הדחה לזנות בחוק – עונש

הדחה לזנות נחשבת לעבירה פלילית חמורה במדינת ישראל. העונשים הקבועים בחוק העונשין בגין עבירת הדחה לזנות הינם חמורים, ומבטאים את שאיפת המחוקק למגר את תופעת ההדחה לזנות, שגורמת לפגיעה קשה בגופם, נפשם וצנעתם של קורבנותיה.

במאמר זה נסביר על יסודותיה של עבירת הדחה לזנות בחוק, על האופן בו מתייחסת המערכת המשפטית בישראל לעבירות מסוג זה, ועל העונשים הקבועים בצידן של עבירות הדחה לזנות בחוק העונשין.

 

מהו מעשה זנות וכיצד מתייחס אליו הדין הפלילי בישראל?

מעשה זנות מוגדר בחוק העונשין בתור מעשה של שימוש בגופו של אדם בתשלום, לשם סיפוק יצר מיני, בכל צורה שהיא, ובלבד שהתקיים מגע עם גופו של אותו אדם. אף שעצם העיסוק בזנות אינו נחשב כעבירה פלילית בזכות עצמו, כאשר מדובר על מעשים שמביאים אדם לעסוק במתן שירותי מין, כדוגמת: הדחה לזנות, סרסרות, החזקת מקום לשם זנות, או הבאת אדם לידי מעשה זנות – מדובר חד משמעית בעבירה על החוק.

מן הראוי לציין בהקשר זה כי החקיקה אינה מכוונת כנגד הנשים או הגברים אשר עוסקים במתן שירותי מין, אלא למעשה כנגד מי שמסרסרים בגופם של זולתם ועוסקים באופן שיטתי בעבירות הדחה לזנות.

 

מהן עבירות זנות ותועבה?

עבירות זנות ותועבה הן עבירות שעניינן ניצול גופו של הזולת לצרכים מיניים בתמורה לכסף או תמורה מכל סוג אחר. בדין הפלילי בישראל נקבעו עונשי מאסר כבדים בגין עבירות זנות, בהתחשב בפן הבלתי מוסרי הבולט בהן. קיימים סוגים רבים של עבירות אשר מסווגות בחוק העונשין בתור עבירות זנות ותועבה, וביניהן: הדחה לזנות, עבירת סרסרות, השכרת מקום לשם מעשי זנות, ניצול קטינים לשם מעשה זנות, יבוא נשים לארץ לשם עיסוק בזנות, וכן הלאה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהי הדחה לזנות?

עבירת הדחה לזנות או בשמה הנוסף: הבאת אדם לכדי מעשה זנות, עניינה שידול של הזולת לביצוע עבירות זנות באמצעים פסולים מבחינה מוסרית או חוקית. עבירה זו מבוצעת בתמורה לתשלום כספי או טובות הנאה מסוג אחר הניתנים לאדם כדרך לשדלו לקיים יחסי מין עם אנשים זרים, שלא לצורך סיפוק צרכיו המיניים בדרכים נורמטיביות.

ההרשעה בגין עבירת הדחת לזנות מתלווה לא אחת לשורה ארוכה של עבירות נוספות, כמו עבירות מין, סרסרות או שידול אדם לעזוב את ארץ מגוריו לשם עיסוק בזנות במדינה אחרת. העבריינים על פי רוב מנצלים לרעה את כוחם וסמכותם ומבטיחים לקורבנותיהם שישלמו להם סכומי כסף משמעותיים, תוך הטעייתם לחשוב כי לא ידרשו מהם לבצע מעשי תועבה במסגרת ההתקשרות ה”עסקית” הנ”ל.

 

כיצד מתייחס חוק העונשין לנושא של עבירות הדחה לזנות?

עבירות זנות ותועבה באופן כללי, מטופלות ביד קשה במסגרת החוק הפלילי במדינת ישראל, והענישה הקבועה בצידן היא לרוב כבדה. הענישה המחמירה על עבירות זנות ותועבה בארץ, נובעת מתוך הנחת המוצא של המחוקק על פיה הזנות מובילה לפגיעה ממשית וחמורה ביותר בבני אדם ובחברה הישראלית בכללה, ומכאן שיש לעשות את מלוא המאמצים על מנת להוקיע אותה מן החברה.

בנוסף לכך, במסגרת תעשיית הזנות מבוצעות פעמים רבות עבירות חמורות נוספות וביניהן: עבירות אונס, עבירות סחר בנשים, עבירת סחיטה, עבירות מין משלל סוגים, הלבנת כספים, כאשר במרבית המקרים – כשמדובר על הדחה שיטתית לזנות, קיימת גם מעורבות של ארגוני פשע. מכאן, ניתן להבין את שאיפת המחוקק למגר את המגמה של הדחה לזנות באמצעי ענישה מחמירים.

חוק העונשין קובע עונשי מאסר של עד 5 שנים בגין עבירות זנות. אולם ההתייחסות למקרים של הדחת אדם לעיסוק בזנות, שלא כאקט חד פעמי אלא באופן קבוע – הינה מחמירה יותר, כפי שנפרט בשורות הבאות.

 

איזה עונש קבוע בחוק העונשין בגין הדחה לזנות בישראל?

תופעת הזנות פוגעת כאמור בצנעת הפרט, בכבודו, בגופו ובנפשו ולכן קיים איסור על עיסוק בזנות במדינת ישראל. פעמים רבות העיסוק בזנות מסכן את גם חירותו ועצמאותו של האדם העוסק בה.

למשל, כאשר מדובר בהדחה של אדם לעיסוק בזנות על בסיס קבוע. כפועל יוצא של השיקולים הללו, נקבע במסגרת חוק העונשין עונש מקסימלי של עד 7 שנות מאסר בגין עבירות הדחה לזנות. רף ענישה זה תקף גם אם האדם שהודח לעיסוק בזנות טוען כי הוא עוסק במתן שירותי מין מבחירתו החופשית כביכול.

כאשר מדובר על ייבוא של נשים לתחומי ישראל לשם עיסוק בזנות, חומרת הדין גדלה מעצם כך שמדובר על שידול של אדם לעזוב את ביתו ובני משפחתו המתגוררים במדינה זרה, ולעלות לארץ כדי לעסוק בזנות. במקרים כאלו, מדובר על עונשים שסדר הגודל שלהם זהה לענישה בגין עבירות הדחה לזנות וסרסרות בנסיבות מחמירות, או עבירות ייבוא וסחר בבני אדם (טראפיקינג), והם מגיעים עד ל – 10 שנות מאסר.

כאשר מדובר בהדחת קטינים לזנות, העונש הקבוע בחוק העונשין הישראלי, מחמיר אף יותר. למעשה, זוהי אחת מן העבירות הכי חמורות בחוק העונשין, היות וקטינים שגילם מתחת לגיל 14 אינם יכולים מבחינת החוק לתת את הסכמתם למעשי הזנות מלכתחילה. על כן, העבריינים המעורבים בעבירות זנות קטינים, צפויים לעונשי מאסר לתקופה שבין 5 ועד 20 שנים.

 

מדוע חשוב לפנות לעורך דין פלילי במקרה של חשד לעבירות הדחה לזנות

בהתחשב בחומרת העונשים הקבועים בדין הפלילי בהקשר של עבירות הדחה לזנות, ישנה חשיבות רבה מאוד לפניה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי איכותי, במקרים בהם אדם נחשד בביצוע עבירות הדחה לזנות או נפל קורבן לעבירות מסוג זה.

היוועצות בעורך דין פלילי שמכיר מלפני ומלפנים את רזי החקיקה ומנוסה בטיפול בתיקי הדחה לזנות, יכול להביא את הפרשה אל סיומה המהיר ולחסוך מהמעורבים את הפגיעה בשמם הטוב ובפרנסתם. מכאן החשיבות בפניה לייעוץ משפטי בשלב מוקדם ככל שניתן, ורצוי כבר משלב הזימון לחקירה במשטרה.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות זנות
ייבוא זונות לישראל

ייבוא זונות לישראל הוא בין העבירות הפליליות המזעזעות ביותר בפן המוסרי. כשמדובר בייבוא זונות לישראל הכוונה היא לעבירה שבמסגרתה נשים נחטפות, נלקחות, ו/או מאויימות כדי

קרא עוד
שידול לזנות

שידול לזנות נחשב כעבירה פלילית חמורה ביותר במדינת ישראל. זוהי תופעה אשר גורמת לפגיעה חמורה בגוף, בנפש ובצנעת הפרט ופרטיותם של קורבנותיה. לכן העונש הקבוע

קרא עוד
השכרת מקום לטובת מעשי זנות

השכרת מקום לטובת מעשי זנות, מוגדרת בחוק העונשין הישראלי בתור עבירה פלילית שתכליתה הינה ניהול או החזקתו של מקום למטרת עיסוק בזנות. החוק איננו מבחין

קרא עוד
ניצול קטינים למעשה זנות

תופעת הזנות בישראל היא תופעה חמורה בפן החוקי, המשפטי וכמובן גם המוסרי. זאת לאור העובדה שמלבד הפגיעה בחירותם ובגופם של “העוסקים במלאכה”, תעשיית הזנות מהווה

קרא עוד
עבירת סרסרות

עבירת סרסרות הינה עבירה פלילית אשר משמעותה היא להנות מזנות של אדם אחר, אם באמצעות שידול, תמיכה, תיווך בין גורמים שונים, ניהול עסק התומך בזנות

קרא עוד