מעצר בחו״ל

בשנים האחרונות מציג משרד החוץ נתוני מעצר של ישראלים במדינות חוץ. ניתן להיעצר בחו"ל בחשד לעבירה פלילית גם אם בפועל לא בוצעה. יש לדעת כי ארגוני שיטור שונים בעולם (אינטרפול, אמריפול ויורופול) עלולים להפיץ צווי מעצר נגד ישראלים במדינות זרות ללא היסוס. כדי להימנע מהמשך שהות במעצר ללא סיבה יש לפעול במספר מישורים. לפניכם מידע משפטי חשוב העשוי לסייע בקיצור זמן המעצר עבור עצורים ישראליים בחו"ל.

מעצר בחו"ל
מעצר בחו"ל

קשיי מעצר בחו"ל

צו מעצר הנוטל מהאדם את חירותו לפרק זמן תמיד נתפס כהליך מאיים, אולם כשהוא מתבצע במדינה זרה הוא עלול להיות קשה אף יותר. הסיבות לכך עשויות להיות: ריחוק מבני משפחה וחברים, חוסר היכרות עם חוקי זכויות העציר, קשיי שפה ותקשורת וכן תחושת בדידות וחיסרון ביכולת נתינת אמון.

 

מעצר בחו"ל – נקיטת צעדים ראשונים

ברגעי המעצר הראשוניים יש לעמוד על הזכות למסירת הודעה למוקד המצב במשרד החוץ ולבן משפחה של העציר. חשוב לדעת כי אין מדיניות תמיכה של מוסדות ישראליים בחו"ל עבור עצורים ישראליים כך שיש ליצור קשר עם עו"ד פלילי ישראלי על מנת לקבל סיוע משפטי הוגן. בנוסף חשוב לעמוד על הזכות לנוכחות של מתורגמן ישראלי בזמן חקירה. ההמלצה היא שלא לנהל כל שיחה שאינה קשורה בחקירה עם החוקר כיוון שגם שיח תמים שאינו בעל אופי רשמי, מתועד ועשוי להפליל את העצור ולהוסיף לו סעיפי אישום לתיק הפלילי. שמרו על זכות השתיקה עד לקבלת ייעוץ מעורך דין מוסמך טרם החקירה.

 

בקשו ליצור קשר עם עורך דין ישראלי

רשויות החקירה במדינה הזרה עשויות להציע לישראלי העצור בחו"ל שירות של עו"ד מקומי הממונה מטעם המדינה. ההמלצה היא לסרב ולשכור את שירותיו של עו"ד ישראלי מנוסה המכיר תיקי מעצר בחו"ל של ישראלים שונים, מומחה לשחרור ישראלים ממעצר בחו"ל שייצג את האינטרס של העציר היטב וכן ידאג לצרכיו הן בפן המפטי כמו הדרכה וייצוג לצד דאגה לצרכים אלמנטריים שונים כגון: שיפור תנאי המעצר. עורך הדין גם ישמור על קשר יומיומי עם העציר כאקט סיוע טכני ומורלי.

 

מחוסר אונים למציאת פתרון מיטבי

תקשורת עם עורך דין ישראלי מקצועי בו ניתן לתת אמון היא מקור הצלה עבור השוהים במעצר בחו"ל. עו"ד יוכל לסייע בהבנת השפה, בהדרכת העציר קודם החקירה ובביטול המעצר. עו"ד בתחום הפלילי המנוסה בתיקי מעצר ישראלים בחו"ל וכן בתיקי הסגרה או בתיקי צווי מעצר בינלאומיים ישתף פעולה עם עורך דין מקומי ועם גורמי התביעה והחקירה המקומיים כך יקבל תמונה מצב מלאה של התביעה המשפטית נגד העציר הישראלי. שיתוף הפעלה של עו"ד ישראלי עם עו"ד מקומי מאפשרת מציאת פתרונות משפטיים יעילים ומהירים ומתן ייעוץ משפטי מקצועי המכוון את העציר למענה נכון בעת קיום החקירה במדינות רבות ניתנת גם זכות נוכחות עו"ד בזמן חקירה מה שמגן על זכויות העציר כשהמטרה בחקירה היא שמירת זכויות העציר ללא הסתרת האמת.

 

זכויות מעצר וחקירה במדינות אירופה

במדינות אירופאיות שונות קיימת זכות חשוד לחקירה הוגנת הכוללת יכולת דרישה של החשוד מהחוקרים לביצוע פעולת חקירה ספציפית להבאת ראיות מזכות כגון: עריכת מסדר זיהוי. גישה זו שאינה ניתנת חוקית בישראל סותרת את הכוונת הרשות החוקרת למציאת עדויות מרשיעות כלפי העצור, אולם באירופה מערכת החוק החליטה כי זכות העציר להביא עבורו ראיות מזכות גם כאשר מבחינה לוגית נראה כי אין הגיון לתת לעציר להחליט על פעולות חקירה לזכותו.

בנוסף, בחלק ממדינות אירופה בשונה מהמקובל משפטית בישראל, קיימת זכות דרישת עותק ממסמך המתעד את החקירה עבור העציר. מסמך זה מסייע לחשוד לעבור על החומר היטב ולהימנע מסתירות שונות העלולות להיאמר במקרים בהם החקירות הבאות מתקיימות זמן ארוך לאחר החקירה הראשונית.

 

השפה בה תתבצע החקירה

יש עדיפות לחקירה המתנהלת בשפת האם של החקר אף אם הוא יודע לשוחח בשפה המקורית. הרציונל העומד מאחורי עדיפות זו היא שליטה רבה יותר בנבכי השפה לרבות ביטויים שונים ומינוחים משפטיים וכן ניתנת אפשרות חשיבה נוספת בזמן תרגום שאלות החוקר כלפי הנחקר. חתימה על הצהרה בסיום חקירה בשום אופן אין לחתום על על הצהרה המוגשת לעצור בסיום הליך החקירה טרם קריאתו של עו"ד את הכתוב ואישור מצידו לחתימה מצד העציר. זאת מכיוון שלאחר החקירה אין כל מדרך לערער על הנאמר אין הזדמנות ל"מקצה שיפורים" עבור מה שנכתב בהצהרה זו.

 

התנהגות בזמן חקירה

נציין כי בארצות אירופה לא מקובלת התנהלות בוטה בזמן חקירה, על הנחקר לדבר בנימוס ובכבוד עם חוקריו ללא שילוב של צעקות והרמת קול כיאה למדינות בהם ישנה חשיבות גבוהה לשליטה עצמית, איפוק וקור רוח. דווקא שמירה על שלוות נפש מצד החשוד עשויה לסיים את הליך החקירה באופן מהיר ויעיל יותר.

 

איסור הצעת שוחד

אין להציע טובת הנאה או שוחד לאנשי החקירה והמעצר זאת משום שלמרות שבארצות שונות אין משמעות רבה להצעות שוחד הרי שישנן מדינות זרות בהן פעולה כזו עלולה לגרום להחמרה והוספת סעיפי אישום נוספים לתיק הפלילי.

 

השוני ברמת הענישה בין מדינות שונות בעולם

קיימים פערים גדולים ברמת ההתייחסות וצורת הענישה כלפי עבירות חוק שונות. כך למשל סחר בסמים עשוי להוות בישראל עבירה קלה שהנחשד בה ישוחרר בנזיפה בלבד לעומת עונש של 4 שנות מאסר באינדונזיה או דובאי, גירוש ללא יכולת שיבה ביפן והוצאה להורג במלזיה ובסין.

המצב הפוליטי-מדיני מגדיר מעצר בחו"ל של ישראלים כמצב מורכב, לכן מוטב להימנע מהתנהגות בלתי זהירה בזמן מעצר וחקירה, וכן אין לחתום על כל מסמך שתוכנו אינו נהיר לחלוטין לעציר או להחליט על ייצוג עצמי מול הרשויות בחו"ל. חשוב לעשות הכל כדי למנוע הסתבכות של התיק הפלילי בארץ זרה – זאת כי ישנם מצבים בהם למפרע גם עו"ד יתקשה לטפל.

פניית עו"ד ישראלי לתובע האחראי על החקירה לעיתים רבות פניית עו"ד ישראלי מומחה לתובע האחראי על התיק עשויה לאפשר קבלת מידע חיוני באמצעותו ניתן להעניק ייעוץ מקצועי לעציר ואף לדאוג לשחרור מהיר ממעצר בחו"ל.

 

עו"ד אייל שמולביץ

משרד עו"ד אייל שמולביץ פעיל משנת 2003 ומעניק ייעוץ, הגנה וייצוג משפטי בנוגע לתיקים פליליים בתחומים שונים. עו"ד אייל שמולביץ הינו בעל ניסיון מקצועי רב בטיפול בתיקי מעצר בחו"ל, מומחה לדיני תעבורה, מעמד אישי ותחומים נוספים. הערכים עליהם מושתת השירות המשפטי של עו"ד אייל שמולביץ ועורכי דין נוספים העובדים במשרדו הינם: יסודיות, דיוק, מקצועיות ופיתוח אסטרטגיה יצירתית במטרה לייצג בהצלחה את לקוחותיהם.

עצורים בחו"ל? משרד עו"ד אייל שמולביץ ישמחו לייצר שיתופי פעולה עם עו"ד מקומיים ועם אנשי החוק הממונים על התביעה והחקירה במטרה לזכות אתכם במהירות ולבטל את המעצר. צרו קשר עוד היום עם עו"ד אייל שמולביץ וקבלו שירות משפטי וייצוג מקצועי מול רשויות החוק במדינה הזרה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

ערעור על הסגרה

תהליך ההסגרה בישראל יכול להיות מורכב וארוך, ולא נדיר שחשודים יערערו על החלטת הסגרתם למדינה אחרת. הליך הערעור הוא היבט חשוב בחוק ההסגרה בישראל, שכן

הסגרה לצורך חקירה

בשיטת המשפט בישראל, הסגרה לחקירה מתייחסת לתהליך שבו אזרח זר מועבר לישראל לצורך חקירה בגין עבירה פלילית. תהליך ההסגרה כפוף לחוק ההסגרה משנת 1957, הקובע

חזרה לארץ אחרי מאסר בחול

תהליך החזרת אזרחים ישראלים שנכלאו בחו"ל הוא תהליך מורכב ורב ניואנסים המנוהל על ידי מגוון שיקולים משפטיים ודיפלומטיים. תהליך זה מנוהל על ידי משרד החוץ

הסכם הסגרה

אמנת הסגרה היא הסכם משפטי בין שתי מדינות המתאר את התהליך שבאמצעותו ניתן למסור למדינה השנייה אנשים שהואשמו או מורשעים בפשעים במדינה השנייה למשפט או

חוק ההסגרה

חוק ההסגרה בישראל הוא נושא מורכב שהיה נושא לוויכוחים רבים בשנים האחרונות. החוק, המסדיר את תהליך ההסגרה של אנשים מישראל למדינות אחרות, זכה לביקורת על

ביטול צו מעצר בינלאומי

האינטרפול הינו ארגון השיטור הבינלאומי. ארגון זה מספק שירות מודיעיני וסיוע בביצוע חקירות פליליות עבור משטרות ברוב מדינות העולם בהוצאת צו מעצר בינלאומי עבור עבריינים