סחר בנשים – העונש בדין הפלילי

סחר בנשים הוא אחת מן העבירות הפליליות היותר מזעזעות מבחינה מוסרית. כאשר מדובר על סחר בנשים הכוונה הינה לעבירה אשר במסגרתה נשים נלקחות, נחטפות או מאוימות לשם עיסוק בזנות. בהקשר של עבירות סחר בנשים במדינת ישראל, מדובר בדרך כלל בנשים ממדינות זרות שאינן מחזיקות באזרחות ישראלית, אשר מראש יובאו לארץ למטרות עיסוק בזנות ומעשי תועבה, באמצעי מרמה ותוך התנהלות אלימה.

בשורות הבאות נסביר איזה עונש קבוע בדין הפלילי בישראל בגין עבירות של סחר בנשים ומה תפקידו של עורך דין פלילי בהקשר של עבירות מסוג זה.

 

מה זה סחר בנשים?

כאשר מדובר על עבירות סחר בנשים, הכוונה הינה לפעולה של ייבוא נשים ממדינות עולם שלישי, או מדינות נחשלות שאזרחיהן מצויים במצב של מצוקה קיומית וכלכלית. הייבוא מתבצע לרוב לתחומיהן של מדינות אחרות, תוך שימוש באמצעים של מרמה ואלימות, לשם עבודה כפויה באספקת שירותי מין.

הסחר בנשים הינו לא פחות מאשר מגיפה כלל עולמית, אשר פושטת מתחת לאפן של רשויות החוק ומנוהלת על ידי ארגוני פשע, שמנצלים את מצוקתן של נשים צעירות המגיעות מרקע סוציו אקונומי קשה. עברייני הסחר בנשים מפתים את קורבנותיהם להגר למדינת ישראל באמצעות הצעות שווא. לחרדתן מגלות נשים אלו עם הגעתן לארץ כי הן נדרשות לעסוק בזנות ומתן שירותי מין בכפייה ובתנאי שבי.

נפגעות הסחר בנשים נמכרות בדרך כלל לסרסורים המאלצים אותן לעבוד בתעשיית המין בתנאים של שעבוד, התעללות פיזית ומינית, ותחת איומים. מיותר לציין כי סחר בנשים ובבני אדם בכלל, הוא בלתי חוקי מעצם היותו מעשה השולל מן האדם את זכויות היסוד שלו, וביניהן: חירותו, צנעתו, כבודו כאדם ובטחונו. מכאן שאיפת המחוקק לטפל בעברייני הסחר בבני אדם בישראל במלוא חומרת הדין. איזה עונש צפוי למי שהורשע בעבירות סחר בנשים? על כך נרחיב בשורות הבאות.

 

זונות או קורבנות סחר? על המונחים הקריטיים לטיפול בעבירות סחר בנשים

בשנים האחרונות מתנהל מאבק כנגד תופעת הסחר בנשים במדינת ישראל, אשר בא לידי ביטוי בין היתר, בשינוי תפיסתי אותו שואף המחוקק להנחיל בציבור על ידי הגדרה מחדש של נפגעות הסחר בנשים בתור קורבנות, ולא כשותפות לדבר עבירה.

בעוד שלאורך שנים נעשה שימוש בהגדרה “זונות” בכל הנוגע לטיפול המשפטי בנשים שיובאו לארץ למטרת עיסוק בזנות, הדגש כיום הינו על התייחסות לאותן הנשים בתור “קורבנות סחר”, כך שמי שנדרש לתת את הדין בפועל בגין עבירות אלו, הינם העבריינים שעסקו בהדחה של אותן נשים לעיסוק בזנות באופן קבוע, ולאו דווקא הנשים עצמן, שנפגעו כתוצאה מכך.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

סחר בנשים – השינוי בשיח הציבורי כדרך להגדלת העונשים הקבועים בדין הפלילי

השינוי במינוח הנוגע לנשים שנעקרו ממדינתן לשם עיסוק בזנות בישראל, אינו נועד ליצור רק שינוי תפיסתי בשיח הציבורי בעניין העיסוק בזנות בישראל, אלא מהווה אף גורם קריטי ומכריע לעניין הסדרת רף הענישה בעבירות סחר בנשים.

שימוש במונחים כמו “קורבנות סחר” משנה הן את התפיסה והן את ההתייחסות מצד מערכת המשפט אל מקרים של סחר בנשים, וכפועל יוצא של כך – גם את אופן הענישה לעבריינים שהורשעו בעבירות סרסרות וסחר בנשים.

 

סחר בנשים – העונש בדין הפלילי כיום לעומת הענישה שהייתה נהוגה בעבר

בעבר, עבירות של ייבוא נשים למטרת עיסוק בזנות בארץ, קרי – סחר בנשים, לרבות ניהול של מכוני זנות מסוגים שונים, הביאו עמם עונש מקסימלי שהגיע עד 5 שנות מאסר. בשנת 2006 חלחל השינוי הגדול, שבמסגרתו סעיף העבירה שונה ל”עבירת סחר בבני אדם”. השינוי העדין הזה במינוח, הביא עימו שינוי דרסטי בעונש המקסימלי לעבירות של ייבוא נשים לישראל למטרה של עיסוק בזנות, כך שנכון להיום – העונש המרבי הקבוע בחוק העונשין בגין עבירות סחר בנשים עומד על תקופה של עד 20 שנות מאסר.

יתרה מכך, על מנת למנוע מראש מצב בו ניתן עונש מקל לעברייני סחר בבני אדם, באופן שאינו מידתי לחומרת העבירה שבוצעה בפועל, קובע החוק כי עונש המינימום שינתן בגין עבירות של סחר בנשים יעמוד על רבע מתקופת המאסר המרבית הקבועה בחוק.

לעניין זה, בהתאם לתיקון בחקיקה, גם אדם שהורשע בסיוע לתיווך בעסקאות סחר בנשים, וגם מי שהתכוון לבצע עבירה מסוג זה, צפוי לעונשים הקבועים בחוק – גם במידה ועסקת הסחר בנשים לא התמששה הלכה למעשה.

 

קפיצת מדרגה משמעותית נוספת בנושא המאבק בסחר בנשים בישראל

מעבר לרמת הענישה שהלכה והחמירה, בעקבות השינוי החקיקתי שחל בשנת 2006, גם אופן הטיפול של מערכת המשפט כלפי אותן נשים עבר שינוי, ואם בעבר הן נתפסו בתור שוהות בלתי חוקיות ונעצרו על כך, הרי שהיום אותן נשים מופנות אל מקלטים שערוכים לקלוט קורבנות סחר ולסייע להן.

בשנת 2018 חלה נקודת מפנה משמעותית במדינת ישראל בנושא המאבק בסחר בנשים, כאשר נחקק לראשונה חוק איסור צריכת זנות במדינת ישראל. חוק זה, בין היתר, נועד להוביל להפחתה עד מיגור מוחלט של תופעת ייבוא נשים לישראל למטרת עיסוק בזנות, קרי – תופעת הסחר בנשים בישראל.

 

מה תפקידו של עורך דין פלילי בהקשר של ההתמודדות עם עבירות סחר בנשים?

בהתחשב בחומרת העונשים הקבועים בחוק העונשין במדינת ישראל בהקשר של עבירות סחר בבני אדם, קיימת חשיבות רבה ביותר לפניה לקבלת ייעוץ וליווי משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי מיומן, במקרים בהם אדם נחשד בביצוע עבירות סחר בנשים או נפל קורבן לעבירות מסוג זה.

היוועצות בעורך דין פלילי אשר מכיר מלפני ומלפנים את רזי החקיקה בישראל ומנוסה בטיפול בתיקי סחר בבני אדם, יכול להביא את הפרשה אל סיומה בתוך זמן קצר, ולחסוך מכל המעורבים את הפגיעה בשמם הטוב ובפרנסתם. מכאן החשיבות בפניה לייעוץ משפטי בשלב מוקדם ככל שמתאפשר, ורצוי כבר משלב הזימון לחקירה המשטרתית.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות זנות
ייבוא זונות לישראל

ייבוא זונות לישראל הוא בין העבירות הפליליות המזעזעות ביותר בפן המוסרי. כשמדובר בייבוא זונות לישראל הכוונה היא לעבירה שבמסגרתה נשים נחטפות, נלקחות, ו/או מאויימות כדי

קרא עוד
שידול לזנות

שידול לזנות נחשב כעבירה פלילית חמורה ביותר במדינת ישראל. זוהי תופעה אשר גורמת לפגיעה חמורה בגוף, בנפש ובצנעת הפרט ופרטיותם של קורבנותיה. לכן העונש הקבוע

קרא עוד
השכרת מקום לטובת מעשי זנות

השכרת מקום לטובת מעשי זנות, מוגדרת בחוק העונשין הישראלי בתור עבירה פלילית שתכליתה הינה ניהול או החזקתו של מקום למטרת עיסוק בזנות. החוק איננו מבחין

קרא עוד
ניצול קטינים למעשה זנות

תופעת הזנות בישראל היא תופעה חמורה בפן החוקי, המשפטי וכמובן גם המוסרי. זאת לאור העובדה שמלבד הפגיעה בחירותם ובגופם של “העוסקים במלאכה”, תעשיית הזנות מהווה

קרא עוד
עבירת סרסרות

עבירת סרסרות הינה עבירה פלילית אשר משמעותה היא להנות מזנות של אדם אחר, אם באמצעות שידול, תמיכה, תיווך בין גורמים שונים, ניהול עסק התומך בזנות

קרא עוד
עורך דין עבירות זנות ותועבה

עורך דין עבירות זנות ותועבה הינו עורך דין פלילי המתמחה בייצוג נאשמים בתיקים פליליים העוסקים באספקת שירותי מין בתמורה לתשלום כספי או טובות הנאה מכל

קרא עוד