מעבדות סמים – העונשים הקבועים בחוק העונשין במדינת ישראל

סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים של ישראל, עוסק כל כולו בנושא של הפקה וייצור של סמים מסוכנים. זאת, על כל ההיבטים שלהם ועל כל הצורות והאפשרויות השונות לייצור סמים מסוכנים כהגדרתם בחוק הישראלי. כל אדם במדינת ישראל שנאשם בייצור או בהחזקה של סמים מסוכנים במסגרת מעבדות סמים או בכל פלטפורמה אחרת, עומד בפני העונשים הקבועים בחוק, ועלול להידרש לשירותיו של עורך דין פלילי מנוסה.

המטרה היא, כמובן, לחלץ עצמו מהצרה שאליה נקלע או לכל הפחות לנסות ולרכך את חומרת ההאשמות. הפחתת ההאשמות תגרור קרוב לוודאי הפחתה בחומרת העונש הצפוי, אם וכאשר יורשע הנאשם, חלילה, בעבירות המיוחסות לו.

מהם בעצם סמים ולמה הם נחשבים לבעייתיים כל כך? מהן מעבדות סמים ולמה אסור להקים ולהפעיל אותן בישראל? איך כדאי לבחור עורך דין פלילי איכותי שיסייע למצות את כל האפשרויות בהגנה על נאשם בעיסוק בסמים לסוגיהם השונים? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא הסמים ונשיב על כל השאלות הללו בהרחבה.

 

מהם סמים ומה בינם לבין מעבדות סמים

המונח סם הוא מונח כללי בשפה העברית, המתאר מגוון רחב של תרופות, תרכובות כימיות וחומרים שונים. עם זאת, בשפה העברית המודרנית קיבל המונח הזה משמעות המרמזת על כוונה פלילית הן בייצור הסם, בהפצה שלו ובשימוש בו.

במובן המודרני של המילה, סם הוא חומר שהשימוש בו במגוון רחב של צורות ואופנים, עלולה להשפיע על גופו של המשתמש ועל התודעה שלו. במקרים מסוימים, כמו במקרה של פטריות הזיה, למשל, הסם הוא למעשה חומר טבעי.

עם זאת, במרבית המקרים, הסם הוא חומר סינתטי שבייצור שלו הושקעו מאמץ, חשיבה, ידע ובעיקר – ממון. זאת, משום שעליית הערך של החומר שהפך לסם היא גבוהה מאוד, ביחס לזמן ולמאמצים שהושקעו בייצור שלו. בדרך כלל, הסמים בעידן המודרני מיוצרים באמצעות מעבדות סמים אשר בהן מתבצע התהליך של הפיכת חומר תמים וטבעי לכאורה שניתן להשיג אותו בשפע, לסם מסוכן.

הכנה והפקה של מרבית הסמים הנמצאים כיום בשימוש ברחבי העולם ובכלל זה במדינת ישראל, אינה יכולה להתבצע אלא באמצעות מעבדות סמים.

 

העידן המודרני ובנייה של מעבדות סמים

עד לפני כמה עשורים, בנייה והקמה של מעבדת סמים היתה עניין מסובך למדי ולכן רק ארגוני פשיעה גדולים הקימו ותחזקו מעבדות סמים. במצב הזה, היה קל יותר להגיע אל יצרני הסמים.

אולם בעידן המודרני, קרי עידן האינטרנט והמידע, הקמה של מעבדת סמים כולל מעבדות מתוחכמות המאפשרות לזקק ולייצר כמויות גדולות של סמים מסוכנים, איננה כרוכה בהוצאות גדולות, ומכל מקום, ההכנסות הצפויות ממכירת סמים בלתי חוקיים עשויות להיות כאלה שלכאורה “שוות” לגורמים המעורבים בכך את המאמץ וההשקעה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האיסור על הפעלת מעבדות סמים בישראל

כאמור, ייצור של סמים בישראל איננו חוקי, בין אם מדובר בייצור על מנת למכור את הסם ובין אם מדובר בייצור לשימוש עצמי. עם זאת, קורה לא אחת שאנשים המשתמשים באופן קבוע בסמים מתפתים להקים מעבדה כזאת, מה שעשוי לחסוך להם בהוצאות גדולות על רכישת הסמים. עם זאת, יש לציין שגופים מסוימים קיבלו אישור לייצר סוגים מסוימים של סמים, בעיקר לצרכים רפואיים.

במקרים האלה, הפיקוח על מעבדות הסמים הוא הדוק ויש שליטה מלאה על הכמות והאיכות של חומרי הגלם שבהם נעשה שימוש וכן פיקוח על התוצר הסופי. אם סעיף 6 בפקודת הסמים המסוכנים עוסק בייצור הסם, הרי שסעיף 7 לפקודה האמורה לעיל עוסק בהחזקת הסם ובשימוש בו. ההיתר היחיד להחזקה או לשימוש בסם, הוא למחזיק או למשתמש אשר קיבל היתר מיוחד לכך מגורם המוסמך לכך.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לאדם הנאשם בהקמה או ניהול של מעבדת סמים?

עורך דין פלילי נדרש לעיתים מזומנות להגן על אנשים שהקלות הרבה והזמינות של האמצעים להקמת מעבדת סמים פיתו אותם והם נתפסו בקלקלתם ונאשמים בייצור סמים בלתי חוקיים. למען הסר ספק – הקמת  מעבדת סמים היא אסורה, גם אם ייצור הסם התבצע לכאורה לשימוש עצמי.

 

עורך דין פלילי והעונשים הקבועים בחוק בגין הפעלת מעבדת סמים

בכל הנוגע לשימוש בסמים, החוק הפלילי בישראל נוטה להחמיר בעונשים. הדבר נכון על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בהפעלה של מעבדת סמים. לרוב, מי שמואשם בהפעלה של מעבדה כאמור לעיל עלול לשאת עונש של עד עשרים שנות מאסר. זאת, אם אכן יורשע בהפעלה של מעבדת סמים.

העונש עלול להיות משמעותי במיוחד, אם המעבדה הופעלה לשם ייצור סמים שנועדו לשיווק ולא רק לשימוש עצמי. במקרה של האשמה בתחזוקה והפעלה של מעבדת סמים, עורך דין פלילי עשוי לסייע מאוד במציאה ומיצוי של כל הדרכים החוקיות האפשריות להקלת העונש שיינתן, גם במקרה של הרשעה.

 

זומנתם לחקירה בגין חשד לניהול מעבדות סמים? כדאי שתקראו את זה

כאשר מדובר בתיקים פליליים הנוגעים לעבירות סמים ומעבדות סמים, הבחירה של עורך דין פלילי צריכה להיות צעד מחושב מאוד. זאת, כיוון שעורך דין איכותי עשוי להיות ההבדל כולו בין הרשעה לזיכוי, ובמקרה של הרשעה יכול עורך דין פלילי איכותי ומנוסה לפעול באמצעים שונים על מנת להקל את העונש שבסיכומו של עניין יינתן לעבריין.

 

כך תבחרו עורך דין פלילי מקצועי לייצוג באישומים בגין תפעול מעבדת סמים

עורך דין פלילי מיומן ומקצועי בתחומו, זוכה בדרך כלל להמלצות חמות ממי שקיבלו ממנו שירות איכותי בעבר. בנוסף לקבלת המלצות, כדאי לבצע בדיקה גם במנועי החיפוש, שם מופיעות בדרך כלל המלצות שונות מלקוחות. אבל הדבר החשוב באמת הוא הכימיה שנוצרת בין עורך דין פלילי לבין הלקוח.

 

בחירת עורך דין פלילי לייצוג נאשמים בעבירות סמים היא גם עניין של כימיה

לרוב, אחד המרכיבים החשובים בדרך להצלחה ומיצוי הזכויות של הלקוח, הוא האמון שנוצר בין שני הצדדים. עורך הדין סומך על הלקוח לו שיציג בפניו את תמונת המצב המלאה בכל הנוגע לאירוע שהביא להאשמות נגדו.

הלקוח, מצד שני, סומך על עורך הדין שיעשה כל שניתן על מנת למנוע הרשעה, ובמקרה של הרשעה – על מנת למתן ככל הניתן את העונש. עורך דין סמים מנוסה מכיר את הנושא על בוריו, ויבחר את הדרך הנכונה והמתאימה ביותר להגנה יעילה שתניב את התוצאות הטובות ביותר עבור מיוצגיו. בהצלחה!

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד