עבירות מין במשפחה

פתגם אנגלי ישן וטוב, אומר כי ביתו של אדם הוא מבצרו. בעבר הרחוק, הפתגם הזה היה נכון מאין כמוהו. ביתו של אדם אכן היה מבצר במלוא מובן המילה ולא היה ניתן להיכנס אליו ללא רשותו וללא הסכמתו של בעל הבית. יתר על כן – כניסה ללא רשות היתה עלולה לגרום לכך שבעל הבית ירה בפולש למוות, כאשר החוק ניצב בצורה ברורה ומוחלטת לצידו של בעל הבית.

אבל למרבה הצער, עם השנים חלה שחיקה משמעותית בתקפות הפתגם הזה. לא רק שביתו של אדם איננו עוד מבצרו, אלא שדווקא בתוך המבצר הזה עלול אדם להיפגע כאשר הפולש לתחומו הוא דווקא בן משפחה. עבירות מין במשפחה הן בדיוק מסוג העבירות השומטות את הקרקע מתחת לרגליו של הקורבן ופוגעות בצורה קשה בביטחון האישי שלו.

נשאלת אם כן השאלה: מהו היחס של המחוקק בישראל לעבירות מין במשפחה ומהי הענישה במקרים של עבירות מסוג זה? ולא פחות חשוב: איך יכול עורך דין פלילי להגן על אדם שנפגע מעבירות מין במשפחה? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא שהוא ללא ספק חשוב, רגיש וראוי לתשומת לב מיוחדת.

 

מהן עבירות מין במשפחה ומדוע הן כה חמורות מבחינה מוסרית וחוקית

עבירות מין במשפחה הן עבירות מין שמבצע אדם כנגד קרובי משפחתו. במרבית המקרים, הן מבצע העבירה והן הקורבן שלה, מתגוררים תחת אותה קורת גג באופן המאפשר למבצע העבירה לחזור עליה שוב ושוב מבלי לעורר חשד. עבירות המין יכולות לכלול מעשים מגונים באופן כללי, אבל בחלק ניכר מהמקרים הן מתקדמות לכיוון של יחסי מין בכפייה.

לעיתים מזומנות, יחסי המין הללו מלווים גם במעשי סדום ומעשי עבריינות מינית אחרים. מי שמבצע את העבירה יכול להיות כל בן משפחה, כנגד בן משפחה אחר, בין אם מדובר באב שמבצע עבירה בבתו או בבנו, אח מבצע עבירה באחיותיו ואחיו ועוד. חומרת העבירות הללו נובעת מן העובדה שקורבן העבירה אינו בהכרח מסוגל להגן על עצמו.

יתרה מכך, בחלק ניכר מן המקרים קורבן העבירה אינו מבין שהוא קורבן כלל, ואיננו רוצה להודות בכך. עורך דין פלילי המתמחה בתחום של עבירות מין במשפחה, עשוי לסייע למי שנפגע מעבירות כאלה להגיש תביעה כנגד הפוגע, וכן לאדם הנחשד בביצוע עבירות מין במשפחה, לפעול באופן שיאפשר לו לשמור על זכויותיו במסגרת ההליך הפלילי, מבלי להחמיר את מצבו.

 

מהו היחס של המחוקק ומהי הענישה בגין עבירות מין במשפחה

המחוקק, כמו גם גורמי האכיפה השונים במדינת ישראל, מתייחסים ברצינות יתרה לנושא של עבירות המין במשפחה. הענישה בכל מקרה של עבירות מהסוג הזה היא מחמירה מאוד ויכולה להגיע לכדי עשרות שנים מאחורי סורג ובריח לעבריין. סעיף 351 לחוק העונשין עוסק בדיוק בעניין הזה – סוגים של עבירות מין אשר בוצעו בתוך המשפחה. הסעיף הזה מפרט את הענישה הצפויה למי שהורשע בעבירות כאלה.

כך למשל, מעשה סדום המבוצע על ידי בן משפחה כנגד בן משפחה אחר שהוא קטין או חסר ישע, דינה עשרים שנות מאסר למבצע העבירה. על פי אותה אמת מידה עלול להישפט אדם אשר פגע בקטין או בחסר ישע הנמצא תחת חסותו. בעילה של בן משפחה בין הגילאים ארבע עשרה לעשרים ואחת, עשויה לגרום לכך שהעונש שיוטל על מבצע העבירה יגיע לכדי שש עשרה שנים בכלא.

אם הקטין או האדם חסר הישע הסכים למעשה או שההסכמה הושגה במרמה, גם אז הענישה עלולה להיות מחמירה מאוד.

בשורות לעיל מנינו רק חלק קטן ומצומצם מבין עבירות המין שהחוק מתייחס אליהן. בנוסף, יש עוד מגוון עבירות רחב כאשר כל עבירה זוכה לענישה מחמירה בכפוף לחוק העונשין ולנסיבות בה בוצעה העבירה. הסתייעות בשירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בתחום של עבירות מין במשפחה, עשויה לשפר את התוצאות ולסייע הן למי שנאשם בשוגג בביצוע עבירת מין במשפחה והן לנפגעים ממנה, אם אכן בוצעה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מדוע חשוב לעשות הכל על מנת למגר את התופעה של עבירות מין במשפחה

עבירות מין במשפחה הן מסוג העבירות המותירות חותם בל יימחה על נשמתו של מי שנפגע כתוצאה מהן. שני דברים חשובים נפגעים – הביטחון העצמי של קורבן העבירות מחד, והיכולת שלו לבטוח בבני המשפחה שלו ובבני אדם בכלל – מאידך.

דווקא הקלות היחסית שבה מתאפשר לעבריין לבצע את זממו במסגרת התא המשפחתי, מחייבת את כל מערכות האכיפה והחקיקה בישראל לשנס מותניים, ולעשות כל שניתן על מנת להעניש בחומרה, כפי שדורש החוק, את העבריינים.

אחת הדרכים למיגור התופעה הינה הגברת המודעות לנוכחותה בחברה הישראלית, והגברת הביטחון של מי שנפגע מעבירה מהסוג הזה, בבואו להתלונן כנגד בן משפחה שביצע בו עבירת מין. לא אחת קורה שהקורבן מוצא את עצמו דווקא בתפקיד הנאשם, כאשר עורכי הדין של מבצע בעבירה מאשימים אותו בכל אשמה אפשרית – החל משקר, תוך שהם מטילים ספק בגרסה שלו, וכלה בעובדה שלנפגע יש תרומה כזאת או אחרת למצב שנוצר.

 

מה בין עבירות מין במשפחה ופגיעה בסדר החברתי?

עבירות מין במשפחה הן, כפי שכבר הוזכר לעיל, מהעבירות החמורות ביותר שאפשר להעלות על הדעת. מבצע העבירה מועל באמון שניתן בו על ידי בני משפחתו, ופוגע פגיעה של ממש בגופו, אבל בעיקר בנפשו של הקורבן.

אחת הדרכים החשובות לצמצום ומניעה של עבריינות מין בתוך המשפחה, היא הגברה של ההסברה ונקיטת כל האמצעים הנדרשים להגברת המודעות לסכנה ולפוטנציאל הנזק העצום הגלום בביצוע העבירות הללו. עורך דין פלילי המתמחה בתחום עשוי להשתלב היטב במגמה הזאת, כאשר הוא חושף את האמת ומונע טיוח שלה על ידי גורמים אינטרסנטיים שונים, בראשם, במקרים רבים, דווקא בני המשפחה של הקורבן בעצמם.

 

עורך דין פלילי ותפקידו בעשיית צדק עבור נפגעי עבירות מין במשפחה

עבירות מין במשפחה נמנות על העבירות החמורות ביותר בראי החוק והמוסר. עם זאת, בדרך לעשיית צדק עם נפגעי העבירות מתעוררים לא מעט קשיים. חלק מהקשיים הם אובייקטיביים, אבל חלקם נובע מהקושי להוכיח את המעשים המיוחסים למבצע העבירה. עו”ד פלילי המכיר את התחום ואת כלל ההיבטים הקשורים בו, יכול לסייע לנפגעי העבירות בהוכחת האשמה של מבצע העבירה.

ככל שעורך הדין הפלילי זוכה לאמון רב יותר של קורבנות העבירה, כך המלאכה שלו הופכת להרבה פחות קשה כיוון שהוא מקבל מידע שלם ומהימן על מהלך הדברים. הניסיון מלמד כי אף שמרבית התלונות שהוגשו בגין עבירות מין במשפחה, היו מוצדקות, הרי בחלק מהמקרים הן היו מופרכות וחסרות בסיס ודווחו ממניעי נקמה, ממון או שיקולים פסולים אחרים.

מכאן שעל מנת שעורך דין פלילי יוכל לפעול באופן הטוב ביותר עבור מיוצגיו בתיקי עבירות מין במשפחה, הוא נדרש להכרת תחום עבירות המין ועבירות האלימות במשפחה על בוריים, ולמודעות למורכבותם הרבה.
הייעוץ מול עורך דין עבירות מין במשפחה ניתן באופן דיסקרטי וללא עלות, על מנת להבטיח את שלומם ובטחונם של המעורבים במקרים רגישים מסוג זה.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עבירות מין במשפחה
עבירות מין במשפחה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד