הדחת קטין לשימוש בסמים

השינוי התפיסתי של שימוש בסמים בשנים האחרונות הוא חשוב מאוד, שכן חשוב להבדיל בין סמים קלים כמו גראס ומריחואנה, לבין הרואין וסמים קשים בדרגת נרקוטיות גבוהה יותר. בנוסף, יש גם חשיבות גדולה לסמים קלים עבור אנשים הסובלים ממחלות קשות ורוצים לזכות במעט הקלה מכאבם.

עם זאת, הלגליזציה של שוק הקנאביס בישראל טרם התרחשה, וזאת למרות הבטחות בחירות של כמה וכמה מפלגות, אך ניתן לשער שלאחר שעברה בקריאה טרומית הצעת החוק ל”אי הפללה בקנאביס”, לא רחוק הוא היום בו גם השימוש החוקי בקנאביס ומוצריו יוסדר בישראל

יחד עם זאת, דבר אחד בטוח – קטינים לא צריכים להשתמש בסמים. למעשה, הדחת קטין לשימוש בסמים היא עבירה קשה מאוד, שעל ההשלכות שלה נדון בהרחבה במסגרת המאמר הבא.

 

מהי הדחת קטין לשימוש בסמים

עבירת הדחת קטין לשימוש בסמים היא עבירה קשה במיוחד שדינה עד 25 שנות מאסר. יש לה השלכות מוסריות ופיזיות, והן יכולות לשנות לחלוטין את חייו של ילד, שעוד אינו מבין לחלוטין מה הוא מכניס לגופו.

ילד צעיר לא יכול להתמודד עם שינויים תודעתיים קשים, ולאו דווקא מבין מה הן ההשלכות ארוכות הטווח של המעשים שלו. גרועים הם המקרים בהם ישנם ילדים המודחים להשתמש בסמים בגלל מצוקות נפשיות וכלכליות או ילדים שכלל אינם מסוגלים להתנגד לסם שניתן להם.

 

הדרכים בהן עלולה להתבצע הדחת קטין לשימוש בסמים

יש הרבה סוגים של עבירות הדחת קטין לשימוש בסמים וגם בהם הקטין למעשה רוצה ליטול את הסמים. לא מדובר במקרים מתוסרטים לרוב, ויש הרבה מאוד סיטואציות כיום בהם קטינים נחשפים לסמים ורוצים לנסות אותם. מדובר ברעה חולה של החברה הישראלית, וצעד אחד קדימה מעישון סיגריות. חשוב מאוד להבדיל בין המקרים השונים ולראות כיצד להתייחס לכל אחד מהם באופן הראוי לו.

הדחת קטינים לשימוש בסמים עשויה להתבצע באחת מכמה דרכים, כדלקמן:

  1. קטין שאינו מסוגל להתנגד לקבלת הסם
  2. קטין אותו צריך לשכנע כדי שייקח את הסם
  3. קטין אשר מאיימים עליו לקחת את הסם
  4. קטין שרוצה לקחת את הסם, ונותן הסם אינו מתנגד למען רווח כספי או רווח אחר.

למותר לציין כי בכל אחד מהתרחישים הללו מדובר בעבירה פלילית שדינה עונשי מאסר.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האם מכירת מריחואנה לבני נוער נחשבת כהדחת קטין לשימוש בסמים?

יש כמובן הבדל גדול בין תינוקות וילדים קטנים לבין צעירים בגיל העשרה. בני עשרה הם אנשים שרוצים להתנסות, שמגלים עולמות חדשים ונמשכים אל דברים שאסור להם לעשות. מבחינתם, עישון מריחואנה זה קונספט מסקרן מאוד, ועל פי מה שהם מבינים, גם לא מזיק, לכאורה.

הם בהחלט יכולים להיות אקטיביים בכך שהם רוכשים את הסם ומשתמשים בו, וכאן, מי שאשם הוא מי שסיפק להם את הסם, למטרות רווח. מכירה של סם באופן עצמאי היא גם כך אינה חוקית, ולכן, המוכר הוא זה שיואשם בעבירת הדחת קטין לשימוש בסם ויעמוד לדין.

 

הדחת קטין לשימוש בסמים – מתי לפנות אל עו”ד פלילי?

ישנם מקרים נדירים יותר של הדחת קטין לשימוש בסם כאשר אנשים מספקים סמים לילדים שלא מסוגלים להתנגד, עקב גילם הצעיר או מצבם הרפואי. אלו מקרים מאוד חריגים ויוצאי דופן, עליהם מסתכלים במערכת החוק בחומרה רבה.

סמים הם אינם עסק לילדים, וצריכים להילקח באופן חוקי, רק על ידי אנשים שזקוקים לסם, או כאלו שרוצים להשתמש בו במידה הגיונית. ילדים צריכים להיות מחוץ למשוואה, בין אם המניע הוא כלכלי, או למטרות אחרות. בכל מקרה שכזה, יש חובה לפנות לשירותיו של עו”ד פלילי אשר יטפל בעניין בבית המשפט.

 

העבודה של עורך דין עבירות סמים המייצג חשודים או נאשמים בהדחת קטין לשימוש בסמים

עורך דין עבירות סמים אשר מתמחה בתיקי הדחת קטין לשימוש בסמים באופן ספציפי, יכול לסייע לחשודים או נאשמים במקרים רבים, להפחית מחומרת סעיפי האישום שמיוחסים להם (ככל ומדובר במקרה ראשון) ולעיתים גם לקבל עונש מופחת. העבודה של עורך דין פלילי מורכבת מאוד בנושא הדחת קטין לשימוש בסמים בין אם מבחינת התובע ובין אם מבחינת הנתבע.

התובעים הם לרוב בני משפחה של הקטין שהודח לשימוש, או המדינה, והנתבעים הם לרוב סוחרי סמים שהתכוונו לייצר רווח ולא בדיוק בדקו את תעודות הזהות של הקונים ממנו. גם כאן, יש דרגות שונות של חומרה, שכן דין הזרקת סמים לתינוק קטן ומכירת מריחואנה לילד בן 17 הם דברים שונים לחלוטין ונשפטים בצורה שונה.

 

בהדחת קטין לשימוש בסמים חומרת העונש תלויה בנסיבות המקרה

העבודה של עורך דין עבירות סמים צריכה לכלול את הוכחת הקשר שבין הרצון של הקטין לצרוך את הסמים לבין היכולת של הנתבע לספק אותם. הסיטואציות כאמור משתנות ושונות אחת מהשנייה, ולעיתים ישנה גם עבודה שכוללת סיפוק הוכחות דוגמת התכתבויות ועדויות מצולמות על המקרה המדובר, בין אם מדובר בעסקת סמים, או הדחת קטין לשימוש בסמים למטרות אחרות, כמו ערפול חושיה של נערה צעירה וכו’.

 

מה קורה במסגרת ההליך המשפטי במקרי הדחת קטין לשימוש בסמים

משפטים של הדחת קטין לשימוש בסמים הם אף פעם אינם קלים נפשית. מדובר על קטין שעבר טראומה, או כזה שלא יודע שהוא עבר טראומה. לרוב האינטרסים של הנתבע הם כלכליים או מקולקלים מוסרית וזה משפטים שקשה מאוד להיות נוכחים בהם.

כדי להרתיע עבריינים אשר שוקלים להדיח קטין לשימוש בסמים, העונשים צריכים להיות קשים במיוחד. עונשים מקסימליים צריכים להינתן ברוב המקרים הגבוליים, ולשם כך צריך לשנות את החשיבה ובעיקר לעבוד עם עורך דין פלילי לו יש התמחות ספציפית בנושא.

 

סיכום

עבירות הדחת קטין לשימוש בסמים הן יחסית נדירות, אך חמורות מאוד. אין כל ספק שנושא הלגליזציה יוריד את השכיחות, אך עדיין, טיפול בחומרה בנושאים הללו יובילו לירידה במקרים בצורה יותר אפקטיבית. הפנייה לשירותיו של עורך דין עבירות סמים במקרים הללו חייבת להיות מהירה ויש לה השפעה ישירה על תוצאות המשפט.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

הדחת קטין לשימוש בסמים
הדחת קטין לשימוש בסמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד