מעשה מגונה בפומבי – עונש

היחס להטרדות מיניות

כיום נראה שיש מודעות גדולה הרבה יותר לנושא ההטרדות מיניות, בארץ ובעולם כולו. ניתן לראות זאת בחוק הישראלי אשר מגדיר אילו עבירות נחשבות הטרדה מינית ובהתאם גם מה הענישה עליהן. הגדרת הענישה והעבירות של הטרדות מיניות בחוק אמנם קידם את הנושא אך היחס וההד הציבורי והתקשורתי גם כן נראה כי משפיע מאוד על הענישה ועל התהליכים שקורים לאחר פרסום מקרה בנושא.

בתוך החוק מוגדרים כמה מקרים עיקריים הנחשבים הטרדה מינית.

  1. מעשה מגונה – מעשה בעל אופי מיני באדם אחר ללא הסכמתו, כולל גם מעשה מגונה בפומבי.
  2. סחיטה – סחיטת אדם אחר ואיום עליו בשילוב הכרח לעשות מעשים מיניים או איום בהקשר נושא זה.
  3. הצעות מיניות – הצעה לאדם אחר בהקשר מיני אשר חוזרת כמה פעמים למרות שהאדם האחר לא מראה התעניינות.
  4. התייחסות מינית – התייחסויות למיניות ולמין של אדם באופן חוזר ונשנה למרות שהוא לא מביע התעניינות או מבקש מהאחר להפסיק.
  5. אמירות משפילות בהקשר מיני – אמירה של אחד לאחר בעלת אופי מיני כך שהאמירה משפילה או מבזה.
  6. הפצת מידע בעל אופי מיני – איסור להפיץ מידע מיני על אחר כדוגמת תמונות והקלטות, ללא הסמכתו וידיעתו.

 

מעשה מגונה

מעשה מגונה מוגדר בחוק למניעת הטרדה מינית והוא מעשה שעושה אחד כלפי אחר ללא הסכמתו בעל אופי מיני וביתר דיוק, מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים. העבירה היא בעצם על בסיס פגיעה בזכויות בסיסיות של האחר כדוגמת הזכות לפרטיות. באם המעשה נעשה בהסכמה אז אמנם מדובר במעשה מיני אך לא מדובר במעשה מגונה אשר ניתן להישפט עליו.

 

מעשה מגונה בפומבי

על בסיס מעשה מגונה שכבר תואר, ישנה עבירה דומה אך אחרת שהיא מעשה מגונה בפומבי. במקרה זה מדובר במעשה אשר אדם אחד עושה באופן פומבי, בציבור, בידיעה שאפשר לראות אותו. חשוב שהמעשה הזה יהיה בעל אופי מיני כדוגמת אוננות בציבור. בגלל שאין מגע במעשה זה, לעומת מעשה מגונה בפומבי, וגם לאור סיבות אחרות המבדילות בין מעשה מגונה לפומבי לבין כזה שלא נעשה בציבור, בפומבי תחשב העבירה חמורה פחות.

 

ענישה על הטרדה מינית – מעשה מגונה בפומבי

עם התקדמות החוק בישראל במקביל לתודעה הישראלית, הענישה על הטרדה מינית והעיגון של כל הנושא בחוק התקדם והוחמר. כל התפיסה כלפי עבירות מסוג זה היא של מעשה חמור מאוד אשר מותיר צלקת נפשית, גם אם המעשה הוא קל. ניתן לראות זאת בכל סוגי העבירות שהענישה עליהן לרוב תהיה מאסר במקביל לכתם לאורך זמן אשר יכול להפריע בעתיד.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

ענישה בבית משפט

דרך הענישה שהיא גם כנראה הדרך הכי כבדה ומשמעותית, היא כמובן ענישה מבית המשפט. לאחר הגשת כתב אישום וניהול התיק בבית משפט יקבל הנאשם עונש מהשופט אשר מטרתו מצד אחד למצות את הדין עם הנאשם אך מצד שני לקדם טיפול ושיקום. הענישה יכולה להגיע לשנות מאסר אך במקרים רבים הענישה תהיה מוכוונת יותר לטיפול בנאשם ולאו דווקא לענישה ממושכת במאסר בכלא.

 

ענישה במשפט אזרחי

בגין הטרדה מינית יוגש כתב אישום מטעם המדינה ויתחיל תהליך משפטי ופלילי בפרקליטות. נוסף על כך, יכול הקורבן במקרה כלשהוא על הטרדה מינית לתבוע בבית משפט אזרחי את הפוגע ולקבל פיצויים. מכאן יכול להיות עונש בגין הטרדה מינית של פיצוי כספי גבוה כתלות בחומרת המקרה וכמובן שבפסיקת השופט.

במקרים של מעשה מגונה בפומבי פחות יש סיטואציה של קורבן ופוגע כמו בשאר ההטרדות המיניות, אך במקרה של מגע לדוגמא, זה בהחלט אפשרי.

 

אישור היעדר עבירות מין

ענישה, או יותר נכון השלכה שחשוב להכיר, הנובעת מתוך מעשה מגונה בפומבי הוא רישום של עבירה מינית לאדם שביצע את המעשה מה שימנע אפשרות של הוצאת אישור היעדר עבירות מין בעתיד. אישור אשר מתבקש בהרבה סיטואציות, על פי חוק, כדוגמת עבודה או התנדבות במוסד חינוכי או בכל מוסד הפונה לאוכלוסיות מוחלשות כמו בעלי צרכים מיוחדים או ילדים.

 

מעשה מגונה בפומבי – רוצים לטפל!

כל עבירה של הטרדה מינית, ובעצם בכל מקרה של עבירה באופן כללי, יש רצון לשקם את הנאשם ולטפל בסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את המעשה. במסגרת מעשה מגונה בפומבי הדבר מתעצם לאור כך שאם אדם החליט לבצע מעשה מיני בפומבי, לא מול אדם ספציפי וגם בהכרח לצורך כך שיראות אותו, ניתן למצוא בכך בקלות קריאה לעזרה ומצוקה נפשית כלשהיא שהביאה אותו לבצע דבר שכזה בציבור.

 

מעשה מגונה בפומבי עם מגע פיזי

אמנם לרוב המחשבה על מעשה מגונה בפומבי היא על אוננות בציבור שבה אין מגע פיזי עם אדם אחר אלא רק מגע פיזי עצמי. מנגד לכך, מעשה מגונה בפומבי יכול להיות עם מגע פיזי, כך שיש פגיעה מינית באדם אחר והיא נעשית בציבור. כמובן שבמקרה זה, עדיין הרצון לטפל, אך ברור כי הענישה צריכה להיות יותר חמורה מכיוון כי ברור שהמעשה חמור הרבה יותר מאשר מעשה מגונה בפומבי ללא מגע פיזי.

 

מעשה מגונה בפומבי אל מול קטינים

בהמשך לכך שכל הטרדה מינית כאשר מעורבים בה קורבנות קטינים נחשבת הרבה יותר חמורה, גם מעשה מגונה בפומבי כאשר מעורבים בו קורבנות קטינים נחשב חמור הרבה יותר. בהתאם לכך, גם העונש על מעשה מגונה בפומבי אל מול ילדים יהיה מוגזם יותר וגם הטיפול באדם יהיה בהתאם לכך שהמעשה היה אל מול קטין. כמו כן, כל ההתייחסות והתנאים לענישה משתנים עקב כך שאין התייחסות לבאם הייתה הסכמה או לא כי מדובר בקטין.

הענישה על מעשה מגונה בפומבי היא יחסית קלה יותר אל מול ענישה על מקרים וסיטואציות אחרות תחת הכותרת של הטרדות מיניות. זאת לאור כך כי יש רצון עיקרי לטפל בסיבות ובמצוקות שהביאו את האדם לבצע מעשה כזה בפומבי. כמו כן, תהיה התייחסות לבאם היו קורבנות קטינים, באם היה מגע פיזי לאחרים במהלך המעשה המגונה שהתבצע בפומבי. גם מבחינת כמות שנות מאסר, התייחסות מקלה לתיק והמשך הליכים.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא מעשה מגונה בפומבי – עונש

העונש יכול מאוד להשתנות כתלות במקרה שקרה, החל מהחלטה על המשך טיפול פסיכולוגי ממוקד בסיבות שהביאו את הנאשם לבצע מעשה מגונה בפומבי. במקרים חמורים העונש יכול להגיע גם לשנות מאסר.

מעשה בעל אופי מיני שאדם עושה בציבור, בידיעה שכולם יכולים לעבור ולראות אותו. אחת הדוגמאות הנפוצות למעשה מגונה בפומבי היא אוננות בציבור.

העונש כמובן נקבע על ידי בית המשפט כתלות בחומרת המקרה, בנסיבות ובעבר הפלילי של הנאשם. העונש תלוי ביכולת ובצורך לטפל בנאשם ולא רק לפנות להליך של ענישה במאסר.

קורבן של הטרדה מינית יכול להגיש תביעה אזרחית אל מול הפוגע, זאת נכון גם במעשה מגונה פומבי. תהליך זה יכול להסתיים בענישה של פיצוי כספי מצד הפוגע לקורבן.

מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד