עבירות מין במחשב – עונש

מהפכת האינטרנט – לטוב ולרע

אין ספק שכבר אי אפשר לדמיין את העולם שלנו מבלי האינטרנט. מדובר באחת ההמצאות ששינו את העולם מקצה לקצה והיום אפשר למצוא אותו משולב בכל מקום ובכל זמן. ההתפתחות שלו הביאה המון דברים חיובים בתחומים רבים ומגוונים בחיינו ובאנושות כולה, אך האינטרנט טומן בחובו גם כמה דברים פחות טובים ויש שיאמרו אפילו רעים. האינטרנט כיום מהווה את אחת מהפלטפורמות לעבירות מין והן מעוגנות בחוק וגם גוררות עונש.

 

עבירות מין במחשב

על פניו נראה שדי ברור מה הן עבירות מין במחשב, פעולות אשר כוללות אופי מיני ומתבצעות במחשב, אך בפועל מדובר בעולם מאוד רחב ומגוון של מעשים אשר עשויים להיחשב כעבירות מין במחשב ובהתאם גם מנעד חומרה ועונשים בהתאם לנסיבות ופרטי המקרה.

בגלל שמדובר בעבירות המתבצעות באינטרנט, ברשתות החברתיות או במגוון של אתרים, קשה יותר לזהות את העבריין ולהביאו לדין, אך לרשויות היכולות והשיטות שלהן להביא אותו למשפט.

 

דוגמאות לעבירות מין במחשב

כאמור, מדובר בקשת רחבה מאוד של פעולות היכולות להיות מוגדרות כעבירות מין במחשב והנה כמה דוגמאות לפעולות מסוג זה.

  1. שליחת תמונות של איברים אינטימיים או תמונות חושפניות – הפצת תמונות לאדם אחר ללא הסכמה אשר חושפות איברים מוצנעים הן אסורות על פי חוק ונחשבות עבירות מין במחשב.
  2. שידול באמצעות שיחת וידאו או צ’אט – האינטרנט מהווה פלטפורמה לשיח בין אנשים כך שלא ניתן לדעת מה זהותו של האדם השני בשיחה או שניתן לראות אותו בדיוק בשיחה בלייב. שידול אדם אחר לחשוף איברים מוצנעים או לבצע מעשים מיניים נחשב עבירת מין באינטרנט.
  3. הצעות – נוסף על שידול לחשוף איברים מוצנעים או לשלוח תמונות, גם הצעות מגונות ובעלות אופי מיני לאדם אחר דרך האינטרנט עשויות להיחשב כעבירות מין במחשב.

 

עונש על עבירות מין במחשב

כמובן שעל אדם שמבצע עבירת מין במחשב, במידה ואכן נמצא אשם באישומים מסוג זה, יוטל עונש כבד. החלטת העונש תהיה בהתאם למקרה אשר בו מואשם האדם, לחומרה שלו ולנסיבות שלו. בדומה לכל עבירה אחרת, לא ניתן לקבוע באופן גורך את העונש אשר יהיה לכל המבצע עבירת מין אך החוק כן מגדיר קו כללי לפיו השופטים הולכים כאשר קובעים את העונש לנאשם.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

התאמת העונש למקרה

תפקידו של בית המשפט להתאים את העונש שיינתן לנאשם לפרטי המקרה שבו הוא מואשם כך שלא יקבל עונש קל מדי ולא כבד מדי בהתאם למקרה, כמובן שזאת לאחר שהוא נמצא אשם. בעת התאמת העונש מסתכל בית המשפט על המון פרמטרים אשר משפיעים על כמה שנים יקבל בכלא, או על כל עונש אחר באם העבירה יחסית קלה ביחס לשאר העבירות.

 

מידת האשמה

תמונות מיניות שאדם שומר לעצמו הן לא עבירה על החוק, אך כאשר הוא שולח אותן לאחרים כבר מדובר בעבירת מין באינטרנט, באם הוא לדוגמא לא שלח אותן אלא הן הופצו שלא באשמתו, אין לא אשמה מלאה במקרה ובהתאם גם צפוי כי העונש שלו יופחת. ישנם כל מיני סוגים של מקרים ובהתאם גם מנעד גדול של אשמה אשר משפיעה מאוד על החומרה של העונש שיקבל הנאשם.

 

חומרת המעשה

ישנם כל כך הרבה דרכים לבצע עבירות מין באינטרנט כך שיכול להיות מקרה מאוד חמור ומולו מקרה מאוד קל. כמובן ששכל שהמקרה חמור יותר, כך גם העונש יהיה כזה. חשוב להבין כי כל עבירת מין היא חמורה, אך כן אפשר למצוא מדרג מסוים בעבירות מין, גם באינטרנט וגם מחוץ לו וסביר כי תוכלו להבדיל בין עבירה חמורה לקלה יותר.

 

הנזק שנגרם

בעת ביצוע עבירת מין באינטרנט כמובן שיש גם קורבן אשר חווה נזק. ככל שנגרם נזק חמור יותר, כך הענישה צפויה להיות חמורה יותר, כאן נכנס גם טווח המה היה יכול להיות, כלומר כמה חמור יכל להיות הנזק בהתאם למעשה שנעשה. יכול להיות מצב בו עבירה שהיא כביכול קלה בכל זאת גרמה לנזק כבד אצלה קורבן וזאת יילקח בחשבון בקביעת העונש לנאשם.

 

שיתוף פעולה מצד הנאשם

כל ההליך הפלילי והמשפטי עד לקביעת העונש גם כן עשוי להשפיע על העונש שכן ישנה התחשבות בהודאה באשמה ובניהול הליך תקין אל מול כאלו אשר לא לוקחים אחריות על המעשים שלהם וגם לא מצטערים. זאת נכון בעבור כל סוג של משפט בדבר עבירה, ועל כן, גם בעבירות מין באינטרנט.

 

אנונימיות במחשב

האינטרנט והמחשב בפרט, מאפשרים לעבריינים לפעול בצורה אנונימית כך שלא רק שיהיה קשה לזהות אותם לאחר שנתפסו בעבירה, אלא גם זאת יכול לתרום לעבירה כדוגמת פדופילים אשר מתחזים לאנשים לא בגיל שלהם או לדמויות אחרות אשר מקלות עליהם ועוזרות להם לבצע עבירות מין. האנונימיות משחקת תפקיד מפתח ביכולת של אנשים לבצע עבירות מין במחשב, גם בקרב פגיעה בילדים.

 

חייבים עורך דין

בכל צד של עבירת מין חשוב ליצור קשר עם עורך דין מקצועי ומנוסה אשר מבין בתביעות ובתיקים מסוג זה. הייצוג והייעוץ של עורך דין יכול לעשות הבדל משמעותי בין הצלחה במשפט לבין כישלון, במיוחד כאשר מדובר בתיק רגיש מאוד של עבירת מין אשר בהחלט יכולה להיות גם אל מול ילדים וקטינים שגולשים רבות במחשב ובאינטרנט.

דווקא בגלל שזה נראה מאוד לא ברור כל התביעה והמשפט חשוב שיהיה אדם שיבין מה קורה וידע להנהיג למקום מיטבי.

המחשב הביא איתו המון דברים טובים אך גם אתגרים וקשיים וביניהם עולם חדש של עבירות מין בפלטפורמה שמקשה מאוד על זיהוי ומקלה מאוד לשדר תכנים מיניים. כמובן שעל עבירות מין יקבל העבריין עונש שיהיה מותאם בדיוק למקרה אשר התרחש, למידת האשמה ולחומרת המקרה. כל אלו ועוד, תורמים ועוזרים לשופט להחליט מה העונש הנכון אשר גם יכול להגיע להרבה שנים של מאסר בכלא, במקביל לרצון לשקם ולטפל בעברייני מין במחשב.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות מין במחשב – עונש

מדובר בטווח עונשים רחב מאוד אשר תלוי בגילו של הקורבן ובנסיבות נוספות. באם לוקחים את המקרה של מעשה סדום בבוגר ללא הסכמתו ותוך ניצול יחסי מרות או תלות, העונש יהיה 3 שנות מאסר, אלא אם כן יוכח כי היה זה אונס.

יש משמעות גדולה לגילו של הקורבן במהלך מעשה סדום מתוך הבנה כי קטינים רגישים הרבה יותר למקרה ובעלי שיקול דעת בעייתי. על כן, עבור קטין מעל גיל 16 העונש יוחמר לפוגע, וקטינים מעל גיל 16 יהיה עונש קל יותר, אך חמור יותר מאשר עונש מול בוגר.

מעשה סדום הוא מעשה בו אדם מחדיר את איבר מינו או חפץ כלשהוא אל פי הטבעת או אל פיו של אחר, כלומר ביצוע מין אוראלי או אנאלי בקטין או תוך ניצול יחסי כוח ומרות, כמובן שללא הסכמתו של אחר.

אונס הוא מעשה שבו גבר מחדיר את איבר מינו לאיבר המין של אישה ללא הסכמתה, מעשה סדום יכול להתבצע גם על ידי אישה וגם על ידי גבר והוא החדרת איבר מין לפי הטבעת או לפיו של הקורבן.

מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד