עבירות אונס – עונש

עבירות אונס נקראות בחוק העונשין הישראלי “עבירות אינוס” והן עבירות פליליות שבמסגרתן מבוצעת בעילה של אישה בכפייה, כלומר – החדרת חפץ או איבר גוף לתוך איבר מינה של האישה ללא הסכמתה המפורשת לכך, כאשר מבחינה חוקית – אין חשיבות לשאלה אם מבצע העבירה הינו גבר או אישה.

למרבה הצער – חלק ניכר ממקרי האונס אינם מדווחים לרשויות כלל, ורק אחוז מצומצם ממקרי האונס אשר מתרחשים כל שנה מדווחים למשטרה וזוכים לטיפול של ממש. בשורות הבאות ננסה להסביר מהו העונש הקבוע בצידן של עבירות אונס, בתקווה שהדבר ידרבן יותר נפגעות לפנות לקבלת סיוע ולדרוש את הצדק לו הן ראויות.

 

מהי עבירת אונס?

בדין הפלילי בישראל, מתייחס המונח “עבירת אונס” לתקיפה מינית המבוצעת בנשים באופן ספציפי. חשוב לציין כי אף שעבירות אינוס עשויות להתבצע הן בנשים והן בגברים, ההגדרה הפורמלית של עבירת אונס בדין הפלילי בישראל מתייחסת למעשי אונס הנעשים כנגד נשים, בעוד שעבירות אינוס המתבצעות בגברים נקראות בעגה המשפטית ‘מעשי סדום’.

פעולת האונס משמעה בעילה, כלומר, החדרה של חפץ זר או איבר גוף לתוך איבר המין הנשי מבלי לקבל את הסכמתה המפורשת של האישה לביצוע פעולה זו. היעדר ההסכמה אינו חייב להיות באמצעות אמירה מפורשת. גם חוסר תגובתיות או היעדר שיתוף פעולה מצד האישה המותקפת – פירושם אי הסכמה בראי החוק.

 

כיצד מוגדרת עבירת אונס בחוק העונשין?

חוק העונשין מגדיר עבירות אונס בתור פעולה של החדרת עצם זר או איבר לתוך איבר המין הנשי (בצורה חלקית או מלאה), המתבצעת ללא ההסכמה מפורשת מצד האישה. מאחר והמושג “הסכמה מפורשת לקיום יחסי מין” הינו חמקמק, אנו עדים לעתים קרובות למחלוקות המתגלעות סביב תיקי אונס והניסיון של ההגנה לטעון כי מעשה הבעילה בוצע בהסכמת התובעת.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

באילו מקרים ההסכמה לכאורה של המותקפת אינה תקפה מבחינה משפטית?

במקרה של יחסי מין שלכאורה בוצעו בהסכמה הדדית של שני הצדדים, באם בוצעה הבעילה על רקע מעשה מרמה ומניפולציה שבוצע כלפי קטינה שאינה מבינה את מהות העבירה ובאם הבעילה בוצעה בקטינה שגילה מתחת ל – 14 שנים, מבחינת החוק ייחשב המעשה בתור עבירת אונס.

יתרה מכך, גם במקרה של בעילת חסר ישע, קרי: אדם הנמצא במצב של ערפול חושים עקב שימוש בסמים, אלכוהול או תרופות לסוגיהן, או של אדם שאינו בהכרה מלאה ולא נתן את הסכמתו המפורשת והמודעת לביצוע המעשה – יחשבו כולם כעבירת אינוס.

 

ומה אם מדובר בקיום יחסי מין ללא הסכמה בין בני זוג?

אף שמעטים מודעים לכך, כיום גם כשמדובר על בני זוג המקיימים בשגרה יחסי אישות, החוק אינו מחייב את הצד המותקף לחייב כי מעשה האינוס בוצע על ידי הפעלת כוח מצד האדם שביצע את האונס לכאורה. מבחינה חוקית די בהיעדר הסכמה מפורשת מצד אישה, ואין צורך להוכיח שהמותקפת ניסתה להתנגד פיזית, כדי שמעשה החדירה יחשב כעבירת אונס – גם כאשר מדובר בבני זוג.

הדין הפלילי בישראל מתייחס לגבר אשר מקיים יחסי מין עם בת זוגו ללא הסכמתה החד משמעית, בתור אנס לכל דבר ועניין. השאלה האם הופעל לחץ פיזי במסגרת הפעולה – אינה רלוונטית להוכחת ביצועו של מעשה האונס. די מבחינת החוק, להוכיח כי הופעל לחץ מכל סוג שהוא: בין אם באמצעות איום ממשי או מרומז, על מנת להוכיח שבוצעה עבירת אונס בין בני זוג.

 

מהם העונשים הקבועים בחוק בגין עבירות אונס?

העונש המרבי הקבוע בחוק העונשין בגין עבירות אונס הוא 16 שנות מאסר. העונש המרבי בגין עבירות אונס שבוצעו בנסיבות מחמירות כדוגמת: אונס קטינה שגילה מתחת ל – 16 שנים, אונס באדם הלוקה במוחו או בנפשו, אונס שבוצע תוך איומים בנשק, אונס שגרם לחבלה או היריון בקורבן, או עבירת אינוס בפומבי (אונס קבוצתי או אונס שבוצע בנוכחותם של אנשים אחרים) –  הינו 20 שנות מאסר.

החוק קובע כי העונשים בגין עבירות אינוס לא יפחתו מרבע מהעונש המרבי אשר נקבע בגין אותה עבירה.

 

מדוע נפגעי אונס רבים אינם מדווחים על התוקף?

במקרים רבים, אישה שנפלה קורבן למעשה אונס שבוצע על ידי קרוב משפחה, קולגה או מכר מסוג אחר, לא תמיד מצליחה להתמודד עם החוויה שעברה ולפנות למשטרה. בנוסף, לא עוזרת העובדה שלעתים קרובות, כאשר המשטרה או הפרקליטות מנהלות את ההליכים הפליליים, התוקף לא בהכרח נענש במלוא החומרה.

זאת לצד הקושי הנפשי העצום של הנפגעות שנדרשות כידוע, “לחוות מחדש” את הטראומה במסגרת החקירה וההליך המשפטי. מכאן החשיבות הרבה של פניה בהקדם לקבלת סיוע משפטי מעורך דין פלילי שמתמחה בייצוג נפגעות אונס. בכוחו של עורך דין עבירות אונס לסייע במיצוי ההליכים הפליליים מול הצד הפוגע ולשמור על האינטרסים של הנפגעת.

 

נפגעות אונס – אתן לא חייבות להתמודד עם זה לבד

במידה ונפלת קורבן לאונס ואת חוששת מפניה למשטרה, דעי כי את לא חייבת להתמודד עם המצב לבדך. באפשרותך לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ללא עלות וללא התחייבות מעורך דין פלילי המתמחה בייצוג נפגעות תקיפה מינית.

הפניה לעורך דין פלילי יסייע לך להגן על עצמך במהלך החקירה המשטרתית – הן בפן הרגשי והן בפן המשפטי, ולהבטיח עד כמה שהחוק מאפשר, שהאמת תצא לאור ושיעשה עימך צדק גם במסגרת ההליכים המשפטיים. דעי כי במקרים רבים, בהליך אזרחי ניתן גם להשיג פיצויים עבור נפגעי עבירות אונס ומעשים מגונים.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד