עבירות מס כעבירות מקור

עבירות מס הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין, אשר עשויות להתבצע באחת משתי תצורות: בתור עבירות מס הנלוות לעבירות מסוגים אחרים, או בתור עבירות מס העומדות בזכות עצמן.

המקרה השני נקרא “עבירות מס כעבירות מקור”, ובמסגרת הסקירה להלן נסביר מה מאפיין את סוג העבירות הללו, אילו עונשים קבועים בחוק בצידן של עבירות מס כעבירות מקור, ובאילו דרכים עורך דין פלילי מסוגל לסייע לאנשים שנחשדים או נאשמים בביצוען של עבירות מס כעבירות מקור.

 

מהן עבירות מקור?

עבירות מקור הינן עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה, כגון עבירת רצח, עבירת הריגה, עבירת סחיטה, עבירות שוחד, עבירת סחר בסמים, עבירות מין, עבירות הימורים, עבירות סחר בבני אדם וכן הלאה, אשר בעקבותיהן מתבצעות עבירות מס.

כאשר עבירת מס מתבצעת בהקשר לעבירות הנ”ל, היא לרוב מבוצעת בשאיפה להסוות את מקורם של הכספים שהושגו באמצעים העברייניים הללו. היינו, אלו הן עבירות פליליות הגוררות בעקבותיהן פעולות של הלבנת כספים, ולכן החטא במקרים אלו הינו כפול ומכופל.

 

מה זה עבירות מס כעבירות מקור?

עד לשנת 2016, עבירות מס לא הוגדרו בדין הפלילי כעבירות מקור הנושאות ברף ענישה משלהן. המטרה העיקרית בהוספת ההגדרה של עבירות מס כעבירות העומדות בפני עצמן, הייתה להרתיע את הציבור מפני ניסיונות להלבנת כספים – בין אם בהקשר לעבירה פלילית אחרת ובין אם כהלבנת הון המתבצעת ללא קשר מובהק לפעילות פליליות.

כלומר הוספת קטגוריה של עבירות מס לחוק העונשין, באה למעשה לומר באופן רשמי לציבור: גם הלבנת כספים היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין, הגוררת סעיפי אישום משלה, ולכן לעבריינים שיורשעו בביצועה צפויים עונשים בהתאם.

 

התנאים שבהם עבירות מס יחשבו כעבירות מקור

בתיקון מס’ 14 לחוק איסור הלבנת הון, מצוינות כיום מספר עבירות מס חמורות שנחשבות כעבירות מקור במס הכנסה / במע”מ / במיסוי מקרקעין, במידה ובוצעו בתנאים שלהלן:

  1. סכום המס שעבירת המס בוצעה לגביו חורג מרף המינימום המוגדר לעניין סוג המס המדובר (למשל – בעבירות במע”מ מדובר על עבירות מס החורגות מסכום של 480 אלף שקלים בתוך פרק זמן של 4 שנים או 170 אלף שקלים בתוך פרק זמן של שנה, במס הכנסה הרף מוגדר מול גובה המחזור של הנישום, וכדומה).
  2. בעבירה שנעברה בא לידי ביטוי היבט של “תחכום” (קרי ניסיון מודע לביצוע מניפולציה) ובנוסף סכום המס שעבירת המס בוצעה לגביו חורג מהמינימום המוגדר לסוג מס זה (בדומה לאמור לעיל).
  3. העבירה שנעברה בוצעה בהקשר לפעילותו של ארגון פשע או ארגון טרור.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מדוע עבירות מס כעבירות מקור הן תחום התמחות נפרד בעולם המשפט הפלילי

במסגרת ההכשרה המשפטית של עו”ד פלילי העוסק בליווי של חשודים או נאשמים בתיקים של עבירות מס כעבירות מקור, עורך הדין עובר התמחות ייעודית בנושא עבירות מס ועבירות הלבנת כספים. לאור מורכבותו הרבה של נושא המיסוי, נדרשת מצד כל עורך דין הפועל בתחום של עבירות מס, בקיאות רבה בחוקי המס במדינת ישראל, בנוסף להכירות מעמיקה עם הדין הפלילי וההלכה הפסוקה בתיקים של עבירות מס וצווארון לבן בכלל.

לידע המקצועי של עורך הדין בהליכים פליליים הנוגעים לעבירות מס כעבירות מקור, עשויה להיות השפעה של ממש על תוצאות ההליך, ולכן נדרשת התמחות ספציפית בעולם תוכן זה.

 

אילו עונשים קבועים בחוק בצידן של עבירות מס כעבירות מקור?

תחום הפלילים מאגד מנעד רחב של עבירות ממגוון סוגים, לרבות עבירות רצח, עבירות הריגה, עבירות אלימות, עבירות סמים, עבירות מין, עבירות רכוש, וכן הלאה. למרות שעבירות מס נחשבות כעבירות פליליות מינוריות יחסית לשאר סוגי העבירות הפליליות שמנינו לעיל, חשוב לציין שהרשעה בביצוע עבירת מס עלולה בהחלט להוביל לעונש כבד כדוגמת קנס כספי גבוה, עונש מאסר בפועל וכן הלאה.

עונש המאסר המרבי על עבירות מס כעבירות מקור הוא עד 10 שנים, והקנסות בצידן של עבירות אלו, יכולים להגיע גם לסכומים של מאות אלפי ש”ח.

 

ההשלכות של הרשעה בביצוע עבירות מס כעבירות מקור

כאשר אדם בישראל נאשם בביצוען של עבירות מס כעבירות מקור, הוא מסכן עצמו לא רק בקנס כספי כבד ובעונש מאסר בפועל. עבירות מס כעבירות מקור המתבצעות בידי בעלי עסקים בישראל, עלולות להוביל גם להטלת סנקציות חמורות על בעל העסק מצד רשויות המיסים, ולהגבלת הפעילות העסקית באופן זמני או לצמיתות.

סכנה נוספת בהרשעה בעבירות מס כעבירות מקור, היא כמובן הפגיעה במוניטין של העסק ובעליו. לכן חשוב למהר ולפנות להתייעצות מול עו”ד פלילי כבר משלביו הראשוניים של ההליך הפלילי הנוגעת לעבירות מס כעבירות מקור.

 

הדרכים שבהן עו”ד פלילי מסייע לחשודים או נאשמים בעבירות מס כעבירות מקור

הודות להיכרותו הענפה של עורך דין עבירות מס עם חוקי המיסוי במדינת ישראל, מערכת המשפט, והגורמים השונים הפועלים ברשויות המיסים, בכוחו של עורך דין פלילי עם התמחות כזו, להפחית במקרים רבים את העונש הצפוי  למיוצגיו הנאשמים בביצוע עבירות מס כעבירות מקור, ואף (בהינתן נסיבות מסוימות) לגרום לסגירתו של התיק הפלילי ללא הרשעה.

במקרה שהנאשם חף מפשע, בכוחו של עורך דין עבירות מס מנוסה, לבנות תיק הוכחות שיאפשר לבטל את סעיפי האישום המיוחסים למרשו, ולאפשר לו לסיים את ההליך הפלילי בהקדם.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

עבירות מס כעבירות מקור
עבירות מס כעבירות מקור
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מס
עבירות מס בקנס מנהלי

קנסות מנהליים הם בין האמצעים היעילים ביותר שרשויות המיסים בארץ עושות בהם שימוש להתמודדות עם נישומים שביצעו עבירות מס קלות יחסית, ובכדי ליצור מנגנון הרתעה

קרא עוד
העלמת מס

העלמת מס היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין, שבצידה הן קנסות כבדים והן עונשי מאסר. המשמעות של עבירות העלמת מס הינה הימנעות מתשלום מיסים שהיא

קרא עוד
חשבוניות מס פיקטיביות

הנפקה או קבלה של חשבוניות מס פיקטיביות, אף שאנשים רבים בארץ אינם בהכרח מודעים לכך, נחשבת כעבירה פלילית לכל דבר ועניין במדינת ישראל ובכלל. הנפקת

קרא עוד