עבירות סמים נוער

כל המדינות המתקדמות בעולם, ובכלל זה מדינת ישראל, מקדישות מאמצים רבים וכן לא מעט משאבים, על מנת לדאוג לדור העתיד. במסגרת הזאת, מקדישות כל המדינות הללו משאבים בתחום ההשכלה הפורמלית, ובחינוך לערכים.

למרבה הצער, למרות המאמצים הללו ולמרות העובדה שמרבית ההורים מקדישים גם הם תשומת לב לחינוך הילדים, קורה לא אחת שבני נוער מדרדרים לפשיעה. על העבירות הנפוצות ביותר שבני נוער מסתבכים בהן ניתן למנות עבירות רכוש וכן עבירות אלימות. גם בתחום עבירות סמים נוער עלול להסתבך, ואכן עושה זאת לעיתים מזומנות.

מהן בעצם עבירות סמים ומהי ההגדרה החוקית שלהן? אילו עבירות סמים מאפיינות את בני הנוער בישראל ובכלל? מה בין בוגרים שהסתבכו בעבירות מהסוג האמור לעיל, לבני נוער שהסתבכו בעבירות סמים דומות? איך יכול עורך דין פלילי לסייע לנער או לנערה שמצאו את עצמם מסובכים עם החוק? כיצד בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר שיוכל להגן על הילד בצורה הטובה ביותר? בשורות הבאות נעסוק בנושא שכל הורה חרד ממנו ומהרהר בו מעת לעת – עבירות סמים בבני נוער.

 

עבירות סמים של בני נוער – מה זה בעצם?

עבירות סמים הן עבירות שכולן קשורות באופן ישיר או בעקיפין לחומרים אסורים, אשר החוק מגדיר אותם בתור סמים. עבירות סמים יכולות להיות עבירה של שימוש בסם, החזקת סם לשימוש עצמי וכן גם מסחר בסמים או בחומרים החשודים כסמים.

ואולם גם בקרב קטינים, עבירה שיש בצידה עונשים משמעותיים ביותר הינה עבירה של גידול או ייצור סמים. באשר למהות החומרים המוגדרים כסמים – תחת ההגדרה של סמים למיניהם מצויים הן הסמים הפסיכואקטיביים הנחשבים למסוכנים, והן סמים שלגביהם יש מוסכמות חברתיות המתירות את השימוש בהם, כגון אלכוהול וטבק.

בכל מקרה, ייצור עצמי של מה שמוגדר כסם, גם אם השימוש בו הוא חוקי תחת נסיבות מסוימות, הוא אסור בתכלית האיסור בראי החוק הפלילי במדינת ישראל. הן אנשים בוגרים והן בני נוער וקטינים שהסתבכו בעבירות סמים, נדרשים לסיוע של עורך דין פלילי מיומן ומנוסה. עורך דין סמים יסייע לחלץ אותם מהבעיה המורכבת שאליה הם נקלעו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

עבירות סמים המאפיינות בני נוער

עבירות הסמים הנפוצות בישראל ומאפיינות בני נוער בפרט ואזרחים בכלל הן עבירות שימוש בסמים ועבירות החזקת סמים לשימוש עצמי. נוסף לכך, יש מקרים רבים בהם בני נוער מסתבכים בעבירות חמורות יותר. בין עבירות סמים אלה נמנות עבירות של החזקת כמות גדולה של סמים ועבירות של סחר בסמים. עבירות שמתבצעות על כל סוגי הסמים, מקלים ועד קשים.

לרוב, עסקאות הסחר קורות בתוך קבוצות בני הנוער. המניעים יכולים להשתנות ממקרה למקרה. לפעמים המעשה נובע מהרצון להיות יותר פופולרי, תוך מציאת עבירות אלה (החזקה וסחר) כאמצעי להשגת מטרתו. בפעמים אחרות, המניע הוא רווח כספי גדול וקל. במקרים מעטים בלבד קרה שבני נוער וקטינים הואשמו או הורשעו בעבירה של ייצור סם.

 

ההבדל בין בני נוער לבין מבוגרים מבחינת היחס של רשויות החוק לעבירות סמים

לכאורה לא אמור להיות הבדל של ממש ביחס של רשויות האכיפה והרשות השופטת ביחס לבני נוער לעומת היחס לבוגרים בכל מה שקשור בעבירות סמים. עם זאת, באופן מעשי ההבדל קיים. ההבדלים בהתייחסות לעבירות סמים של בני נוער, נובעים מן העובדה שרשויות החוק והאכיפה מעדיפות תחילה לנסות ולהרחיק את הנער או הנערה מעולם הסמים ולא להעניש אותם.

נקודת המוצא היא שצעירים רבים מתנסים בשימוש בסמים והדבר איננו מעיד בהכרח על נטייה לעבריינות פלילית. עם זאת, נער או נערה שנתפסו והואשמו בסחר בסמים, לא כל שכן בגידול או בייצור שלהם, עלולים למצוא את עצמם נתונים לסנקציות חוקיות משמעותיות.

במקרים רבים, ובעיקר כאשר מדובר בעבירות מינוריות, עשוי להיווצר מצב שבו עורך דין פלילי איכותי יצליח לסגור את התיק מבלי שהוגש כתב אישום כנגד הנער או הנערה החשודים בעבירות סמים. אולם בניגוד לאמור לעיל, היחס לבוגרים הוא פחות סלחני. נקודת המוצא של כלל המעורבים היא שאדם בוגר מבין את המעשים שלו וצריך להתמודד עם ההשלכות שלהם. זאת, במטרה להניא אותו מהרצון לחזור על העבירות שביצוע.

 

אילו מיומנויות דרושות לעורך דין פלילי המטפל בתיקי סמים של בני נוער?

עורך דין פלילי המייצג נער או נערה בהליכים פליליים הנוגעים לעבירות סמים, צריך להיות בעל ניסיון רב בייצוג קטינים בתיקי סמים, לצד יכולות גבוהות, ולעשות מאמצים לא מעטים על מנת לחלץ את הנאשמים או למתן את גזר הדין שלהם לאחר ההרשעה.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לבני נוער החשודים או נאשמים בעבירות סמים?

כאמור לעיל, כל אדם הנאשם בעבירות סמים לסוגיהן חייב להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי. במרבית המקרים כאשר הנאשם הוא נער או נערה, הוא אינו מודע לחומרת המעשים שלו. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בהקשר למודעות שלו לחומרת העונש שהוא עלול לספוג במקרה של הרשעה.

גם אם הנער הנאשם מודע לחומרת המעשים שלו, הוא איננו מכיר את המערכת ואיננו יודע איך לנהל את ההגנה שלו באופן שישרת אותו בצורה הטובה ביותר. אם וכאשר מתקבל פסק דין המרשיע את הנאשם בעבירות סמים, עורך הדין פועל בכל הדרכים ומשתמש בכל האמצעים, במטרה למתן את גזר הדין הצפוי ככל שניתן.

 

איך לבחור עורך דין פלילי לייצוג קטינים בתיקי עבירות סמים של בני נוער

על פי חוק, כל נאשם זכאי להגנה משפטית ולייצוג של עורך דין, זכות זו שמורה כמובן גם לבני נוער המצויים בהליכים פליליים. מי שאין באפשרותו לממן את ההגנה שלו זכאי להגנה של עורך דין פלילי שימונה לצורך העניין על ידי בית המשפט. אחרת, הוא צריך לבחור את עורך הדין המועדף עליו.

הבחירה של עו”ד פלילי צריכה להיות מבוססת על ההתמחות של עורך הדין ועל מידת ההצלחה שלו בהגנה של לקוחות במקרים קודמים. אבל יותר מכל, מה שחשוב לשים עליו דגש הוא מידת האמון שנוצרת בין הנאשם לבין עורך הדין. ככל שהאמון רב יותר, כך הכנות והפתיחות של הנאשם גדולות יותר ומאפשרות לעורך הדין לרדת לעומק העניין. הדבר חשוב תמיד, אבל כשמדובר בעבירות סמים של בני נוער, הוא חשוב על אחת כמה וכמה.

בעזרת קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי המתמחה בייצוג קטינים בתיקי סמים, ניתן להגיע במקרים מסוימים גם לביטול מוחלט של ההאשמות וסגירת התיק, זיכוי אחרי משפט או מיתון החומרה של גזר הדין במקרה של הרשעה. ככל שעורך הדין מכיר טוב יותר את תחום עבירות הסמים בבני נוער, כך גדלים הסיכויים שהתוצאה של ההליך הפלילי תהיה טובה יותר עבור המיוצג.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עבירות סמים נוער
עבירות סמים נוער
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד