עבירות שוחד בתחרות

עבירות שוחד נמנות עם העבירות שהמחוקק בישראל מתייחס אליהן בחומרה הרבה ביותר. עבירות מהסוג האמור מסכנות תהליכים עסקיים, פוליטיים ותרבותיים ומשנות בצורה לא טבעית ובלתי הולמת את סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות.

מהו בדיוק שוחד? למה העבירה הזאת זוכה ליחס מחמיר מצד המחוקק? מהן עבירות שוחד בתחרות ומה העונש הצפוי למי שמבצע עבירות כאלה? למה חשוב לשכור את השירותים הטובים של עו”ד פלילי כשמתעוררים חשדות לעבירות מהסוג האמור? בשורות להלן העסוק בעבירת השוחד, ובעיקר בהשפעה שלה על התוצאה של תחרויות בתחומים שונים ומגוונים.

 

מה זה בעצם שוחד ואיך זה מתבצע

שוחד, על פי ההגדרה, הינו טובת הנאה, בכסף או בשווה כסף, הניתנת לבעל תפקיד או לנושא תפקיד על מנת שיפעל באופן אשר נוגד את המטרות של התפקיד אותו הוא ממלא. בישראל, כמו בכל מדינה מתוקנת אחרת בעולם, עבירת שוחד היא עבירה פלילית לכל דבר.

ביצוע עבירות שוחד בתחרות או בכל תחום אחר מתבצע באותה השיטה בעל התפקיד מקבל הצעה למעול בתפקידו, תוך ציון התמורה שאותה יקבל תמורת אי מילוי התפקיד. לשוחד פנים רבות – כלכליות, חברתיות וגם מדיניות ופוליטיות. במאמר להלן נדון בעיקר בעבירות שוחד בתחרויות. כמו כן נדון בתפקידו של עו”ד פלילי בהגנה על מקבל השוחד לכאורה ומה היא יכול לעשות בנדון.

 

איזו תמורה ניתנת למקבל השוחד?

בעבירות שוחד, התמורה לעבריין תהיה כדלקמן:

תמורה כספית סכומי כסף יועברו למבצע העבירה, באופן שייקבע בין נותן השוד למקבל.
טובת הנאה נותן השוחד מבטיל למקבל השוחד טובת הנאה תמורת ביצוע עבירה על פי הבקשה של נותן השוחד. טובת הנאה עשויה להיות שוות ערך לשוחד כספי ואפילו, לעיתים, השווי שלה גבוה יותר.
הנחה ברכישות טובת הנאה עשויה להיות הנחה ברכישות, ולאו דווקא תשלום כספי בפועל.
השקעה של מקבל טובת ההנאה נותן השוחד ישקיע לכאורה בעסק שקשור למקבל השוחד.

ארבע השיטות הללו הן רק חלק מזערי משיטות קבלת השוחד המוכרות. לעיתים מזומנות מגלים חוקרי משטרה ואחרים שיטות שוחד חדשות ומקוריות.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

למה עבירת שוחד בתחרות ובכלל זוכה ליחס מחמיר של המחוקק

כאמור, עבירת שוחד באופן כללי נחשבת לעבירה פלילית. כשמדובר בביצוע עבירות שוחד בתחרות יש לעבירות מהסוג הזה משמעויות רבות והשפעה משית הן על תחרויות והן בתחומים אחרים.

  • השפעה על תוצאות משחקים: תוצאה של משחק ספורטיבי יכולה להשפיע בצורה מכרעת על מעמדה של קבוצת ספורט, או המעמד של ספורטאי יחיד בתחרות או בהתמודדות ספורטיבית.
  • השפעה על תוצאות הימורים: למתן שוחד בתחרות ספורטיבית או אחרת עלולה להיות השפעה כספית מרחיקת לכת. למרבה הצער ידועים, למשל, מספר מקרים שבהם הורשעו שחקני כדורגל או סוגים אחרים של ספורט קבוצתי, בקבלת שוחד על מנת לגרום לקבוצה שלהם להפסיד. זאת, כחלק מהניסיון של נותני השוחד להשפיע על התוצאות על הימורים והתמורה הכספית מהם.

 

המחוקק בישראל רואה חשיבות עצומה בשמירה על טוהר העסקאות וטוהר התחרויות בספורט. מי שחשוד בקבלת שוחד, צריך לשכור עו”ד פלילי איכותי המתמצא בתחום. זאת, במטרה למזער את הנזקים. לחילופין, אם האשמה כוזבת, עורך הדין צריך להוכיח את חפותו של החשוד.

 

מהם העונשים הצפויים במקרה של עבירות שוחד בתחרות

אחת הדרכים שהמחוקק מצא לנכון להשתמש בה על מנת למגר את נושא עבירות השוחד, הינו החמרה משמעותית בענישה. יחד עם זאת, החוק מבדיל בין נותן השוחד לבין מקבל השוחד. אמנם מדובר בשני צדדים לביצוע העבירה, אבל היחס למקבל השוחד הוא מחמיר יותר – ובצדק גמור.

במרבית המקרים, העונש לנותן השוחד יהיה מחצית העונש שאותו יקבל מקבל השוחד. לדוגמא – במקרה של עבירות שוחד בתחרות העונש הצפוי למקבל השוחד הוא עד שלוש שנות מאסר. נותן השוחד עלול לקבל עונש של עד שנה וחצי מאסר.

 

איך עורך דין פלילי יכול לעזור?

עו”ד פלילי איכותי עשוי לפעול כדלקמן:

  • לנסות להפריך את טענת השוחד או להטיל בה ספק.
  • לנסות להפחית מחומרת המעשה, גם אם קיימות הוכחות לכאורה להעברת שוחד
  • להעמיד את היחסים בין נותן השוחד למקבל על יחסים עסקיים, שאינם קשורים למקרה המדובר. עבירת שוחד היא עבירה שמתבצעת בצנעה. לכן קיים קושי רב להוכיח את עצם קיומו של שוחד בתחרויות, ושוחד באופן כללי.

 

תפקידו של עורך דין פלילי בהגנה על נאשם בעבירת שוחד בתחרות

אחד הצעדים החשובים ביותר והמומלצים, שכל מי שהאשם בשוחד חייב לעשות, היא פנייה לעורך דין איכותי. עורך הדין צריך להכיר היטב את התחום ולדעת איך להתמודד עם כתב אישום בעבירת שוחד. זאת, בין אם הוא מייצג את מקבל השוחד או את נותן השוחד לכאורה.

בתחום של עבירות שוחד בתחרות התפקיד של עו”ד פלילי הוא מורכב הרבה יותר. זאת, משום שקיים קושי משמעותי להוכיח שתוצאת תחרות ספורטיבית היתה פרי מעשיו של אדם בודד. גם אם מקבל השוחד הוא מתחרה יחיד, עדיין יש בעיה. זאת, משום שהאופי של תחרות ספורט הוא כזה שגם הספורטאי הטוב ביותר עלול להפסיד בה – גם אם לא לקח שוחד.

  • הפסד בתחרות ספורט: גם אם הנאשם הפסיד בתחרות, עו”ד צריך להוכיח שההפסד יכול להיות תוצאה של חולשה, או לחילופין תוצאה של עדיפות באמת ובתמים של המנצח בתחרות.
  • קיומו של שוחד: אם אין צילומים, הקלטת שיחות או עדות מפלילה של גורם שהיה מעורב בעסקה, יקשה על התובעים להוכיח קיומו של שוחד.

 

ככלל, על התובעים להוכיח קיומו של שוחד על מנת להביא להרשעה. על ההגנה מוטלת החובה להפריך קיומו של שוחד, או להטיל ספק בהוכחות לכאורה שמציגה התביעה.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות שוחד בתחרות

עבירת שוחד מתייחסת למצבים בהם ישנו אדם שמעניק סכום כסף, שווה כסף או טובת הנאה כלשהי לאדם אחר, כאשר המטרה בהענקה זו היא להשפיע על פעולותיו ועל שיקול דעתו של מקבל השוחד וכך לקדם את האינטרסים של מעניק השוחד. מקבל השוחד יהיה לרוב עובד ציבור בעל חובת אמון כלפי הציבור.

עבירות שוחד בתחרות אלו עבירות של מתן וקבלת שוחד, כאשר הסיטואציה הרלוונטית היא מצב של תחרות – בין אם תחרות ספורטיבית (כמו משחק כדורגל למשל), תחרות הימורים ועוד. יסוד משמעותי וחשוב שעומד בבסיס התחרות הוא טוהר המידות ושיפוט הוגן, ולכן המחוקק מתייחס בחומרה לעבירות של שוחד בתחרות.

המחוקק מפריד בין האדם שנותן את השוחד לבין האדם שמקבל את השוחד, ומטיל עונש גבוה יותר על מי שמקבל את השוחד. כך למשל, אדם שהואשם בקבלת שוחד בתחרות צפוי לקבל עונש של שלוש שנות מאסר, ואילו נותן השוחד צפוי לעונש של כשנה וחצי של מאסר.

אחד הצעדים הראשונים שעל אדם שחשוד בעבירות שוחד בתחרות לעשות הוא לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי, על מנת לקבל סיוע משפטי מקיף וייצוג הולם בערכאות. עורך הדין יוכל לנסות ולהפריך את טענות השוחד, ולכל הפחות להפחית מחומרת המעשה ומחומרת העונש שעשוי להינתן אם יואשם החשוד.

מידע נוסף בנושא עבירות שוחד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
עבירות ניסיון לקבלת שוחד

כאשר אדם בישראל מבקש מזולתו לקבל כספים, שירותים או טובות הנאה בעלות שווי כספי, וזאת בתמורה לכך שיבצע פעולות מסוימות או ימנע מהן, במסגרת מעמדו

קרא עוד
עבירות תיווך בשוחד

עבירות תיווך בשוחד הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין שעונשים חמורים בצידן. תיווך בשוחד אסור על פי חוק בישראל ונושא עונשים זהים לאלו הקבועים בחוק

קרא עוד
עבירת סיוע לשוחד

עבירות שוחד – הגם שאינן מערבות במרבית המקרים מרכיב של אלימות פיזית, המאפיין רבים מסוגי העבירות הפליליות האחרות הנוגעות לקבלת כספים בדרכים לא חוקיות, נחשבות

קרא עוד
עבירות ניסיון למתן שוחד

עבירות של שוחד הן עבירות המערערות את הביטחון שיש לנו כציבור, באמינות של נבחרי הציבור או באופן כללי – באנשים בעלי השפעה. לרוב, אנשים המקבלים

קרא עוד