העונש על עבירות סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים בישראל, מוגדרות עבירות סחר בסמים בתור עבירות פליליות חמורות ביותר המהוות סכנה מוחשית לחברה הישראלית. לפיכך, העונש על עבירות סחר בסמים במדינת ישראל יכול להגיע גם עד תקופת מאסר של 20 שנים.

בהינתן רף הענישה הגבוה המוגדר בגין עבירות סחר בסמים, היה וזומנתם לחקירה משטרתית בחשד לעבירות סחר בסמים, או שהוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירות סחר בסמים – אין מנוס אלא לפנות בדחיפות רבה לקבלת סיוע מעורך דין סחר בסמים, שינסה לחלץ אתכם מהתסבוכת.

על מנת שתדעו אילו שאלות לשאול בהקשר זה – הכנו עבורכם מדריך המסכם את כל מה שחשוב לדעת בנושא עבירות סחר בסמים והאופן בו הן מטופלות על ידי מערכת המשפט בישראל.

אף שסמים בהגדרתם, יכולים להיות גם תרופת מרשם, אך כאשר מדובר על סמים בהקשרם הפלילי, הכוונה הינה לסמים מסוכנים, שהם חומרים שיש בהם רכיב כימי פעיל אשר בכוחו להשפיע על מערכת העצבים בגוף האדם, לפגוע בתפיסת המציאות שלו וכן להותיר בו נזקים נפשיים וגופניים לטווח הרחוק.

פקודת הסמים המסוכנים בישראל הינה החקיקה שבה מוגדרים סוגי החומרים האסורים לשימוש, המינונים שמפרידים בין עבירות שימוש עצמי לעבירות סחר בסמים, וסוגי עבירות הסמים שבצידן ענישה.

 

אז אילו סמים אסורים לשימוש במדינת ישראל?

רשימה של הסמים האסורים לשימוש במדינת ישראל מופיעה בתור נספח לפקודת הסמים המסוכנים בישראל. בין הסמים אשר מופיעים תחת הנספח בפקודת הסמים המסוכנים בישראל, ונחשבים כיום בתור סמים אסורים בשימוש ללא היתר בישראל, ניתן למנות את הסמים שלהלן:

קנאביס ומוצריו (לפחות עד סוף שנת 2020 – במידה והצעת החוק להסדרת שוק קנאביס חוקי למבוגרים בישראל תאושר) – מלבד שמן זרעי קנאביס, הירואין, קוקאין, אופיום, LSD , MDMA, וסמי פיצוציות למיניהם. מן הראוי לציין בהקשר זה כי פקודת הסמים המסוכנים בישראל המתעדכנת מפעם לפעם, אינה מבחינה בין סמים “קלים” וסמים “קשים”.

עם זאת, פקודת הסמים המסוכנים כן מגדירה חריגים לעניין הענישה, ומתירה שימוש בחומרים מסוימים לצריכה אישית במרשם רופא במסגרת טיפולים רפואיים ובמינונים מוגדרים מראש.

 

מהו העונש על עבירות סחר בסמים בישראל?

הדין הפלילי בישראל מתייחס לסחר בסמים בחומרה רבה והענישה בגין עבירות סחר בסמים יכולה להגיע גם עד 20 שנות מאסר, וכן לקנסות כספיים כבדים, לצד חילוט של רכוש שניתן להאמין כי נרכש באמצעות כספים שעברו מיד ליד במסגרת הסחר בסמים. אספקת סם ללא תמורה, אסורה כאמור גם כן, ולכן גם אזרח שנתן מריחואנה או כל סם אחר לחבר או מכר ללא כל תמורה, ייחשב כעבריין.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהן עבירות סחר בסמים על פי פקודת הסמים המסוכנים בישראל?

בין הפעולות שנחשבות מבחינת החוק בישראל כעבירת סחר בסמים ישנם גידול סמים, יצוא ו / או יבוא של סמים, תיווך בעסקאות סמים, אספקת סמים, או הובלת סמים. הידעתם? גם אספקת סמים ללא כל תמורה נחשבת כעבירה על החוק, וכאן שגם אדם שסיפק חשיש או כל סם אחר לחברו או אדם אחר ללא תמורה מצידם, ייחשב בראי החוק בישראל בתור עבריין הצפוי לעונשים הקבועים בחוק.

 

כיצד מתייחסת מערכת המשפט בישראל לנושא עבירות סחר בסמים?

לפי סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים בישראל, חל איסור על קיום עסקאות סמים מכל סוג שהוא, לרבות: ייבוא סמים, ייצוא סמים, סחר בסמים או אספקת סמים. בקרב רשויות החוק והמשפט בישראל קיימת נטייה להתייחס בחומרה יתרה לעבירות של סחר בסמים בישראל, מאחר ותעשיית הסמים בארץ, היא נגע מסוכן שמדינת ישראל מעוניינת למגר.

לשם כך בא המחוקק לייצר מנגנון הרתעה מול עבריינים פוטנציאליים, בדמות עונשים חמורים בגין עבירות שעניינן מסחר בסמים.

 

אני? סוחר סמים?!

אף שיש נטיה לחשוב על סוחרי סמים בתור עבריינים מן השורה הראשונה (או בהקשר זה – אושיות עולם תחתון עם רקע עברייני עשיר) – בפועל, גם אנשים מהיישוב שרואים בעצמם אזרחים נורמטיביים ושומרי חוק, עלולים למצוא את עצמם במרכזה של חקירה פלילית בגין עבירות סחר בסמים.

כשמדובר על סחר בסמים הכוונה הינה לעסקת חליפין בין 2 צדדים או יותר, שבמסגרתה מבוצעות פעולות של קניה ומכירה. כשמתבוננים בהגדרה זו, ניתן פתאום להבין כי על מנת שאדם יוגדר בתור סוחר סמים, הוא אינו נדרש להיות פעיל בתא של ארגון פשיעה.

מספיק שאותו אדם יאסוף כספים משניים או שלושה מחבריו ויפנה לרכישה מרוכזת של כמה ג’וינטים עבורם, במידה ובוצעה עסקת מכר שבמסגרתה הוא שילם לאדם שמוכר את הסם וקיבל לידיו את הג’וינטים שיסופקו לחבריו, הרי שמבחינת החוק – אותו אדם יחשב כסוחר סמים.

 

ומה עושים אם נחשדתי בעבירות סחר סמים שלא הייתי מעורב בהן כלל?

למעשה גם אזרחים נורמטיביים ושומרי חוק בישראל, שאינם צורכים או מחזיקים ברשותם סמים מכל סוג שהוא, וודאי שלא מייצרים אותם או סוחרים בהם, עשויים למצוא את עצמם לפתע במרכזה של חקירה פלילית בגין חשד לעבירות סחר בסמים שביצעו לכאורה, תחת נסיבות שאינן בשליטתם כלל ועיקר.

על מנת שהתרחיש המבלבל הזה לא יחמיר לכדי סאגה משפטית, חשוב מאוד לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי מעורך דין סחר בסמים מנוסה, עוד לפני שהחקירה המשטרתית או כל הליך חקירתי אחר מתחילים.

אין להקל ראש בשלב החקירה, שכן זהו השלב ההתחלתי של כל הליך פלילי, שכאמור – עשוי להוביל להגשת אישומים כנגד החשוד, להליך משפטי ואף לענישה. חשוב להבין כי במקרים מסוימים, אדם עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית מבלי שהיה מודע לכך בכלל.

במהלך חקירה, עלולים השוטרים לנסות ולחלץ מהנחקר מידע שישמש כנגדו בהמשך ההליך הפלילי, כך שעל מנת למנוע פגיעה בזכויות ובאינטרסים שלך – חשוב מאוד להיערך היטב לתשאול המשטרתי, גם אם למיטב הבנתך אתה חף מפשע ולא עסקת בסחר בסמים בשום צורה.

 

בשורה התחתונה – העונש על עבירות סחר בסמים

היה וזומנתם לחקירה משטרתית או שהוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירות סחר בסמים, חשוב למהר ולפנות לעורך דין פלילי בעל ניסיון עשיר בתיקי סחר בסמים. ישנה חשיבות רבה לקבלת ייעוץ משפטי מאיש מקצוע המתמחה בנבכי החוק הפלילי ופקודת הסמים המסוכנים בישראל. דעו כי עורך דין עבירות סחר בסמים יוכל לעשות עבורכם את ההבדל בין תיק פלילי שנסגר על נקלה לבין מקרה שעלול להסלים עד כדי עונשי מאסר חמורים.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

העונש על עבירות סחר בסמים
העונש על עבירות סחר בסמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד