סמים לצריכה עצמית

פקודת הסמים המסוכנים של מדינת ישראל, קובעת כי חל איסור על אספקה של סמים לשימוש עצמי, ללא היתר מתאים, כמו אישור להחזקת קנאביס רפואי, לצורך העניין. אי לכך כאשר אדם נתפס בארץ כשבאמתחתו סם, גם אם יטען לכך שמדובר על סם לצריכה עצמית, צפוי לו עונש שיכול להגיע גם לשלוש שנות מאסר בפועל.

החוק בישראל קובע מהם אותם חומרים שמותרים להחזקה ומהו המינון החוקי, לפי משקל. כך או כך, בכל מקרה שבו אדם בישראל נעצר או נחקר לגבי החזקה של סמים לצריכה עצמית ובכלל, חשוב להקדים תרופה למכה ולערב בהליך עורך דין פלילי, לשם בקרת נזקים.

 

סמים לצריכה עצמית ופקודת הסמים המסוכנים

בפקודת הסמים המסוכנים, מוסדר כל נושא השימוש בסמים במדינת ישראל. נכללת בדבר חקיקה זה רשימה של החומרים האסורים להחזקה וצריכה על פי החוק. כשחומר מסוים מוגדר בתור “סם מסוכן” ונמנה עם החומרים ברשימה הזו, הוא בעצם מהווה חומר שחל איסור מוחלט להחזיקו, למכור אותו וכן לצרוך ממנו על פי החוק.

מעבר לרשימה זו שבה מפורטים החומרים הנחשבים כסמים מסוכנים מבחינת החוק בארץ, בפקודת הסמים ישנה גם הגדרה של המינונים הספציפיים הנחשבים ככמות לשימוש עצמי. מעבר לכמות זו, המינון שנתפס החשוד מחזיק באמתחתו כבר יחשב ככמות מסחרית, ורף הענישה יהיה מחמיר בהרבה.

בטבלאות שבהן מצוינים המינונים המותרים בסמים לצריכה עצמית, רשאי לצפות כל אדם בישראל, וכן בהוראות בפקודת הסמים המסוכנים. חשוב לציין כי המינון שמופיע לגבי כל אחד מהחומרים בטבלה זו הוא מינון במשקל נטו, ולכן אם אדם נתפס כשהוא מחזיק מינון כזה, הסם ישלח בדרך כלל למעבדה לטובת שקילה מדויקת.

 

האם מותר להחזיק סמים לצריכה עצמית בישראל?

מן הראוי לחדד ולומר כי עצם הגדרתו של סם במינון מסוים ככמות לשימוש עצמי, אינה הופכת את השימוש בו לקביל מבחינת החוק בארץ. כלומר גם מי שיורשע בהחזקת סמים לצריכה עצמית עדיין צפוי לעונשים הקבועים בחוק, שאודותיהם נפרט בהמשך.

 

האם יש עונש על החזקת סמים לצריכה עצמית?

כאמור, כשאדם מחזיק סמים לצריכה עצמית בארץ, הוא עשוי לקבל עונש מאסר שיכול להגיע גם לשלוש שנים מאחורי סורג ובריח. אולם כאשר אותו אדם נתפס כשהוא מחזיק סם מסוכן במינון החורג מהכמות המוגדרת בפקודת הסמים המסוכנים ככמות לצריכה עצמית, העונש הצפוי לו עשוי להגיע אף לעשרים שנות מאסר בפועל.

יחס עם זאת יש לסייג ולומר כי גם כאשר הכמות שנמצאת באמתחתו של הנאשם נחשבת כמינון לצריכה עצמית, בהינתן נסיבות מיוחדות לבית המשפט ישנה הסמכות להורות גם על עונשים חמורים יותר משלוש שנות מאסר.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

נסיבות שבהן העונש על החזקת סמים לצריכה עצמית חמור מרף הענישה המקובל

עם הנסיבות שבהן העונש על החזקת סמים לצריכה עצמית עלול להיות חמור מרף הענישה המקובל, ניתן למנות מקרים שבהם ישנן ראיות שמצביעות על כך שנאשם מכר את הסם שהיה באמתחתו. במקרה כזה ניתן להניח שבית המשפט לא ירשיע את הנאשם אך ורק בהחזקת סמים לצריכה עצמית.

במצב כזה, העונש לנאשם המורשע עשוי לכלול בנוסף למאסר גם קנס כספי, חילוט רכוש בעבירות סמים, וכן התלייה של רישיון הנהיגה שלו, ככל שנהג תחת השפעה של סמים. על מנת להימנע מהעונשים הכבדים, יש צורך בייצוג משפטי איכותי מעורך דין פלילי, המתמחה בתיקים של עבירות סמים.

 

איזה סיוע מספק עו”ד פלילי לחשודים ונאשמים בהחזקת סמים לצריכה עצמית?

עו”ד פלילי שמייצג חשוד או נאשם בהחזקת סם לצריכה עצמית, פועל לסגירת התיק במידה ומתאפשר ולביטול או הפחתה בסעיפי האישום המיוחסים למרשו, על מנת לצמצם את העונשים הפוטנציאליים במקרה של הרשעה. אלו מתאפשרים במקרים שבהם לנאשם אין עבר פלילי.

במקרים רבים בתי המשפט נוטים להקל בעונשם של נאשמים בעלי עבר פלילי נקי, לעומת נאשמים שצברו לעצמם הרשעות קודמות בתחום הפלילים ועבירות סמים בפרט. הדבר תלוי במידה רבה גם בנסיבות שבהן הוחזק הסם ובסוג החומר. יתרה מכך, עורכי דין פליליים חותרים בתיקים רבים להגיע להסכמי פשרה, גם כאשר הדבר כרוך בהודאה באשמה מצד הנאשם.

הסכמי פשרה כאלו עשויים לשרת את טובת הנאשם לעתים, כאשר הם מאפשרים את מחיקתו של האישום הפלילי או המתקה משמעותית בעונשו של הנאשם. חשוב לומר שהעונשים הקבועים בדין הפלילי בישראל בגין החזקת סמים לשימוש עצמי הם העונשים המרביים שהחוק מאפשר לפסוק לחובת העבריין.

אולם הלכה למעשה ייצוג משפטי איכותי תורם ברבים מן המקרים להפחתה בעונש שבית המשפט מורה עליו. מכאן חשיבותו העצומה של הליווי מעורך דין עבירות סמים,

 

לסיכום

אף שהחזקה של סמים לצריכה עצמית עשויה להיתפס בציבור בתור עניינו הפרטי של אדם, החוק בישראל אינו מקל ראש בנושא זה. החזקת סמים לצריכה עצמית, לרבות החזקת קנאביס  לשימוש עצמי, עודנה נחשבת כעבירה פלילית שעונש בצידה, גם נכון למועד כתיבת שורות אלו.

לכן אם נעצרתם, או זומנתם לחקירה בהקשר להחזקת סמים לצריכה עצמית, נכון ואף הכרחי לפנות לייעוץ מעורך דין פלילי עם ניסיון בתיקי סמים.בכוחו של עו”ד כזה, שניהל תיקים דומים במקרים אחרים, למצוא עילות שונות שיאפשרו לדרוש מבית המשפט להקל בעונשו של הנאשם, ואף לבטל את סעיפי האישום ולסגור את התיק לחלוטין.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

סמים לצריכה עצמית
סמים לצריכה עצמית
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד