שוד מזויין – עונש

עבירות שוד מזוין הינן בין העבירות החמורות ביותר בחוק העונשין הישראלי. שוד מזויין הוא בעצם עבירת גניבה אשר מתבצעת תחת נסיבות מחמירות ביותר, ולכן העונש בגין עבירות שוד מזוין עשוי להגיע גם לתקופת מאסר ארוכה במיוחד. במאמר זה נסביר איזה עונש נושאות בצידן עבירות שוד מזויין ומה תפקידו של עורך דין פלילי בסיוע לחשודים ונאשמים בעבירות מסוג זה.

 

על המאפיינים של עבירות שוד מזויין

שוד מזויין הוא עבירת שוד המתבצעת בנסיבות מחמירות. חוק העונשין קובע כי עבירת שוד הינה עבירת גניבה שמשולבים בה מרכיב של אלימות או שימוש בהפחדה מצד התוקף. פעולת גניבה תיחשב לשוד כאשר האמצעים האלימים מהווים כלי להשגת הקניין הנגנב, למנוע התנגדות למעשה הגניבה או להתמודד עימה.

כאן הכוונה לעבירות שוד שהענישה המרבית בצידן עומדת על תקופת מאסר בת 14 שנים בפועל. אולם כאשר מדובר בעבירה של שוד מזויין עומדים העבריינים בפני עונש חמור בהרבה. על כך נפרט בשורות הבאות.

 

איזה עונש ניתן בגין שוד מזוין בישראל?

ישנם תנאים מסוימים שקיומם עשוי להפוך את עבירת השוד לשוד מזויין או בשמו הנוסף – שוד בנסיבות מחמירות. הענישה המרבית בגין עבירות שוד מזויין במדינת ישראל עומדת כיום על תקופת מאסר של עד 20 שנים בפועל.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהן הנסיבות שבהן ייחשב אירוע שוד לאירוע שוד מזויין?

חוק העונשין מגדיר עבירת שוד כשוד מזויין במקרים בהם העבריין או מי משותפיו לפשע השתמשו בנשק חם או קר במסגרת ביצוע השוד. נשק חם או קר לעניין זה יהיה: אקדח, רובה, סכין, גז מדמיע, אבן או כל כלי לחימה אחר שעלול לפגוע בגופו של אדם או לפצוע אותו.

יתרה מכך, השוד ייחשב כשוד מזויין במקרה בו בביצוע העבירה הייתה מעורבת קבוצה של עבריינים, ובמידה ובמסגרת אירוע השוד אדם אחד או יותר נפגעו כתוצאה ממעשה האלימות שהיה מעורב בו.

 

מדוע העונש בגין שוד מזויין שונה מן העונש על עבירת גניבה רגילה?

העונש הקבוע בחוק בגין עבירת גניבה רגילה הינו תקופת מאסר בת 3 שנים, לעומת עונש מאסר בן 14 שנים בגין עבירות שוד ועונש מאסר בן 20 שנים בגין עבירות שוד מזוין. הסיבה לפערי הענישה הינה הצורך של המחוקק בישראל לייצר מנגנוני הרתעה מפני מעשי אלימות, שהם למעשה הרכיב המבדיל בין עבירות גניבה ועבירות שוד.

כאשר עבירת השוד מערבת קבוצה של אנשים, שימוש בכלי נשק לסוגיהם ו / או פגיעה בזולת – היא כאמור מסווגת כעבירת שוד מזויין שהעונש המרבי הצפוי בגינה הוא כמעט פי 7 בהיקפו מן העונש המרבי בגין עבירות גניבה. זאת מאחר ופוטנציאל הפגיעה ברכוש ובנפש שמוסיף השימוש בכלי נשק חמים או קרים לעבירת השוד – הוא גדול במיוחד.

 

כיצד קובע בית המשפט את העונש בגין עבירות שוד מזויין?

כפי שציינו, העונש המרבי הקבוע בחוק העונשין בגין עבירות שוד מזויין עומד כיום על תקופת מאסר בת 20 שנים. אולם חשוב להזכיר כי בית המשפט לוקח בחשבון את מכלול הנסיבות באירוע השוד, בבואו לגזור את דינו של הנאשם. לצורך העניין, במידה ובמסגרת אירוע שוד מזויין אדם נפצע באופן חמור שהותיר אותו עם נזק גופני לצמיתות, בהחלט יתכן כי בית המשפט יבחר להחמיר בעונשם של הנאשמים במידה ויורשעו בביצועה.

גם לחומרת האלימות שהופעלה בידי העבריינים שהיו מעורבים באירוע השוד ישנה משמעות בהיבט הענישה, היות ובית המשפט מבחין בין ירי בנשק חם ובין איום במכה בלבד.

יתרה מכך, בבואו לפסוק את עונשו של נאשם בעבירת שוד מזויין, מתייחס בית המשפט אף לטיב החפצים שנגנבו במסגרת ביצוע השוד, לרבות ערכם וכמותם. פירוש הדבר הינו שככל וערך הטובין שנגנבו היה נמוך יותר מבחינת שווי כספי וערך סנטימנטלי מבחינת הנפגעים, כך סביר יותר שבית המשפט יקל במידת מה בעונש הנקצב לנאשמים בעבירת השוד המזויין.

כמובן, מן הראוי להכיר בעובדה שבידי בתי המשפט בישראל נתונה הסמכות להתחשב בכל שיקול שיראה לנכון בהקשר לנסיבות האירוע ונסיבותיו האישיות של העבריין, לרבות עברו הפלילי (באם ישנו), הגורמים לביצוע העבירה, וכן הלאה.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול להשפיע על העונש בתיקי שוד מזויין

ייצוג על ידי עורך דין פלילי המתמחה בתיקי שוד מזויין, יכול לעשות את כל ההבדל מבחינת הנאשם, בין מצב בו התיק מסתיים בתקופת כליאה ממושכת מאחורי סורג ובריח, לבין מצב בו הנאשם מצליח לשמור על מעמדו וזכויותיו כאזרח מן המניין.

בכוחו של עורך דין פלילי מנוסה להסב את תשומת ליבם של גורמי האכיפה והפרקליטות לשלל טיעונים ונסיבות שיקלו בחומרת הסעיפים בהם מרשו נאשם, ובהתאם לכך להביא להמתקת העונש שגוזר עליו בית המשפט. במקרים מסוימים מצליחים עורכי דין פליליים אף להביא לכך שעונש המאסר של מיוצגיהם יומר בתוכנית משקמת.

 

נחשדת או נאשמת בעבירת שוד מזויין? זה הזמן לפנות לייעוץ מול עורך דין פלילי

כאשר אדם מזומן לחקירה משטרתית או שמתגבש כנגדו כתב אישום בחשד לביצוע עבירות שוד מזויין, קיימת חשיבות רבה מאוד לקבלת סיוע משפטי בשלב מוקדם ככל הניתן מעורך דין עבירות שוד הבקיא ברזי הדין הפלילי בישראל, מכיר מקרוב את נהלי החקירה, ומודע למכלול שיקולים השונים שבית המשפט מביא בחשבון במסגרת ההליך הפלילי הנהוג בתיקי עבירות שוד מזויין.

הכרת הדין הפלילי על כל היבטיו, בהחלט תורמת ליכולתו של עורך דין פלילי להזים את החשדות או האישומים המיוחסים ללקוחותיו, להפחית עבורם בהיקף העונש בגין עבירת שוד מזויין, ואף להביא לסגירת תיקים במקרים מסוימים. בהצלחה!

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא שוד מזויין – עונש

עבירות שוד מזוין נחשבת לאחת העבירות החמורות ביותר שקיימות בחוק הפלילי הישראלי. זוהי בעצם עבירת גניבה, שמתבצעת בנסיבות מחמירות – לעיתים קרובות תוך שימוש באמצעי נשק או מכשירים כלשהם שיכולים לפגוע בחייו או בחירותו של הנשדד, ולכן העונש בגינם הוא חמור יותר מהעונש שעומד בצד עבירת הגניבה.

לא כל עבירת שוד נחשבת כעבירת שוד מזוין, אלא נדרשים אלמנטים ייחודיים לעבירה שיוסיפו לחומרתה על מנת להיחשב כעבירת שוד מזוין. אלמנטים אלו עשויים להיות הפעלת אלימות או איומים להפעלת אלימות, שימוש בנשק חם במסגרת השוד או בכל כלי או מכשיר שיכולים לסכן את חייו וחירותו של הנשדד.

עבירות של שוד מזוין נחשבות לחלק מהעבירות הקשות והחמורות ביותר שאדם יכול לעבור בחוק העונשין הישראלי, ולכן העונש בגינן גבוה בהתאם. בעבירות של שוד מזוין השודד מבצע פעולות ששוללות או עלולות לשלול את חייו או חירותו של הנשדד, ולפיכך העונש בגינן יכול להגיע עד 20 שנות מאסר בפועל.

עבירת השוד ועבירת הגניבה אלו עבירות שדומות בבסיסן, ובשתיהן מתבצעת לקיחה אל כסף או רכוש של אדם אחר, בניגוד לרצונו ובניגוד לדין. עם זאת, עבירת גניבה לרוב לא תהיה מלווה בהפעלת אלימות או בשימוש בנשק, ולכן העונש שבצידה פחות יותר מעבירת שוד מזוין – שמהווה עבירה בעלת נסיבות מחמירות של אלימות.

מידע נוסף בנושא עבירות שוד
עבירות שוד – עונש

עבירת שוד היא עבירת גניבה לכל דבר ועניין אשר במסגרתה מבוצע שימוש בכוח, באמצעים אלימים או באיום באלימות (מפורש או מרומז) לשם ביצוע הגניבה. לאור

קרא עוד
עורך דין עבירות שוד

עבירת שוד, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בשוד מזויין, נמנית עם העבירות הפליליות החמורות ביותר הקיימות בחוק הישראלי. קשה להבין, לפיכך, את ההילה הרומנטית אשר

קרא עוד