החזקת סם שלא לשימוש עצמי

החזקת סם שלא לשימוש עצמי, היא כל פעולה שמעידה על כוונה לביצוע פעילות מסחרית הנוגעת לסמים מסוכנים. הפעולות הנחשבות כפעילות מסחרית בסמים כוללות: ייצוא סמים, ייבוא סמים, סחר בסמים, אספקת סם, תיווך בעסקאות סמים, הובלת סמים וכיוצא באלו.

כל הפעולות הללו אסורות בתכלית על פי חוק, ונחשבות כעבירות פליליות שיש בהן כדי לפגוע בבטחון הציבור ובטובתו באופן חמור בהרבה מהחזקת סמים לצריכה עצמית. בהתאם לכך, אדם שמורשע בעבירת החזקת סם שלא לשימוש עצמי, קרי – סמים במינונים העולים על הכמות המקסימלית שמוגדרת בחוק כמינון לצריכה עצמית, צפוי לעונשי מאסר כבדים ביותר.

במאמר להלן נדון בהרחבה בסכנות בהחזקת סם שלא לשימוש עצמי ובהשלכות הנגזרות מהרשעה בסעיף אישום זה.

 

מהי “פקודת הסמים המסוכנים” וכיצד היא קשורה לנושא של החזקת סם שלא לשימוש עצמי?

פקודת הסמים המסוכנים בישראל היא חוק אשר מפרט את רשימת החומרים הנחשבים כסם מסוכן האסור בשימוש ואסור בהפצה בתחומי מדינת ישראל. בפקודה זו מופיעות גם הכמויות המקסימליות להחזקה לשימוש עצמי, שמעבר להן, החזקתו של החומר כבר תיחשב כפעולה שנועדה למטרות של סחר בסמים.

 

אילו חומרים נחשבים כסם בישראל?

החוק בישראל קובע שכל חומר ששמו נזכר בנספח התוספת לפקודת הסמים המסוכנים, הוא בגדר סם מסוכן שאינו חוקי לנשיאה, לצריכה, למכירה ולקנייה בארץ. בין שמות החומרים הידועים ביותר המופיעים בנספח לפקודת הסמים המסוכנים ואסורים לשימוש בארץ, ניתן למנות:

  • הרואין
  • קוקאין
  • סם האופיום,
  • LSD
  • MDMA
  • קנאביס ומוצריו
  • סמי פיצוציות

יוצא הדופן לעניין זה הוא שמן קנאביס אשר נחשב לחומר חוקי לשימוש כאן בישראל חרף העובדה שטרם הוסדרה הלגליזציה של שוק הקנאביס בארץ.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

החזקת סם שלא לשימוש עצמי לעומת החזקת סם לשימוש עצמי

סעיף 7 לפקודת הסמים המסוכנים בישראל, קובע שהחזקת סמים מסוכנים היא אסורה על פי חוק והשימוש בחומרים הללו מחייב קבלת היתר ייעודי לכך ממינהל הסמים בישראל. בהיעדר היתר כזה, החזקת הסם נחשבת כעבירה פלילית לכל דבר ועניין שעונש בצידה.

עם זאת, החוק הפלילי בישראל כן מבחין בין עבירת החזקת סמים לשימוש עצמי לבין החזקת סמים שלא לשימוש עצמי. לשם ביצוע ההבחנה הזו, ישנו נספח לפקודת הסמים המסוכנים שנקרא “התוספת”, ובו מוגדרים, כאמור, המינונים המירביים שבהם החזקת הסם תיחשב עדיין כהחזקת סם לשימוש עצמי.

 

איזו כמות סמים נחשבת כהחזקת סם לצריכה עצמית?

הכמות שנחשבת על פי החוק בישראל ככמות סם לשימוש עצמי, משתנה כאמור, על פי סוג הסם והמאפיינים הנרקוטיים שלו (עד כמה החומר ממכר ומסוכן לשימוש). לדוגמא, החזקה של קנאביס בכמות שאיננה עולה על 15 גרם, נחשבת כהחזקת סם לשימוש עצמי כאשר סמים ככמו הרואין וקוקאין, יחשבו ככמות לשימוש עצמי בכמויות קטנות בהרבה, המוגבלות עד 0.3 גרם במקסימום.

 

איזה מינון נחשב כהחזקת סם שלא לשימוש עצמי?

המינון שבו החזקת סמים נחשבת כהחזקת סם שלא לשימוש עצמי, תלוי בסוג החומר המוחזק. בנספח התוספת לפקודת הסמים המסוכנים בישראל, ישנה כפי שהזכרנו קודם לכן, רשימה של חומרים שונים שנחשבים כסם מסוכן בישראל, ועבור כל אחד מן החומרים הללו, מצוינת כמות מקסימלית הנחשבת כמינון לצריכה עצמית.

בהתאם לכך, כאשר אדם נתפס על החזקת סם – נבדקת כמות הסם שנמצאה אצלו ואם המינון שברשותו איננו חורג מהכמות המרבית שמוגדרת לסוג החומר הנתון בפקודת הסמים, הוא יואשם בהחזקת סם לצריכה עצמית בלבד. לעומת זאת, במצב בו אדם בישראל נתפס עם סמים מסוכנים במינון שעולה על כמות המקסימום לסוג החומר הנתון (כפי שזו מופיעה בתוספת לפקודת הסמים המסוכנים), הוא יחשב כמי שנאשם בהחזקת סם שלא לשימוש עצמי.

הנחת המוצא של המחוקק היא, שבמקרים שבהם מדובר בהחזקת כמויות גדולות של הסם, יש יסוד סביר להניח שתכלית החזקתו היא למטרות סחר בסמים. לכן פוטנציאל הענישה במקרים של החזקת סם שלא לשימוש עצמי הוא גבוה יותר.

 

החזקת סם שלא לשימוש עצמי והעונש הקבוע בחוק

להבדיל מהמקרה של החזקת סם לצריכה עצמית שבו העונש המרבי במקרה של הרשעה הוא עד שלוש שנות מאסר, כאשר אדם בישראל מורשע בהחזקת סם שלא לשימוש עצמי, קרי החזקת סמים למטרות סחר, ייבוא או ייצוא, הוא צפוי לעונשי מאסר כבדים בהרבה, כאשר העונש המרבי על עבירות אלו עומד על עשרים שנות מאסר בפועל.

 

נעצרתם על החזקת סם שלא לשימוש עצמי למרות שהחומר מיועד לשימוש אישי?

במקרה בו אדם נעצר על החזקת סם שלא לשימוש עצמי, כלומר החזקה של סמים במינון שחורג מעבר לכמות המרבית המופיעה  בתוספת לפקודת הסמים בתור מינון לשימוש עצמי, ועם זאת החומר נועד לשימושו האישי למרות הכל, חשוב לערב עורך דין בסיפור. לעו”ד פלילי בעל התמחות בליווי של חשודים בעבירות החזקת סמים, יש הידע שיכול לסייע בהפחתת סעיפי האישום המיוחסים לכם ולכן חשוב שהוא יהיה בתמונה כבר משלב החקירה במשטרה.

 

בשורה התחתונה

אם נעצרתם, זומנתם לחקירה משטרתית או שנקראתם לדיון בבית הדין הפלילי בעקבות חשדות או אישומים הנוגעים להחזקת סם שלא לשימוש עצמי, אתם עומדים בפני הליך פלילי מורכב שעלול להסתיים בעונש מאסר ממושך. זה הרגע ליצור קשר עם עו”ד עבירות סמים ולבחון את דרכי הפעולה הטובות ביותר עבורכם, לשם בקרת נזקים. בהצלחה!

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

החזקת סם שלא לשימוש עצמי
החזקת סם שלא לשימוש עצמי
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד