מתן סמים לקטין והיחס של החוק לעבירה

מתן סמים לקטין, או הדחת קטין לשימוש בסמים, נמנות עם העבירות היותר משמעותיות בחוק העונשים הישראלי. מה שמעיד יותר מכל דבר אחר על היחס המחמיר של החוק לעבירה הזאת, הוא העובדה שלא ניתן להמיר עונש מאסר על הדחת קטין לשימוש בסמים בעבודות שירות.

כמו כן, לא ניתן לגזור מאסר על תנאי למי שהורשע במתן סמים לקטין. מהי בעצם עבירת מתן סמים לקטין? מה לשון החוק בנושא הזה? למה מקפיד המחוקק למנוע ממי שהדיח קטין לשימוש בסמים את האפשרות למאסר על תנאי? מדוע חייב מי שנחשד או הואשם במתן סמים לקטין לפנות לשירותיו הטובים של עו”ד פלילי איכותי ומיומן? המאמר שלפניכם ישיב לשאלות הללו ויבהיר סוגיות הטעונות הבהרה.

 

מהי עבירת מתן סמים לקטינים

עבירת מתן סמים למי שנמצאים מתחת לביל שבו הם מוגדרים בגירים, הנה עבירה של הדחת קטינים לשימוש בסמים. על פי סעיף 21 לפקודת הסמים המסוכנים, חל איסור על אדם לתת לקטין סמים מסוכנים, לשדל קטין להשתמש בסם מסוכן או להשיג אותו.

בנוסף, חל איסור על מי שאחראי לקטין להניח לו להשיג סם מסוכן או להשתמש בו. במונח “אחראי” הכוונה להורה, אפוטרופוס, הורה מאמץ וכל מי שהילד נמצא אצלו במשמורת או תחת השגחתו. עבירת מתן סמים לקטין נחשבת לעבירה מהחמורות ביותר.

לפיכך, גם הענישה עליה מחמירה מאד. החוק קובע שלא ניתן להטיל מאסר על תנאי או קנס על מי שהורשע בעבירה כזאת. עו”ד פלילי יכול לנסות להמתיק את חומרת העונש אך לא למנוע מאסר ממי שהוכחה אשמתו.

 

מתן סמים לקטין  – מה חשוב להבין כשעוסקים בחוק המדובר

בשורות לעיל עסקנו ביחס של החוק לעצם מתן הסמים לקטין. החוק קובע עונשים מחמירים על עצם המעשה הזה, ולאו דווקא על הדחת הקטין לשימוש בסמים. החוק מנתק את עצם המעשה מהרווח שהיה או לא היה לבגיר בעצם המעשה, או מהעובדה שהקטין השתמש. או לא השתמש בסמים, כדלקמן:

  1. ניתוק מתן הסמים מהרווח הכספי שהוא לכאורה נושא: החוק מדבר במפורש על מתן סם לקטין. הוא איננו מזכיר את המילה “מכירה” ואיננו מזכיר כלל את נושא התמורה, ככל שתהיה כזאת. גם בהעדר עסקת מכירה, מתן סם לקטין היא עבירה שדינה מאסר.
  2. שידול קטין להשגת סם: גם אם הבגיר שידל קטין להשיג סם, דינו מאסר. החוק איננו מנסה אפילו לבדוק האם הסם נועד לקטין או למישהו אחר.
  3. שידול קטין להשתמש בסם: זהו מקרה קלאסי של מתן סמים לקטין, שבגינה החוק יבוא חשבון עם המשדל והמדיח.
  4. מי שמניח לקטין להשיג סמים: המחוקק לא רק אוסר על בגיר לתת סמים לקטינים. הוא גם מחייב מבוגר שהקטין נמצא תחת אחריותו למנוע מהקטין שימוש בסמים. לכאורה, הורה או אחראי על קטין אשר יודע שהקטין משתמש בסמים ומניח לו לעשות כן, צפוי לעונש לא פחות ממי שהדיח בעצמו את הקטין.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

מדוע מקפיד המחוקק למנוע מאסר על תנאי ממי שהורשע במתן סם לקטין

אחת הבעיות היותר חמורות בשימוש בסמים, קשים וקלים כאחד, היא עניין ההתמכרות. השימוש בסם כשלעצמו הוא לכאורה הבעיה של המשתמש לבדו. ואולם כאשר המשתמש מתמכר לסם, הוא הופך לבעיה של כל המשפחה. מי שמכור לסמים, עושה כל שביכולתו בכל רגע נתון, להשיג את מנת הסם הבאה.

במרבית המקרים, אותו אדם גם לא עובד ולא מתפרנס למחייתו. לפיכך, חזקה עליו שבמוקדם או במאוחר אותו אדם יתדרדר לפשע ואלימות. בנות, ובמקרים לא מעטים גם בנים, מתדרדרים אפילו לזנות. מתן סמים לקטין היא, לפיכך, מעשה שעלול לשנות את מסלול החיים של הקטין ולפגוע באפשרות שלו לחיות חיים נורמטיביים. לכן, גם עו”ד פלילי איכותי לא יכול לחלץ מעונש מאסר את מי שהורשע במתן סם לקטין.

 

למה חשוב לפנות לעורך דין כבר בשלב החשדות למתן סמים לקטין?

מכל האמור לעיל, אפשר להבין כי מתן סמים לקטין היא עבירה שהחוק רואה אותה בחומרה. למעשה, זהו אחד מהמקרים הבודדים בהם המחוקק לא מותיר ברירה לשופטים אלא לגזור מאסר בפועל על מי שהורשע באחת העבירות כאמור לעיל.

לפיכך, מי שנחשד בעבירה כזאת חייב לפנות מוקדם ככל האפשר ולבקש סיוע של עו”ד פלילי איכותי. עורך הדין ילמד את המקרה וילווה את החשוד בכל אחד משלבי החקירה. בשלב הזה, התפקיד העיקרי של עורך הדין הוא לנסות ולהפחית ככל שניתן את סעיפי האישום הצפויים.

אם אפשר, ואם הנסיבות וההוכחות מאפשרות זאת, הוא יפעל ככל שניתן להסרת האישום בדבר מתן סמים לקטין. בהמשך, הוא יפעל להקטנת העונש וצמצום תקופת המאסר בפועל ככל שניתן.

 

שלבי העבודה של עורך דין פלילי בייצוג חשודים ונאשמים במתן סמים לקטין

עו”ד פלילי המלווה אדם שנאשם בפלילים באופן כללי, ובאשמת מתן סמים לקטין בפרט, יפעל בדרך כלל על פי סדר פעולות מוגדר. בשלב הראשון הוא ילמד את פרטי המקרה, את העובדות ואת ההוכחות הקיימות ועומדות כנגד החשוד. בשלב הזה, עורך הדין ינסה ככל שביכולתו למתן את סעיפי האישום.

במידת האפשר, יפעל עורך הדין לביטול של סעיפים כאלה ואחרים. אם מוגש כתב אישום, עורך הדין ייערך ללוות את הנאשם לאורך כל תקופת המשפט. אם הנאשם הורשע, כי אז יפעל עורך הדין להקטנת העונש. זאת, בדגש על עונש המאסר בפועל, אבל גם על עונשים אחרים.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

מתן סמים לקטין והיחס של החוק לעבירה
מתן סמים לקטין והיחס של החוק לעבירה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד