אי הפללה בקנאביס

המשמעות של אי הפללה בקנאביס הינה כי קיימת התייחסות מקלה מבחינת החוק למקרים של החזקת קנאביס לצריכה עצמית ולפיכך אזרחים שנתפסים כשבאמתחתם הסם, לא ידרשו לעמוד לדין ולהיענש בשל כך. בשנת 2020 עברה בקריאה טרומית בכנסת ישראל הצעת חוק שעניינה אי הפללה בקנאביס.

בקרוב תובא הצעת החוק לדיון נוסף שבסופו יתכן כי תאושר גם לגליזציה של שוק הקנאביס בישראל ואי הפללה בקנאביס. אולם עד למועד בו הנושא יוסדר באופן רשמי, אי ההפללה בקנאביס במקרים של שימוש לצריכה עצמית, אינה מהווה עובדה מוגמרת. לפיכך חשוב עדיין להיזהר בכל הנוגע לאחזקת קנאביס, גם כשמדובר על כמויות לצריכה עצמית בלבד, ובפרט כשמדובר בהחזקת קנאביס או שימוש בקנאביס בשטח ציבורי.

 

מה החידוש בהצעת החוק בנושא אי הפללה בקנאביס?

הנוהג במקרים שבהם נתפס אדם בישראל במקום ציבורי כאשר כמות קנאביס קטנה באמתחתו, הוא לרוב עונש של קנס כספי (זאת בהנחה ולאדם זה אין רישום פלילי קודם והוא לא ביצע עבירות פליליות מסוגים נוספים בשעה שנתפס עם הקנאביס). יחד עם זאת, כאשר אותו אדם נתפס בביצוע עבירה דומה של החזקת סם לשימוש עצמי יותר מפעם אחת, הוא נדרש לעמוד לדין פלילי.

החידוש הטמון בהצעת החוק הנושא אי הפללה בקנאביס, הינו בכך שלפי החקיקה המוצעת במסגרתה, החזקת הקנאביס בכמות שאינו עולה על 15 גרם תהפוך לחוקית בארץ. זאת בניגוד לאחזקת 15 – 50 גרם קנאביס, או 15 זרעים של קנאביס. במקרה כזה יואשם האדם שהחזיק בסם בביצוע עבירה מנהלית שבצידה קנס.

אולם אחזקת כמויות קנאביס גדולות יותר עדיין יהיו אסורות גם אם הצעת החוק תאושר באופן רשמי. יתרה מכך, במסגרת הצעת חוק זו מוצע מתן היתר למכירה של קנאביס בחנויות ייעודיות בסגנון ה”קופי שופס” הקיימים בהולנד, אולם עישון של קנאביס ומכירה של משקאות ומזונות שמכילים קנאביס במסגרת זו תיאסר.

 

אילו מגבלות ישנו בהצעת החוק בנושא אי הפללה בקנאביס?

בהצעת החוק בנושא אי הפללה בקנאביס, השימוש בקנאביס והחזקתו מוגבלים לתנאים מסוימים כדלקמן:

  • גידול קנאביס לצרכים מסחריים ושיווקו יתאפשרו רק במסגרת קבלת רישיון מיוחד לכך.
  • הנהיגה בהשפעתו של קנאביס ושימוש בקנאביס ומוצריו בעת הנהיגה, יאסרו.
  • פרסומות שמעודדות לאחזקת קנאביס ועישונו, יאסרו או יוגבלו, כמו הפרסומות של מוצרי טבק.
  • אף שלפי חקיקה זו מרכיב ה- CBD שהוא החומר הפעיל בקנאביס, יוכר בתור תוסף מזון, קרן ייעודית למטרת חינוך והסברה, תוקם לטובת חינוך הציבור על סכנות השימוש בקנאביס ומניעת התמכרות לחומר.
  • השימוש בקנאביס ומוצריו לא יתאפשר בבני נוער שטרם הגיעו לגיל 21, בחיילים, באסירים ובעובדים בכוחות הביטחון.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

הרציונל של הצעת החוק בנושא אי ההפללה בקנאביס

הרציונל העומד מאחורי הצעת החוק בנושא אי הפללה בקנאביס, טמון בסטטיסטיקה של השימוש בקנאביס בישראל בפועל. על פי סקרים שנערכו בנושא, קרוב לשליש מן האוכלוסיה הבוגרת במדינת ישראל עשה שימוש בקנאביס במהלך השנה החולפת, חרף העובדה שהחומר מעולם לא אושר בארץ לשימוש עצמי באופן רשמי.

לחוק אי ההפללה בקנאביס, ישנה הצדקה גם במסגרת מחקרים בין לאומיים כשמדובר בשימוש עצמי בקנאביס בכמויות מצומצמות. הנימוק להגשת הצעת החוק בעניין אי ההפללה, הוא כי שימוש במנגנוני הרתעה וענישה כלפי ציבור צרכנים, שברובו הוא נורמטיבי ושומר חוק, טומן בחובו לא פחות סיכונים וסכנות מאשר החזקת החומר והשימוש בו לצריכה אישית.

זאת מאחר וגם שימוש עצמי בקנאביס, כמו כל נושא שאין לו ביטוי הולם במסגרת החקיקה, יכול מעצם היותו נושא פרוץ ונטול רגולציה, להוביל לכך שאזרחים מן השורה יבואו במגע עם גורמים עברייניים בניסיון להשיג קנאביס ומוצריו “מתחת לרדאר”.

 

התועלות של אי הפללה בקנאביס למדינה ולאזרחיה

עם התועלות הנוספות הגלומות באישור הצעת החוק לאי הפללה בקנאביס, ניתן למנות את הפוטנציאל של מהלך זה לצמצום כמות בני הנוער שמשתמשים בקנאביס (כפי שניכר מהליכי חקיקה דומים שהוסדרו במדינות אחרות), שיפור באיכות החומר בהינתן מנגנוני פיקוח ממשלתיים, ואפשרות למתן טיפול נגיש יותר לסובלים מהתמכרויות.

יתרה מכך, לדידם של מגישי הצעת החוק בנושא אי ההפללה בקנאביס, גם למדינת ישראל יש הזדמנות להפיק תועלת ממהלך זה, על ידי הטלת מיסים על מכירת קאנביס, באופן שיתרום לקופה הציבורית.

 

מהם החסרונות בהצעת החוק בנושא אי הפללה בקנאביס?

מתנגדי הצעת החוק בנושא אי הפללה בקנאביס, טוענים שעצם הסדרת השימוש בחומר לצריכה אישית בישראל, עלולה להוביל למצב בו בני נוער יהיו חשופים יותר לשימוש בקנאביס וכתוצאה מכך עלולים להגיע גם למצב של התמכרות לסמים יותר קשים. כלומר מדובר כאן על מה שנקרא בעגה המשפטית “מדרון חלקלק”.

 

האם יש הבדל בין אי הפללה בקנאביס ולגליזציה?

בין אי הפללה בקנאביס לבין לגליזציה קיים שוני מהותי הטמון בעצם העובדה שאי ההפללה כשלעצמה, אינה מסדירה במסגרת החקיקה הקיימת את נושא השימוש בקנאביס ובמוצרי קנאביס. זאת בשונה מלגליזציה שעניינה הסדרת שוק הקנאביס בכללותו והפיכת החומר חוקי ולגיטימי לשימוש.

מנגד, הגדרת המונח “אי הפללה בקנאביס” פירושה ההיפך מהפללה, ולכן אישור הצעת החוק לאי הפללה בקנאביס כן טומנת בחובה אפשרות להתייחסות סלחנית יותר בפן המשפטי לאזרחים שיתפסו כשקנאביס לצריכה אישית ברשותם.

יחד עם זאת, אי ההפללה אינה מבטלת את הצורך בהליכים משפטיים למחזיקי הסם, אך כן נותנת פתח לכך שבמקום שהחזקת קנאביס לצריכה אישית תטופל כעבירה פלילית מן המניין, מערכת החוק תתייחס אליה כעבירה מנהלית.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

אי הפללה בקנאביס
אי הפללה בקנאביס
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד