החזקת סכין או אגרופן

החזקת סכין או אגרופן נחשבות כעבירות נשק קר. עבירות מסוג זה הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין מבחינת החוק בישראל. מדובר במקרים שמתרחשים בתדירות גבוהה יחסית בארץ, ולכן קיימת התייחסות לעבירות נשק קר ובכללן החזקת סכין או אגרופן בחוק העונשין הישראלי.

היות ובימינו, כל חפץ כמעט עלול לשמש כנשק קר או להיחשב ככלי נשק כזה, ומשום ששעצם החזקתם של אמצעים כאלו עלולה להוביל לעונשים הקבועים בחוק בצידן של עבירות בנשק קר, חשוב להיות מודעים לאופן התייחסותו של הדין הפלילי להחזקת סכין או אגרופן ולפעול במידת הזהירות הנדרשת.

 

החזקת סכין או אגרופן – למה הכוונה?

ככלל, עבירות נשק קר בהגדרתן נוגעות לנשיאה של כלים שונים, שהחזקתם מנוגדת לחוק. היות ולמעשה כל אביזר יכול לשמש כנשק קר שמסייע לפצוע את הזולת ויכול אף להוביל להרג אנשים, לא קיימת בחוק במדינת ישראל הגדרה “חותכת” למושג נשק קר. בהתאם לכך, כל מקרה ומקרה נבחן לגופו של עניין, על סמך מדדים שונים וביניהן:

  • סוג החפץ שהוחזק בידי החשוד / הנאשם בביצוע עבירת נשק קר
  • העבר הפלילי של מחזיק החפץ
  • הסיבות להחזקת החפץ
  • כוונת השימוש של מחזיק החפץ

 

מה העונש הקבוע בחוק בישראל על החזקת סכין או אגרופן?

כפי שהוסבר לעיל, ההגדרה של המונח “נשק קר” היא לא חד ערכית. יחד עם זאת, היא בהחלט מאגדת תחתיה כמה סוגי חפצים שנחלקים לקטגוריות נפרדות לטובת העניין,כאשר מדובר על החזקת נשק קר כמו במקרה של החזקת סכין או אגרופן, קיים סעיף ספציפי הומפיע בחוק העונשין שבו מוגדר העונש הצפוי למי שיורשע בהחזקת סכין או אגרופן למטרה מפוקפקת.

על פי סעיף 186 בחוק העונשין, במקרה של החזקת סכין או אגרופן העונש המרבי הוא עד חמש שנות מאסר.

עונש זה רלוונטי הן במקרה של החזקת סכין או אגרופן, הן במקרה של שימוש באמצעים אלו בפועל והן במקרה של כוונה לעשות באלו שימוש באמצעות צד שלישי במטרה לפגוע בכל צורה שהיא בבטחונו, בגופו או בחייו של אזרח מאזרחי ישראל. לכן אדם שמעוניין להמנע מגזר דין שכולל מאסר מאחורי סורג ובריח, ידרש להוכיח כי החזקת הסכין או האגרופן התבצעה ללא כוונת זדון מצידו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

משמעות ההקשר בהחזקת סכין או אגרופן לקביעת העונש

למותר לציין שבמקרים שבהם אדם מחזיק בסכין בהקשר לעבודתו, למשל, כשמדובר על שף, קצב, או בעל מלאכה מסוג אחר, וכן כאשר הדבר נעשה בתוך ביתו של האדם, החזקת הסכין לא תיחשב כעבירת נשק קר.

 

באילו מקרים החזקת סכין או אגרופן עשויה לשמש להגנה עצמית?

במציאות הביטחונית הקיימת במדינתנו, ישנם אזרחים רבים שחשים צורך סביר להצטייד במגוון אמצעים להגנת עצמית. בתקופתנו ישנם כלים שונים משלל סוגים אשר נועדו להגנה עצמית ואף נחשבים חוקיים ולגיטימיים לשימוש ברוב המצבים.

למשל, מכשיר שוקר חשמלי או תרסיס גז מדמיע, הן שתי דוגמאות לאמצעים מקובלים, זמינים וחוקיים להגנה עצמית. עם זאת יש לסייג ולומר כי גם כאן, להקשר ולסיטואציה בה נעשה שימוש באמצעים הללו יש משמעות רבה.

 

האם החזקת סכין או אגרופן במקום ציבורי זו עבירת נשק קר שעונש בצידה?

בהמשך לאמור מעלה, יצויין כי החזקת סכין או אגרופן במקום פומבי היא בגדר עבירה פלילית, אף אם הדבר נעשה לשם הגנה עצמית. החזקת סכין או אגרופן למטרות הגנה עצמית, מצריכה הוכחה חד משמעית לכך שבמצב העניינים הנתון, אותו אדם שנשא את החפץ האמור לא יכול היה לפעול בשום דרך אחרת כדי להגן על בטחונו, למעט החזקתם של הסכין או האגרופן האמורים והשימוש בהם.

כלומר, רק בהינתן והאדם שהחזיק בכלי הנשק הקר חש שהוא ניצב בפני סכנת חיים מוחשית ומיידית, שעלולה לאלץ אותו לעשות שימוש בסכין או באגרופן, הדבר עשוי להיחשב בחזקת הגנה עצמית בראי החוק.

 

מתי החוק מתיר להשתמש בסכין או אגרופן להגנה עצמית?

על מנת שהחזקת סכין או אגרופן והשימוש בהם לא יחשבו כעבירת נשק קר, יהיה על האדם שהחזיק בהם להוכיח לבית המשפט כי החזקת האמצעים הללו והשימוש בהם נעשו לתכלית של הגנה עצמית, במצב בו באו לכלל ביטוי 7 האלמנטים כדלקמן:

  • השימוש בסכין / באגרופן היתה הדרך היחידה לעצור את תקיפתו של מחזיקם
  • האדם שנאשם בהחזקת סכין או אגרופן נתון היה בסכנת חיים של ממש
  • לא היתה ברירה אלא להתגונן בעזרת הסכין או האגרופן בצורה מיידית
  • במסגרת האירוע בו הסכין או האגרופן היו בשימוש, התרחשה פגיעה בחירותו או בגופו של אדם
  • בהינתן נסיבות המקרה ההתגוננות באמצעות סכין / אגרופן היתה מתקבלת על הדעת
  • מי שהשתמש בסכין / באגרופן לא פעל בדרך שמנוגדת לדין או לאמות המוסר המקובלות
  • למי שהשתמש בסכין / באגרופן לא היתה שום דרך לחזות מבעוד מועד את הסכנה שמולה יאלץ להתמודד

 

האם אפשר להוכיח שהחזקת סכין או אגרופן יועדה לביצוע עבירת נשק קר?

במקרים שבהם מעוניינים להוכיח כי אדם תכנן לעבור על החוק תוך שימוש בכלי נשק קר כמו סכין או אגרופן, מיוחסת כאמור, חשיבות מכרעת לנסיבות בהן האדם נתפס כשהוא מחזיק בחפץ המדובר. למשל, השימוש בסכין במסגרת הכנת מזון נחשב במרבית המקרים כשימוש סביר והגיוני לכל הדעות באביזר זה.

זאת לעומת מצב שבו אדם נעצר על החזקת סכין או אגרופן בדיסקוטק או בר, שם הדבר עשוי להעיד על כוונה לשימוש בלתי חוקי ובלתי לגיטימי באמצעים הללו מצד מחזיקם. בכל מקרה מומלץ בכל חשד או האשמה בהחזקת סכין או אגרופן לפנות מיידית לליווי משפטי של עו”ד פלילי.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

החזקת סכין או אגרופן
החזקת סכין או אגרופן
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות נשק
ביטול רישיון נשק

אנשים רבים במדינת ישראל מחזיקים ברישיון לנשק. רישיון נשק נפוץ בשימוש בישראל בקרב אנשים הפעילים בשירות הביטחון או בתפקידים בטחוניים שונים, לרבות צה”ל ומשטרת ישראל.

קרא עוד
החזקת אקדח

אקדח הוא כלי נשק שהסיכון שכרוך בעצם החזקתו הוא גדול מאוד. במדינת ישראל, העונש הקבוע בחוק עבור החזקת אקדח הוא חמור בהרבה מכפי שמקובל בעבירות

קרא עוד
עורך דין סחר בנשק

החוק בישראל קובע נהלים חד משמעיים בתחום הנשק בארץ. בתי המשפט מתייחסים בחומרה לעבירות נשק מתוך מטרה לצמצם שימוש לא חוקי ומסוכן בנשק. עבירות סחר

קרא עוד