עבירות שוחד – עונש

כשטובות הנאה מוענקות לנבחר ציבור או עובד ציבור בכדי שיעשה שימוש בכוח וסמכות הנתונים בידיו לטובתו של הגורם ששיחד אותו, מדובר על עבירה פלילית הידועה בתור עבירת שוחד. כבר מקדמת דנא, קיים איסור על נבחרי ציבור לקבל שוחד.

חשיבותו של איסור זה טמונה בשאיפה להגן על טוהר המידות של המערכת השלטונית, וזאת מתוך צורך לשמר את אמון הציבור בשלטון החוק ומנהיגיו, ולהימנע ממצב של ניצול השררה בידי עובדי ציבור. מכאן שיש עניין ציבורי רב בעבירות שוחד, והן זוכות לסיקור תקשורתי נרחב. במאמר זה נסביר על סוגי העבירות המסווגות בחוק העונשין בתור עבירות שוחד ונפרט מהם העונשים הקבועים בגינן.

 

מהו שוחד?

שוחד בהתאם להגדרתו המילונית, הוא מעין טובת הנאה אשר ניתנת לאדם בעל סמכות – לרוב מדובר יהיה בעובד במגזר הציבורי או גורם פוליטי. השוחד ניתן על פי רוב על מנת שמקבל ה”תמריץ” יעשה שימוש במעמדו וסמכויותיו כדי לקדם את ענייניו של נותן השוחד על פי דרישתו.

 

מהן עבירות שוחד בעצם?

עבירות שוחד הן עבירות שבמסגרתן ניתנים סכומי כסף ו / או טובות הנאה לעובד ציבור בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות, יזרז או יעכב את הטיפול בהליכים מסוימים, ישבש אותם או ימנע אותם.

אף שיש מי שיטען שעבירות שוחד תורמות לייעול פעולת המינהל הציבורי, בפועל לטווח הרחוק ניכר כי עבירות שוחד למעשה גורמות לניוון של מנגנונים אלו ולפגיעה חמורה ביכולתו של הציבור בישראל לבטוח בנבחריו ובמוסדות המדינה. במאמר זה נדון במהותן של עבירות שוחד ומאפייניהן ונסביר על סוגים העונשים הקבועים בגינן בחוק הפלילי בישראל.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

על עבירת מתן שוחד

עבירות של מתן שוחד נעשות על ידי הענקת כספים או טובות הנאה לעובדי ציבור או נושאי משרה בתאגידים, במטרה לקבל מהם תמורה הנוגעת לתפקידם. העונש הקבוע בחוק בגין עבירת מתן שוחד הינו תשלום קנס או עד 7 שנות מאסר.

 

על עבירת לקיחת שוחד

עובדי ציבור כולל עובדי חברה אשר מספקים שירותים למגזר הציבורי, ומקבלים כספים או טובות הנאה בתמורה לביצוע פעולות כלשהן הנעשות במסגרת עבודתם, יחשבו כמי שהיו מעורבים בביצוע עבירת לקיחת שוחד, וצפויים לעונש מאסר של 10 שנים או תשלום קנס. חומרת הענישה בפועל בגין קבלת שוחד היא כתלות בהיקפן של טובות ההנאה שהושגו על ידי עובד הציבור או התאגיד, והמסגרת בה ניטל השוחד.

 

באילו נסיבות ניתן להאשים אדם בביצוע עבירת שוחד?

הדין הפלילי בישראל מתייחס לפעולה של הענקת טובות הנאה או העברת כספים מיד ליד בתור עבירת שוחד אם התקיימו במעשה ההיבטים הבאים:

מקבלי הכספים או טובת ההנאה מודעים היו לעובדה כי נטילתם נעשית בתמורה לביצוע פעולה הקשורה למילוי תפקידם עבור מעניק הכספים או טובת ההנאה. גם העלמת עין מכוונת הנעשית במסגרת טרנסאקציה מסוג זה תיחשב בגדר מעורבות בעבירת שוחד. הצד שהעניק את טובת ההנאה או הכספים, מודע היה לעובדה כי הענקתם נעשית בהקשר ישיר למילוי תפקידו של הצד המקבל.

חשוב לציין בהקשר זה כי גם מקרה בו הענקת השוחד או נטילת השוחד לא הושלמו, כלומר – גם אם ניסיון השוחד לא הוביל לתוצאות המצופות מבחינת מי מהצדדים המעורבים בעניין, עדיין מדובר יהיה בעבירת שוחד לכל דבר ועניין מבחינת החוק.

 

איזה עונש צפוי למי שהורשע בביצוע עבירות שוחד לסוגיהן?

להלן העונשים הקבועים בחוק על עבירות שוחד לסוגיהן השונים, כפי שהוגדרו בחוק העונשין במדינת ישראל:

עבירת קבלת שוחד – עובד ציבור (כולל עובד חברה האחר לספק שירות לציבור) המקבל שוחד בתמורה לביצוע פעולה הנוגעת לתפקידו, עומד בפני עונש מאסר בן 10 שנים או לחילופין צפוי לשלם קנס על פי הפירוט שלהלן (הגבוה מביניהם) כמוגדר בחוק:
פי 5 מן הקנס האמור בסעיף 61 (א) (4), ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד – פי 10 מן הקנס האמור בסעיף  61(א) (4).
פי 4 משווי טובת ההנאה שהשיג או שהתכוון להשיג על ידי העבירה.
עבירת הענקת שוחד – אדם שהעניק שוחד לעובד ציבור על פי הגדרתו בסעיף 290 (ב) לחוק העונשין בתמורה לביצוע פעולה הנוגעת לתפקידו, עומד בפני עונש מאסר בן 7 שנים או לחילופין צפוי לשלם קנס כמפורט בסעיף 290 (א) לחוק העונשין.
עבירת הענקת שוחד לעובד ציבור זר – אדם שהעניק שוחד לעובד ציבור זר בתמורה לביצוע פעולה הנוגעת לתפקידו, על מנת לקדם את ענייניו במישור העסקי דינו – עומד בפני עונש מאסר בן 7 שנים.
עבירת תיווך בשוחד – אדם אשר קיבל לידיו סכום כסף, שווה ערך לכסף, שירות מסוג שהוא, או טובות הנאה מכל סוג אחר כדי לשחד צד שלישי – דינו כמי שנטל שוחד: עונש מאסר בן 10 שנים.
עבירת שוחד בתחרות – אדם שנתן או נט שוחד על מנת להשפיע על מהלכן, תוצאותיהן או עצם קיומן של תחרויות ספורטיביות או מכל סוג אחר, המייצרות עניין ציבורי, יידון לעונש מאסר בן 3 שנים.
עבירת ניסיון מתן שוחד – גם מקרה בו הצעת השוחד של פלוני נענתה בשלילה, עדיין יחשב מבחינת החוק, בתור עבירה פלילית של ניסיון למתן שוחד. מציע השוחד דינו כמי שנתן שוחד בפועל: עונש מאסר בן 7 שנים.
עבירת ניסיון קבלת שוחד – אדם שניסה ליטול שוחד מאדם אחר, דינו כמי שנטל שוחד: עונש מאסר בן 10 שנים.
עבירת ניסיון תיווך לקבלת שוחד – לפי החוק גם אדם אשר ניסה לקבל לידיו סכום כסף, שווה ערך לכסף, שירות מסוג שהוא, או טובות הנאה מכל סוג אחר כדי לשחד צד שלישי:  דינו כמי שנטל שוחד: עונש מאסר בן 10 שנים.

 

כיצד ניתן להתמודד עם עונש על עבירות שוחד?

המורכבות הרבה הכרוכה בהתמודדות המשפטית עם אישומים בעבירות שוחד בישראל, מחייבת מעורבות של עורך דין פלילי הבקיא ספציפית בתחום של עבירות שוחד והעונשים הקבועים בצידן.

במידה וזומנתם לחקירה משטרתית בחשד לביצוע עבירות שוחד מכל סוג שהוא, או שהוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירות שוחד ואתם חוששים מפני העונש הצפוי לכם, כדאי להקדים תרופה למכה, ולפנות כבר בשלב מוקדם בהליך הפלילי לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין מנוסה המתמחה בתחום של עבירות שוחד. הייעוץ ניתן ללא עלות וללא התחייבות.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות שוחד – עונש

שוחד זוהי טובת הנאה שניתנת לאדם בעל סמכות, על מנת “להמריץ” אותו לבצע פעולה או להימנע מביצוע פעולה שבה נותן השוחד מעוניין. עבירת השוחד רלוונטית בדרך כלל לעובדי ציבור, שחבים בחובות אמון כלפי הציבור וחל עליהם איסור מוחלט לקחת שוחד או לתת שוחד כדי לקדם את ענייניהם.

מתן וקבלת שוחד אלו עבירות פליליות בעלות השלכות פוטנציאליות קשות . העונש על עבירה זו הוא תשלום קנס כספי או מאסר של עד 7 שנים.  בהתאם, העונש על לקיחת שוחד הוא תשלום קנס כספי או מאסר של עד 10 שנים.

ככלל, ניתן להטיל אשמה על אדם שביצע עבירה של מתן או לקיחת שוחד, כאשר ישנו יסוד נפשי של מודעות לכך שפעולת מתן או לקיחת השוחד נעשתה בהקשר ישיר לתפקידו של אותו גורם. במסגרת מודעות זו תיחשב גם עצימת עיניים מכוונת, כאשר לכל הפחות היה על אותו גורם לדעת.

במידה ואדם חשוד במתן שוחד או בלקיחת שוחד, אחד הדברים הראשונים שעליו לעשות הוא להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי, שיוכל לתת לו ייעוץ משפטי מלא ומקיף ולנסות עד כמה שניתן להפחית מחומרת המעשה או מחומרת העונש שאותו הוא צפוי לקבל במידה ויורשע.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות

קרא עוד
עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים

קרא עוד