חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי

תחום המשפט הפלילי מרכז תחתיו סוגים רבים של עבירות, לרבות רצח, הריגה, עבירות מין, עבירות סמים, עבירות רכוש וכיוצא באלו. לא אחת בעבירות פליליות מסוגים שונים מעורב גם היבט של שימוש בנשק לסוגיו, המקנה נופך אלים, קטלני וחמור ביותר לעבירה שבוצעה.

מפאת חומרת העונשים הצפויים למבצעי עבירות נשק בישראל, ראינו לנכון להקדיש את הסקירה להלן לנושא של חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי. בשורות הבאות נסביר מהי הגדרתן של עבירות נשק במשפט הפלילי, אילו עונשים קבועים בצידן של עבירות נשק בחוק העונשין, וכיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לאדם שנחשד או נאשם בביצוע עבירת נשק בישראל.

 

מהי הגדרתן של עבירות נשק במשפט הפלילי

עבירות נשק מוגדרות במשפט הפלילי בישראל בתור עבירות שבהן מעורבים כלי נשק לסוגיהם, אשר עשויים היו לשמש או ששימשו הלכה למעשה את הנאשם בעבירה. למרבה הצער, מדינת ישראל אינה חפה מעבירות נשק המתבצעות בהקשרים שונים. זאת על רקע זמינותם הגבוהה של נשקים במסגרות הצבאיות והבטחוניות.

מעבר להחזקת נשק ללא רישיון, הובלת נשק ללא רישיון ושימוש בלתי חוקי בנשק, גם פריצות לבסיסים צבאיים, גניבת נשק וביצוען של עסקאות נשק לרבות ייצוא או ייבוא של כלי נשק ללא היתר – הן בגדר עבירות נשק שעונשים חמורים בצידן.

 

אילו עונשים קבועים בצידן של עבירות נשק בחוק העונשין

כאשר נאשם בפלילים מורשע בביצוע עבירות נשק במדינת ישראל, הוא צפוי לעונש מאסר בפועל, בנוסף לדרישה לתשלום קנס, עבודות שירות וכיוצא באלו, כשחומרת העונש תלויה במידה רבה בנסיבות המקרה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

ההסבר לחומרת עבירות נשק במשפט הפלילי בישראל

רף הענישה על עבירות נשק בישראל הוא מחמיר ביותר ולא בכדי. שאיפתו של המחוקק היא לאפשר למערכת המשפט לכלוא את עברייני הנשק המקומיים למשך תקופה ארוכה מאחורי סורג ובריח, גם במקרים שבהם לא נעשה שימוש של ממש בכלי הנשק המוחזק. ההסבר לכך הוא הרתעתי.

לאור העובדה שבתקופה האחרונה נרשמה עלייה של ממש בהיקף השימוש הבלתי חוקי בכלי נשק בארץ, נדרש מנגנון ענישה שירתיע עברייני נשק פוטנציאליים מפני החזקת נשק ללא רישיון, נשיאתו והובלתו בפומבי וכמובן, מפני שימוש בלתי חוקי בנשקים.

 

חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי תלויה באופיה של עבירת הנשק

במשפט הפלילי בישראל קיימת הבחנה בין עבירות נשק מסוגים שונים, על פי רמת החומרה שלהן, אופיין, עברו הפלילי של מבצע העבירה, ורמת הסיכון שהעבירה השיתה על סביבת הנאשם. העונשים בצידן של עבירות הנשק נקבעים כאמור על סמך הפרמטרים הללו כמכלול, אולם חשוב לדעת שמערכת המשפט מחלקת את עבירות הנשק לשמונה קטגוריות (הידועות בתור “שמונה ההבחנות”) שמסייעות בקביעת רף הענישה המתאים.

 

שמונה ההבחנות שמסייעות בקביעת חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי

להלן 8 ההבחנות שמשמשות את מערכת המשפט בישראל לקביעת רף הענישה המתאים לעבירת הנשק הנדונה:

  1. החזקת נשק שמציבה סכנה לביטחונה של המדינה
  2. החזקת נשק שנועד לביצוע עבירה פלילית
  3. החזקת נשק לטובת תכנון פעולה פלילית בעתיד
  4. החזקת נשק לצורך ארגוני
  5. החזקת נשק למטרת הגנה עצמית
  6. החזקת נשק לטובת פעילות ספורטיבית או פעילויות פנאי
  7. החזקת נשק כפריט המצטרף לאוסף קיים
  8. החזקת נשק שרישיונו פג תוקף

 

חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי ורף הענישה

אף שהעבירות המנויות לעיל שונות לכאורה בדרגת חומרתן, המכנה המשותף לכולן הוא בכך שכל אחת מהן יש בה כדי לסכן את סביבתו של העבריין. למותר לציין כי העונש בגין כל אחת מן העבירות הללו הוא מידתי בחומרתו לעבירה עצמה, אך בכל מקרה גם בעבירות שנראות זניחות יחסית מתוך הרשימה הנ”ל, הכרעת בית המשפט עלולה להוביל לעונש מאסר לנאשם ככל שזה יורשע בביצוע העבירה.

זאת כאמור, לאור העובדה שרף הענישה על עבירות נשק נועד ליצור רתיעה בסיסית בציבור מפני שימוש בלתי מורשה בנשקים.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לאדם שנחשד או נאשם בביצוע עבירת נשק בישראל

במאמר זה ראינו כי מערכת המשפט בארץ נוטה שלא להקל ראש בכל הנוגע למתן עונשים לעברייני נשק. מסיבה זו, ייצוג מטעמו של עורך דין פלילי הוא הכרחי עבור כל אדם שעומד בפני הליכים פליליים הנוגעים לעבירות נשק.

 

מדוע שירותיו של עו”ד פלילי כה נחוצים לחשודים בביצוע עבירות נשק

יותר מדי אנשים יוצאים מנקודת ההנחה השגויה כי אם הם חשודים בעבירה שלדעתם הם לא אשמים בה, לא נדרש להם ייצוג משפטי מקצועי של עורך דין פלילי. אולם הלכה למעשה, אין דבר רחוק יותר מן האמת. דווקא האדם הנורמטיבי, שמשלם את מיסיו במועד, מנהל חיים ישרים ונמנע ממעורבות בפלילים, לרוב אינו בקיא באופן התנהלותם של מנגנוני החוק והמשפט.

הסיטואציה של חשד למעורבות בפלילים עשויה להיות מלחיצה ביותר עבור אדם כזה, ובשל כך, הוא עלול לפעול באופן שיסבך אותו שלא לצורך מול גורמי החוק שעימם הוא יבוא במגע במסגרת ההליכים. קבלת ייעוץ והכוונה כבר משלב החקירה המשטרתית יכול לסייע לחשוד להבין מהיכן הגיעו החשדות כנגדו ולפעול באופן שישרת את האינטרסים שלו לסיום ההליך בהקדם וללא נזקים מיותרים.

 

חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי – לא נושא שתרצו להתמודד עימו בגפכם

אין אדם שמעוניין לבלות את חייו מאחורי סורג ובריח, גם אם עסקינן באדם שנחשד או נאשם בביצוען של עבירות נשק. מסיבה זו ממש, הסיוע המשפטי של עורך דין פלילי בתיקים של עבירות נשק, הוא חיוני ונחוץ ביותר. לעתים מזומנות, בכוחו של עו”ד המתמחה בנושא של עבירות נשק, לצמצם במידה רבה את חומרת העונש שצפוי לנאשם ככל שיורשע ובמקרים מסוימים אף לבטל את התיק הפלילי בכלולותו.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי
חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות נשק
ביטול רישיון נשק

אנשים רבים במדינת ישראל מחזיקים ברישיון לנשק. רישיון נשק נפוץ בשימוש בישראל בקרב אנשים הפעילים בשירות הביטחון או בתפקידים בטחוניים שונים, לרבות צה”ל ומשטרת ישראל.

קרא עוד
החזקת אקדח

אקדח הוא כלי נשק שהסיכון שכרוך בעצם החזקתו הוא גדול מאוד. במדינת ישראל, העונש הקבוע בחוק עבור החזקת אקדח הוא חמור בהרבה מכפי שמקובל בעבירות

קרא עוד
החזקת סכין או אגרופן

החזקת סכין או אגרופן נחשבות כעבירות נשק קר. עבירות מסוג זה הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין מבחינת החוק בישראל. מדובר במקרים שמתרחשים בתדירות גבוהה

קרא עוד
עורך דין סחר בנשק

החוק בישראל קובע נהלים חד משמעיים בתחום הנשק בארץ. בתי המשפט מתייחסים בחומרה לעבירות נשק מתוך מטרה לצמצם שימוש לא חוקי ומסוכן בנשק. עבירות סחר

קרא עוד