גידול קנאביס – עונשים

: ההיסטוריה של שימוש בקנאביס בארץ ישראל ארוכה מאוד ומתחילה כבר לפני מאות שנים. עם זאת, עד לפני שנים לא רבות, גידול הקנאביס במדינת ישראל לא היה נפוץ, ועד לא מכבר היה מקובל ונפוץ בעיקר יבוא בלתי חוקי של קנאביס.

אולם סגירת הגבול עם לבנון והגדר החדשה שהותקנה על גבול סיני, הפחיתו במידה ניכרת את האפשרות לייבא קנאביס, גם אם הייבוא לא נעצר לחלוטין. חשוב לזכור בהקשר זה, שלמרות ההתייחסות השלילית של החוק, קנאביס נתפס בעיני רבים כחומר לגיטימי לשימוש.

אין פלא, לפיכך, שמרגע שנחסמו אפשרויות הייבוא, החלו משתמשים רבים לגדל באופן עצמאי את הקנאביס. זאת, למרות העדר החוקיות ולמרות ההסתכנות של מי שעוסק בגידול הקנאביס בענישה מחמירה.

מהו הקנאביס ומה מעמדו החוקי בישראל כיום? מהי הענישה על גידול קנאביס? איך יכול עורך דין פלילי איכותי לפעול להקלת העונש על לקוח אשר נאשם בגידול קנאביס? כיצד ניתן וצריך לבחור עורך דין פלילי איכותי ויעיל? איך יכול עורך הדין הפלילי לסייע לאדם שנאשם בגידול ובהחזקת קנאביס לקבל הקלה בעונשו? כל התשובות בהמשך.

 

קנאביס – מהו ומה מעמדו החוקי במדינת ישראל

הקנאביס (Cannabis) הינו צמח השייך למשפחה של צמחים המכונה באופן כללי קנאביים. לצמח הקנאביס יש כמה זנים. חלק מהזנים או המינים של קנאביס משמשים לצרכים לגיטימיים לחלוטין – ייצור סיבים או שמן קנאביס, אשר השימוש בו הוא בעיקר רפואי.

עם זאת, יש זנים של קנאביס המכילים כמות גבוהה של טטר הידרו קרבינול (THC). מדובר בחומר העיקרי הגורם להשפעה הפסיכו אקטיבית של הקנאביס, שרבים מהמשתמשים מחפשים דווקא אותה ולא אחרת. כיוון שמדובר בצמח חד שנתי, יש צורך בזרעי קנאביס באופן קבוע, על מנת לגדל אותו מדי שנה מחדש.

זאת, נוסף על ציוד ייעודי. באופן עקרוני, גידול קנאביס בישראל הוא בלתי חוקי. עם זאת, היו מקרים שבהם הצליח עורך דין פלילי למתן במידה ניכרת את חומרת העונש שהוטל על מרשו בגין גידול קנאביס, גם אם הוכח כי הגידול לא היה למטרות של צריכה עצמית גרידא.

 

ענישה אפשרית על גידול קנאביס בישראל

על פי סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים, גידול קנאביס שממנו אפשר להפיק סם הנחשב בישראל כמסוכן ואסור, נחשב לעבירה פלילית. הענישה בגין העבירה הזאת יכולה להגיע לכדי שלוש שנות מאסר. אם הוכח שגידול הקנאביס התבצע למטרות מסחר, הענישה עלולה להיות חמורה יותר.

במקרים מסוימים, העונש יכול להגיע עד לעשרים שנה בכלא. זאת, אם מדובר בעבריין סדרתי ואם הוא הורשע בעבר או בהווה באספקת סמים לקטינים. אף שלכאורה הרשות השופטת לא אמורה להקל בדין, הרי שבשיקולים לקראת מתן גזר הדין לנאשם שהורשע נלקחות בחשבון עובדות רבות.

עורך דין פלילי איכותי וערני, יכול לעשות שימוש בתקדימים ולמצוא מגוון סיבות לגיטימיות שעשויות להוות טיעונים טובים להקלה בעונש. עם זאת, מי שהורשע יותר מפעם אחת בעבירת גידול קנאביס, עלול למצוא את עצמו בכלא למשך שנים ארוכות.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

ציוד לגידול קנאביס והמשמעות שלו

בנוסף לקנאביס עצמו, אשר הגידול שלו אסור על פי חוק בישראל, גם ציוד ייעודי המשמש או שיכול לשמש לגידול קנאביס עלול לתת בידי התביעה עילה מספקת להגשת כתב אישום.

ההתייחסות של החוק לקנאביס עצמו ולציוד המשמש לגידול הקנאביס היא נפרדת ובגין החזקת הציוד האמור עלולה התביעה להגיש תביעה נפרדת. העילה לתביעה עלולה להתחזק, אם מדובר בציוד ייעודי שלא ניתן להוכיח שהוא יכול לשמש למטרה אחרת למעט גידול קנאביס.

 

עורך דין פלילי וטיעונים להקלה בענישה על גידול קנאביס

כאמור, יכול ואפילו צריך עורך דין פלילי המייצג נאשם בגידול קנאביס, לעשות הרבה על מנת לחלץ עבור הלקוח שלו גזר דין מקל.

אם יש דבר אחד אשר ההיסטוריה המשפטית בעניין זה בישראל מלמדת, הריהו הנטייה של הרשות השופטת להימנע מהחמרה שלא לצורך בגזרי הדין וניסיון להתאים את העונש ככל הניתן לאופי של העבירה ולחומרה שלה. גידול קנאביס, למרות שהוא בלתי חוקי בישראל, הוא תחום שבו זוכים נאשמים רבים להקלות. המהלכים לקראת הפיכת השימוש בקנאביס בישראל לחוקי נמצאים תמיד ברקע ותורמים למגמה הזאת.

עם זאת, חשוב להדגיש כי בשום מקרה אין למחוקק כוונה להפוך גידול קנאביס באופן עצמאי לחוקי לא היום ולא בעתיד הנראה לעין ובכלל. הנחת המוצא היא שבמקרה כזה יאבדו רשויות החוק את הפיקוח על השימוש בקנאביס, שבסיכומו של עניין נחשב לבעייתי הרבה יותר מאשר עישון סיגריה רגילה.

 

חומרת הענישה למורשעים בגידול קנאביס

כאמור לעיל, החוק היבש מאפשר הטלת עונש של עד עשרים שנות מאסר על גידול קנאביס, שימוש ומסחר בו.

עם זאת, המצב בפועל הוא כזה שיש הבחנה בין גידול קנאביס לשימוש עצמי לבין גידול קנאביס למטרות מסחריות תוך זלזול בהוראות החוק. עורך דין פלילי המכיר את כלל האפשרויות ויודע איך להעניק ללקוח שלו את ההגנה המרבית, עשוי להביא לכך שהענישה תהיה מקלה גם אם מדובר בעבירה חמורה וגם אם הנאשם גידל לכאורה כמות גדולה של קנאביס היכולה לשמש למסחר בלתי חוקי בסם שנחשב מסוכן וממכר.

אף שאין אפשרות להצביע כאן מראש על חומרת או קלות העונש, אפשר לומר שלרוב, אם הטיעונים בזכות הנאשם הם משמעותיים ואם הם נטענים בצורה מקצועית, הענישה היא הרבה יותר קלה ממה שאפשר היה לצפות לו בעת הגשת כתב האישום.

 

כיצד בחירה נבונה של עורך דין פלילי עשויה לסייע בהקלת הענישה בגין גידול קנאביס

בחירה נכונה של עורך דין פלילי עשויה להיות קלף מנצח בדרך לצאת מתסבוכת, שבמקרים רבים הנאשם נכנס אליה תוך שהוא איננו מכיר את העובדות לאשורן ולא תמיד מודע לחומרת העבירה. מתעניינים בקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי בעקבות אישום הקשור בגידול קנאביס? דעו כי בכוחו של עורך דין פלילי איכותי לייצג אתכם ולסייע לכם לצאת מהסבך המשפטי במינימום נזקים, ענישה ופגיעה בשם הטוב ובמוניטין שלכם.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד