהווה עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר ויש לתת על כך את הדעת.

 

המורכבות של עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

המורכבות של החוק בנוגע לעבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר גורמת לנאשמים בעיות קשות ולכן, חשוב ליצור קשר עם עורך דין עבירות שוחד באופן מהיר, ואף לעבוד איתם באופן שוטף בהתאם לרצון לארח את הגורמים הזרים כאן בארץ. עו”ד פלילי אשר מכיר את החוק על בוריו ומבין את המורכבות של עבודה עם גורמים זרים בחו”ל יכול להוות נכס לחברות רבות ותאגידים, על מנת לעזור להם לקפוץ מעל למשוכה הזו.

 

העבודה של עורך דין עבירות שוחד בתיקי עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

העבודה עם עורך דין עבירות שוחד כשקיים חשד הנוגע לעובדי ציבור זרים, היא כמובן מורכבת יותר ונעשית תחת לחץ. על עו”ד פלילי העוסק בנושא להבהיר כי מתן ההטבות היו לגיטימיות בהתאם לצרכיו של הגורם הזר, ותחת ההגבלות של “תמריצים” שיכולות חברות ישראליות להעניק לגורמים זרים. יש הרבה מאוד מקרים בהם הגורמים העסקיים הולכים על חבל דק, ולא כל מקרה הוא מקרה שניתן לחתוך לכאן או לכאן.

 

האינטרסים של עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

העבודה עם גורמים זרים ודיפלומטיים היא מאוד מיוחדת, מסקרנת וגם מאתגרת. יש המון עניינים של כבוד בין גורם לגורם, וביקורים עסקיים רשמיים הם עניין רציני וגדול. בעבר, החברות נהגו בקלות יתרה, עם סעיף תמריצים שגם היה כלול כהוצאה מוכרת.

כיום העסק מסובך יותר ואנשים שלא עובדים על פי החוק, יצטרכו להצטייד בשירותיו של עו”ד פלילי שיסייע להם לצאת מצרה לא פשוטה. העבירה למעשה נעשית גם בארץ וגם בחו”ל, אך תישפט כאמור בישראל.

עובדי ציבור זרים הם, בסופו של דבר, גם אנשי עסקים. הם רוצים לקדם אינטרסים שחלק גדול מהם הם אינטרסים כלכליים. היכולת לתמרץ אותם היא חשובה עבור כל חברה, אך חשוב לעשות זאת במסגרת החוק, ולא להיגרר למשפטים בהם תידרשו לעבוד עם עו”ד פלילי שינסה להקטין לחברה את העונש.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר

עבירת מתן שוחד כוללת בתוכה העברת כסף, שווה כסף או טובות הנאה למיניהן, מגורם א’ לגורם ב’, כאשר גורם ב’ הוא עובד ציבור זר. מטרת העברה זו היא לנסות ולהשפיע על פעולותיו של עובד הציבור הזר, כדי לקדם את ענייניו ואת האינטרסים של גורם א’ בצורה שאינה כדין.

כאשר מדובר על עובד ציבור זר בהקשר של עבירת מתן שוחד, לעיתים קרובות מדובר על עבירות של שחיתות בתוך ארגון ה- OECD, שהוא ארגון המדינות המפותחות לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי. עבירות אלו משמעותן מתן שוחד לעובד של ה- OECD, ולכך ייתכנו משמעויות גלובליות חמורות.

כיוון שמדובר על עבירה שנעשית כלפי עובד ציבור זר, לעבירה יהיה גם פן בינלאומי מעבר לפן המקומי הישראלי. עבירות של שוחד אל מול עובדי ארגון ה- OECD יכול להוביל לעיוות תנאי התחרות בשוק הבינלאומי, כאשר החלטות בינלאומיות יתקבלו על סמך שיקולים זרים.

עבירות שמערבות גורמים זרים, ובייחוד כאשר מדובר בעובד ציבור זר, הן עבירות מורכבות יותר שעלולות לגרום לנאשמים לבעיות רבות, הן במדינת ישראל והן במדינת המוצא שלהם. לכן, נדרשת מומחיותו של עורך דין פלילי, שידע כיצד לטפל במקרה בצורה הטובה ביותר ולצמצם את הנזק כמה שניתן.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות

קרא עוד
עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים

קרא עוד