חשבוניות מס פיקטיביות

הנפקה או קבלה של חשבוניות מס פיקטיביות, אף שאנשים רבים בארץ אינם בהכרח מודעים לכך, נחשבת כעבירה פלילית לכל דבר ועניין במדינת ישראל ובכלל. הנפקת החשבוניות המפוברקות הללו וכן קבלתן, אינן יוצאות דופן במיוחד בקרב בעלי עסקים במדינת ישראל, שאינם בוחלים בתכסיסים שונים שנועדו להפחית את חבות המס שלהם.

מאחר והנפקה של חשבוניות מס פיקיטיביות היא עבירה נפוצה יחסית שאישומים בה עלולים להוביל לסנקציות פליליות ועסקיות חמורות, חשוב להבין כיצד מתייחס החוק בישראל לעניין של הנפקת חשבוניות מס ודיווח לרשויות המיסים, ולהכיר את ההשלכות הנגזרות מניסיון להפיק חשבונית מס פיקטיבית.

הסקירה שלהלן תוקדש לנושא זה בדיוק ובמסגרתה נסביר מדוע הפקה של חשבוניות כאלו נחשבת כה חמורה בראי החוק, מהם העונשים הצפויים למי שיתפס בביצוע העבירה, ובאיזה אופן שירותו של עורך דין פלילי המתמחה בעבירות מס, יכולים להיות רלוונטים במקרה של חשד או אישומים בהנפקת חשבוניות מס פיקטיביות. בעלי עסקים – את המאמר הזה אתם רוצים לגזור ולשמור.

 

הנפקת חשבוניות מס פיקטיביות – כיצד היא מתבצעת?

הפקה של חשבוניות מס פיקטיביות, מתבצעת כיום בשלל דרכים שונות שכולן נועדו למטרה אחת ויחידה: ליצור מראית עין של רף הוצאות גבוה בבית העסק, על מנת ששומת המס של בעל העסק תצטמצם למינימום האפשרי. הנפקה של חשבוניות פיקטיביות, אם כך, עשויה לבוא לכלל ביטוי במספר אופנים, וביניהם:

  1. הנפקה של חשבוניות מס פיקטיביות על סכומים מפוברקים
  2. הנפקת חשבונית שלא מצוין בה מיהו הספק או סוג השירות שנקנה
  3. הנפקת חשבונית מס פיקטיבית שמופיע בה סכום גבוה יותר מן הסכום ששולם בפועל
  4. הנפקת חשבונית על שם צד שלא היה מעורב בעסקה בפועל

 

תהא דרך הנפקת החשבוניות אשר תהא, ניפוח הוצאות באופנים הללו ואחרים, הוא  בגדר עבירה על החוק שסנקציות חמורות בצידה.

 

הידעתם? הפקת חשבוניות מס פיקטיביות זו עבירה פלילית

רשויות המיסים במדינת ישראל נוהגות לקבל דיווחים שוטפים מכל בעלי העסקים בארץ. הדיווחים הללו נוגעים להכנסותיהם והוצאותיהם של בעלי העסקים, כאשר מטרת הדיווח הינה לאמוד את חבות המס של הנישומים ולגבות מהם מיסים כנגד הכנסותיהם מהעסק שבבעלותם.

ישנם מקרים שבהם מדובר על מיסים בשיעור שנתי שאינו עולה על כמה מאות או אלפי ש”ח בלבד, ובמקרים אחרים, חבות המס עשויה להגיע לסכומים משמעותיים יותר של עשרות אלפי ומאות אלפי שקלים מדי שנה. כך או כך, מטבע הדברים, מעדיף כל בעל עסק למקסם את הכנסותיו ממשלח ידו, ולכן השאיפה היא לצמצם את שיעור המיסים שאנו נדרשים לשלם למינימום האפשרי.

אולם למרות האמור לעיל, חשוב לסייג ולומור כי הנפקת וכן קבלת חשבוניות מס פיקטיביות, היא לא הדרך לעשות כן, וכי בעלי עסקים נדרשים על פי חוק לדווח רק על הוצאותיהם והכנסותיהם בפועל.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מהם העונשים הצפויים למי שייתפס בביצוע העבירה

כאשר בעל עסק בישראל מחליט להפיק חשבונית מס פיקטיבית, הוא למעשה מסכן את עצמו בכך שייתפס בקלקלתו, וידרש לתת את הדין על כך. חשד לעבירות מס כמו הפקת חשבוניות פיקטיביות מוביל לפתיחת הליכים פליליים ובמידה ומוגש כתב אישום בגין עבירה זו, מדובר על הליך שמגיע גם לפתחו של בית המשפט.

במסגרת העונשים שעלול לגזור בית דין פלילי על נאשם שיורשע בהפקת חשבוניות פיקטיביות, ישנם עונשי מאסר בפועל, וכן קנסות כבדים ביותר שסכומם עלול להיות גבוה לאין שיעור מחסכון במס שניסה לייצר לעצמו בעל העסק בעזרת הפקת החשבוניות המפוברקות הנ”ל. בסיכומו של דבר, התעסקות עם חשבוניות מס פיקטיביות היא סיכון מיותר לחלוטין, שמסיט בעלי עסקים מדרך הישר ומעלה אותם על דרך העבריינות.

דרך זו אמנם עשויה להיראות מפתה לבעלי עסקים, אך בסופו של יום, היא עלולה להוביל לא רק לשלילת זכויותיו האישיות של בעל העסק אלא גם לפגיעה בעסק עצמו והגבלתו באמצעות סנקציות עסקיות למכביר שיסכנו את המשך פעילותו.

 

האם יש דרך חזרה מהנפקת חשבוניות מס פיקטיביות?

חשוב לזכור כי גם לבעל עסק שהנפיק חשבוניות מס פיקטיביות והורשע בביצוע העבירה, יש מוצא מהתסבוכת אליה הכניס את עצמו. בראש ובראשונה במקרים רבים ניתן להמיר את עונש המאסר הנגזר על אדם שהורשע בהפקת חשבוניות מס פיקטיביות בדרישה לתשלום קנס כספי.

בהתאם לזאת, הסיוע של עורך דין פלילי הוא חיוני ביותר להמתקת עונשו של הנאשם. יתרה מכך, לעיתים יכול עו”ד כאמור לעיל להוכיח כי הנפקת חשבוניות המס הפיקטיביות לא נתבצעה בידיעתו ובאישורו, אלא על ידי מי מעובדיו. במצבים מסוג זה עשוי עורך הדין המייצג להישען על נסיבות המקרה על מנת להפחית בעונשו של מיוצגו.

 

חשבוניות מס פיקטיביות – כיצד עורך דין פלילי המתמחה בעבירות מס יכול לסייע?

היה וביצעתם עבירות של הפקת חשבוניות מס פיקטיביות בפועל, ואדרבא אם נאשמתם בהפקת חשבוניות כאלו למרות שפעלתם בתום לב – הפנייה לעו”ד פלילי שמתמחה בנושא, היא הכרחית עבורכם. לעורך דין המתמחה בעבירות מס ישנו ידע רב בחוקי המס והדין הפלילי, לצד ניסיון ענף בייצוגם של חשודים ונאשמים בתיקים מסוג זה.

ההסתייעות בבעל מקצוע בעל רקע משפטי כזה היא לא פחות מחובה עבור מי שחשוב לו לטהר את שמו, לשפר את סיכוייו לסיים את ההליך הפלילי במהירות, ולמזער למינימום האפשרי את הפגיעה בעסק שבבעלותו. בהצלחה!

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

חשבוניות מס פיקטיביות
חשבוניות מס פיקטיביות
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מס
עבירות מס בקנס מנהלי

קנסות מנהליים הם בין האמצעים היעילים ביותר שרשויות המיסים בארץ עושות בהם שימוש להתמודדות עם נישומים שביצעו עבירות מס קלות יחסית, ובכדי ליצור מנגנון הרתעה

קרא עוד
העלמת מס

העלמת מס היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין, שבצידה הן קנסות כבדים והן עונשי מאסר. המשמעות של עבירות העלמת מס הינה הימנעות מתשלום מיסים שהיא

קרא עוד
עבירות מס כעבירות מקור

עבירות מס הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין, אשר עשויות להתבצע באחת משתי תצורות: בתור עבירות מס הנלוות לעבירות מסוגים אחרים, או בתור עבירות מס

קרא עוד