חילוט רכוש בעבירות סמים

כאשר אדם מורשע בביצוע עבירות סמים, בין אמצעי הענישה היותר משמעותיים העומדים לרשות בתי המשפט הפליליים בישראל, ניתן למנות הליך שנקרא חילוט רכוש בעבירות סמים. חילוט רכוש בעבירות סמים פירושו החרמה של רכוש ששייך לאזרח והעברתו לקופת המדינה.

ההחלטה אם לבצע חילוט רכוש בעבירות סמים נתונה לשיקול דעתו של בית הדין המטפל בתיק, בהתאם לנסיבות המקרה. במאמר זה נסביר מה משמעות המושג חילוט רכוש בעבירות סמים בפועל, מהי המטרה של חילוט רכוש בעבירות סמים, מהם המקרים שבהם עלול להורות בית המשפט על חילוט רכוש בעבירות סמים, איך מונעים חילוט רכוש בעבירות סמים, ומתי מומלץ לעברייני סמים לפנות לקבלת ייעוץ מעורך דין פלילי.

 

מה משמעות המושג “חילוט רכוש בעבירות סמים”?

משמעות המושג “חילוט רכוש בעבירות סמים” הוא בפועל הפקעת רכוש של עבריין שהורשע בביצוע עבירת הסמים. לא בכל תיקי הסמים מוחלט בבית המשפט על החרמת רכושו של הנאשם בעבירות סמים. אולם במקרים שבהם זה אכן מתרחש, עונש זה מגלם בחובו פגיעה ממונית ומוראלית לא פשוטה עבור העבריין.

חילוט רכוש בעבירות סמים הוא פוגע הלכה למעשה ברווחים שנצברו מעסקאות הסמים שהנאשם הורשע בביצוען. לעתים הרכוש המוחרם הוא כזה שהושג בכספים שנצברו במסגרת עסקאות הסמים ובמקרים אחרים – רכוש שאפשר את ביצוען. כך או כך חילוט רכוש בעבירות סמים הוא עונש כבד שנועד ליצור רתיעה בקרב עברייני סמים פוטנציאליים.

 

מהי המטרה של חילוט רכוש בעבירות סמים

מטרתו העיקרית של חילוט רכוש בעבירות סמים היא יצירת מנגנון הרתעה. הידיעה שחילוט הרכוש עשוי להתרחש במידה והעבריין יתפס, עשויה להרתיע במידת מה עבריינים מביצוע עסקאות סמים, בהינתן שישנו פוטנציאל לאובדן חלק משמעותי מההון שעשו בעסקאות סמים במקרה של הרשעה בביצוע עבירות סמים.

 

המקרים שבהם עלול להורות בית המשפט על חילוט רכוש בעבירות סמים

בשורות הבאות נמנה את סוגי העבירות הפליליות שנוגעות לתעשיית הסמים, והרשעתו של הנאשם בהן, עלולה להוביל לכך שבית המשפט יורה על חילוט רכושו:

  1. החזקת סמים וצריכת סמים: במקרי החזקה של סם לצריכה עצמית שאינה למטרות מסחר בסמים, קרי – עבירות של החזקת סמים לשימוש אישי, עונש המאסר הקבוע בדין הפלילי הוא 3 שנות מאסר בפועל. לעונש זה עלול להתלוות גם מהלך של חילוט רכושו של הנאשם שהורשע בביצוע העבירה.
  2. עבירות מסחר בסמים: סחר בסמים פירושו מכירת סם או החזקתו בכמות העולה על מינון שמיועד לצריכה אישית. גם הרשעה בסחר בסמים עשויה להוביל להוראת בית משפט לחילוט רכושו של העבריין לצד עונש מאסר כבד.
  3. עבירת ייבוא סמים או ייצוא סמים: זהו מקרה פרטי של עבירות סמים שלרוב קשור בעבירות סחר בסמים, שהרשעה בו עשויה בהחלט להיות כרוכה במהלך של חילוט רכוש בעבירות סמים לצד עונש מאסר ממושך לעבריין המורשע.
  4. עבירת הדחת קטין לשימוש בסמים: זוהי עבירת סמים חמורה ביותר, שהעונש המירבי בצידה עשוי גם להגיע ל – 25 שנים מאחורי סורג ובריח. גם במקרה זה עלול גזר הדין לכלול חילוט רכוש בעבירות סמים.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האם בכל תיקי הסמים מתבצע חילוט רכוש בעבירות סמים?

כאשר בית דין פלילי בישראל מטפל בתיק הנוגע לעבירות סמים, עולה לעיתים מזומנות הסוגיה של חילוט רכוש בעבירות סמים. על פניו, חילוט רכוש בעבירות סמים הוא אמצעי ענישה בעל מאפיין התרעתי ולכן הוא לגיטימי, ובפרט כשמדובר ברכוש שהושג באמצעים פליליים תוך פגיעה בזולת. עם זאת לבית המשפט ישנה הסמכות לבחור אם להורות על חילוט רכוש בעבירות סמים או לוותר עליו בהתאם להיסטוריה הפלילית של הנאשם ולנסיבות בתיק.

 

חילוט רכוש שמהווה חובה מול חילוט רכוש שאיננו בגדר חובה

כשאדם מורשע בביצוע עבירות סמים, ובפרט כשמדובר על עבירה חמורה שנוגעת למסחר בסמים, ייצור סמים, ייבוא או ייצוא של סמים, בית המשפט חייב על פי החוק לבצע חילוט של הרכוש והכספים שקשורים לעבירות הסחר בסמים המיוחסות לנאשם. בהתאם לכך, סכומי כסף גדולים שנמצאים ברשות נאשם שהוא סוחר סמים מורשע, יעברו חילוט.

גם אמצעים שונים ששימשו לייצור סמים, יופקעו מידי העבריין המורשע וכמובן גם הסמים עצמם, ככל שחומרים אלו נמצאו ברשותו של הנאשם. אולם מעבר לחילוט של כל אלו, בית המשפט נדרש להכריע בסוגיה של חילוט הרכוש האישי של הנאשם, שהוא רכוש שאין לו קשר ישיר למעשי הסחר בסמים.

למשל, אפשרי להורות על חילוט של כסף מזומן, חילוט חשבון בנק, חילוט של נכס מקרקעין, וחילוט של כל נכס אחר שנמצא בבעלות העבריין. כאן נכנס לתמונה שיקול הדעת של בית המשפט על פי נסיבות המקרה.

 

איך מונעים חילוט רכוש בעבירות סמים?

כאשר רכוש מסוים מזוהה כרכוש הקשור באופן ישיר לעבירות סמים, לרוב כמעט בלתי אפשרי למנוע את חילוטו של רכוש זה. יחד עם זאת, כשמדובר על רכוש אחר, ניתן במקרים רבים לפעול כנגד פקודת החילוט או לפחות להביא לצמצום היקף החילוט. יתרה מכך, רכוש השייך לאדם אחר, אינו בר חילוט, גם במקרה שהעבריין השתמש באותו רכוש למטרת סחר בסמים.

אמירה זו תקפה רק במידה ובעליו של רכוש זה מסוגל להוכיח כי לא היה מודע לכך שנעשה שימוש פלילי שכזה ברכושו. מניעת חילוט רכוש בעבירות סמים היא אם כן, עניין נזיל ותלוי נסיבות, ומכאן שיש להסתייע לשם העניין בשירותיו של עורך דין סמים מיומן.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

חילוט רכוש בעבירות סמים
חילוט רכוש בעבירות סמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד