תקיפה בידי האחראי

אחריות היא מילה גדולה מאוד שלא מתאימה לכל אחד. במהלך החיים, אנשים מקבלים אחריות על אנשים אחרים, בין אם מתוך בחירה ובין אם מכורח הנסיבות. זה יכול להיות כאשר אנשים מחליטים להביא ילדים לעולם, או שהם נותרים עם הורים סיעודיים, להם הם צריכים לסייע.

האחריות היא כבדה מאוד ברוב המקרים, ויש אנשים שקשה להם מאוד להתמודד איתה. בגלל מקרים כאלו, נולדים מקרים קשים של תקיפה בידי האחראי אשר יכולה לגרום נזק רב. לא מדובר באירועי אלימות רגילים, אלא באירועים שבהם יש קורבן שהוא ברוב המקרים חסר ישע.

 

מהי תקיפה בידי האחראי?

עבירת תקיפה בידי האחראי נחשבת לעבירה חמורה במיוחד, ויותר מכך, למעשה אנושי פסול ובעייתי. לצורך ההמחשה, תקיפה שגורמת לחבלה של ממש יכולה להסתכם ב-7 שנות מאסר, אך תקיפה בידי האחראי שגורמת לחבלה יכולה להסתכם ב-9 שנות מאסר, בתוספת סנקציות רבות שנוגעות לאפוטרופוסות ולאחריות על הקורבן.

החוק מתייחסת כמובן למצב בו הקורבן הוא קטין או חסר ישע, שסובל מנחת זרועו של אדם שאין לו איך להתגונן ממנו. אותם אנשים מנוצלים לרעה על ידי מי שאמור לשמור ולהגן עליהם, ומכאן החומרה של העניין.

 

ההגדרה של עבירת תקיפה

לפני שמבינים מהי תקיפה בידי האחראי צריך להבין מה היא ההגדרה של תקיפה. תקיפה היא למעשה, על פי חוק – הכאה, דחיפה, נגיעה או הפעלת כוח בדרך ישירה או עקיפה כלפי אדם מסוים וללא הסכמתו, או בהסכמה תוך ביצוע תרמית, לרבות הפעלת כוח בדרכי חום, קור, חשמל, גז, אור, ריח או כל חפץ וחומר שהפעלתו עלולה לגרום לאי נוחות ונזק.

האדם המבצע את העבירה הוא למעשה עבריין שצריך לבוא על עונשו, אשר כולל לרוב כמה שנים טובות בכלא. כאשר מדובר בתקיפה של אדם האחראי על אדם חסר ישע, העונש עולה מדרגה לאור חומרת העניין.

 

מי הוא “האחראי” במקרי תקיפה בידי האחראי?

מעבר לתקיפה, חשוב גם להבין מי הוא אותו “אחראי” על פי חוק, שפוגע באדם עליו הוא אחראי באופן ישיר. יש כמה סוגים של גורמים “אחראיים” אליהם מתייחס החוק:

  1. אדם שבחזקתו ישנו קטין (הורים, גננות, מורות)
  2. אדם שבחזקתו יש קשיש או אדם חסר ישע (ילדים להורים מבוגרים, ומטפלים)

האחראי צריך לשמור על הילד או הקשיש שבחזקתו והוא צריך לטפל בו לכל צרכיו הבסיסיים. לגבי הגננות, המורים וכמובן המטפלים במבוגרים – הם מוגדרים אחראים כאשר הם נמצאים עם הילד או האדם חסר הישע באותה מסגרת ללא האפוטרופוס החוקי.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

תקיפה בידי האחראי בגנים

לצערנו, אנחנו רואים לא מעט מקרים של אלימות בגנים בשנים האחרונות, וכולם נכנסים תחת הקטגוריה של תקיפה בידי האחראי מצידן של הגננות. אלימות מצד גננות ככל הנראה תמיד הייתה, ותורצה ב”איבוד עשתונות רגעי”.

כיום, יש יותר רגישות לנושא, גם בגלל שהרבה מאוד גנים מרושתים במצלמות ומאפשרים להורים לראות מה נעשה בגן. יש כמה מקרים מאוד מפורסמים, כולל הגן של כרמל מעודה, ותקיפות נוספות בכל רחבי הארץ. הענישה הפכה ליותר משמעותית בשנים האחרונות, בתקווה למנוע מגננות נוספות להתנהג כך.

 

תקיפה של קשיש בידי האחראי

המקרים של תקיפת קשישים חסרי ישע גם היא שכיחה באופן יחסי, כאשר יש בעייתיות מובנית בשיטה של הכשרת המטפלים. מרבית המטפלים הם זרים שלא מבינים את השפה, וחלקם כלל לא עברו הכשרה או נדרשו להציג איזושהי תעודת יושר לפני שהופקדו על אדם סיעודי לחלוטין.

יש המון פצצות זמן מתקתקות בנושא הזה, ולמרות מאמצים רבים שנעשים, נראה שגם המקרים הבאים הם בלתי נמנעים. תקיפה בידי האחראי זהו נושא שצריך לטפל בו בחומרה, וכדי לעשות זאת, יש לפנות לשירותיו של עורך דין עבירות אלימות אשר מתמחה בנושא תקיפה בידי האחראי באופן ספציפי.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לנפגעי תקיפה בידי האחראי?

העבודה של עורך דין פלילי בנושא של תקיפה בידי האחראי היא קודם כל לחפש אחר ראיות. כיום יש הרבה מאוד מוסדות, גנים ובתים אשר מרושתים במצלמות אבטחה, ואפילו במקליטים, דרכם אפשר לראות את המעשים הנוראיים ולהציג אותם בבית המשפט. מעבר לכך, העדויות הרפואיות גם הן חשובות מאוד, מפני שהם מראים את חומרת התקיפה ולא סתם עוד ריב או ניסיון חינוך שכשל. מדובר בתקיפה של ממש במטרה לפגוע.

 

סיוע משפטי הוא חיוני גם לנאשמים בתקיפה בידי האחראי

גם מהצד השני, הצד התוקף של מקרי תקיפה בידי האחראי, יש צורך בפנייה לשירותיו של עו”ד פלילי המתמחה בתחום באופן נקודתי. יש הרבה מקרים בהם יש תחום אפור, או אין מספיק הוכחות, או כאלו בהם ההוכחות מראות כי היה מדובר באקט לגיטימי של חינוך או ריב סביר בין מטפל למטופל. עורך דין פלילי אשר מזהה את הצורך של הלקוחות שלו, יידע לכוון את המשפט לכיוון הנכון ולהביא לתוצאה הטובה ביותר עבור הלקוחות שלו.

 

בשורה התחתונה

עבירות של תקיפה בידי האחראי הן אינן עבירות נעימות למראה, ולצערנו, חלקן אף מתפרסמות בתקשורת. אנו רואים את האכזריות ואת חוסר האונים של הקורבן, וזה מרגיש בלתי נתפס. אין ספק שהענישה צריכה להיות חמורה יותר על מנת ליצור הרתעה ובינתיים, אנשים המעורבים בתיקים כאלו, חייבים לעבוד עם עורך דין עבירות אלימות כדי לייצר את התוצאה הטובה ביותר עבורם.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

תקיפה בידי האחראי
תקיפה בידי האחראי
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא תקיפה בידי האחראי

כאשר מדובר על “אחראי” במסגרת תקיפה בידי האחראי, הכוונה היא לאדם אשר אחראי באופן ישיר לאדם אחר שאינו יכול לדאוג לעצמו. מקרי “האחראי” הנפוצים ביותר אלו מקרים של אדם שאחראי על קטין (הורים, מורים, גננות), וכן מקרים של אדם שאחראי על חסר ישע (כמו אנשים סיעודיים או קשיש שנעזר במטפלים).

תקיפה בידי האחראי היא עבירה בה האחראי על אותו אדם קטין או חסר ישע מבצע בו מעשה של תקיפה, ומפעיל אלימות כלפיו בדרך כלשהי ללא הסכמתו, בין אם בצורה ישירה ובין אם בצורה עקיפה. התקיפה יכולה להיעשות גם דרך שימוש באובייקטים אחרים, כדוגמת שימוש בקור, חום, חשמל, גז, אור ועוד.

עבירת תקיפה בידי אחראי היא עבירה חמורה במיוחד, שכן היא מתייחסת מלכתחילה לעבירה שמתבצעת באדם חסר ישע שלא יכול להגן על עצמו בדרך אפקטיבית. במידה ומדובר בתקיפה שגורמת לחבלה של ממש, העונש הצפוי הוא עד 7 שנות מאסר בפועל, לעיתים בליווי סנקציות שונות כמו שלילת האחריות.

עבירת תקיפה בידי אחראי היא עבירה חמורה במיוחד, שכן היא מתייחסת מלכתחילה לעבירה שמתבצעת באדם חסר ישע שלא יכול להגן על עצמו בדרך אפקטיבית. במידה ומדובר בתקיפה שגורמת לחבלה של ממש, העונש הצפוי הוא עד 7 שנות מאסר בפועל, לעיתים בליווי סנקציות שונות כמו שלילת האחריות.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד