תקיפה בנסיבות מחמירות

עבירות של תקיפה הן די שכיחות, לצערנו, בישראל של השנים האחרונות. החברה הישראלית מפולגת מאוד ולכן, יש הרבה מאוד אירועי תקיפה כאלו ואחרים, כאשר אחדים מהם מוגדרים כתקיפה בנסיבות מחמירות. תקיפה בנסיבות מחמירות היא עבירה תקיפה לה יש שני פרמטרים עיקריים והעונש שלה הוא למעשה כפול ממה שקבוע בחוק בגין עבירות תקיפה רגילות.

 

מהי תקיפה בנסיבות מחמירות ובמה היא נבדלת מעבירת תקיפה “רגילה”?

תקיפה בנסיבות מחמירות היא תקיפה של הזולת או תקיפה הגורמת לחבלה של ממש, אך עם שני קריטריונים יוצאי דופן, שכאמור מכפילים את העונש. לתקיפה בנסיבות מחמירות יש השלכות קשות יותר, לאור כמות האנשים או זהות הקורבן, ויש לכך משמעות גדולה יותר מבחינת החוק, שבוחר במקרה הזה להחמיר עם העבירה פי שניים.

תקיפה בנסיבות מחמירות מתרחשת לרוב כאשר מספר אנשים תוקפים אדם אחד, וגורמים לנזק גופני לנפגע, בצורה כזו או אחרת.

להלן הנסיבות שבהן תוגדר עבירת תקיפה כעבירת תקיפה בנסיבות מחמירות:

  1. העבירה בוצעה על ידי יותר מאדם אחד – כלומר מספר אנשים שחברו לתקיפה והיו נוכחים במקום ברגע העבירה.
  2. הקורבן הוא בן משפחתו של התוקף – בן או בת זוג, קטין המצוי תחת אחריותו, אב, אם, אחים ואחיות.

 

בנוסף, חשוב לציין שהתקיפה לא נעשית במטרה להרוג, שכן במקרים כאלו, התיקים הופכים לתיקי ניסיון לרצח.

 

העונש על הרשעה בעבירות תקיפה בנסיבות מחמירות

העונש על הרשעה בעבירות תקיפה “רגילות” שבהן מוגדר הנאשם בחוק העונשין כ – “התוקף חברו שלא כדין”, הינו עונש מאסר של שנתיים. זאת בעוד שבעבירות תקיפה בנסיבות מחמירות, המוגדרות בחוק העונשין כמקרה של: “התוקף חברו וגורם לו לחבלה של ממש”, ידונו לשלוש שנות מאסר.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

תקיפה בנסיבות מחמירות בתוך המשפחה

תקיפה בנסיבות מחמירות הופכת כואבת במיוחד כאשר מדובר במקרים בתוך המשפחה. לצערנו, מקרים בהם אנשים תוקפים את בני הזוג שלהם הם שכיחים. מנגד, עבירות בהם אנשים תוקפים את הילדים שלהם או בני משפחה אחרים הם קצת יותר נדירים, אך עדיין מתרחשים בנוף הישראלי.

הציבור הישראלי זוכר כמה וכמה מקרים של רצח של בנות זוג, ואפילו של ילדים שהרגו את הוריהם. עם זאת, לשמחתנו לא כל אירוע נגמר במוות, אך עדיין מדובר במקרה של תקיפה בנסיבות מחמירות שצריך להיבדק על ידי הגורמים הרלוונטיים.

 

הטיפול במקרי תקיפה בנסיבות מחמירות

הטיפול בתיקים של תקיפה בנסיבות מחמירות הוא מעט שונה ממקרים של תקיפה רגילה. במקרים כאלו, העבודה עם עורך דין עבירות תקיפה היא מתבקשת ואפילו טריוויאלית. מדובר באיש מקצוע שמכיר את הנושא בצורה מקיפה, ויכול לתת את המענה הטוב ביותר, הן לקורבנות ואפילו לתוקפים, אם יידרש לעשות זאת. העבודה של עו”ד פלילי היא כמובן קשה ומורכבת, במיוחד מהצד הסנגורי, אך מישהו צריך לעשות אותה ובמקרים כאלו, חשוב שיהיה לכם עורך דין עבירות תקיפה בצד שלכם.

 

העונש במקרה של תקיפה בנסיבות מחמירות נגזר מנסיבות האירוע

מה שהופך עבירת תקיפה לעבירת תקיפה בנסיבות מחמירות הוא כמובן הנסיבות שבהן בוצע התקיפה. אנשים אשר בוחרים לתקוף אדם אחר ביתרון מספרי משמעותי, מגדילים את האפקט של הפגיעה, הן פיזית והן נפשית ויוצרים אצל הקורבן מצב של חוסר אונים.

תקיפה שכזו, בדמות לינץ’, מראה על תכנון מוקדם בחלק גדול מהמקרים, או ניצול כוח בצורה משמעותית, על מנת לפגוע באדם אחר. במקרה כזו, החוק מבין את הצורך בענישה חמורה במיוחד כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד.

 

תקיפה בנסיבות מחמירות של חסרי ישע

הפרמטר השני שהופך תקיפה רגילה לעבירת תקיפה בנסיבות מחמירות הוא כמובן הנושא המשפחתי. גם כאן, יש נושא של רקע, ולא משהו אקראי. בחלק מהמקרים אנשים תוקפים ילדים או זקנים חסרי ישע, ויוצרים פגיעה שקשה מאוד להתאושש ממנה. משפחה אמורה להיות בטוחה עבור כל אחד, לבטח אם הוא קטין או מבוגר, ותקיפה שכזו, שמראה על שנאה יוקדת ואמיתית, מצדיקה גם היא טיפול מיוחד על פי חוק.

 

מתי מומלץ להתייעץ עם עורך דין עבירות תקיפה?

במקרים של תקיפה בנסיבות מחמירות יש צורך אמיתי לעבוד עם עורך דין עבירות תקיפה אשר מבין את החומר ויודעים לתת את הערך המוסף במשפט. הנושא של כפל עונש הוא רלוונטי במקרים כאלו, וגם מהצד התוקף, יש כמה פעולות שאפשר לבצע כדי לנסות ולהוריד בחומרה של העונש, כך שזה עובד לשני הצדדים.

עו”ד פלילי אשר עוסק בנושאים הללו יכול להעניק ללקוחות שלו את השירות שהם צריכים, כאשר במקרים אחרים, אנשים לוקחים עורכי דין ללא התמחות ספציפית ומגלים על בשרם את הטעות הגדולה שעשו.

 

סיוע משפטי במקרי תקיפה בנסיבות מחמירות מחייב עו”ד פלילי עם התמחות ספציפית

עבירות תקיפה בנסיבות מחמירות הן תמיד מזעזעות וזה שהן לא נגמרות עם גופות, לא אומר שהם לא צריכות להיות מורתעות באמצעות ענישה נכונה. יש האומרים שגם עונש של 6 שנים בכלא לא יגרום לאדם לבצע עבירה כזו בשנית, ויש על כך ויכוח משפטי נוקב.

הרי שעבירת תקיפה בנסיבות מחמירות יכולה גם להיגמר בצורה קלה מאוד, כך שאולי ההגדרה של החוק היא אינה מדויקת. בכל מקרה, במקרים רבים, העבודה עם עו”ד פלילי היא חשובה מאוד, כאשר עורך דין עבירות תקיפה עם התמחות ספציפית הוא כזה שיכול לתת את המענה המושלם לשני הצדדים של המקרה.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

תקיפה בנסיבות מחמירות
תקיפה בנסיבות מחמירות
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא תקיפה בנסיבות מחמירות

עבירת התקיפה “הרגילה” מתייחסת למקרים בהם אדם תוקף את זולתו, ובתקיפה זו גורם לזולת לחבלה של ממש. כאשר מדובר על תקיפה בנסיבות מחמירות, התקיפה מתייחסת למקרים בהם בתקיפה השתתפו יותר מתוקף אחד, וכמו כן גם למקרה שבו הקורבן הוא בן משפחה של התוקף.

המחוקק מתייחס בחומרה רבה לעבירת תקיפה שבוצעה בנסיבות מחמירות – כלומר שהתקיפה בוצעה בידי יותר מאדם אחד, או שהתקיפה בוצעה כנגד בן משפחה של התוקף. אי לכך, גם העונש על עבירה זו חמור יותר מהעונש על תקיפה בנסיבות רגילות, ועומד על עד שלוש שנות מאסר בפועל.

תקיפה בנסיבות מחמירות היא בין היתר תקיפה שמתבצעת כלפי בן משפחה של התוקף – מקרים שלצערנו עדיין מתרחשים לא מעט בחברה הישראלית. מקרים אלו יכולים להיות כאשר בן זוג תוקף את בת הזוג שלו (או להפך), כאשר הורה תוקף את הילדים שלו, ואף מקרים בהם הילדים הורגים את הוריהם.

כאשר מתרחש מקרה של תקיפה בנסיבות מחמירות, לשני הצדדים ישנו אינטרס חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי. כל צד ירצה להוכיח לבית המשפט שהוא הצודק, ולעמוד על האינטרסים שלו בכל הקשור לחיי המשפחה המשותפים שלהם (כאשר מדובר על תקיפה כנגד בן משפחה), ולכן ישנה חשיבות רבה לעורך דין איכותי שיעמוד לצידכם וייצג אתכם.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד