עבירות מס בקנס מנהלי

קנסות מנהליים הם בין האמצעים היעילים ביותר שרשויות המיסים בארץ עושות בהם שימוש להתמודדות עם נישומים שביצעו עבירות מס קלות יחסית, ובכדי ליצור מנגנון הרתעה מפני ביצוע של עבירות מס נוספות. למרות שהמושג עבירות מס בקנס מנהלי מופיע לפרקים בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות, אזרחים רבים בישראל אינם מבינים מהי משמעותו בפועל, עד שהם מקבלים דרישת תשלום לקנס מנהלי בעצמם.

לכן את השורות הבאות נקדיש להכרת הנושא של עבירות מס בקנס מנהלי לעומקו, והסבר על דרכי ההתמודדות עם מצב שבו מתקבלת דרישת תשלום לקנס מנהלי מרשויות המיסים.

 

מהן עבירות מס בקנס מנהלי?

עבירות מס בקנס מנהלי הן עבירות מס קלות יחסית שמבצעים בעלי עסקים בישראל ובעקבותיהן מקבלים דרישת תשלום לקנסות מנהליים מרשויות המיסים. אולם חשוב לדעת שגם עבירת מס בקנס מנהלי, נחשבת כעבירה פלילית  בסופו של יום, ולכן ביצוע עבירות מס מרובות עלול להוביל גם להליכים משפטיים מורכבים יותר ועונשים כבדים מאלו.

 

עבירות מס בקנס מנהלי – מיהו הגורם שמטיל קנסות מנהליים?

הגורם שמטיל קנס מנהלי על עברייני מס הוא מס הכנסה או מע”מ. קנסות אלו הם בגדר חלופה להגשה של כתב אישום וניהול הליך משפטי מלא וארוך כנגד עבריין המס. כבר הזכרנו לעיל את העובדה שהרקע להטלתם של קנסות מנהליים הוא בדרך כלל עבירות מס קלות יחסית ולכן במרבית המקרים לרשויות המיסים אין אינטרס לפתוח בהליכים משפטיים בגינן.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

הסיבות האפשריות להטלת קנס מנהלי

ישנן מספר סיבות אפשריות להטלת קנסות מנהליים ובכללן:

 

איחור בהגשה של דוחות לרשויות המיסים

המועדים להגשת דוחות למס הכנסה ומע”מ מפורסמים ברבים, ולרוב גם ניתנת ארכה להגשתם על פי דרישה. אי לכך, איחורים לא מוצדקים בהגשת הדוחות עלולים להוביל להטלתם של קנסות מנהליים.

 

התחלת פעילות עסקית או שינוי הפעילות העסקית ללא מתן התראה לרשויות המס

אף שמדובר על פעולה פשוטה יחסית, במידה והיא לא מתבצעת במועדה, התוצאה בהחלט עלולה להיות הטלת קנס מנהלי על בעל העסק.

 

אי עמידה בחובת ניהול ספרים בעסק על פי הוראות החוק

ניהול ספרים בעסק פירושו רישום מלא של מכלול העסקאות בעסק, על פי הוראות החוק. רישום של עסקאות באיחור, למשל, עשוי להיחשב כעילה להטלת קנסות מנהליים, ככל שאיחור זה התגלה בביקורת של מס הכנסה.

 

התעלמות מדרישה למילוי הצהרת הון

כל בעל עסק בישראל מתבקש אחת למספר שנים, למלא הצהרת הון. במקרה בו בעל עסק מתעלם מדרישה זו ואיננו מגיש את הצהרת ההון במועד, הוא עשוי לקבל קנס מנהלי כבד למדי, שלאחריו הוא ידרש גם הלגיש את הצהרת ההון. כלומר, תשלום הקנס המנהלי אינו בא לפטור את בעל העסק מחובתו למילוי הצהרת הון.

 

אי רישום של תקבולים בעסק

אי רישום של תקבולים בעסק היא עבירת מס חמורה. במקרים שבהם מתגלה במסגרת ביקורת של רשות המיסים כי בעל עסק אינו מדווח על מלוא התקבולים בעסק, הוא צפוי לקבל קנס מנהלי משמעותי. זאת במקרה ומדובר בטעות שנעשתה בתום לב או באופן חד פעמי. אולם במידה ומדובר על עבירה שחוזרת על עצמה, בעל העסק עלול למצוא את עצמו גם נדרש לעמוד לדין פלילי.

 

מה ניתן לעשות במקרה של דרישת קנס מנהלי בעקבות עבירות מס?

אם קיבלתם מכתב מרשות המיסים שמצהיר על דרישה לתשלום קנס מנהלי, עומדות לרשותכם 3 אפשרויות:

  • תשלום הקנס המנהלי – אף שבדרך כלל מדובר בסכומים גבוהים, כתלות בשיעור החוב של הנישום, תשלום של הקנס המנהלי הוא חיוני למניעת הצטברות של קנסות נוספים לחובתכם, שעליהם יתווספו גם תוספות של ריבית והצמדה. חובות אלו עלולים גם להגיע לסכומים גבוהים ולכן לעתים עדיף לשלם אותם כדי להניח את הסיפור מאחוריכם. יחד עם זאת חשוב לדעת שעצם תשלום הקנס הוא בבחינת הודאה בעבירת המס המיוחסת לכם. פירוש הדבר הינו שבנוסף לתשלום הקנס המנהלי עצמו תידרשו גם לטפל בבעיה שהובילה להטלת הקנס עליכם מלכתחילה, אם ברצונכם להימנע מקבלת קנסות מנהליים נוספים.
  • הימנעות מתשלום הקנס המנהלי – הימנעות מתשלום של קנס מנהלי מבלי לנקוט אף פעולה מלבד זאת, היא הפעולה הכי גרועה שניתן לנקוט במצב כזה. חשוב לדעת שאי תשלום של הקנס המנהלי עשוי להוביל להכפלת סכום הקנס ואף שילושו בתוך פרק זמן קצר יחסית. גם אם אתם סבורים כי לא ביצעתם עבירת קנס בפועל וכי מדובר בטעות מצד הרשות המיסים, התעלמות מדרישת התשלום לא תסייע לכם לפטור את עצמכם מהבעיה. כדי להעמיד את רשויות המיסים על טעותן, יש לפנות אליהן בערוצים המקובלים באמצעות מכתב רשמי או עורך דין.
  • פנייה לסיוע משפטי מקצועי – במרבית המקרים נישום שהוטלה עליו דרישת תשלום לקנס מנהלי, יפנה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי של עו”ד בעל ניסיון. עורך דין כזה יוכל לפעול מול מס הכנסה או מע”מ לביטול הקנס או צמצומו ויוכל לסייע בטיפול בבעיה שהובילה מכתחילה להטלת קנס זה.

 

עבירות מס בקנס מנהלי: כך תתנהלו בצורה נכונה ותחסכו מעצמכם קנסות

אף שבתור ישראלים רבים מאיתנו רגילים לעגל פינות, חשוב לדעת שבמסגרת הפעילות העסקית, אין לכך מקום. התנהלות נכונה מצידכם כבעלי עסק, היא הדרך הטובה ביותר לחסוך מעצמכם קנסות מנהליים בלתי רצויים. אך לשם כך יש צורך בניהול ספרים מסודר והגשת דוחות מס במועד ובהתאם להוראות החוק.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

עבירות מס בקנס מנהלי
עבירות מס בקנס מנהלי
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מס
העלמת מס

העלמת מס היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין, שבצידה הן קנסות כבדים והן עונשי מאסר. המשמעות של עבירות העלמת מס הינה הימנעות מתשלום מיסים שהיא

קרא עוד
עבירות מס כעבירות מקור

עבירות מס הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין, אשר עשויות להתבצע באחת משתי תצורות: בתור עבירות מס הנלוות לעבירות מסוגים אחרים, או בתור עבירות מס

קרא עוד
חשבוניות מס פיקטיביות

הנפקה או קבלה של חשבוניות מס פיקטיביות, אף שאנשים רבים בארץ אינם בהכרח מודעים לכך, נחשבת כעבירה פלילית לכל דבר ועניין במדינת ישראל ובכלל. הנפקת

קרא עוד